Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ameloblastoom en stuk onderkaak verwijdering
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
ameloblastoom en stuk onderkaak verwijdering
Behalve een mastcel tumor in oor heeft mijn 8 jarige berner ook een ameloblastoom in haar onderkaak
Er zou een stuk onderkaak weg moeten gehaald worden
Voor ik zo iets drastisch laat doen zoek ik toch ervaringen van het weg halen van stuk onderkaak
Heb je zelf een hond die dat heeft ondergaan of ken je een hond?
Haar oorflap moet er helemaal af met die mastcel tumor
Maar dus ook gedeelte onderkaak
Als ik niks doe aan die kaak gaat de tumor zich in bot nestelen en gaat het bot kunnen breken en veel pijn veroorzaken zei dierenarts
Er zou een stuk onderkaak weg moeten gehaald worden
Voor ik zo iets drastisch laat doen zoek ik toch ervaringen van het weg halen van stuk onderkaak
Heb je zelf een hond die dat heeft ondergaan of ken je een hond?
Haar oorflap moet er helemaal af met die mastcel tumor
Maar dus ook gedeelte onderkaak
Als ik niks doe aan die kaak gaat de tumor zich in bot nestelen en gaat het bot kunnen breken en veel pijn veroorzaken zei dierenarts
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: ameloblastoom en stuk onderkaak verwijdering
Oh jee, dit klinkt heel akelig
Is er verder geen kanker?
Het klinkt een beetje of ze de pech heeft die meer Berners op die leeftijd hebben.
De vraag is dan of het zinvol is om nog te gaan snijden.
Dat klinkt heel hard, maar ik zou hier met alle liefde die ik voor mijn honden heb en hoe graag ik ze ook levenslang zou willen houden, grondig over overleggen hoe de stand van zaken is na zo'n ingrijpende operatie.

Is er verder geen kanker?
Het klinkt een beetje of ze de pech heeft die meer Berners op die leeftijd hebben.
De vraag is dan of het zinvol is om nog te gaan snijden.
Dat klinkt heel hard, maar ik zou hier met alle liefde die ik voor mijn honden heb en hoe graag ik ze ook levenslang zou willen houden, grondig over overleggen hoe de stand van zaken is na zo'n ingrijpende operatie.

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Geen ervaring met dit soort operaties (gelukkig)
Maar ik zou hier ook de afweging maken prognose / hoelang herstel, hoe ingrijpend is deze operatie, hoeveel pijn en ongemak zal je hond hebben?
Hoe oud word een berner gemiddeld?
Ik ken wel een tweebener waar men een stuk van de kaak heeft moeten herstellen met bot elders uit het lichaam (vanwege implantaten na een ongeval), dat was geen pretje.
Wat je ook beslist, in elk geval sterkte!

Maar ik zou hier ook de afweging maken prognose / hoelang herstel, hoe ingrijpend is deze operatie, hoeveel pijn en ongemak zal je hond hebben?
Ik ken wel een tweebener waar men een stuk van de kaak heeft moeten herstellen met bot elders uit het lichaam (vanwege implantaten na een ongeval), dat was geen pretje.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Ik zou net als de vorige schrijvers ook zeer goed overwegen of je dit wel wil voor je hond. Moeilijk hoor, sterkte !

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Berners worden gemiddeld 7 jaar door alle gezondheidsproblemen. Mila is met haar 8 jaar dus al ouder dan het gemiddelde, maar lijkt helaas toch van alles te gaan mankeren.Sassy schreef: ↑29 jun 2024 08:13 Geen ervaring met dit soort operaties (gelukkig)![]()
Ik ga met mijn voorgangers mee en ben misschien nog iets minder positief: ik denk dat ik niet alle operaties zou laten uitvoeren bij een relatief oude hond. Als het alleen haar oor was zou ik dat laten doen, maar de kaakoperatie erbij zou ik sterk over twijfelen. Herstel daarvan lijkt mij zwaar. Hoe krijgt ze binnen wat ze binnen moet krijgen om weer op krachten te komen? Eten zal na zo’n operatie een uitdaging worden, zeker als de tumor richting de mond zit.
En als ze nu al op twee plekken dit soort tumoren heeft dan zou ik bang zijn dat het na de operaties een kwestie van tijd is voor ze ergens anders weer een tumor krijgt.
Ik zou een goed gesprek met de dierenarts voeren over de prognoses en hoe zwaar de operaties zijn. En ook bespreken hoe ze zonder operaties zo lang mogelijk een fijn leven kan houden en haar in te laten slapen als het voor Mila niet meer fijn is.

