Als ik met Moos in het bos loop te wandelen komen we de laatste tijd regelmatig grote honden tegen. Meestal gaat dat erg goed en spelen ze leuk samen. Maar soms komt zo'n hond kwispelend aanrennen (redelijk lage kwispel) om vervolgens stokstijf met zijn bovenlichaam op Moos te gaan hangen (of daarboven dus als ze erg groot zijn). Vaak duwen ze nog even een beetje door, waarop Moos een piep geeft, maar regelmatig reageert de andere hond daar niet op en blijft doordouwen. Dan roep ik Moos altijd maar dat ie mee moet komen want echt een prettug gezicht vind ik het niet 50 kilo hond op mijn dwergje.
Is dit stokstijf op een andere hond leunen en teken van dominantie en verder niks, of moet ik me dan echt zorgen gaan maken dat de hond in kwestie weleens wat minder lief zou kunnen worden?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat betekent dit?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
- Bakkie
- Actief
- Contacteer:
Re: Wat betekent dit?
Ik ben geen expert, maar heb ook wat les gehad en lichaamstaal van honden. Heb meteen ff de theorie erbij gepakt.Moos schreef:Maar soms komt zo'n hond kwispelend aanrennen (redelijk lage kwispel)
En ik vond de situatie dus best vreemd en ben ook benieuwd hoe anderen er over denken.
Je zegt namelijk dat de hond laag kwispelde met zijn staart....en dat zou betekenen dat het gaat om een onderdanige hond.
Maar in mijn ogen duwt een onderdanige hond een andere hond niet plat.
Ik vind persoonlijk lichaamstaal van een hond heel moeilijk. Zeker omdat je niet alleen naar het kwispelen kan kijken, maar op de gehele uitdrukking van de hond moet letten.
Bijvoorbeeld hoe staan zijn oren, maakt hij zijn tanden bloot, en hoe hoog staat de hond (of kruipt hij bijna over de grond).
Ik denk dat als je je niet echt veel zorgen hoeft te maken, omdat honden soms een aparte manier van spelen hebben.
Maar natuurlijk kan ik me goed voorstellen dat je het niet fijn vind om te zien dat jou kleine moppie plat gedrukt wordt door zo'n log bakbeest.
Ik maak zelf vaak het tegenovergestelde mee. Caesar is dan niet log of zo, maar qua grootte kom ik vaak hele kleine hondjes tegen. En dan wil Caesar er ook boven op gaan staan en maan ik hem altijd rustig te doen. Terwijl ik weet dat hij nooit een hond kwaad zou doen (is hij te bang voor).
En als je soms pups met elkaar ziet spelen denk je ook "oei dit gaat niet goed", maar meestal weten ze heel goed wat wel of niet kan en hoe ver ze kunnen gaan.
Groetjes
Corina