Als kleine pup was ze volkmen in paniek als er maar een andere hond in haar buurt kwam, dan riep ik haar bij me en zorgde dat ze zich veilig voelde zodat ze niet uit ging vallen naar die andere hond, en daardoor hier gewoontegedrag van zou gaan maken.
Is allemaal goed gelukt. Na haar sterilisatie werd ze wat feller, maar nog steeds goed in de hand te houden.
Tegenwoordig gaat ze tijdens het loslopen naar de vreemde hond toe die ons bijvoorbeeld tegemoet komt lopen, met een lage agressieve houding, en blaffend en grommend naar de hond. Nou heb ik haar de laatste paar keer dus als er een andere hond aan kwam lopen aangelijnd. Ik heb geen problemen met haar terug roepen. Gelukkig.....

Als ik haar aanlijn, is het blaffen over en loopt ze rustig met me mee,en kan ze eventjes later weer los. Ik was hier zo verbaasd over. Maakt het dan zoveel uit als ze aan de riem zit. Ik dacht dat dan de meeste honden juist gingen uitvallen omdat ze zich dan sterker voelen.
Het vreemde is dus dat ze thuis tijdens het uitlaten wel aan de lijn uitvalt naar andere honden. Ik ben dus veel bezig met aandachtsoefeningen met haar tals er een andere hond aan komt. Het lukt de ene keer beter als de andere, maar er zit vooruitgang in.
Maar ik begrijp de verschillende reacties van haar niet en kan het zo zijn dat ze zich van het loslopen nog herinnerd dat ze als pupje naar mij werd geroepen en dat dat veilig voor haar was. En dat ze zich daarom aan de riem misschien ook nu veilig voelt op dat moment.
Maar hier valt ze wel uit aan de riem, het is echt een opmerkelijk verschil. Ze ontspant helemaal als ik haar aanlijn in het losloopgebied als er een andere hond aan komt. Ook kijkt ze dan de hele tijd naar me op en bekijkt de andere hond niet meer. Terwijl dat hier tijdens de uitlaatronde waarbij ze dus al aan de riem zit, toch wel wat moeite kost om de aandacht vast te houden.
Begrijpt iemand hier iets van? ik zou graag willen weten waar de verschillende reacties vandaan komen zodat ik er bij het uitlaten aan de lijn gebruik van kan gaan maken.