Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Contactliggen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Contactliggen

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn honden liggen graag tegen elkaar maar ook graag tegen ons aan. De ene hond doet het meer dan de ander en ze hebben wel een voorkeur voor een bepaald persoon of hond. Ik heb wel eens ergens gelezen dat dit contactliggen heet. Volgens mij schrijft Klaas Wijnberg er iets over in zijn boek. Als ik me goed herinner zag hij het gedrag niet als negatief.Verder kan ik er niet veel over vinden.

Wie weet er meer over? Is contactliggen een vorm van dominant gedrag of een vorm van genegenheid?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

geen idee, maar wel gezellig toch?
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Heel herkenbaar! Hoeft niet per se dominant te zijn. Ik vraag het me ook wel eens af bij mijn honden, maar ik ben echt de baas, dus het zal wel gewoon meer zijn om erbij te horen. Ze kunnen het ook echt doen om de anderen jaloers te maken, de krengen! :p:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

De Herdertjes schreef:Heel herkenbaar! Hoeft niet per se dominant te zijn. Ik vraag het me ook wel eens af bij mijn honden, maar ik ben echt de baas, dus het zal wel gewoon meer zijn om erbij te horen. Ze kunnen het ook echt doen om de anderen jaloers te maken, de krengen! :p:
:p: Ja, dat herken ik! Als de een naast me gaat liggen gaat de andere meteen aan de andere kant liggen. Soraya ligt het liefst helemaal languit tegen me aan.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Bikkel wil ook altijd tegen me aan liggen of alleen een poot of kop op mijn voet. En als het echt niet kan dan pakt ie een schoen of t shirt en gaat daarop liggen.

majelle
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Contactliggen is gewoon roedelgedrag; is niet perse dominant of onderdanig. Het is meer prettig dat de hele groep bij elkaar is. Op zich is het gedrag dat wolven niet meer doen als ze volwassen zijn; het hoort bij hun puppy-fase. Maar huishonden zijn sowieso in verschillende opzichten in die puppy-fase blijven hangen qua ontwikkeling.

Ik probeer wel altijd op te letten dat Siemen niet met zijn poepertje tegen mijn been ligt; dan kan een hele subtiele manier van geur afzetten zijn en dus wel dominant gedrag zijn, al doet hij alsof hij ergens anders mee bezig is. Ik heb het gelezen en ik weet niet helemaal zeker of dat klopt, maar het kan geen kwaad om hem even te verleggen als hij zo gaat liggen. Verder leg ik soms mijn arm over hem heen of mijn hoofd even in zijn nek als we samen op een kleed in de tuin liggen te zonnen; hij laat dat tegenwoordig helmaal toe (vroeger hapte hij nog naar mijn haar als ik ging liggen) en dat geeft aan dat hij accepteert dat ik de baas ben. Soms wil hij dan even stoeien of happen en dat laat ik dan even toe, maar zodra ik aangeef dat het over is, moet hij weer gewoon lekker rustig liggen. Ik geloof dat hij die duidelijkheid erg prettig vind; hij is heerlijk ontspannen als ik de baas gespeeld heb omdat hij weet dat alles nog is zoals het was.

Bijna alle honden houden dus van contact liggen maar hoe ze liggen, is weer bepaald door de onderlinge verhouding; wie legt zijn kop op wie enzo. De beste plek is voor de baas. Ook grappig; een vriendin met een uitlaatservice heeft een roedel die tijdens de rit graag rust in de bus heeft (begrijpelijk). Als er een nieuwe hond bijkomt die druk doet in de bus, dan krijgt hij dat van de roedelleiders toch wel even op zijn brood. zodra hij zijn plaats kent en rustig doet, is het weer helemaal OK achterin.
Laatst gewijzigd door willemien op 28 jun 2004 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kan goed wat je zegt Inge: Moritz doet het niet, die zal nooit bij Kaya gaan liggen.
Kaya doet het weer wel, die kruipt regelmatig bij Moritz......

En Moritz is natuurlijk veel ''wilder'' opgegroeid dan huismuts Kaya.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”