Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is behendigheid heel belastend voor de gewrichten?

Moderator: moderatorteam

Niekie
Zeer actief

Is behendigheid heel belastend voor de gewrichten?

Ongelezen bericht door Niekie »

Hai,

Ik wil graag weer gaan trainen met Doerak. Misschien moet ik eerst nog een cursus V.E.G. gaan doen, maar daarna wil ik graag behendigheid gaan doen. Op de vorige cursus van Doerak heb ik al kunnen zien dat hij het erg leuk vindt; we hadden daar een tunnel, een paar hindernissen en paaltjes. Doerak deed het graag, had alle aandacht en ik kon zien dat hij er plezier in had.

Ik vraag me alleen af of behendigheid niet heel belastend is voor de gewrichten, door die sprongen en zo? Een Jack Russell is natuurlijk geen HD-gevoelige hond, maar toch....Doerak hinkt regelmatig met zijn achterpootje, ik ben hiervoor bij de dierenarts geweest, die mij verzekerd heeft dat het absoluut geen Patella Luxatie is. Mijn dierenarts verklaart hem absoluut gezond, zijn knieschijf zit zo vast als wat, hij kan hem met geen mogelijkheid uit de kom duwen (wat bij een Patella Luxatie dus wel kan). Maar toch; "normaal" is het natuurlijk ook niet, hoewel Doerak er zelf geen last van heeft. Ik wil zijn poten natuurlijk niet dusdanig belasten dat ik over een paar jaar een hond met versleten gewrichten heb, dat is het me niet waard.
Wat vinden jullie: wel of geen behendigheid?

En wat zou eventueel wel geschikt zijn? Flyball? Of alleen gehoorzaamheid?
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

kijk overbelasten is natuurlijk altijd slecht. maar je verteld dat je bij je vorige cursus de paaltjes al deed, kijk dat is nou juist slecht.

in de behendigheid leren we de paaltje juist als laatste onderdeel aan, waarom omdat we dan eigenlijk zeker weten dat alle spieren e.d. getraind zijn om behendigheid te doen. in de opbouw zijn deze spieren zo goed getraind en gehard dat deze juist ervoor zorgen dat er geen of weinig blessures voorkomen. (bij de juiste training) dus een hond die absoluut niet is getraind door de paaltje laten gaan is hem op diverse punten overbelasten, hoe langzaam je het ook doet. de rugspieren moeten aardig wat aankunnen willen ze dat geslinger zonder schade doorlopen. ook bij een klein hondje als een jack russel.

maar met de juiste opbouw in spieren en pezen is behendigheid even belastend als een wandeling naar het strand. alleen bij alles geldt
overdaad schaad.

ken menig jackie die net zo knie heeft als die van jou en die ook behendigheid lopen.
Niekie
Zeer actief

Bedankt voor je reactie. Het was overigens niet zo dat we die paaltjes wekelijks gebruikten. In totaal misschien 3 keer, meer om te kijken hoe de honden reageerden, welke honden het leuk vonden.....we hebben dus niet echt onderdelen van behendigheid getraind....

Hmmm....tja. Ik hoop op nog meer reacties, vind het wel moeilijk.
Groetjes Anique

Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Nina heeft behendigheid wedstrijd niveau gelopen, en kreeg op een gegeven moment last van haar rug. Springen is sowieso niet goed, want ze komen met een klap neer en dat belast de gewrichten.
Maar ik denk dat, als je 1 keer in de week traint, je hond niet zoveel last hoeft te krijgen en er juist veel plezier aan kan hebben.
Groetjes Rob
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Ik zou kijken of je hond het kan en hoe zijn pootje erop reageerd.
Want ik denk niet dat je specifieke richtlijnen kan maken voor hond is het verschillend denk ik zo... dus ik zou gewoon een clubje zoeken waar je een keertje kan proef draaien.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Er zijn zoveel honden die behendigheid doen. Kan echt geen kwaad, sport is goed... zolang je niet overdrijft natuurlijk...

Ik vind 1 à 2 keer per week trainen echt genoeg... Op die manier houdt ge het leuk en gezond :ok: .

Ik train met Yis ook behendigheid af en toe.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

wat betreft maat, je moet je wel even goed laten informeren hoe hoog jou jack is, want tegenwoordig hebben ze een mini, midi en maxi klasse.

de hoogtes ben ik even kwijt, maar die zijn op te zoeken. kijk even bij cynophilia.nl daar zullen de maten best wel bij staan.

mede juist omdat de kleinere hondjes, zoals de malthezer, mini jacks, yorkshire terriers e.d. te hoog moesten springen, de hondjes werden steeds kleiner gefokt, is de mini klasse uitgevonden.

dus als je hondje de goede maat heeft kun je misschien in de mini klasse.

dat had misschien bij de malthezer die rugpijn heeft gekregen ook de goede klasse moeten zijn, dan had ie het misschien wel niet gehad (als ik juist gefokt is en de opbouw van training juist is geweest).
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Je kan zelf bepalen hoe belastend voor je hond is. Bij mij bij de eerste behendigheidscursus hadden wij een 7 jaar oude kruizing borde collie met lichte artrose, maar dat beesie vond het zo geweldig, dus hij deed alles wat lichter dan normaal en geen aschutting enzo. Bij mij in de wedstrijdgroep hadden we een bennesenner met artrose die dus met de kleine hondjes mee sprong. Bas is nu 10 en draait eigen op zijn top nu. Ik zit in de debutanten met wedstrijden en moet volgende jaar naar de a of de veteranenklasse(heb promotiepunten behaald de laatste wedstrijd), maar waarschijnlijk zal ik dan stoppen, want daar zitten de aschutting en de wip in en moet hij toch hoger springen. En alhoewel het een kerngezond dier is, weet ik niet of ik er op dat moment (als hij dus al 11 jaar is) dat soort sprongen nog durf te wagen!

