Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
open gehemelte gebits fouten en tekorte hoofden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
open gehemelte gebits fouten en tekorte hoofden
Hebben jullie met fokken of weten jullie van derde ivm honden die geboren zijn met open gehemelte te korte snuit of met zeer zware gebits fouten, ik wil mij toch eens meer gaan verdiepen in deze vaak erfelijke materie, eigenlijk is dit een vervolg van de knik staart, ik wil de praktijk is een beetje toetsen.
Gr Bertus.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Ik weet van een nestje waarin 4 open gehemeltes geboren waren; er was niets terug te leiden naar de ouderdieren, want daarin waren ze nooit geboren.
Deze moeder had wel medicijnen tijdens de dracht gekregen en naderhand is de fokker op onderzoek uitgegaan en ik ook.
Als een groot deel van het nest open gehemeltes vertoond is er vast en zeker sprake van verkeerd medicijngebruik en/of vergiftigde planten.
Als er maar 1 of 2 een open gehemelte hebben is het een genetische kwestie.
Maar of het met de knikstaart verband houdt ?
Hier heb je in elk geval het stukje wat over medicijnen gaat:
=========================================
http://www.vetinfo.com/dpalate.html
Cleft Palate- Toxins that cause
Q: Dr. Mike: Could you tell me which toxins might be the cause of cleft palate in puppies and what other environmental conditions might also contribute to this problem. Thank you. Kim
A: Kim- There are genetically identifiable strains of laboratory animals that produce high incidences of cleft palate, so it is likely that genetics plays a role in cleft palate formation in some dogs as well. In a litter with a small number of affected puppies it is probably most likely that a genetic cause may be present.
There are definitely toxins that can lead to cleft palate formation, too. I think that if the whole litter or a large percentage of the litter is affected then it would be more likely that a toxic condition may have caused the problems. While there may be a much larger number of causes of cleft palates than I am aware of, these are the toxins that may cause cleft palates (or other birth defects, if administered during pregnancy) that I know of:
steroids (cortisones), Vitamin A in overdosages, tiopronin, sulfa based antibiotics, meclizine and griseofulvin. Some plants can cause cleft palates if ingested during pregnancy but this is more common in livestock.
Mike Richards, DVM
Deze moeder had wel medicijnen tijdens de dracht gekregen en naderhand is de fokker op onderzoek uitgegaan en ik ook.
Als een groot deel van het nest open gehemeltes vertoond is er vast en zeker sprake van verkeerd medicijngebruik en/of vergiftigde planten.
Q: Dr. Mike: Could you tell me which toxins might be the cause of cleft palate in puppies and what other environmental conditions might also contribute to this problem. Thank you. Kim
A: Kim- There are genetically identifiable strains of laboratory animals that produce high incidences of cleft palate, so it is likely that genetics plays a role in cleft palate formation in some dogs as well. In a litter with a small number of affected puppies it is probably most likely that a genetic cause may be present.
There are definitely toxins that can lead to cleft palate formation, too. I think that if the whole litter or a large percentage of the litter is affected then it would be more likely that a toxic condition may have caused the problems. While there may be a much larger number of causes of cleft palates than I am aware of, these are the toxins that may cause cleft palates (or other birth defects, if administered during pregnancy) that I know of:
steroids (cortisones), Vitamin A in overdosages, tiopronin, sulfa based antibiotics, meclizine and griseofulvin. Some plants can cause cleft palates if ingested during pregnancy but this is more common in livestock.
Mike Richards, DVM
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
geboren met zware gebits fouten? nee dat nooit (
duhh) wel dat er na het wisselen iets (heel) fout bleek....
open gehemelte wel gezien en mee gemaakt.....moeilijk te zeggen in hoeverre dat erfelijk is....het kan een erfelijke defect zijn , maar ook een aanleg deffect, dus tijdens het ontwikkelen van een foetus, dat kan door verschillende dingen gebeuren, bijv...teef ziek tijdens dracht....wanneer je een nest heb waar meerdere open gehemeltes inzitten, zou ik niet meer met die teef fokken, of iig niet meer die combi doen...wat ik tot nu toe gezien heb, is dat er open gehemeltes voor kunnen komen terwijl er bijv 5 generaties niks van was..........tja dan word erfelijkheid al erg moeilijk....
te korte snuiten? nee geen ervaring mee...

