Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde dus niet op bank en stoel?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvavT

Rangorde dus niet op bank en stoel?

Ongelezen bericht door EvavT »

Moet je nu een hond verbieden op banken en stoelen te klimmen/slapen om zo de rangorde duidelijk te maken?

Of zou je dit kunnen tolereren als ie er maar afgaat als jij daar op wil?
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Als je het niet erg vind dat je bank of stoel vies wordt kun je je hond er gewoon op laten slapen of zitten. Als hij er maar af gaat zodra jij dat wil. Zo gaat het bij mij thuis ook en mijn honden raken zeker niet in de war of zo.

groetjes
linlin

Re: Rangorde dus niet op bank en stoel?

Ongelezen bericht door linlin »

EvavT schreef: Of zou je dit kunnen tolereren als ie er maar afgaat als jij daar op wil?
ja. :mrgreen:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier ligt ook alles op de banken en stoelen en bed, ik ben nog steeds de baas hoor :mrgreen:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

jip007 schreef:hier ligt ook alles op de banken en stoelen en bed, ik ben nog steeds de baas hoor :mrgreen:
hier ook, en ook ik ben nog steeds de baas (denk ik :p: )
Afbeelding
Ruth
Actief

Ongelezen bericht door Ruth »

als je geen rangorde probleem hebt en hij gaat er af of er niet op als jij dat zegt is er geen probleem.
Afbeelding
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door TaMa »

Ja die van mij mag ook op de bank.. maar we hebben hier ook geen rangorde probleem
Rust zacht mijn lieve Batish 15-03-2003 - 18-04-2005
Afbeelding
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Bas mag niet op de bank, gewoon omdat onze bank net nieuw is ( dus zonde ) hij heeft gewoon zijn eigen plekkies!
Enja, anders pas ik dr niet meer bij ;) !

Maarre, denk dat het zo is als iedereen hier boven zegt: als hij er maar vanaf gaat als jij dat zegt, zie ik geen rangorde probleem!

Succes! :ok:
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Re: Rangorde dus niet op bank en stoel?

Ongelezen bericht door Eline* »

EvavT schreef:Moet je nu een hond verbieden op banken en stoelen te klimmen/slapen om zo de rangorde duidelijk te maken?

Of zou je dit kunnen tolereren als ie er maar afgaat als jij daar op wil?
Het hangt er helemaal vanaf hoe de relatie met je hond is. Als eerste ben ik er niet zo voor om de regel "als ie er maar afgaat als jij dat wil" zo te stellen, omdat ik het liever omdraai..de hond mag op de bank als jij dat wil. Mijn honden mogen op de bank, mogen op bed, maar als ik er aankom moeten ze weg en dat doen ze ook. Als ik ze er dan bij wil hebben nodig ik ze uit. Het gevolg is trouwens wel dat ik soms wakker word van een keurig naast mijn bed zittende Nelson die luid zit te piepen omdat ie erbij wil. :?
Op hoge plekken mogen liggen is een privilege. Ik ben graag degene die die privilege's uitdeelt, inplaats van andersom. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

sam doet nog steeds net of ik de baas ben dus het zal wel goed zijn....

en hij mag overal op, maar als ik daar wil zitten/liggen is hij degene die zonder het te zeggen meteen weg moet en dat doet ie ook zonder morren.
Afbeelding
peterr
Actief

Ongelezen bericht door peterr »

Onze hond ligt niet op de bank, puur omdat we dat niet zo fris vinden, das een persoonlijke keuze uiteraard, dat moet iedereen zelf weten. Ook komt ze niet boven, vind ik ook niet nodig.
Verder ben ik het er mee eens dat een hond een privelege als op de bank komen alleen op verzoek mag, maar ok... ook dat is weer wat jij wil.

Ik denk wel dat in veel gevallen waar de rangorde niet duidelijk is, de hond bepaalt waar die ligt, en niet de plek die daarvoor uit is gekozen.
EvavT

springen jullie honden dan van de stoel als jij er op wil?
Bob niet 8O
sterker nog hij kruipt erop en ik mag het puntje hebben
Gewoon wegduwen?
Ik ben te aardig voor hem denk ik :?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, zo'n gup heb ik hier dus ook, zodra ik uit mijn stoel kom, springt hij er gauw in en mag ik op het puntje zitten. Nou, dus niet. Hij gaat gewoon op de grond dan. Terwijl hij best lekker bij mij op de bank mag komen liggen als ik er zit. Maar niet mijn plekkie innemen. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
EvavT

