Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

komen alle honden in de puberteit

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

majelle
Zeer actief

komen alle honden in de puberteit

Ongelezen bericht door majelle »

Bikkel is een boxerreu van 6.5 maand en hij is ontzettend braaf.
Volgens de fokker was het het dominanste reutje in het nest en het meest zelfstandig. Toen hij 5 weken was ontsnapte hij uit de kamerren en heeft snachts de hele tijd de tuin staan verkennen, alleen.
Maar eenmaal bij mij thuis is het een makkelijk hondje. Hij luisterd als vanzelf. Je hoeft alleen maar even streng te kijken en nee te zeggen en hij stopt met wat ie aan het doen is, als ie eten probeert te pikken ofzo. Hij pikt dingen snel op en lijkt het ook leuk om wat voor je te doen, hij kent alle commado's van de volwassen hond. Hij zal nooit weigeren wat je hem vraagd te doen. Soms denk ik weleens wordt maar wat stouter dat is goed voor je zelfvertrouwen.
Komen echt alle honden in een soort puperteit of dat ze gewoon meer gaan uittesten tot hoever ze kunnen gaan. Bikkel ging me 1 keer uitdagen even wachten met komen omdat hij nog geen zin had om naar huis te gaan. Toen riep ik boos nee en toen ik hem daarna riep kwam ie. Dat is het enige verzetje ooit wat ie gepleegd heeft. Klinkt een beetje raar tis natuurlijk wel fijn een hond die zo goed luisterd, maar hij is wel erg gedwee en snel onder de indruk.
Overigens is het wel een vrolijke hond die je uitdaagd met spelletjes en zo. Stoeien e.d maar wil absoluut niets doen zodat ik boos wordt. Maar eerlijk gezegd ben ik dat nooit geweest. Zou ik te bazig zijn ofzo of dat uitstralen. maar hij is niet bang voor me. Komt niet met zijn oren naar achteren als ik hem roep maar altijd vrolijk naar voren met een zwaaiende staart. Ook als ik hem dingen vraag te doen.
Maar andere pups tijdens de cursus doen af en toe gewoon even stout, hoort erbij vindt ik.

Maar met honden is het wel anders.
Ook laat hij zich nogal snel afbluffen door ander honden. Alleen als hij aan het spelen is met andere honden en de ander gaat voor de grap op zijn rug of zij liggen, ook de grote volwassen honden. Dan wordt Bikkel erg fanatiek, gaat ineens veel grommen tijdens het spelen en hij wordt steeds feller totdat er ruzie ontstaat. Als hij dan even op zijn nummer wordt teruggesnauwd wordt ie aardig nijdig en gaat dan echt vechtend door. Geen wonden ofzo maar je herkend spelend hard grommen of ineens dat de stemming wat doorslaat. Bikkel heeft dat altijd bij honden die ineens wat onderdanige houdingen aannemen. Als de hond ineens weer op zijn poten gaat staan en echt een bazige houding aanneemt dan krimpt bikkel weer en gaat snel bekken aflikken. Hij is niet gek ofzo
Maar laatst viel een labrador in een kuil en lag op zijn rug en probeerde eruit te komen. Bikkel werd heel fanatiek en het werd echt vechten. Hij heeft er echt plezier in lijkt het. Ik heb ze uit elkaar gehaald en allebei weer op de vier poten gezet. En toen was de labrador gewoon weer de baas en speelden ze verder. Als Bikkel zo doet is het echt even geen spelen meer. Ik herken het spelend grommen en het echte snauwend grommen om te intimideren.
Verder is hij altijd lief aan het spelen en alle honden ook de hele kleintjes zijn hem de baas. Maar als hij ze op de grond zit liggen of in een zwakkere positie komt er een andere Bikkel te voorschijn. Maar geen wonden ofzo. Tis echt intimideren wat die doet . Maar ik vraag me wel af wat dat nou voor de toekomst gaat geven. Als hij sterker wordt en hij daar zelf achterkomt. Als hij weet dat hij een ander tegen de grond kan mikken hij dan lekker kan gaan intimeren. Lijkt wel de tiran van het werk die thuis niets te vertellen heeft, idee. Oja dat hele driftige als een ander op de grond ligt heeft hij al vanaf 14 weken. Hij speelde met een hele lieve grote rotweiler. Die even op de grond ging rollen. Bikkel dook erof af snauwend en grauwend in zijn nek bijten en over zijn neus. Toen de rotweiler het zat werd en even zijn poot op hem legde om het te kalmeren werd ie helemaal giftig en het stopte pas toen de rotweiler weer op zijn poten ging staan. Toch bleef Bikkel heel fel doen en de rotweiler had er niet zoveel zin meer in. Toen viel me dat gedrag zo op.
Ook in de puppencursus was het zo'n heersertje over sommige pups die soms echt wel groter waren maar supergoedig. Echt erover heen staan en grommen en in de kop happen. Wel werden die ander pups niet bang (wel de baasjes) dus in hondenogen viel het reuze mee.
Maar met wat voor soort honden moet ik hem nou laten spelen, honden die hij de baas kan of juist honden die hem weer de baas zijn. Nu is het altijd de laatste maar hij wordt natuurlijk groter en sterker maar dat weet ie nog niet.
Zou het kunnen zijn dat ie zich nogal snel geintimeerd is ook door mij en als hij dan een keer zelf de baas kan zijn hij in een keer alle remmen losgooid als frustratie.