open gehemelte wel gezien en mee gemaakt.....moeilijk te zeggen in hoeverre dat erfelijk is....het kan een erfelijke defect zijn , maar ook een aanleg deffect, dus tijdens het ontwikkelen van een foetus, dat kan door verschillende dingen gebeuren, bijv...teef ziek tijdens dracht....wanneer je een nest heb waar meerdere open gehemeltes inzitten, zou ik niet meer met die teef fokken, of iig niet meer die combi doen...wat ik tot nu toe gezien heb, is dat er open gehemeltes voor kunnen komen terwijl er bijv 5 generaties niks van was..........tja dan word erfelijkheid al erg moeilijk....
te korte snuiten? nee geen ervaring mee...
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan je dat aub voor mij vertalen ik kan echt geen Spaans lezen, maar kan je is in de afstamming na kijken, nestgenoten van de ouders fokdieren en grootouders , of daar afwijkingen zijn van oa afwijking hart geslachtdelen geen goed melkproductie moederhond ,vergroeing rug of wat voor vreemde zaken dan ook, ik wil gewoon is weten of de theorie klopt van de documentatie over fokken en de gevolgen van honden met knik in de staart, de open gehemelte kunnen soms pas een paar generaties later naar boven komen als er een hond met knik is gebruikt.bulletjebe schreef:Ik weet van een nestje waarin 4 open gehemeltes geboren waren; er was niets terug te leiden naar de ouderdieren, want daarin waren ze nooit geboren.
Mike Richards, DVM
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
dat een open verhemelte temaken KANhebben met een de kinkstaart kwestie ja dat kan volgens mijn wel ja,dat het ltijd met elkaar verband heeft ,nee dat denk ik niet.
bij de bulldog komt hazelip en open verhemelte regelmatig voor,en daar komt knikstaart ook vrij verkwent voor dus in die kombinatie heeft het naar mijn mening wel verband met elkaar
naar mijn weten is het verhemelte 1 van de laaste onder delen die dicht groeien in de laaste fase van de zwangerschap.
een openverhemelte is veel al in combinatie met een hazenlip.
je heb dus zeker wel met een afwijking in de gromozomen te maken
het is wel zo dat als je temaken hebt met hazenlip ibn combinatie met open verhemelte dat de erfelijkheids aanleg hoger ligt dan als je alleen over een open verhemelte praat,dit is minder makelijk terug te vinden in het geneties matriaal, wel is het zo dat bepaalde hart afwijkingen dit teweeg kunnen brengen.
mol
bij de bulldog komt hazelip en open verhemelte regelmatig voor,en daar komt knikstaart ook vrij verkwent voor dus in die kombinatie heeft het naar mijn mening wel verband met elkaar
naar mijn weten is het verhemelte 1 van de laaste onder delen die dicht groeien in de laaste fase van de zwangerschap.
een openverhemelte is veel al in combinatie met een hazenlip.
je heb dus zeker wel met een afwijking in de gromozomen te maken
het is wel zo dat als je temaken hebt met hazenlip ibn combinatie met open verhemelte dat de erfelijkheids aanleg hoger ligt dan als je alleen over een open verhemelte praat,dit is minder makelijk terug te vinden in het geneties matriaal, wel is het zo dat bepaalde hart afwijkingen dit teweeg kunnen brengen.
mol

-
- Actief
- Contacteer:
Ik denk dat een open verhemlte/hazelip eerder te maken heeft met het te kort of de neus gefokte honden dat het met een knikstaart te maken heeft.
:

groeten
Eric en Jac
The Westside Kennel Holland
http://home.planet.nl/~thoma472
Official delegate Club Espagnol del Ca de Bou
Mortero (Crom) de Almallutx por siempre

Eric en Jac
The Westside Kennel Holland
http://home.planet.nl/~thoma472
Official delegate Club Espagnol del Ca de Bou
Mortero (Crom) de Almallutx por siempre

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Sluit me aan bij Mol, net als bij de mens is het gehemelte 1 van de dingen die pas laat in de zwangerschap dichtgroeien (of niet dus). Kan genetisch zijn en voor mezelf geloof ik ook wel dat het KAN te maken hebben met knikstaarten, maar dit is niet noodzakelijk. Met korte neuzen fokken???! Weet van honden die 'lange dikke' neuzen gefokt worden en ook daar gebeurd het wel eens.. Maar van een heel nest met open gehemelte heb ik nog nooit gehoord (en ik fok zelf niet, maar zit tegenwoordig wel bij diverse fokkers op de lip
)

Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
- Mol
- Zeer actief
nou ik ben van mening dat korte neuzen daar opzich niks mee te maken hebben,er zijn meerdere rassen met korte neuzen waar je eigelijk nooit wat over hoort, mopshond,boston terier,en deze laatste toch ook aan het begin staat van de Amstaf als ik me zelf corect heb laten informeren destijds.
daarbij heb ik het ook gezien dat het bij de Amstaff ook voor komt en bij de CC ook en dit zijn dan toch niet de rassen die je met korte neus kan betitelen.
daarbij heeft een korte neus niets met een defect gen te maken, maar zoals betus aan heeft gegeven dat het bij de saarloos voorkomt, is dit naar MIJN mening eerder de fout van het fok beleid wat er gehanteerd word, omdat een korte neus een recencief gen is en je dit aleen dominant kan fokken door middel de zelfde genen vast te leggen in de nakomelingen.
kink staart heeft naar mijnmening meer schuld aan de hazenlip en open verhemelte dan een korte neus, als je zoal lleest heeft het defecte gen van kinkstaart veel grotere gevolgen dan het gen van een korte neus,
als je door het gen van kinkstaart alleen al nakomelingen kan krijgen die op het eerste gezicht niks makeren,maar inwendig toch zoveel mee dragen is dit gewoon zwaar dramaties, hart problemen long problemen
nierfalen HD problemen vergroeingen in het skelet in het algemeen is dit toch een zeer groot probleem.
Dan lees je dat ze bij de saarloos er dan bewust mee door fokken,ga je daar toch van achter je or krabbelen,wat is daar de motivatie voor??
zijn er niet genoeg van op de wereld is de populatie zo dus danig klein dat je dat risico wil nemen?
Laten we daar dan even van uitgaan dat dit het geval zou zijn.
de populatie is zo dus danig klein dat er geen ander optie op zit dan te fokkken met een knikstaart,is het dan verandwoord om zo het ras instand te houden?
ik vind deze vraag vrij moeilijk moet ik eerlijk zeggen.
met de iformatie die ik nu heb over de erfelijkheid van de knikstaart en de gevolgen die dit in het ras te weeg zou brengen zeg ik nu Nee,probeer dan het ras te herstellen door middel van verwante rassen, des noods het opnieuw te proberen te creeren.
had je deze vraag mijn 3 jaar geleden gesteld had ik ja gezegt omdat er destijds niet zoveel over terug te vinden is als nu
mol
daarbij heb ik het ook gezien dat het bij de Amstaff ook voor komt en bij de CC ook en dit zijn dan toch niet de rassen die je met korte neus kan betitelen.
daarbij heeft een korte neus niets met een defect gen te maken, maar zoals betus aan heeft gegeven dat het bij de saarloos voorkomt, is dit naar MIJN mening eerder de fout van het fok beleid wat er gehanteerd word, omdat een korte neus een recencief gen is en je dit aleen dominant kan fokken door middel de zelfde genen vast te leggen in de nakomelingen.
kink staart heeft naar mijnmening meer schuld aan de hazenlip en open verhemelte dan een korte neus, als je zoal lleest heeft het defecte gen van kinkstaart veel grotere gevolgen dan het gen van een korte neus,
als je door het gen van kinkstaart alleen al nakomelingen kan krijgen die op het eerste gezicht niks makeren,maar inwendig toch zoveel mee dragen is dit gewoon zwaar dramaties, hart problemen long problemen
nierfalen HD problemen vergroeingen in het skelet in het algemeen is dit toch een zeer groot probleem.
Dan lees je dat ze bij de saarloos er dan bewust mee door fokken,ga je daar toch van achter je or krabbelen,wat is daar de motivatie voor??
zijn er niet genoeg van op de wereld is de populatie zo dus danig klein dat je dat risico wil nemen?
de populatie is zo dus danig klein dat er geen ander optie op zit dan te fokkken met een knikstaart,is het dan verandwoord om zo het ras instand te houden?
met de iformatie die ik nu heb over de erfelijkheid van de knikstaart en de gevolgen die dit in het ras te weeg zou brengen zeg ik nu Nee,probeer dan het ras te herstellen door middel van verwante rassen, des noods het opnieuw te proberen te creeren.
had je deze vraag mijn 3 jaar geleden gesteld had ik ja gezegt omdat er destijds niet zoveel over terug te vinden is als nu
mol