Je duwt hem eraf??
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Van mij mogen alleen lieve domme honden op de bank en het bed. Doortraptheid en slecht luisteren is voor mij een reden het niet toe te staan. Wuilus mag het dus perse niet, wil het gelukkig ook niet dus dat is makkelijk. Ik wil gewoon niet steeds een hond weg moeten sturen van een plaats waar ik wil zitten. Ik heb lekkere doggybags op de grond en verder mag ze wel tegen de bank en naast het bed, dat lijkt me voldoende ;)

Grommen naar de baas gebeurd bijna altijd op de bank, net als sneaky wegdrukken, niet echt aan de kant gaan en ander testend gedrag. Verder wil ik niet dat mensen onder de haren zitten die bij mij komen.

Ik zelf heb er bij anderen trouwens helemaal geen problemen mee, maar zelf, nee.
Afbeelding
EvavT

Mijn hond is niet dom wel lief
en heeft zo zijn voorkeuren
Gelukkig verhaart ie niet en op de bank heb ik speciaal fleecedekens gelegd.|
Mensen hoeven bij mij niet tussen de haren te zitten :zwaai:
Roelfien
Zeer actief

EvavT schreef:Je duwt hem eraf??
Nee, ik zeg: eraf en dan gaat ie er braaf af. :mrgreen:
Maar dat heb ik hem wel moeten leren, door eerst een combi van zeggen: eraf en hem er gelijk af te zetten. gewoon bij kop en kont. :mrgreen:
En nu hoef ik alleen maar eraf te zeggen en dan hoor ik een zucht en gaat ie braaf op mijn voeten liggen. :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:springen jullie honden dan van de stoel als jij er op wil?
Bob niet 8O
Gewoon wegduwen?
Ik ben te aardig voor hem denk ik :?
Kijk, zo werk je dus wel rangordeonduidelijkheid in de hand. De hond behoort zoveel respect te hebben dat hij inderdaad vanuit zichzelf aan de kant gaat. Laika doet dat en die holt hard weg als ze mij aan ziet komen en Nelson heeft dat inmiddels ook geleerd.. :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan MOCHT op de bank, maar sinds 2 weken absoluut niet meer :mrgreen:
net als dat mijn bed ook weer verboden terrein is sinds 2 weken.
begon toch wat te veel niet luisterend gedrag te bespeuren, me van mijn plek afduwen, dus ik idd op het puntje en hij de hele bank, vervolgens niet luisteren met het eraf gegaan dus eraf getrokken en toen een grom.
dus qyan heeft op moment absoluut geen voorrechten meer, en die komen er nu ook niet meer.
het is een zwarte gluiperd die IK iets te veel heb laten klimmen de laatste tijd ;)
maar ben weer even wakker geschut ;)
laeken
Zeer actief

EvavT schreef:Mijn hond is niet dom wel lief
en heeft zo zijn voorkeuren
Nee hij is doortrapt en jij trapt erin ;)

springen jullie honden dan van de stoel als jij er op wil?
Bob niet
Gewoon wegduwen?
Ik ben te aardig voor hem denk ik
Zie je? :mrgreen:

Daar heb ik dus geen zin in.