groetjes majelle
majelle
Zeer actief

Re: komen alle honden in de puberteit

verwijderd
Laatst gewijzigd door majelle op 23 jan 2004 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

majelle schreef:Bikkel is een boxerreu van 6.5 maand en hij is ontzettend braaf.
Volgens de fokker was het het dominanste reutje in het nest en het meest zelfstandig. Toen hij 5 weken was ontsnapte hij uit de kamerren en heeft snachts de hele tijd de tuin staan verkennen, alleen.
Maar eenmaal bij mij thuis is het een makkelijk hondje. Hij luisterd als vanzelf. Je hoeft alleen maar even streng te kijken en nee te zeggen en hij stopt met wat ie aan het doen is, als ie eten probeert te pikken ofzo. Hij pikt dingen snel op en lijkt het ook leuk om wat voor je te doen, hij kent alle commado's van de volwassen hond. Hij zal nooit weigeren wat je hem vraagd te doen. Soms denk ik weleens wordt maar wat stouter dat is goed voor je zelfvertrouwen.
Komen echt alle honden in een soort puperteit of dat ze gewoon meer gaan uittesten tot hoever ze kunnen gaan. Bikkel ging me 1 keer uitdagen even wachten met komen omdat hij nog geen zin had om naar huis te gaan. Toen riep ik boos nee en toen ik hem daarna riep kwam ie. Dat is het enige verzetje ooit wat ie gepleegd heeft. Klinkt een beetje raar tis natuurlijk wel fijn een hond die zo goed luisterd, maar hij is wel erg gedwee en snel onder de indruk.
Overigens is het wel een vrolijke hond die je uitdaagd met spelletjes en zo. Stoeien e.d maar wil absoluut niets doen zodat ik boos wordt. Maar eerlijk gezegd ben ik dat nooit geweest. Zou ik te bazig zijn ofzo of dat uitstralen. maar hij is niet bang voor me. Komt niet met zijn oren naar achteren als ik hem roep maar altijd vrolijk naar voren met een zwaaiende staart. Ook als ik hem dingen vraag te doen.
Maar andere pups tijdens de cursus doen af en toe gewoon even stout, hoort erbij vindt ik.

