Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik begrijp er niks van.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik begrijp er niks van.
In het laatste Saarlooswolfhonden blaadje december 2003 stond beschreven, hun tentoonstelling clubmatch, ik mag er over schrijven zelfs namen noemen als ik de bronvermelding maar aan geeft, maar ik zal het netjes houden geen achternaam, en voornaam.
De Auteur beschreef dat haar Saarlooslooswolfhond Valiant roepnaam is Ringo, PRA had (waarschijnlijk bij het eerste onderzoek bij de nederlandse oogartsen), nu ging zij met Ringo eind 2003, naar de clubmatch, en wat al die jaren nog nooit gebeurd was, Ringo viel uit naar elke hond in de ring, de hond werd zo moeilijk dat ze zelfs de ring moest verlaten, later weer proberen, de hond werd letterlijk in de houdgreep genomen om betast teworden tanden enz, plus de hond bleef met een borstel op zijn rug lopen, dit is allemaal stress voor de hond, het is gewoon niet leuk meer, nu kwam er een lid met de sugestie, een behendigheids kursus te doen, maar mensen heeft dat zin???????
Als de hond blind is bij getempert licht, of hij heeft het zelfde effect als een paard met oogkleppen op, dus kan wel recht vooruit kijken maar kan niks naast zich waarnemen, terwijl al zijn zintuigen gehoor geur hem zeggen er lopen honden naast mij, kijk ik bedoel je kan zelfs een hond met slecht zicht , een trap of stellages laten beklimmen, maar zo.n cursus helpt toch niet als een 5 jarige reu aan een korte lijn loopt tussen anderen reuren op een kleine ruimte, en hij ziet ze niet goed .
Ja onze auteur begreep er niets van zo'n gedrag.
Of ik begrijpt het niet,en dat zal het wel wezen.
Gr Bertus
De Auteur beschreef dat haar Saarlooslooswolfhond Valiant roepnaam is Ringo, PRA had (waarschijnlijk bij het eerste onderzoek bij de nederlandse oogartsen), nu ging zij met Ringo eind 2003, naar de clubmatch, en wat al die jaren nog nooit gebeurd was, Ringo viel uit naar elke hond in de ring, de hond werd zo moeilijk dat ze zelfs de ring moest verlaten, later weer proberen, de hond werd letterlijk in de houdgreep genomen om betast teworden tanden enz, plus de hond bleef met een borstel op zijn rug lopen, dit is allemaal stress voor de hond, het is gewoon niet leuk meer, nu kwam er een lid met de sugestie, een behendigheids kursus te doen, maar mensen heeft dat zin???????
Als de hond blind is bij getempert licht, of hij heeft het zelfde effect als een paard met oogkleppen op, dus kan wel recht vooruit kijken maar kan niks naast zich waarnemen, terwijl al zijn zintuigen gehoor geur hem zeggen er lopen honden naast mij, kijk ik bedoel je kan zelfs een hond met slecht zicht , een trap of stellages laten beklimmen, maar zo.n cursus helpt toch niet als een 5 jarige reu aan een korte lijn loopt tussen anderen reuren op een kleine ruimte, en hij ziet ze niet goed .
Ja onze auteur begreep er niets van zo'n gedrag.
Of ik begrijpt het niet,en dat zal het wel wezen.
Gr Bertus
- Ruth
- Actief
ik zou dat niet doen,hij ziet weinig schrikt dus snel omdat ie de andere hond of mens of ding niet goed ziet.
Brengt alleen stres op denk ik.
Dus niet in drukte of met meerdere honden op een veldje gewoon lekker wandelen waar het rustig is waar hij niet zo hoeft in te spannen en te schrikken van iets.
maar ja ik kan het ook verkeerd zien :p:
Brengt alleen stres op denk ik.
Dus niet in drukte of met meerdere honden op een veldje gewoon lekker wandelen waar het rustig is waar hij niet zo hoeft in te spannen en te schrikken van iets.
maar ja ik kan het ook verkeerd zien :p:

-
- Actief
- Contacteer:
ik denk niet dat er veel SWH-reuen zijn die je een plezier doet met een behendigheidscursus, maar om dan een slechtziende hond die met een gewoon rondje in de ring al stress vertoond dan op zo'n manier aan extra stress blootstellen lijkt me geen goed idee.
Snap niet zozeer waarom dan die behendigheid, misschien voor meer zelfvertrouwen ofzo...maar doe het dan lekker in de eigen achtertuin, bouw je eigen schutting en hindernissen etc, maar ga die hond niet nog eens tussen de onbekende reuen zetten.....
