Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Hoe zit dit?

Ongelezen bericht door miekmiek »

Net even het topic van Caroline gelezen over botten afpakken en baknijd. Naar aanleiding daarvan heb ik een vraag. Als baknijd niets met rangorde te maken heeft (zoals o.a. Eline zegt) maar enkel met het instinct om te overleven, hoe komt het dan dat ik bij tommie wel mijn hand in de voerbak kan steken, maar dat tommie wel gromt als de kat te dicht bij zijn voerbak komt?

Persoonlijk dacht ik dat dit komt omdat deze kat in tommie's ogen lager in rang staat. Ik heb twee katten, de 1 doet hij niets mee en heeft hij groot onzag voor. Hier gromt hij ook niet naar. (ook omdat deze kat hem negeert en niet bij zijn bak in de buurt komt)
De ander bijt niet van zich af en vind het wel interresant als tommie haar probeert te dekken. :roll: Dat is dus ook de kat waarvan ik dacht dat die onderaan de rangorde bungelde. :mrgreen:

Hoe zit dit?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ehm....gokje ;) Als jij je hand in de voerbak steekt komt er gewoonlijk extra voer bij, als de kat in de voerbak duikt verdwijnt er voer :mrgreen:
Nika mag ook niet bij Maroucks bak komen als ze aan het eten is, andersom laat Nika Marouck ook niet bij haar bak (althans bij vers voer) maar ik mag alles ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Even logisch nadenken... ;) Rangorde heeft met het verdedigen van eten niets te maken, maar een hond is niet gek.
Als een ranghogere waar de hond bang van is eten af wil pakken zal hij zich niet suicidaal in een gevecht storten als hij weet dat hij dit gaat verliezen.
Als hij iemand niet als concurent beschouwd van zijn eten is het ook niet nodig te verdedigen.

Dat zijn de twee principe's..!
Train je je hond op het feit dat mensen geen concurent zijn door te ruilen of voer bij te geven als je bij de bak bent, krijg je een hond die mensen en kinderen zal vertrouwen bij zijn bak en geen agressie zal laten zien.
Train je volgens manier 1 en pak je eten af en straf je de hond voor grommen bij de etensbak (wat hij vanzelf gaat doen als je steeds dingen afpakt) dan krijg je een gespannen hond die inschat of hij iemand "hebben" kan ja of nee. vanuit angst zal de hond dus opzij gaan bij een ranghogere en knauwen bij een ranglagere.
Ten tijde van voedselschaarste zal ook een ranglagere hond geen plaats maken voor een ranghogere, maar het aan laten komen op brute kracht. Geen hond laat zichzelf doodhongeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”