Wat wil ik nou eigenlijk met dit verhaal duidelijk maken. Je kan je eigen manier van behendigheid ook een beetje bepalen. heeft hij last neem dan een stapje terug, zolang hij het leuk vind en jij bent verantwoord bezig, zal het allemaal niet zo'n vaart nemen en zal je hond juist goede spieren ontwikkelen!
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Rakker (Jack Russell) hinkt ook met haar achterpootje. Ik heb de dierenarts er nog nooit naar gevaraad. Rakker hinkt de ene keer met haar linker- en dan met haar rechterpootje. En als het regent is het erger.
Heel veel Jack Russells hinken.

Maar met Rakker doe ik ook behendigheid, zij vind het super :-D

Als je merkt dat Doerak meer gaat hinken wanneer je met hem behendigheid doet, dan kun je alsnog stoppen.
Ik zou ook eens op gaan letten wanneer Doerak hinkt. Rakker doet dat alleen buiten. Binnen loopt ze normaal ;)
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties....
Groetjes Anique

Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

cindy1986 schreef:Rakker (Jack Russell) hinkt ook met haar achterpootje. Ik heb de dierenarts er nog nooit naar gevaraad. Rakker hinkt de ene keer met haar linker- en dan met haar rechterpootje. En als het regent is het erger.
Ja en dat is omdat veel van die Jacks patella luxatie hebben... Het is niet omdat veel jacks het hebben, dat het geen kwaad kan. Het is een erfelijke aandoening die veel voorkomt bij Jack Russells.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

~Tine~ schreef:
cindy1986 schreef:Rakker (Jack Russell) hinkt ook met haar achterpootje. Ik heb de dierenarts er nog nooit naar gevaraad. Rakker hinkt de ene keer met haar linker- en dan met haar rechterpootje. En als het regent is het erger.
Ja en dat is omdat veel van die Jacks patella luxatie hebben... Het is niet omdat veel jacks het hebben, dat het geen kwaad kan. Het is een erfelijke aandoening die veel voorkomt bij Jack Russells.
Dat weet ik, dat dat pattela-luxatie is.
Ik heb niet gezegd dat het geen kwaad kan, ik zeg alleen dat veel Jack Russells hinken, daarom kan het nog wel kwaad.

Dat hinken van Rakker is ook pattela-luxatie denk ik, maar dan in een lichte vorm, niet zo dat ze er last van heeft (merk daar niets van)
Afbeelding
natas-bliss
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door natas-bliss »

Bij Jack russels en trouwens bij veel kleine honden zie
je vaker dat ze effe hinken, dat heeft wel met het knie gewricht te maken.

Meestal is dit patella Luxatie.
Onze hond heeft het ook, lijkt alsof knie opslot schiet.
Maar ook geen beweging in knie te krijgen.
Afbeelding
Groetjes Natascha
En een poot en oorlik van Bliss
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik ga zo af en toe wel bij behendigheidswedstrijden kijken en heel onbewust staan we eigenlijk altijd het langst te kijken bij de kleine rassen. Dat is gewoon zo leuk. En het staat op hun eigen hoogte, dus ze hoeven niet over hele hoge hindernissen.
Hier in de straat woonde vroeger ook een (overigens echt klein) Jack Russeltje en die is pas op latere leeftijd met behendigheid gestart. Was echt heel erg goed in behendigheid en op haar 10e deed ze nog mee aan wedstrijden, op 3 pootjes, want zij zette een van haar achterpootjes ook vaak niet neer. Dus het kan wel. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Roelfien schreef:Ik ga zo af en toe wel bij behendigheidswedstrijden kijken en heel onbewust staan we eigenlijk altijd het langst te kijken bij de kleine rassen. Dat is gewoon zo leuk. En het staat op hun eigen hoogte, dus ze hoeven niet over hele hoge hindernissen.
Hier in de straat woonde vroeger ook een (overigens echt klein) Jack Russeltje en die is pas op latere leeftijd met behendigheid gestart. Was echt heel erg goed in behendigheid en op haar 10e deed ze nog mee aan wedstrijden, op 3 pootjes, want zij zette een van haar achterpootjes ook vaak niet neer. Dus het kan wel. :ok:
idemdito voor Bas! Bas is nu 10 en heeft laatste wedstrijd beker gewonnen. Ga nu 2e jaar wedstrijd lopen.
Afbeelding
bernerlover
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernerlover »

wij hebben de paaltjes zo aangeleerd:
eerst twee rijen naast elkaar met 6 paaltjes in elke rij. Tussen de 'gaten' zaten kromme dingen zodat ze er niet tussendoor eruit kunnen glippen. Dat hebben we eigelijk het eerste seizoen gedaan, wel steeds een stukje dichterbij elkaar. Nu ben ik met mijn tweede seizoen bezig en we hebben nog steeds die kromme dingen maar we laten er al een paar weg maar de paaltjes staan nog net niet op een lijn. scheelt niet veel. :-D
Groetjes Daniëlle

Kijk eens op de website over Nicky mijn Berner Sennen: http://groups.msn.com/nickybsh
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”