Maar met honden is het wel anders.
Ook laat hij zich nogal snel afbluffen door ander honden. Alleen als hij aan het spelen is met andere honden en de ander gaat voor de grap op zijn rug of zij liggen, ook de grote volwassen honden. Dan wordt Bikkel erg fanatiek, gaat ineens veel grommen tijdens het spelen en hij wordt steeds feller totdat er ruzie ontstaat. Als hij dan even op zijn nummer wordt teruggesnauwd wordt ie aardig nijdig en gaat dan echt vechtend door. Geen wonden ofzo maar je herkend spelend hard grommen of ineens dat de stemming wat doorslaat. Bikkel heeft dat altijd bij honden die ineens wat onderdanige houdingen aannemen. Als de hond ineens weer op zijn poten gaat staan en echt een bazige houding aanneemt dan krimpt bikkel weer en gaat snel bekken aflikken. Hij is niet gek ofzo
Maar laatst viel een labrador in een kuil en lag op zijn rug en probeerde eruit te komen. Bikkel werd heel fanatiek en het werd echt vechten. Hij heeft er echt plezier in lijkt het. Ik heb ze uit elkaar gehaald en allebei weer op de vier poten gezet. En toen was de labrador gewoon weer de baas en speelden ze verder. Als Bikkel zo doet is het echt even geen spelen meer. Ik herken het spelend grommen en het echte snauwend grommen om te intimideren.
Verder is hij altijd lief aan het spelen en alle honden ook de hele kleintjes zijn hem de baas. Maar als hij ze op de grond zit liggen of in een zwakkere positie komt er een andere Bikkel te voorschijn. Maar geen wonden ofzo. Tis echt intimideren wat die doet . Maar ik vraag me wel af wat dat nou voor de toekomst gaat geven. Als hij sterker wordt en hij daar zelf achterkomt. Als hij weet dat hij een ander tegen de grond kan mikken hij dan lekker kan gaan intimeren. Lijkt wel de tiran van het werk die thuis niets te vertellen heeft, idee. Oja dat hele driftige als een ander op de grond ligt heeft hij al vanaf 14 weken. Hij speelde met een hele lieve grote rotweiler. Die even op de grond ging rollen. Bikkel dook erof af snauwend en grauwend in zijn nek bijten en over zijn neus. Toen de rotweiler het zat werd en even zijn poot op hem legde om het te kalmeren werd ie helemaal giftig en het stopte pas toen de rotweiler weer op zijn poten ging staan. Toch bleef Bikkel heel fel doen en de rotweiler had er niet zoveel zin meer in. Toen viel me dat gedrag zo op.
Ook in de puppencursus was het zo'n heersertje over sommige pups die soms echt wel groter waren maar supergoedig. Echt erover heen staan en grommen en in de kop happen. Wel werden die ander pups niet bang (wel de baasjes) dus in hondenogen viel het reuze mee.
Maar met wat voor soort honden moet ik hem nou laten spelen, honden die hij de baas kan of juist honden die hem weer de baas zijn. Nu is het altijd de laatste maar hij wordt natuurlijk groter en sterker maar dat weet ie nog niet.
Zou het kunnen zijn dat ie zich nogal snel geintimeerd is ook door mij en als hij dan een keer zelf de baas kan zijn hij in een keer alle remmen losgooid als frustratie.

groetjes majelle
Da's een heel verhaal. :-D Ik heb een heel ander soort hond, maar toch herken ik wel dingen. Ook zo'n onderdanige braverd naar andere honden en helemaal naar mensen toe, terwijl het tegelijkertijd een zeer ondernemende en open hond is. Maar nu hij echt volwassen aan het worden is, zie ik soms ook een andere kant. Jack kan af en toe ook best vervelend doen naar onderdanige honden toe. Het is nog nooit tot een echte ruzie gekomen, maar wel grommen en dreigen, en in mijn ogen doet Jack het ook puur voor de 'kick'. Zo van 'kijk mij ook eens stoer zijn'. Vijf minuten later loopt hij gewoon lekker te spelen met diezelfde hond. :roll:

Het vreemde is wel dat hij *niet* dominanterig doet naar kleine of heel bange hondjes, en al helemaal niet naar pups.

