Ik ben al jaren geabonneerd op LosVast het blad van O&O
Vaak mooie verslagen van seminars en mooie interviews.
Regelmatig veel stof tot nadenken.
In het nieuwste blad ook weer heel veel interessante zaken.
Een interview sprong er voor mij uit omdat ik daar iets in las dat voor mij echt nieuw is en waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben.
Het interview door Regine Voort met Andrew Hale van Dog Centered Care https://www.dogcc.org/
Het gaat over de relatie mens-hond en over nieuwe kennis en nieuwe inzichten, ook wat emoties betreft.
Mooi interview waar ik er even een ding uithaal dat mogelijk zinvol is om te weten?
Als er onverhoopt iets gebeurt waardoor een hond een trauma op kan lopen - bijvoorbeeld pup wordt gegrepen door een andere hond – dan moet je
1. Zelf rustig proberen te blijven en laten voelen dat je er voor hem bent.
2. Daarna zorgen dat je een tijd heel veel extra veiligheid inbouwt zodat hij weer zekerder kan worden.
3. Maar vooral, zorg er voor dat je hem niet direct laat slapen na zo’n ingrijpende gebeurtenis!
Eerst na een nare gebeurtenis een poosje afleiden, positieve dingen stapelen op die negatieve ervaring.
Pas daarna kan je de hond laten slapen.
Er is dan minder kans dat hij door het slapen het trauma in zijn hersenen vast zet, wat wel gebeurt als hij meteen gaat slapen.
Sinds enige jaren is bekend dat je dat bij mensen met een traumatische ervaring op deze manier moet aanpakken en dat blijkt voor honden net zo te werken.
Natuurlijk zal je dat niet altijd zo kunnen regelen.
Als je hond na een traumatische ervaring (aangevallen door een andere hond bijv.) naar de DA moet kan je daar niets aan veranderen.
Maar in veel situaties waarbij je niet naar een DA hoeft kan je zeker iets aan deze suggestie hebben.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond en traumaverwerking
Moderator: moderatorteam
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Hond en traumaverwerking
Het zou best wel eens zo kunnen zijn, normaal dacht ik juist dat je door slapen dingen beter verwerkte
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat dacht ik ook altijd.twinkeltje schreef: ↑29 jun 2024 18:19 Het zou best wel eens zo kunnen zijn, normaal dacht ik juist dat je door slapen dingen beter verwerkte
Maar dat lijkt heel goed te werken voor goede ervaringen.
Het zou juist slecht zijn voor nare ervaringen.
De redenering snap ik wel, dus het zou goed zo kunnen zijn

-
- Zeer actief
Interessant en zeker iets om in achterhoofd te houden.
Al bedenk ik me dat ik dat automatisch zeker bij pup wel al heb gedaan. Na een niet zo leuke ervaring of bij de volwassenen als er iets vervelends of spannends is gebeurd heb ik de neiging om dan even iets anders te doen waarbij ik zelf dan ook weer vrolijk en belonend te werk kan gaan.
Met Finn en Bluf kon ik nog wel eens blijven hangen in het negatieve als een wandeling weer eens hectisch was, en dat werkte voor niemand goed. De honden bleven wat timide, en zelf kon ik het ook lastig los laten.
Glory heeft op bepaald moment licht trauma opgelopen toen ze werd gestoken door wespen.. die ging ook bijna out en mijn vriend was totaal in paniek (wat ik kon begrijpen want ze was totaal slap geworden) eenmaal thuis trok dat wel bij, hebben we da gebeld, we hoefden er niet heen maar haar wel in de gaten houden en wakker (meer om te kunnen inschatten of ze slomer zou worden of niet)
Ze heeft wel een tijd flink angstig gereageerd bij zoemende insecten, maar dat is gelukkig nu een stuk minder geworden.
Al bedenk ik me dat ik dat automatisch zeker bij pup wel al heb gedaan. Na een niet zo leuke ervaring of bij de volwassenen als er iets vervelends of spannends is gebeurd heb ik de neiging om dan even iets anders te doen waarbij ik zelf dan ook weer vrolijk en belonend te werk kan gaan.
Met Finn en Bluf kon ik nog wel eens blijven hangen in het negatieve als een wandeling weer eens hectisch was, en dat werkte voor niemand goed. De honden bleven wat timide, en zelf kon ik het ook lastig los laten.
Glory heeft op bepaald moment licht trauma opgelopen toen ze werd gestoken door wespen.. die ging ook bijna out en mijn vriend was totaal in paniek (wat ik kon begrijpen want ze was totaal slap geworden) eenmaal thuis trok dat wel bij, hebben we da gebeld, we hoefden er niet heen maar haar wel in de gaten houden en wakker (meer om te kunnen inschatten of ze slomer zou worden of niet)
Ze heeft wel een tijd flink angstig gereageerd bij zoemende insecten, maar dat is gelukkig nu een stuk minder geworden.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ja inderdaad zit wat inranetje schreef: ↑29 jun 2024 20:36Dat dacht ik ook altijd.twinkeltje schreef: ↑29 jun 2024 18:19 Het zou best wel eens zo kunnen zijn, normaal dacht ik juist dat je door slapen dingen beter verwerkte
Maar dat lijkt heel goed te werken voor goede ervaringen.
Het zou juist slecht zijn voor nare ervaringen.
De redenering snap ik wel, dus het zou goed zo kunnen zijn![]()
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Het is interessant
En net als Blondie denk ik ook dat wij dat al automatisch doen.
Net als dat bij training als het even lastig gaat even iets anders te doen en dan weer positief beginnen en positief eindigen.
En net als Blondie denk ik ook dat wij dat al automatisch doen.
Net als dat bij training als het even lastig gaat even iets anders te doen en dan weer positief beginnen en positief eindigen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.