- YvonneB
- geregistreerd lid
- Contacteer:
[quote="v.d Lupinehof"]nou ik ben van mening dat korte neuzen daar opzich niks mee te maken hebben
Ik denk ook dat een open gehemelte niets te maken heeft met te korte snuiten anders zou het inderdaad veel vaker voor moeten komen. In de 17 jaar dat ik nu fok heb ik 1 pup gehad met een open gehemelte uit 22 nesten. Ik denk wel dat gebitsfouten en dan met name ondervoorbijtende gebitten te maken hebben met te korte neuzen.
groetjes
yvonne
Ik denk ook dat een open gehemelte niets te maken heeft met te korte snuiten anders zou het inderdaad veel vaker voor moeten komen. In de 17 jaar dat ik nu fok heb ik 1 pup gehad met een open gehemelte uit 22 nesten. Ik denk wel dat gebitsfouten en dan met name ondervoorbijtende gebitten te maken hebben met te korte neuzen.
groetjes
yvonne
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor het zelfde geld kan het ook andersom, dat de knik staart bij sommige honden ontstaat door evt nakomelingen te zijn van een hond met open gehemelte.v.d Lupinehof schreef:nou ik ben van mening dat korte neuzen daar opzich niks mee te maken hebben,er zijn meerdere rassen met korte neuzen waar je eigelijk nooit wat over hoort, mopshond,boston terier,en deze laatste toch ook aan het begin staat van de Amstaf als ik me zelf corect heb laten informeren destijds.
mol
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo nooit echt beken hebt bertusidorh schreef:Voor het zelfde geld kan het ook andersom, dat de knik staart bij sommige honden ontstaat door evt nakomelingen te zijn van een hond met open gehemelte.v.d Lupinehof schreef:nou ik ben van mening dat korte neuzen daar opzich niks mee te maken hebben,er zijn meerdere rassen met korte neuzen waar je eigelijk nooit wat over hoort, mopshond,boston terier,en deze laatste toch ook aan het begin staat van de Amstaf als ik me zelf corect heb laten informeren destijds.
mol
Gr Bertus.
omdat ik er eigenlijk van uitga dat deze inprenciepe niet levens vatbaar zijn ,met uitzonderingen daar natuurlijk, en ook omdat je als verandwoord fokker en weldenkent mens weet dat het gewoon zwaar vererfelijk is.
en dat een hond met een hazenlipe en openverhemelte teveel operaties nodig heeft om een vatsoenlijk bestaan te kunnen hebben nodig heeft dat dit voor het dier niet te doen is en beter ingesplapen kan worden
mol

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja hier heb jij volkomen gelijk in mol, laat ik het zo stellen Mevr Brooijmans geeft in haar artikels aan als men fokt met een hond met knikstaart wat de gevolgen kunnen zijn, dus een heel pakket van erfelijke gebreken, nu vraag ik mij af is de knik nu de schuldige van het hele pakket van afwijkingen, of is een van de andere afwijkingen de veroorzaker.v.d Lupinehof schreef:ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo nooit echt beken hebt bertusidorh schreef:Voor het zelfde geld kan het ook andersom, dat de knik staart bij sommige honden ontstaat door evt nakomelingen te zijn van een hond met open gehemelte.v.d Lupinehof schreef:n
mol
Gr Bertus.
omdat ik er eigenlijk van uitga dat deze inprenciepe niet levens vatbaar zijn ,met uitzonderingen daar natuurlijk, en ook omdat je als verandwoord fokker en weldenkent mens weet dat het gewoon zwaar vererfelijk is.
en dat een hond met een hazenlipe en openverhemelte teveel operaties nodig heeft om een vatsoenlijk bestaan te kunnen hebben nodig heeft dat dit voor het dier niet te doen is en beter ingesplapen kan worden
mol
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
nou ik denk niet dat je de knik op zich de schuld toe kan spelen nee,het is eerder het geneties matriaal wat de knik verorzaakt en hier dus ook bij het openverhemelte en alle bij behorende afwijkingenidorh schreef:Ja hier heb jij volkomen gelijk in mol, laat ik het zo stellen Mevr Brooijmans geeft in haar artikels aan als men fokt met een hond met knikstaart wat de gevolgen kunnen zijn, dus een heel pakket van erfelijke gebreken, nu vraag ik mij af is de knik nu de schuldige van het hele pakket van afwijkingen, of is een van de andere afwijkingen de veroorzaker.v.d Lupinehof schreef:ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo nooit echt beken hebt bertusidorh schreef:Voor het zelfde geld kan het ook andersom, dat de knik staart bij sommige honden ontstaat door evt nakomelingen te zijn van een hond met open gehemelte.v.d Lupinehof schreef:n
mol
Gr Bertus.
mol
Gr Bertus.
het is de mutatie in het gen dat deze problemen te weeg brengt,maar omdat bij voorbeeld de hazelip en open verhemelte in eerste instantie al erger oogt en meer problemen geeft is de fokker ook eerde geneigt deze hondjes uit hun lijden te verlossen,maar omdat de knikstaart of welke afwijking in de staart dan ook minder ernstig doet lijken en destijds met couperen toch niet meer te achter halen was, er minder zorg aan besteedt
is,is de knikstaar wel weer 1 van de genetiese afwijkingen die dit door vereft.
mol