Maar in jouw geval zou ik Bikkel ook laten spelen met alle soorten honden, groot, klein, dominant, onderdanig, jong en oud, reu en teef. Op die manier leren ze in mijn ogen toch het beste wat hun 'natuurlijke' positie is, en tegelijkertijd krijgen ze het nodige zelfvertrouwen. Ik ga er met Jack vanuit dat het geklier naar sommige honden toe vanzef ook wel weer over gaat als hij door krijgt dat hij met alleen houding ook bij grotere honden zijn 'status' (haha) duidelijk kan maken.

En nog effe: jouw Bikkel klinkt als een heerlijk hondje. Geniet ervan! :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

majelle schreef:Maar met honden is het wel anders.
Ook laat hij zich nogal snel afbluffen door ander honden. Alleen als hij aan het spelen is met andere honden en de ander gaat voor de grap op zijn rug of zij liggen, ook de grote volwassen honden. Dan wordt Bikkel erg fanatiek, gaat ineens veel grommen tijdens het spelen en hij wordt steeds feller totdat er ruzie ontstaat. Als hij dan even op zijn nummer wordt teruggesnauwd wordt ie aardig nijdig en gaat dan echt vechtend door. Geen wonden ofzo maar je herkend spelend hard grommen of ineens dat de stemming wat doorslaat.
Dat is dus het dominante karakter. Als hij dat al met 6,5 maand doet staat je nog heel wat te wachten als hij volwassen is.

Misschien is hij nog niet in de puberteit. Kan best nog een paar maanden duren voordat hij commando's vergeet en je een beetje begint uit te dagen. Misschien heb je er helemaal geen last van.

Dominant betekent niet per se dat hij dominant tegen de baas is. Het kan best zijn dat zijn dominantie alleen bij andere reuen naar voren komt.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Niet bij elke hond merk je een echte puberteit, Nika is ook nooit echt lastig geweest, itt Marouck die dus echt opnieuw alles gaat uittesten.

Wat betreft je beschrijving van Bikkels gedrag, ik herken daar heel veel van Danco in. De macho, de bluffer....even kijken tot hoever ik kan gaan en of ik de baas kan spelen. Op zich hoeft er niets te gebeuren, maar mijn ervaring is dat andere mensen het vaak heel eng vinden om mee te maken. Een boxer is lomp, en door zijn lompheid wint ie vaak dit soort machtspelletjes. Kijk daar een beetje mee uit, want voor je het weet gaat ie dat bij alle honden doen. ;) Wat betreft écht vechten, ik vind dat je bij een boxer direct in moet grijpen als spel omslaat in vechten, een boxer kan vechten echt leuk gaan vinden, en dan heb je dus een probleem. ;) Een vechtende boxer is niet leuk om te zien, en ik vind het ook gevaarlijk, ivm de onderbeet. Bijten ze vast, kunnen ze moeilijker loskomen, met als gevolg scheurwonden. Goed in de gaten houden dus als ik jou was. ;)

Maarre......heb je een foto? Ben zo benieuwd hoe dat stoere pupje is uitgegroeid!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
majelle
Zeer actief

Hoi,

ik heb geen digi dus een foto kan ik niet plaatsen misschien op de wandeling wil iemand een foto maken dan kun je hem zien. Hij ziet er niet stoer uit hoor, klein slungelig en een droopy hoofd.
Dat ie dominant wordt naar mensen kan ik me niet voorstellen. Naja in ieder geval naar mij niet want ik hoef maar wat uit te stralen en hij is al onder de indruk. Daar moet ik echt mee oppassen als ik wat uit mijn humeur ben. Niet dat ie ooit angstig is ofzo. maar als je te streng roept is ie ontdaan en daar kan ie dan onzeker over worden.