Wuilus heeft klinkt raar ook teveel respect voor mij om op de bank te willen. Wendy van Nanny weet wat ik bedoel want Nanny is ook zo nl. Superduidelijk in de rangorde, gaat het fout dan gaat het goed fout en verder erg strak in de rangen. Baas op de grond liggend is paniek en op de bank liggen of in bed is veeeeeeeel te hoog voor haar en zal ze dus perse niet willen, ik moet haar dwingen en dan is ze een zielige hoop ellende uit haar element gerukt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Wuilus heeft klinkt raar ook teveel respect voor mij om op de bank te willen. Wendy van Nanny weet wat ik bedoel want Nanny is ook zo nl. Superduidelijk in de rangorde, gaat het fout dan gaat het goed fout en verder erg strak in de rangen. Baas op de grond liggend is paniek en op de bank liggen of in bed is veeeeeeeel te hoog voor haar en zal ze dus perse niet willen, ik moet haar dwingen en dan is ze een zielige hoop ellende uit haar element gerukt.
Ik ken dat van Laika. Die doe ik ook geen plezier haar uit te nodigen op de bank of op bed. Ze komt dan wel omdat ik het vraag, maar ligt als een geslagen hond met van die bange ogen te kijken van "ik hoor hier niet".
Als ik even iets te druk beweeg is ze ook gelijk weg. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Yep hier ook, dat is wel een gezonde verhouding in mijn ogen. Klinkt raar maar het doet me denken aan honden onderling en er is geen verwaaring mogelijk, het heeft toch wat in mijn ogen. Ik heb haar dus ook nog nooit verboden op bed of op de bank te gaan. :?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Yep hier ook, dat is wel een gezonde verhouding in mijn ogen. Klinkt raar maar het doet me denken aan honden onderling en er is geen verwaaring mogelijk, het heeft toch wat in mijn ogen. Ik heb haar dus ook nog nooit verboden op bed of op de bank te gaan. :?
Is ook gezond en zo hoort het eigenlijk ook. Nelson is van een wat ander kaliber en die moet ik eerst echt doordringend aankijken voordat hij met het tempo van een bejaarde van de bank afgaat. Toch is hij verder prima onderdanig, maar komt dus wel gewoon naast je liggen als je dat vraagt en je kan er dan ook een knoop inleggen. Hij kijkt je dan alleen verstoord aan met soms een begeleidende brom! :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Eline* schreef:
MARC_S schreef:Yep hier ook, dat is wel een gezonde verhouding in mijn ogen. Klinkt raar maar het doet me denken aan honden onderling en er is geen verwaaring mogelijk, het heeft toch wat in mijn ogen. Ik heb haar dus ook nog nooit verboden op bed of op de bank te gaan. :?
Is ook gezond en zo hoort het eigenlijk ook. Nelson is van een wat ander kaliber en die moet ik eerst echt doordringend aankijken voordat hij met het tempo van een bejaarde van de bank afgaat. Toch is hij verder prima onderdanig, maar komt dus wel gewoon naast je liggen als je dat vraagt en je kan er dan ook een knoop inleggen. Hij kijkt je dan alleen verstoord aan met soms een begeleidende brom! :roll:
Eline, bedoel je met die brom een grom?
Stapper heeft vandaag voor het eerst naar mijn man gegromt!! Hij moest opzij gaan en had daar geen zin in en begon te grommen.
Mijn man heeft hem toen een schop verkocht, ik was razend!!
Ik wil niet dat de honden een schop krijgen, maar mijn man reageerde eigelijk in een reflex, is ook nog nooit eerder gebeurt.

Maar wat doe je nou in zo'n geval?
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Eline, bedoel je met die brom een grom?
Stapper heeft vandaag voor het eerst naar mijn man gegromt!! Hij moest opzij gaan en had daar geen zin in en begon te grommen.
Mijn man heeft hem toen een schop verkocht, ik was razend!!
Ik wil niet dat de honden een schop krijgen, maar mijn man reageerde eigelijk in een reflex, is ook nog nooit eerder gebeurt.

Maar wat doe je nou in zo'n geval?
Je man heeft "goed" gereageerd.Beter goed straffen dan niks doen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik Nelson niet echt serieus neem met zijn gebrom en als hij bromt pest ik gewoon net zo lang totdat ie met een beledigde kop optieft! :mrgreen: Hij gromt ook niet echt, maar ik pest hem nog wel eens door met mijn tenen in zijn zij te porren of zo en dan bromt hij dus..geen lage diepe grom, maar gewoon gemopper. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marja, ik ben blij dat Eline het bevestigd, want de zeldzame keer dat Jack het in zijn kop haalt om naar mij of naar de kinders of naar de katten te grommen krijgt hij ook de wind van voren. Echt helemaal verrot schelden en drie keer de kamer doorjagen, dan effe negeren en wachten totdat er een *zeer* onderdanig hondje komt kijken of we weer vriendjes kunnen worden. En dan zijn we weer vriendjes. :-D

Wat ik me wel afvroeg... Ik lees dat sommige honden in het beste geval meteen van de bank afspringen zodra je al aan komt lopen. Dat doet Jack dus niet, hij kijkt wel even op en 999 van de 1000 keer laat hij zich braaf wegsturen als hij toevallig op het beste plekje ligt, om dan weer lekker tegen me aan te komen hangen. Da's toch ook prima? Van mij hoeft hij echt niet van de bank af, ik vind het wel lekker om die hond half op mijn schoot te hebben terwijl ik ER kijk. :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Marja, ik ben blij dat Eline het bevestigd, want de zeldzame keer dat Jack het in zijn kop haalt om naar mij of naar de kinders of naar de katten te grommen krijgt hij ook de wind van voren. Echt helemaal verrot schelden en drie keer de kamer doorjagen, dan effe negeren en wachten totdat er een *zeer* onderdanig hondje komt kijken of we weer vriendjes kunnen worden. En dan zijn we weer vriendjes. :-D