Snap niet zozeer waarom dan die behendigheid, misschien voor meer zelfvertrouwen ofzo...maar doe het dan lekker in de eigen achtertuin, bouw je eigen schutting en hindernissen etc, maar ga die hond niet nog eens tussen de onbekende reuen zetten.....
Groetjes Nanouk

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarom knok ik er ook zo voor Wil, het gaat mij niet meer om de verantwoordelijke, die zijn alleen nog maar bezig met tijd rekken tot dat het gen wordt gevonden dat men via bloed kan zien welke hond werkelijk vrij is, ik vind het alleen zo verschrikkelijk dat er plusminus zo'n 60 Saarlooswolfhonden met slecht zicht rond lopen die een gedrag gaan vertonen die niet door de eigenaars/verzorgers begrepen wordt, en dan verkeerd op de honden reageren.Wil de hond schreef:Ik begrijp het ook allemaal niet zo Bertus.
Zitten er bij die rasvereniging soms veel mensen met oogkleppen op en met last van tunnelzicht?![]()
Arme hond, wat heeft dat dier nog te zoeken op een clubmatch. Een oogarts met een oftalmoscoopje?
Groeten, Willy.
Er moet vandaag of morgen eerst een SWH aan de riem zo onder een auto lopen, voor men is gaat beseffen, wat er allemaal voor verschrikkelijks gebeurd, ze laten de fokhonden wel spiegelen, maar ze kijken wel uit om de leden te promoten om hun honden te laten onderzoeken, heelveel honden v/a 1999 zijn tussen de 1 en 3 jaar 1 keer onderzocht daarna nooit meer, en heel veel honden zijn de uitslagen verlopen , om dat het maar 1 jaar geldig is voor , voorlopig niet vrij of klinisch vrije honden.
Het is toch verschrikkelijk zo'n officielen keurmeester die van niks weet geeft die niet vrij gegeven hond op tentoonstelingen goed kleur oog of de 2 ander niet vrij gegeven honden die al halfblind zijn de uitslag uitmuntend gevormd oog en uitmuntend, maar deze honden zijn erfelijk ziek en kunnen nooit voor de fok ingezet worden.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan me voorstellen dat vooral de honden je aan het hart gaan. Dát zijn per slot van rekening degenen die de kortzichtigheid betalen met blindheid. En alle daaruit voortkomende problemen. Ik heb zelf gelukkig nooit een hond met PRA meegemaakt, wel heeft één van mijn reeds overleden honden op latere leeftijd jarenlang met steeds slechter zicht rondgelopen. Op het laatst was zij zo goed als blind.Daarom knok ik er ook zo voor Wil, het gaat mij niet meer om de verantwoordelijke, die zijn alleen nog maar bezig met tijd rekken tot dat het gen wordt gevonden dat men via bloed kan zien welke hond werkelijk vrij is, ik vind het alleen zo verschrikkelijk dat er plusminus zo'n 60 Saarlooswolfhonden met slecht zicht rond lopen die een gedrag gaan vertonen die niet door de eigenaars/verzorgers begrepen wordt, en dan verkeerd op de honden reageren.
Maar ik kan me indenken dat een degeneratief proces als PRA, zéker in een beginfase, bijzondere problemen op kan leveren voor een lijder aan die ziekte. En antuurlijk ook voor de eigenaars. Zeker als zijn baas denkt dat zij hond niets aan zijn ogen mankeert. Zoals bvb. het vrouwtje van Valiant (Ringo) uit je openingsbericht.
Jij hebt zelf vier lijders in huis, en als ik me niet vergis zijn deze allemaal al helemaal blind. Kun jij jezelf nog herinneren of er bij jouw honden vreemde, onverklaarbare problemen opdoken, voordat je wist wat er écht aan de hand was? Misschien heb je wel helemaal gen zin om daar nog aan terug te denken, maar het lijkt mij interessant om eens weten hoe zoiets nou in zijn werk gaat, het proces wat PRA heet. Wat heeft het voor jouw en je vrouw betekent dat jullie ontdekken en moesten meemaken dat je prachtige honden langzaamaan blind werden?
Ik kan me indenken dat een vrij schuw ras als de SWH makkelijk "onberekenbaar" kan worden als het zicht hem in de steek gaat laten.
En dan nog een vraagje.