Tja met andere honden is het dus ook een lulletje. Laat zich door een maltezer het veld overtrekken aan zijn oor en hij laat het toe. of hij gaat maar op de grond liggen. Tis voor hem echt de houding van de andere hond die belangrijk is. Maar gaan ze liggen of vallen ze in een kuil tja dan is ie er als de kippen bij en dan mag het ook een grote volwassen hond zijn. En hij wordt dan echt fel en hij heeft er plezier in. Eindelijk kan hij ook eens denk ik dan. Maar als ie sterker wordt en hij snapt dat hij ukkies tegen de grond kan werpen dan ben ik bang dat het een leuk spelletje wordt.
Je ziet nu al dat ie snel het balletje van een ander afpikt. Niet uit hun bek want dat durft ie niet. Maar als ze hem laten vallen pakt hij het en gaat erop liggen. Ziet de andere het niet dan staat ie een beetje op zodat ze het echt wel zien. En dan gaat ie wat plagerig kijken. Meestal gebeurd er niets omdat hij dan weer een beetje staat en het balletje dan weer wegrolt (zonder dat hij het doorheeft) en de ander kan het dan wegpakken en als ze weghollen zoekt hij nog onder zijn buik naar het balletje en is verbaasd dat het er niet meer is. Maar je merkt dat hij eigenlijk wat conflictjes zoekt. Niet wegholen met de stok zodat ze erachteraan rennen (dat doet mijn andere hond, en maakt nooit ruzie ze laat hem dan snel vallen). Maar echt over het balletje staan, van kom maar halen :mrgreen:

Of met een stok holen aan andere laten zien zodat ze achter hem aankomen dan weer neerleggen en erover gaan staan. Als de ander pakt dan ieder een kant en grommen maar. Maar dat doet ie echt alleen met bekende. hij is wel zuinig op zichzelf.
De meeste boxers zijn wel hard voor zichzelf maar deze piept gelijk als ie iets voelt. Zelf koude druppels op een plek waar ie van schrikt :mrgreen:

Ook speel ik soms met een andere hond en als die speels gaat grommen gaat ie zich ermee bemoeien en dan kan knokken ze ook even maar schrikken ze er allebij even van.

Ja ik vind het een heerlijk hondje. Volgt los gaat braaf bij iedere stoep zitten. Komt echt altijd als je hem roept. En is lekker vrolijk en open naar iedereen. Hoop dat ie zo blijft.

groetjes majelle
majelle
Zeer actief

Oja Elmas mijn andere hond is dus een teefje en heel onderdanig. Maar echt de baas over Bikkel. Ze stoeien ook ontzettend veel maar hij heeft ontzag voor d'r. Wel grappig want Elmas is dus echt heel erg onderdanig. Als we met een groep gaan wandelen wordt zij altijd afgesnauwd en ze zal nooit iets terug doen. Dus altijd het haasje. Maar wat ik wel een beetje lullig vond is dit.

Bikkel kreeg even ruzie met chippie een staffordteefje en dan maken ze echt allebei ontzettend veel lawaai. Elmas komt aanrennen en begint Chippie te helpen. Dus Bikkel had het even heel moeilijk. Maar verder zijn het grote vrienden.

Ook zie je dat Elmas als ze afgesnauwd wordt soms even terugblaft om dan snel weer te vluchten. Vroeger zou ze alleen gejankt hebben en gevlucht. Zij is ook een beetje veranderd, durft iets meer nu Bikkel er is ofzo.

groetjes majelle
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

hoi majelle

ik heb bikkeltje gezien!! en vind het een eindeloze hond!
wbt puberteit. ik heb eens iemand horen zeggen dat honden zelfs wel 2 tot 3 keer in de puberteit kunnen komen. of dat zo is? ik ben geen deskundige.
ik weet wel dat reutjes - en sommige teefjes ook - af en toe wat gaan uit proberen. wat is er mooier als de andere reu al in de "onderdanige positie verkeert" voor de ander - bikkel - daar "misbruik"van te maken?
majelle
Zeer actief

Ja ik denk ook dat Bikkel zoiets heeft WAUW eindelijk ik ook eens een keer. HIj doet het ook alleen op vertrouwd terrein en zodra ze weer op hun poten staan is het over. Hij doet het bij reutje en teefjes, hij snapt het verschil nog niet zo. Maar het komt ook niet zoveel voor hoor.

groetjes majelle
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”