-
- Zeer actief
- Contacteer:
v.d Lupinehof schreef:nou ik denk niet dat je de knik op zich de schuld toe kan spelen nee,het is eerder het geneties matriaal wat de knik verorzaakt en hier dus ook bij het openverhemelte en alle bij behorende afwijkingenidorh schreef:Ja hier heb jij volkomen gelijk in mol, laat ik het zo stellen Mevr Brooijmans geeft in haar artikels aan als men fokt met een hond met knikstaart wat de gevolgen kunnen zijn, dus een heel pakket van erfelijke gebreken, nu vraag ik mij af is de knik nu de schuldige van het hele pakket van afwijkingen, of is een van de andere afwijkingen de veroorzaker.v.d Lupinehof schreef:ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo nooit echt beken hebt bertusidorh schreef: Voor het zelfde geld kan het ook andersom, dat de knik staart bij sommige honden ontstaat door evt nakomelingen te zijn van een hond met open gehemelte.
Gr Bertus.
mol
Gr Bertus.
het is de mutatie in het gen dat deze problemen te weeg brengt,maar omdat bij voorbeeld de hazelip en open verhemelte in eerste instantie al erger oogt en meer problemen geeft is de fokker ook eerde geneigt deze hondjes uit hun lijden te verlossen,maar omdat de knikstaart of welke afwijking in de staart dan ook minder ernstig doet lijken en destijds met couperen toch niet meer te achter halen was, er minder zorg aan besteedt
mol
Inderdaad, dan komen we toch weer bij het uitgangspunt, als het even kan niet fokken met een hond die een knik heeft .
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
daar waren we het toch al over eens bertusidorh schreef:v.d Lupinehof schreef:nou ik denk niet dat je de knik op zich de schuld toe kan spelen nee,het is eerder het geneties matriaal wat de knik verorzaakt en hier dus ook bij het openverhemelte en alle bij behorende afwijkingenidorh schreef:Ja hier heb jij volkomen gelijk in mol, laat ik het zo stellen Mevr Brooijmans geeft in haar artikels aan als men fokt met een hond met knikstaart wat de gevolgen kunnen zijn, dus een heel pakket van erfelijke gebreken, nu vraag ik mij af is de knik nu de schuldige van het hele pakket van afwijkingen, of is een van de andere afwijkingen de veroorzaker.v.d Lupinehof schreef: ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo nooit echt beken hebt bertus
mol
Gr Bertus.
mol
Inderdaad, dan komen we toch weer bij het uitgangspunt, als het even kan niet fokken met een hond die een knik heeft .
Gr Bertus.