Wat ik me wel afvroeg... Ik lees dat sommige honden in het beste geval meteen van de bank afspringen zodra je al aan komt lopen. Dat doet Jack dus niet, hij kijkt wel even op en 999 van de 1000 keer laat hij zich braaf wegsturen als hij toevallig op het beste plekje ligt, om dan weer lekker tegen me aan te komen hangen. Da's toch ook prima? Van mij hoeft hij echt niet van de bank af, ik vind het wel lekker om die hond half op mijn schoot te hebben terwijl ik ER kijk. :-D

Hanneke
Er is voor de meeste honden ook niks ergs aan. Maar als je bv Wuilus neemt die is dus erg op de rangen in huis. De eerste 4 jaar wilde ze die ook graag overnemen dus dan moet je heel scherp blijven.
Eet ik wat en ik zit hoog is er niks aan de hand. Ga je op de grond eten, en die test heb ik gedaan met chips, dan snaait ze het gewoon uit je handen. Zo zijn er meer dingen dus zij mag niet op de bank natuurlijk.
Verder vind ik deels wel dat honden een plaats moeten hebben, dus een vaste ongestoorde ligplaats waar niemand ze wegstuurt of lastig valt. Je kan dan ook beter plaats roepen als de hond moet gaan liggen en aan de kant moet als je bezig bent.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Als jij er geen last van hebt, is het geen probleem. Maar op het moment dat hij zich niet meer laat wegsturen of zich gaat opdringen om toch maar bij je te moeten liggen is het wel een probleem.

Toby is behoorlijk gemoedelijk en doet niet zo strak aan rangorde. Hij weet wat ie mag en wat niet mag en probeert af en toe wel eens iets, maar als ik dan alleen maar zeg: wat is dat? Gaaaaa je weg? Dan is dat meteen weer een tijdje over. Hij blijft niet aan de gang. Geen gegrom of gegrauw, gewoon acceptatie.

Met Jackie hebben we dat wel veel erger gehad. Die kwam al bij ons binnen als een grommend terriertje, dat zodra hij een hoger plekje had op bank of bed echt iedereen weggromde en snap snap deed.
Die heeft ook echt een keertje vliegles van het bed af gehad, omdat Tim niet eens meer naast me kon gaan liggen. Vanaf dat moment hebben we ook niet meer toegestaan dat hij hoger ging liggen. In de loop der jaren is dat echter volledig verwaterd. :roll: En nu is hij met zijn 15 jaar nog steeds dat grommende hondje wat niet van stoel of bank wil. Maar we weten dat hij niet bijt, alleen maar gromt en daar trekken we ons niks van aan. Dus ook bij ons is het zo dat wij er geen probleem van maken, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen zijn gedrag echt heel erg vervelend vinden. (nou gaat ie hier nooit meer weg, maar het is wel de reden geweest waarvoor hij in het asiel zat :? )
EvavT

Eline* schreef:
MARC_S schreef: Ze komt dan wel omdat ik het vraag, maar ligt als een geslagen hond met van die bange ogen te kijken van "ik hoor hier niet".
ja dat zal wel goed zijn voor de duidelijkheid maar dat hoeft van mij niet hoor :cry: :?
laeken
Zeer actief

EvavT schreef:
Eline* schreef:
MARC_S schreef: Ze komt dan wel omdat ik het vraag, maar ligt als een geslagen hond met van die bange ogen te kijken van "ik hoor hier niet".
ja dat zal wel goed zijn voor de duidelijkheid maar dat hoeft van mij niet hoor :cry: :?
De qoute is van Eline ;)

Maar wat hier in staat is dat ze gewoon deemoedssignalen afgeeft, dat is prima. Geen angst of herinneringen aan klappen van Eline natuurlijk.
Ze geeft aan respect te hebben voor haar baas, dat verdien je en dus is het heel natuurlijk. Veel mensen vergeten voor het gemak hoe honden op elkaar reageren. Ook met veel meer lichaamstaal dan naar ons, ik zie het als een compliment dat mijn hond zo duidelijk in haar mimiek aangeeft wat er is, heel handig als je het kan lezen ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”