- schelsey
- Zeer actief
Liefst laat ik haar met rust. De laatste 2 maanden waren al heel stressvol voor haar door al die onderzoeken
Ze is 3 keer in slaap gedaan op 2 maanden tijd
En is moe merk ik.
Ik gun haar een rustige oude dag
Maar kweet dat ik me enorm schuldig ga voelen dat ik haar door mijn angst voor de gevolgen van al de operaties haar niet heb laten helpen en ze daardoor vroegtijdig overlijd
Ze heeft geen goede bloedlijn want verschillende berners die ik ken van zelfde bloedlijn hebben allerlei problemen
Haar zus is vorig jaar overleden ook aan kanker. Is 8.7 maanden geworden
En is moe merk ik.
Maar kweet dat ik me enorm schuldig ga voelen dat ik haar door mijn angst voor de gevolgen van al de operaties haar niet heb laten helpen en ze daardoor vroegtijdig overlijd
Ze heeft geen goede bloedlijn want verschillende berners die ik ken van zelfde bloedlijn hebben allerlei problemen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het is en blijft altijd jouw beslissing.schelsey schreef: ↑29 jun 2024 11:42 Liefst laat ik haar met rust. De laatste 2 maanden waren al heel stressvol voor haar door al die onderzoeken
En is moe merk ik.
Met wat je nu ook nog verteld over de bloedlijn:
Als je al ziet dat dit stressvol is, hoe denk je dan dat die operaties en revalidaties zullen zijn voor haar?
Ga eerst in gesprek met de DA als je twijfelt.
Maar ga niet beginnen aan een hoop ellende voor je hond als er ook een paar rustige maanden kunnen zijn zonder pijn (dus pijnstilling) en dan rustig mogen inslapen.
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 2
Ik kan er ook heel weinig aan toevoegen. Gelukkig geen ervaring mee, en ken ook niemand die dat wel heeft. Ik zou zelf wel heel goed nadenken. Op zich is jouw Berner al "oud" voor zijn ras.
Voorbeeld, mijn Golden had een tumor tussen haar teentjes. Geen last van, ze liep er geen kilometer minder om. Maar lopen was wel haar lust en haar leven. Ze was 12. Dan kun je weefsel laten weghalen om te bepalen of het goed- of kwaadaardig is. Maar ze is 12. Geen last. Stel dat het kwaadaardig is, dan moet ongeveer de poot eraf gezien de plek waar die tumor zat. Gaan we dat doen? Bij een hond van 12, wie alleen maar kilometers wil maken? Kunnen we haar zo lang "opsluiten" en laten revalideren? Willen we dat voor haar?
Antwoord was nee. We hebben genoten van elkaar. Toen ze op een morgen me aankeek met haar pootje omhoog, was het goed en klaar. De volgende ochtend nog een fijne wandeling met de hele roedel gemaakt - en zij liet bloedsporen achter waar ze gelopen had - is ze heel zacht en rustig weggegleden. Ik denk echt dat we bij Saar niet te vroeg, maar zeker ook niet te laat waren. Ze heeft tot de laatste minuut van haar leven genoten.
En ze is 13 jaar en 3 maanden geworden (met af en toe wat pijnstilling).
Voorbeeld, mijn Golden had een tumor tussen haar teentjes. Geen last van, ze liep er geen kilometer minder om. Maar lopen was wel haar lust en haar leven. Ze was 12. Dan kun je weefsel laten weghalen om te bepalen of het goed- of kwaadaardig is. Maar ze is 12. Geen last. Stel dat het kwaadaardig is, dan moet ongeveer de poot eraf gezien de plek waar die tumor zat. Gaan we dat doen? Bij een hond van 12, wie alleen maar kilometers wil maken? Kunnen we haar zo lang "opsluiten" en laten revalideren? Willen we dat voor haar?
Antwoord was nee. We hebben genoten van elkaar. Toen ze op een morgen me aankeek met haar pootje omhoog, was het goed en klaar. De volgende ochtend nog een fijne wandeling met de hele roedel gemaakt - en zij liet bloedsporen achter waar ze gelopen had - is ze heel zacht en rustig weggegleden. Ik denk echt dat we bij Saar niet te vroeg, maar zeker ook niet te laat waren. Ze heeft tot de laatste minuut van haar leven genoten.
En ze is 13 jaar en 3 maanden geworden (met af en toe wat pijnstilling).
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Moeilijk hoor ik weet niet wat ik zou doen de leeftijd is al hoog en die operaties best ingrijpend en het herstel erna
ik denk eerlijk gezegt dat het toch mijn keus zou zijn met pijnstilling te kijken hoe lang ze het nog naar haar zin heeft en dan haar rust gunnen hoe moeilijk dan ook
heel veel sterkte met wat je ook beslist
ik denk eerlijk gezegt dat het toch mijn keus zou zijn met pijnstilling te kijken hoe lang ze het nog naar haar zin heeft en dan haar rust gunnen hoe moeilijk dan ook
heel veel sterkte met wat je ook beslist
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Persoonlijk zou ik een hond van deze leeftijd en ras een zo zware operatie niet aandoen.
En dan ben ik iemand die echt alles uit de kast trekt om zijn dier te redden.
Heb twee keer hetzelfde paard in Utrecht gehad staan, een keer voor koliek, en een keer een ocd operatie (met een chipje op een dusdanige rotplek dat de gemiddelde paardenkliniek daar niet aan durfde).
Maar in dit geval?
Prognose en leeftijd meenemend in de overweging?
En dan ben ik iemand die echt alles uit de kast trekt om zijn dier te redden.
Heb twee keer hetzelfde paard in Utrecht gehad staan, een keer voor koliek, en een keer een ocd operatie (met een chipje op een dusdanige rotplek dat de gemiddelde paardenkliniek daar niet aan durfde).
Maar in dit geval?
Prognose en leeftijd meenemend in de overweging?
- schelsey
- Zeer actief
Na verwijderen van stukje weefsel. Tumor en tand is alles weggebleven
Zijn nu half jaar verder
Ben blij dat ik dus geen halve kaak heb laten weg halen
Zijn nu half jaar verder
Ben blij dat ik dus geen halve kaak heb laten weg halen
- ranetje
- Zeer actief