Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffende angstige hond naar andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Monkeyboots42
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising tussen sprolly en herdershond
Aantal honden: 1

Blaffende angstige hond naar andere honden

Ongelezen bericht door Monkeyboots42 »

Hallo!
WIj hebben sinds februari een pup in huis, kruising tussen herdershond en sprollie. Hij was 5 maanden toen hij bij ons kwam. Vanaf begin af aan al angstig. Inmiddels heeft hij geen angst meer buiten naar mensen of voorwerpen, maar naar andere honden is het echt nog verschrikkelijk en binnen in huis gaat hij ook nog tekeer tegen mensen (dit is wel snel op te lossen door mensen aan te geven de hond volledig te negeren, dit werkt). Maar buiten kan ik niet meer normaal lopen zonder om ons heen te kijken of er niet andere hond loopt.
We hebben al drie trainers gehad, belachelijk veel geld neergelegd, maar niks werkt. Ook nog een speciale riem laten aansmeren (gentleleader), die werkt wel door hem niet meer te laten trekken, maar ik zie aan hem dat het zo oncomfortabel zit en hij gaat nog steeds tekeer tegen andere honden (en ik denk in alles dat het angst is). Aangezien wij naast het bos wonen, zijn wij constant op ons hoede voor loslopende honden, want mensen die een lieve maar niet luisterende hond gewoon los laten lopen kan nog weleens op onze hond afstuiven en dan moeten wij er echt tussen springen.
Maar goed, na checkup met een tweede dierenarts kwamen we erachter dat Luka (naam van onze hond) onder de parasieten zat, iets wat de vorige dierenarts niet gezien heeft (ook niet dat hij te dun was). Dus nu na medicatie en goed eten, is hij eindelijk op gewicht en binnen is het de liefste hond (sorry spring een beetje van de hak op de tak, haha, tis ook zoooveeel). Maar buiten.... Ik ben ten einde raad.. Bij elke wandeling raak ik meer energie kwijt, terwijl we juist een hond namen om lekker mee te wandelen en meer energie te krijgen. Ik ben echt op zoek naar een goede training, maar ook naar iets die geen gouden bergen beloofd en waar je zowat je maandsalaris voor neer moet leggen. We hebben al bijna aan 1000,- euro uitgegeven aan privetrainingen, maar ik heb echt het gevoel dat iedereen zichzelf een hondentrainer vindt. Wie heeft de gouden tip voor mij?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Blaffende angstige hond naar andere honden

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat heb je op die trainingen geleerd?
Dat zou ik graag willen weten, want dan weet ik wat ik niet hoef te adviseren :P
Tenzij het verkeerd is uitgelegd/begrepen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Monkeyboots42
nieuw lid

Jah das misschien wel handig om te vertellen haha. Voornamelijk dat ik prikkelrijke omgevingen moet ontwijken. Dus niet naar het bos (laten we nou net naast het bos wonen). Er zijn eigenlijk weinig prikkelarme plekken in de omgeving, dit omdat er belachelijk veel honden hier zijn, want ja bos. Daarnaast ontspannen naast je laten lopen en niet voor je (ik krijg het ontspannen niet voor elkaar, bij mij moet ik hem strak vasthouden om hem naast me te houden). Honden voorlopig ontwijken, ik merk aan Luka dat hij daardoor steeds heftiger reageert als we dan een hond tegen komen. Een andere trainer had voor tegen het blaffen tegen vreemde mensen in huis dat we snoepjes moest strooien. Toen haakte ik af. Vond dat echt geen oplossing, strooien met hondensnoepjes. Mijn gevoel zegt dat hoe meer ik de problemen ontwijk (dus andere honden ontwijken) hoe erger het word. Maar wellicht klopt dat wel helemaal niet hoor.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Een gentle leader kan echt een goed hulpmiddel zijn. Zal daarover straks verder schrijven.

