Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenvoeding

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Annamigo
nieuw lid

Hondenvoeding

Ongelezen bericht door Annamigo »

:help:

Hoi! Ik heb op het moment geen hond, maar ik ben van plan om er in de toekomst 1 te adopteren. Nu probeer ik me in te lezen in welke hondenvoeding het beste is, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Van aan huis geleverde maaktijdpakketten tot baasjes die hun honden eendenlever, kaviaar en geitenhart geven.

Ik hoor ook veel over KVV, maar dat neemt veel ruimte in de vriezer in en lijkt me veel minder makkelijk dan brokken.

Het liefste zou ik dus gewoon (goede kwaliteit) brokjes voeren, maar ik heb gehoord dat je die moet laten weken in water (of geitenmelk) zodat de honden voldoende vocht binnenkrijgen. Terwijl anderen weer zeggen dat je dat vooral niet moet doen omdat dat slecht is voor de tanden. Mij lijkt dat een hond toch ook zelf gaat drinken als die vocht nodig heeft?

Ik heb goede verhalen gehoord over Eukanuba en Brit als hondenvoermerk, die zijn ook goed te bestellen via zooplus.

Mijn vraag is dus; is het oké om “gewoon” brokken te voeren en zijn de merken die ik net noemde geschikt?

Ik ga er ook vanuit dat elke hond anders is, maar het lijkt me handig om alvast een basis-idee te hebben in wat handig is. Ik heb geprobeerd om via Google te vinden wat geschikt is, maar dan krijg ik vooral teksten van fabrikanten die natuurlijk hun eigen voer aanprijzen 😅

Alvast bedankt,
Anna.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Hondenvoeding

Ongelezen bericht door ranetje »

Van tevoren bedenken wat het moet worden is hier niet erg zinvol :wink:

Kijk bij brok naar wat er in zit en wat is toegevoegd (de ingrediëntenlijst).
Daaruit kan je min of meer afleiden hoe "natuurlijk" een brok is.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat wat voor de ene hond goed werkt, voor de andere hond juist niet geschikt is, of gewoon niet wordt gegeten.

Om te beginnen geef je het eten wat de hond al gewend is bij de vorige baas of in het nest.
Doet hij het goed op die brok?
Houden zo :ok:
Gaat het maar matig, dan kan je kijken wat voor ander eten beter is voor die specifieke hond.
Houd er rekening mee dat vrijwel alle aanbevolen hoeveelheden op de zakken voor een hond wat aan de ruime kant zijn (om het vriendelijk te zeggen), dus let op de hond zelf, hij moet niet dik worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marion. »

Eens met Ranetje, het is kijken waar je hond het goed op doet. (J)eukanuba heb ik wel gegeven, maar dat was einde vorige eeuw, dat komt er hier niet meer in. Dat Brit ken ik niet, maar als ik brokken zou voeren zou ik eerder richting Darf gaan. Brokken eerst laten weken in water heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, maar brokken zijn sowieso niet de beste keuze voor een blinkend wit gebit. Dat hebben de mijnen wel, maar die krijgen ook regelmatig kauwwerk. Kippenpoten oid (wel rauw). En verder krijgen ze hier voornamelijk KVV, en dat is minder 'handig' dan een beker brokken in een bak kieperen dat klopt. Maar ze doen het er wel heel goed op, ze glimmen als een spiegeltje.
Maar alles is ook afhankelijk van je budget, want KVV is veel duurder dan een brok. Maar ik zou daar nu echt m'n hoofd nog niet over breken hoor, dat kan snel genoeg als je hond er is.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
HondenSteps
Actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door HondenSteps »

Het is inderdaad o.a. afhankelijk van ras, maar je zou deze website in ieder geval kunnen gebruiken om een soort van richtlijn te hebben:

https://www.voerwijzer.com/hondenbrokke ... m_vet=0+40
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”