mol

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Absoluut Mol.v.d Lupinehof schreef:daar waren we het toch al over eens bertusidorh schreef:v.d Lupinehof schreef:nou ik denk niet dat je de knik op zich de schuld toe kan spelen nee,het is eerder het geneties matriaal wat de knik verorzaakt en hier dus ook bij het openverhemelte en alle bij behorende afwijkingenidorh schreef: Ja hier heb jij volkomen gelijk in mol, laat ik het zo stellen Mevr Brooijmans geeft in haar artikels aan als men fokt met een hond met knikstaart wat de gevolgen kunnen zijn, dus een heel pakket van erfelijke gebreken, nu vraag ik mij af is de knik nu de schuldige van het hele pakket van afwijkingen, of is een van de andere afwijkingen de veroorzaker.
Gr Bertus.
mol
Gr Bertus.mol
Maar er komen dagelijks nieuwe forum leden(soms zomaar een moment).
Daarom is het altijd goed om er nog even op te wijzen, dat ogenschijnlijk iets onschuldigs lijkend, rampzalige gevolgen kan hebben in een nageslacht.
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
- Duvel
- Actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Als dat zo is vind ik dat een buiten gewone goede zaak, er moeten veel meer dingen veranderen onderander stoppen met geheimhouding, als een hond gespiegeld is en die wordt niet vrij gegeven dan moet dat gewoon het zij via een RvB blad naar buiten gebracht worden , dan kan je als fokker ook in de gaten houden hoe het met nest genoten zit van evt fokdieren.Duvel schreef:Hoorde via de rasver. dat in de toekomst het fokken met knikstaarten (waarschijnlijk) verboden gaat worden. De pups die dan toch uit knikstaarten geboren worden krijgen geen stamboom.![]()
Lijkt mij een goed begin! Maar hebben jullie er ook al over gehoord?
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
Nee niks over gehoord,maar dit zal zeker een stap in de goeie richting wezen.Duvel schreef:Hoorde via de rasver. dat in de toekomst het fokken met knikstaarten (waarschijnlijk) verboden gaat worden. De pups die dan toch uit knikstaarten geboren worden krijgen geen stamboom.![]()
Lijkt mij een goed begin! Maar hebben jullie er ook al over gehoord?
hoe zit het dan met puppen die met knik geboren worden uit een normaale combinatie,krijgen deze dan alleen afstammingsbewijs?
mol

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
- Duvel
- Actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Dus met een afstammingsbewijs mag je niet fokken en met stambomen wel als ik het goed begrijp? Wist ik niet, weer wat geleerd dus
Maar (ff hardop denken) je zou in theorie toch nooit meer met een knik mogen fokken (stamboom of niet), als die wet er door gaat komen? Daarom dacht ik dat je de pups best een stamboom mee kan geven. Ook i.v.m. pittbullwet, anders krijgen sommige rassen misschien daar weer problemen mee.... Of heb je in geval van twijfel genoeg aan afstammingsbewijs overhandigen?

Maar (ff hardop denken) je zou in theorie toch nooit meer met een knik mogen fokken (stamboom of niet), als die wet er door gaat komen? Daarom dacht ik dat je de pups best een stamboom mee kan geven. Ook i.v.m. pittbullwet, anders krijgen sommige rassen misschien daar weer problemen mee.... Of heb je in geval van twijfel genoeg aan afstammingsbewijs overhandigen?
- Mol
- Zeer actief
een afstambings bewijs is netzoiets als een stamboom.Duvel schreef:Dus met een afstammingsbewijs mag je niet fokken en met stambomen wel als ik het goed begrijp? Wist ik niet, weer wat geleerd dus![]()
en ik denk dat deze ook gewoon beter is want als je bijvoorbeeld de hond naar buitenland zou gaan kan deze daar ook niks klaar spelen.
denk dat je zo het snelste korte metten kan maken met de knikstaart
mol

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Dan alleen nog alle eventuele puppie kopers aan hun verstand brengen dat ze alleen met stamboom moeten kopen en niet van 'gelegenheidsfokkers' die geen stambomen meegeven (omdat het zogenaamd zoveel in prijs scheelt....BS!) en niet letten op bloedlijnen e.d..... Dus zal er toch wel werk aan de winkel blijven... 