Ook het hondenkoekjes strooien bij visite binnen kan echt wel werken. Je verlegd dan namelijk de reactie van de hond. Dus in plaats van te reageren op bezoek kan de hond worden afgeleid met wat lekkers. Na een paar keer kan dan ook de associatie worden gelegd met iets positiefs, namelijk lekkers, als er bezoek komt. Dus positieve reactie op het bezoek. Waardoor bezoek Dus leuk wordt, in plaats van spannend.

De Gentle leader is bedoelt als hulpmiddel bij het trainen. Het is dus geen hulpmiddel op zich. Als je er niet bij traint.

De Gentle leader aanleren moet ook eerst gedaan worden . En jawel, dat gaat het best met wat lekkers als beloning.
Als je dan buiten loopt, en je ziet een andere hond, kun je op afstand, als jou hond nog net niet reageert, of heel mild reageert, kun je achteruit lopen en met de Gentle leader kan je dan beter je hond laten keren en focussen op jou, en jawel wat lekkers. Of als je hond gek van een speelgoed is, balletje of flosstouw, kan je dat ook gebruiken. Met een normale halsband of tuig, kan de hond achterom kijken, en contact houden met de andere hond. Een gentle leader maakt het jou dus gemakkelijker, om de aandacht van je hond te krijgen.

Je leert je hond dat op jou focussen wat opbrengt, je verbreekt het contact met de andere hond, en als dat ook maar een beetje lukt, in het begin, is je hond natuurlijk heel braaf, en prijs je hem en beloon je hem.
NOG beter is dat dan om dat met een clicker te oefenen. Maar dan moet je op clickertraining, en dat kost ook geld. Maar een goede clickertraining daar heb je je hele leven wat aan. Maar daar kan je met Google vast meer info over vinden.
Ga dat niet zelf uitprobren, want alles valt of staat met timing, en goed de clicker aanleren aan de hond. Dat moet je echt met een cursus leren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Monkeyboots42 schreef: 03 mei 2024 15:23 Jah das misschien wel handig om te vertellen haha. Voornamelijk dat ik prikkelrijke omgevingen moet ontwijken. Dus niet naar het bos (laten we nou net naast het bos wonen). Er zijn eigenlijk weinig prikkelarme plekken in de omgeving, dit omdat er belachelijk veel honden hier zijn, want ja bos. Daarnaast ontspannen naast je laten lopen en niet voor je (ik krijg het ontspannen niet voor elkaar, bij mij moet ik hem strak vasthouden om hem naast me te houden). Honden voorlopig ontwijken, ik merk aan Luka dat hij daardoor steeds heftiger reageert als we dan een hond tegen komen. Een andere trainer had voor tegen het blaffen tegen vreemde mensen in huis dat we snoepjes moest strooien. Toen haakte ik af. Vond dat echt geen oplossing, strooien met hondensnoepjes. Mijn gevoel zegt dat hoe meer ik de problemen ontwijk (dus andere honden ontwijken) hoe erger het word. Maar wellicht klopt dat wel helemaal niet hoor.
Prikkelvrij wordt wel heel lastig als je omgeving wordt bevolkt door honden.
Echt ontwijken van andere honden lijkt me ook niet echt handig want dan kan je niet meer naar buiten met hem .

Emma heeft al iets geschreven, en daar kom ik zo op terug.
Een uitgebreid advies via internet gaat me niet lukken in dit geval.

Counter conditioning, waarbij je werkt met iets lekkers, zou wel heel goed kunnen helpen, maar daar heb je denk ik even begeleiding bij nodig.
Ga in ieder geval eens lezen over counter conditioning.
In wezen is dat de hond een ander (positief) gevoel geven bij een situatie waar hij nu angstig of boos van wordt.
Lees bijvoorbeeld deze uitleg eens?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Monkeyboots42
nieuw lid

Super bedankt voor de reacties! Dit is een uitleg die ik nog niet heb gehad. Ik ga me hier wat meer inlezen. Thanks :)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hoi,
Even Sprollie opgezocht, een Springer en Border collie en dan zit er nog een andere herder bij jullie puber doorheen?
Je hebt hem 3 maanden, en toen je hem kreeg was hij al 5 maanden. Weet je iets van zijn achtergrond? Hoeveel eigenaren in de 5 maanden heeft hij gehad, is hij herplaatst via de fokker bij jullie en heb je tips meegekregen over zijn gedrag en wat hij wel of niet kende?

