Stang schreef:Tja, ben ik toch maar weer eens met een vraagje over het gedrag van Moritz.
Onderhand begin ik het erg vervelend te vinden dat Moritz nooit opschuift of plaatsmaakt als ik ergens wil zitten en ik weet niet wat ik eraan moet doen.
Hij weet heel goed wat hierkomen betekent, ook gebruik ik "tuuut-tuuuut" als hij een eindje op moet zouten, maar hij doet het gewoonweg niet in huis. Buiten is het geen enkel probleem, maar in huis verstijfd hij stomweg of hij verrot het (eigenlijk weet ik het ondertussen niet meer of het nu angst is of eigenwijzigheid).
Dominantie is het absoluut niet, al zou je dat snel vermoeden bij dit gedrag.
Na alles geprobeerd te hebben, pak ik hem al maanden op en schuif hem gewoon aan de kant en dat laat hij klakkeloos toe. Ik word soms ook echt boos, maar hij gaat gewoon niet aan de kant als ik hem niet zelf opschuif.
Wat doe ik verkeerd???

je pakt hem te zacht aan
qyan had hier vroeger ook een handje van, wilde me ook gaan bijten als ik me bed in wilde
begon op een gegeven moment zelfs de ingangen te blokkeren.
toen was het genoeg.
die heb ik toen op een gegeven moment alle voorrechten afgenomen.
niet meer op de bank, niet meer op bed, zelfs niet meer in mijn slaapkamer.
heeft ff geduurd voordat we qyan zijn karakter helemaal door hadden.
als meneer niet opzij ging net zoals Wil hierboven beschrijft: zonder pardon in zijn nekvel gegrepen en op de grond gezet, of opzij.
ben zelfs zo ver gegaan dat als hij ergens zat, ik hem wegstuurde en ik daar ging liggen.
met andere woorden, het hele huis is van mij.
en geloof me, dat gaat moelijk met bijna 40 kilo, maar echt opzouten
nu mag hij weer op de bank, slaapt weer in bed en heeft zijn voorrechten weer terug. maar als ik wil zitten gaat ie weg. als er visite komt, gata ie weg.
als we beide door een door heen moeten, loopt ie uit zichzelf achteruit om mij voor te laten.
uiteraard probeert ie het nog wel, blijven liggen op de bank als ik wil zitten, maar het woordje opzouten is nu voldoende.
heb hem de afgelopen week wel weer 1x in zijn nekvel moeten grijpen.
ik heb geleerd van mijn fouten gelukkig

en het wordt hier dus kort gezegd niet meer getolereerd