- Mol
- Zeer actief
maar nu ongaat mijn ff de link naar de kinkstaart hoor sorryDuvel schreef:Dan alleen nog alle eventuele puppie kopers aan hun verstand brengen dat ze alleen met stamboom moeten kopen en niet van 'gelegenheidsfokkers' die geen stambomen meegeven (omdat het zogenaamd zoveel in prijs scheelt....BS!) en niet letten op bloedlijnen e.d..... Dus zal er toch wel werk aan de winkel blijven...
mol

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
-
- nieuw lid
Als ik het dus goed begrijp dan is de fout in het gen dat knikstaarten geeft ook of mede verantwoordelijk voor eventuele open gehemelte.
Wordt dit foutieve gen doorgegeven door beide ouders ? of door 1 van beide ?
als een nest van 6 pups allen een open gehemelte hebben dan kan je beter niet verder fokken met beide ouders ? en de nestbroers/zussen van die ouders ? als er in een nest van 9 pups 1 pup is met een open gehemelte ? beide ouders uitsluiten ? en wat met de nestbroers/zussen van die ouders ? en de andere gezonde pups ?
bij een bevriend koppel is paar jaar geleden een nest van 6 pups ingeslapen vanwege open gehemelte. We zijn toen op zoek geweest naar de eventuele oorzaken er was een artikel dat dit weet aan een te laag foliumzuur tijdens de dracht van het teefje in die periode dat het gehemelte zich zou moeten sluiten ...er werd echter geen enkel oorzaak gegeven over wat dit gebrek aan foliumzuur zou kunnen veroorzaken dus eigelijk wisten we nog niet veel meer.
ik heb ooit een pup gehad geboren met een knikstaart heb toen raad gevraagd wat met de pup te doen ze is verder kerngezond en 2.5 jaar toen werd mij verteld dat als die afwijking in de rug gezeten had dat dit niet direct zou zichtbaar zijn maar eventueel op latere leeftijd een hernia zou veroorzaken is dit waar ??? want er werd mij afgeraden om nog verder met die lijn te fokken dus broer/zussen uittesluiten voor de fok vanwege kans op hernia problemen over opengehemelte werd niets gezegd. Ik heb een nestzus van dat hondje en had de planning om met haar dit jaar een nestje te fokken nu begin ik toch te twijfelen.
Tja veel vragen voor een nieuweling maar val dan ook direct op een voor mij interessant onderwerp
Wordt dit foutieve gen doorgegeven door beide ouders ? of door 1 van beide ?
als een nest van 6 pups allen een open gehemelte hebben dan kan je beter niet verder fokken met beide ouders ? en de nestbroers/zussen van die ouders ? als er in een nest van 9 pups 1 pup is met een open gehemelte ? beide ouders uitsluiten ? en wat met de nestbroers/zussen van die ouders ? en de andere gezonde pups ?
bij een bevriend koppel is paar jaar geleden een nest van 6 pups ingeslapen vanwege open gehemelte. We zijn toen op zoek geweest naar de eventuele oorzaken er was een artikel dat dit weet aan een te laag foliumzuur tijdens de dracht van het teefje in die periode dat het gehemelte zich zou moeten sluiten ...er werd echter geen enkel oorzaak gegeven over wat dit gebrek aan foliumzuur zou kunnen veroorzaken dus eigelijk wisten we nog niet veel meer.
ik heb ooit een pup gehad geboren met een knikstaart heb toen raad gevraagd wat met de pup te doen ze is verder kerngezond en 2.5 jaar toen werd mij verteld dat als die afwijking in de rug gezeten had dat dit niet direct zou zichtbaar zijn maar eventueel op latere leeftijd een hernia zou veroorzaken is dit waar ??? want er werd mij afgeraden om nog verder met die lijn te fokken dus broer/zussen uittesluiten voor de fok vanwege kans op hernia problemen over opengehemelte werd niets gezegd. Ik heb een nestzus van dat hondje en had de planning om met haar dit jaar een nestje te fokken nu begin ik toch te twijfelen.
Tja veel vragen voor een nieuweling maar val dan ook direct op een voor mij interessant onderwerp

-
- nieuw lid
In België kan een pup waar niet meegefokt mag worden wel de stamboom krijgen maar dan wordt er een vermelding opgeplaatst dat er niet meegefokt mag worden moet de fokker dus doorgeven aan St. Hubertus ... zo krijgen de eigenaren toch een afstammingsbewijs maar kunnen er niet officieel mee fokken .........Mol schreef:Duvel schreef:Lijkt mij dat de pups altijd gewoon een stamboom krijgen (kan natuurlijk altijd een foutje zijn), maar er zal dus nooit mee gefokt mogen worden.