Zelf ben ik met een van onze herplaatsers die destijds rond de 7 à 8 maanden was ingestroomd bij een pupcursus. De trainer van hondenschool gebeld, situatie uitgelegd en gevraagd of we dus konden beginnen met pupcursus.
Onze school heeft kleine groepjes en trainen is binnen. Voorop staat contact tussen hond en baas, vanuit natuurlijk gedrag van de hond worden dingen aangeleerd en meer eigenlijk leer je als baas hoe je hond te begeleiden en te "lezen".
Voornaamste reden dat ik me inschreef was omdat onze hond heel erg op de andere reeds aanwezige honden gefocussed was, en zij buiten érg de neiging had op de buurthonden.

Voor mij was de insteek dus om basisoefeningen te kunnen gaan doen, in aanwezigheid van andere honden, zodat ze op een veilige manier kon wennen aan verschillende rassen en tegelijkertijd wij leerden hoe we haar aandacht op ons leerden krijgen en wat basisdingen aanleren.

Later zijn wij ook andere cursussen gaan doen, waaronder clicker trainingen maar dat ligt mij zelf niet zo.. ik ben er niet goed in. Werk veel te veel met gebaren en stembeloning uit gewenning waardoor ik de clicker voor mijzelf te lastig vind, de honden reageren er echter super op.. dus mijn vriend is wel die trainingen verder gaan afmaken met de honden.

Maar daar gaat het niet echt over. Ik vond het dus heel belangrijk dat onze hond die de neiging had om te reageren op andere honden zou wennen aan andere honden en daarin vertrouwen zou krijgen dat ze er niets mee hoefde. Onze puptraining was dan ook niet gericht op los interacten met elkaar. Heel sporadisch als er tijd was en een goede match, kon onder begeleiding wel even gespeeld worden. Maar de instructeur zat er dan ook scherp bovenop en gaf aan wanneer "spel" even onderbroken moest worden door de eigenaren en legde daarna uit waarom.

Weet niet in welke regio je woont, anders kan ik je deze school wel aanbevelen.

Ze zijn ook gestart met nieuwe Workshops, waaronder recent aangelijnde puberwandeling, binnenkort komt spel van jonge honden ook aan bod, en opjagen van objecten en dieren voorkomen bij jonge honden.

Zeker bij herplaatsers is een goede basis belangrijk, zelf ben ik dus wel blij dat we met onze puber van -0- gestart zijn. De jongste had écht potentie om een uitvallende hond te worden denk ik, maar door tijdig de juiste training te gaan volgen is dat niet gaan escaleren.

Ik vond de kosten voor de cursus ook niet hoog, de persoonlijke trainers vragen meer en in verleden heb ik met een vorige hond dat eens gedaan maar die zag het probleem toen niet eens omdat wat ze als tip wilde geven ik al deed, dus aan persoonlijke begeleiding en gedragsdeskundigen doe ik zelf niet zo snel meer.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Zoveel hondentrainers in zo'n korte tijd..
Een instructeur/gedragstherapeut/hondentrainer is geen tovenaar, hij/zij geeft jou tips en handvatten waar je zelf mee verder moet trainen.
Opvoeden/trainen kost tijd, het is geen kwestie van plug & play.

Je begint met trainen in een prikkelarme omgeving, bijvoorbeeld in de tuin of op een rustig tijdstip in het bos.
Als je hond de commando's kent en de oefeningen uitvoert kun je gaat trainen op plaatsen met meer prikkels en zo bouw je het uit.

Hierboven zijn ook al goede tips gegeven en een hondenschool opzoeken met kleine groepjes is een goed idee. Je hond leert dan oefeningen in aanwezigheid van andere honden in een veilige omgeving.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”