Denk jij dat DNA-onderzoek bijtijds zover zal zijn dat het wezenlijk bij kan gaan dragen aan het afwenden van de genetische ramp die jouw ras boven de kop hangt?
Het lijkt mij zo simpel weet je, zolang als jaarlijks spiegelen heel veel boven water kan brengen zou toch de hele populatie hiermee beoordeeld kunnen worden?
Nou, dit waren weer wat van de zaken die ik in mijn gedachten heb, als iemand die net als jij zeer betrokken is bij lijden, en zeker onnodig lijden van honden. De SWH is een geweldig ras, en verdient geen uitzichtloze lijdensweg, dát is wat koste wat het kost zo spoedig mogelijk gestopt zou moeten worden.
Ik ben benieuwd naar je antwoord,
Groeten, Willy.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wil hier graag aan tegemoet komen, maar voor de goede orde omdat op 15 februari de Nederlandse vereniging van Saarlooswolfhonden, een bij een komst heeft, een maand voor de algehele leden vergadering, zal deze bijeen komst in grote mate over het PRA gaan bij de SWH en hun beleid, daarom wil ik zelf ook even een kleine toelichting geven hoe het werkelijk gegaan is, als jullie nu deze link boven de foto (Saarlooswolfhond en PRA )aan klikt dan kan men lezen wat PRA en ERG is, ik kom hier op terug, als mijn artikel klaar is.
Gr Bertus.
PS DE kenmerken van beginnede slecht zien, is over de benen struikelen ,hun koppen stoten tegen deuren enz, vaak aanhankelijker naar mensen toe, in je handen bijten met koekjes of iets dergelijks geven, verkeerd afstapjes nemen van verhogingen.en als ze stoten dan is het net of het de gewoonste zaak is van de wereld.
Gr Bertus.
PS DE kenmerken van beginnede slecht zien, is over de benen struikelen ,hun koppen stoten tegen deuren enz, vaak aanhankelijker naar mensen toe, in je handen bijten met koekjes of iets dergelijks geven, verkeerd afstapjes nemen van verhogingen.en als ze stoten dan is het net of het de gewoonste zaak is van de wereld.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Gisteren woensdag 28-1-2004 kreeg ik bericht dat er een rechtszaak was op gestart ivm dat een gewezen lid van de Nederlandsenvereniging van Saarlooswolfhonden (RV)met zijn reu een nest had verwekt met een teef van buiten de RV, als je lid wordt van de RV, en men kan een pup kopen, dan moet je een contract tekenen die inhoud dat je met de hond niet zomaar uit je zelf gaat fokken met een hond van de RV of er buiten, want er staat dan een boete op van in NL geld gerekend vijftigduizend gulden.
Ik ben blij dat er een rechtszaak komt, want dan weet iedereen waar je echt aan toe ben, kijk Christa (Xrista) wilde fokken met haar teef, en ze kreeg geen toestemming terwijl ze lid was van de RV.
Toen ze onlangs geroyeerd werd, ivm dat ze op kwam voor welzijn van mens en dier, zou nu als geroyeerde nooit meer met haar teef Xandra en haar jonge tweede SWH teef kunnen fokken, nou we zullen afwachten of deze contracten wel rechtsgeldig zijn.
Gr Bertus.
Ik ben blij dat er een rechtszaak komt, want dan weet iedereen waar je echt aan toe ben, kijk Christa (Xrista) wilde fokken met haar teef, en ze kreeg geen toestemming terwijl ze lid was van de RV.
Toen ze onlangs geroyeerd werd, ivm dat ze op kwam voor welzijn van mens en dier, zou nu als geroyeerde nooit meer met haar teef Xandra en haar jonge tweede SWH teef kunnen fokken, nou we zullen afwachten of deze contracten wel rechtsgeldig zijn.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo gelukkig mijn msn site ivm PRA doet het weer, nu hoef ik jullie verder niet lastig tevallen met deze materie, sorrrie voor het ongemak.idorh schreef:Gisteren woensdag 28-1-2004 kreeg ik bericht dat er een rechtszaak was op gestart ivm dat een gewezen lid van de Nederlandsenvereniging van Saarlooswolfhonden (RV)met zijn reu een nest had verwekt met een teef van buiten de RV, als je lid wordt van de RV, en men kan een pup kopen, dan moet je een contract tekenen die inhoud dat je met de hond niet zomaar uit je zelf gaat fokken met een hond van de RV of er buiten, want er staat dan een boete op van in NL geld gerekend vijftigduizend gulden.
Gr Bertus.
Gr Bertus.