Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Conflict

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Conflict

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Meldde ik anderhalve maand geleden dat er nog nooit een onvertogen woord is gevallen tussen de honden, dat is nu wel gebeurt, dat onvertogen woord.

Sinds een tijdje heb ik drie honden. Bolke, Markiesje, reu (gecastreerd) 10 jaar. Barousse, beauceron, teef (gecastreerd), 7 jaar en Rein, Harzer Fuchs, reu, bijna 4 maanden.
Bolke en Barousse hebben bijna 7 jaar vreedzaam samen geleefd. Diverse logeerhonden/oppashonden gehad door de jaren heen, altijd goed.

Wat wil nu net geval; zodra Bolke gromt tegen Rein dan reageert Barousse daarop als door een wesp gestoken en gaat Bolke blokken en over 'm heen hangen. Zodra de spanning weg is, schudt ze zich en gaat haars weegs. Overigens, ik zorg dat de spanning wegebt door ze af te leiden.

Zodra Bolke Rein daadwerkelijk pakt dan wil zij Bolke pakken. Ik heb dat steeds voorkomen door haar af te leiden of het haar te verbieden. Maar ik twijfelde wel of het het juiste is om te doen. Toen ook iemand anders mij erop wees dat ik een klassieke fout aan het maken ben door me te bemoeien met de rangorde heb ik het laten gaan.

Daarop gebeurde het volgende:
Bolke gooit Rein met een boel lawaai tegen de grond, Rein krijst als een bezetene en Barousse vliegt er op af en gaat over Bolke heen hangen, die tegen Rein blijft grommen (denk ik) waarop Barousse hem tegen de grond werkt en over 'm heen blijft hangen. Bolke bleef grommen, keek wel weg maar lag in een klote houding met Barousse boven op 'm mij met grote paniekoogjes aan te kijken. Rein schoot onder dit kabaal weg maar bleef gillen. Een impasse....
Toen ik Barousse riep, keek ze direct op, leek ontspannen en kwispelde mij een mooie brede kwispel toe. Ze stapte van Bolke af die bleef liggen mopperen tot ik ook hem riep. En gevieren zetten we onze wandeling voort.

Maar ja, wat nu.... moet ik ingrijpen of juist niet, waarom reageert Barousse in 's hemelsnaam zo fel op Bolke, waarom "mag" Bolke Rein niet corrigeren. Bolke is fel maar hij heeft voor zover ik dat kan zien wel een punt op de momenten dat ie Rein corrigeert.

Gister nog, Bolke ligt op een takje te knagen, Rein komt naderbij, Bolke gromt, Rein taait af maar pakt later toch het uiteinde van dat takje waarop Bolke hem grijpt. Du moment dat dat gebeurt schiet Barousse grommend op Bolke af, ik kon haar vastpakken en voelde hoe gespannen ze was en zag ook hoe totaal ze op Bolke gefocussed is. Ik vind dat gewoon beangstigend.

Ook vanmiddag had Bolke gewoon gelijk, vind ik. Hij staat te piesen en Rein dendert het pad af en rent niet mooi om Bolke heen maar schampt 'm net, waarop Bolke z'n evenwicht verliest en terecht, even grommend achter Rein aan gaat, die zich mooi nederig opstelt. Maar Barousse reageert daar weer te heftig op m.i., waarop ik haar vermanend toe sprak en iedereen weer doorliep.

Maar ja, wat denken jullie dat dit is.
En, hoe moet ik hierop reageren.

Iemand een uitleg over het waarom en een advies hiermee om te gaan.

Alvast bedankt.

Groet, Sieneke
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Zoals ik het lees beschermd Barousse jullie jonge hond en mag Rein hem niet bestraffen want het is haar puppy. Ik zou me er niet teveel mee bemoeien zodat ze het zelf kunnen regelen alleen als het echt uit de hand loopt dan moet je inspringen. Dat de jonge hond tegen rein aanloopt als hij plast dat geeft aan dat hij geen respect voor rein heeft. Succes en soms gaat het bij honden ondermekaar iets harder er aan toe terwijl het voor hun normaal is.

Ik heb ook drie honden en toen de laatste erbij kwam was het zo erg dat onze teef niet mocht spelen met de pup van de oudere reu het was zijn puppy. Dit is vanzelf overgegaan we hebben ons er niet meebemoeit. Nu is de oude reu nog steeds beschermend maar niet zo erg meer.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik heb ook niet de indruk dat Barousse de pup Rein beschermd. Ik heb eerder de indruk dat zij Bolke een toontje lager wil laten zingen. Maar ik vind deze manier weinig elegant. Rangorde bepalen kan toch ook heel wat subtieler dan er domweg op te klappen.
Rein is idd de lont in het kruidvat. Zijn gekrijs is de spreekwoordelijke rode lap...

Bloed heeft hier ook niet gevloeid maar ik vind wel dat ik rekening moet houden met het feit dat Bolke een hondje van 10 is van 9 kilo en Barousse meer dan 40 kilo en een sterke volwassen hond.

Naar mijn idee was Barousse al de ranghoogste maar pikte ze veel van Bolke's knorrigheid juist omdat ze zo duidelijk hoger staat.

Maar het is inderdaad zo dat ik wel met hem, Bolke, te doen heb, een menselijke emotie. Barousse en Rein zijn leuk samen. Bolke valt er echt buiten en als Rein hem lastigvalt vind ik dat ie mag aangeven dat ie dat niet wil. Hij krijgt echter, als het aan Barousse ligt, niet de kans Rein weg te grommen laat staan een correctie te geven.

Rein is nu vier maanden en Barousse wordt strenger voor hem maar vindt het nog steeds niet goed dat Bolke Rein ook op z'n plek zet.

Vooralsnog vermijd ik situaties die spannig kunnen oproepen en als het toch gebeurt dan leid ik Barousse af. Niet altijd simpel omdat Rein als een haas onder Barousse' en mijn, overigens figuurlijke, rokken schiet als Bolke naar 'm gromt.

Groet, Sieneke
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”