Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond met een probleem!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AstridH
geregistreerd lid

Hond met een probleem!

Ongelezen bericht door AstridH »

Bowie is een kruising mechelse/hollandse herder. Hij is nu bijna twee jaar van mij en is opgegroeid bij een stal. Qua opvoeding is er weinig gebeurd voor ik 'm had. Hij mocht uren zwerven in de omgeving, en ging vaak ook heel erg ver weg. Hij is nu dus waakhond, maar de grond waar de stallen staan wordt gereorganiseerd en er mogen geen honden blijven.
Bowie is te lief om zomaar aan iemand mee te geven die hem even verpest dus gaat hij met me mee naar huis.
Sinds kort kan hij aan de riem lopen. Dat had hij nooit geleerd en het lukte me niet het hem te leren. Met de tip van Astrid is het me toch gelukt dat hij het nu zonder paniekaanvallen kan.
Maar dan zit ik toch nog met problemen. Hij is gewend naar alles te blaffen, dag en nacht. Hoe los ik dat op in mijn tuin midden in een woonwijk met mensen die 24 uur per dag door het slop komen?
Zolang hij niet goed zindelijk is en hij alles nog sloopt kan hij nog niet naar binnen.
Alle tips zijn welkom! Ik heb tot uiterlijk volgend jaar september de tijd hem te heropvoeden en mischien wel korter.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

leer hem het commando 'blaf' en 'zwijg'

hoelang heb je je hond? alles is nogal nieuw, en veroorzaakt de nodige opwinding. Trek steeds zijn aandacht als er iets is waarnaar hij zou kunnen blaffen.
best mogelijk dat de hond vol energie zit, die moet hij kwijt. Hoe meer energie, hoe meer opwinding.
AstridH
geregistreerd lid

Ik heb 'm nu 2 jaar en ik heb vaker geprobeerd hem aan de riem te leren lopen, maar er was geen noodzaak. Hij zou toch daar blijven en het enige wat ik van hem verlangde was dat hij het hek niet meer uit zou lopen zonder mij en dat hij netjes bij me kwam en ging zitten als ik dat vroeg.
Hij leert gelukkig snel en is erg braaf.
Hem leren stil te zijn als hij iets ziet en gaat blaffen werkt dat ook als ik er niet altijd bij ben? Een groot deel van de dag is hij alleen en 's nachts natuurlijk en dan kan hij vrijuit blaffen.
En hoe leer ik hem blaffen op commando?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat je hem moet herplaatsen want als je hem nu elke dag alleen in de tuin laat gaat het niet werken. Je bent er overdag niet en ook snachts zit hij alleen buiten als ik het goed begrijp?
Ik snap prima waarom dat is maar omdat hij niet in je roedel opgenomen is gaat hij ook niet leren. Hij moet opnieuw in een bedrijf geplaatst worden waar de werknemers of de boer dol op hem zijn en hij overdag lekker veel aandacht krijgt. Snachts alleen blijven is ok mits er een andere hond bij hem is buiten. Anders is dit voor een roedeldier geen leven en dan kan hij beter ergens zijn waar niet van hem verwacht wordt dat hij ooit een binnenhond wordt. Die overgang zou trouwens al veel haalbaarder zijn als een boerenfamilie hem nam, de deur naar het huis open zet en hem de keuze laat. Dan sloopt hij niet en kan alles op zijn tempo.

De hele dag in een tuin in een woonwijk zonder binnen te kunnen en zonder andere hond gaat niet werken ben ik bang, sorry. Hij heeft het echte vrije buitenleven gekent en dat haal je nooit meer uit zijn bloed op deze manier. Het is zelfs een beetje zielig hem een stap terug te laten doen en hem in een binnenhond te veranderen. Uit verveling gaat hij nu alleen maar heftiger blaffen en waken, meer kan hij niet meer met zijn leven nu :19:

PS dit is geen aanval op je goede bedoelingen maar puur een uiteenzetting van hoe ik het zie aan de hand van je verhaaltje :wink:
Afbeelding
AstridH
geregistreerd lid

Het is niet zo dat ik hem perse zelf wil houden of dat ik geen afstand van hem kan doen als er een goed nieuw baasje voor hem te vinden is, ik heb hem ook liever op een boerenerf waar hij heel de dag heerlijk buiten kan zijn. En dan het liefst met een maatje. Hij had wel een maatje, een pup die ik vanaf 4 weken heb groot gebracht. Dat was absoluut geen binnenhond en toen er bekend werd dat de honden moesten verdwijnen was die pup nog maar 8 maanden en heb ik voor hem een plaatsje gevonden bij een oud boertje waar hij heel de dag lekker buiten kan zijn met een foxje.
Voor Bowie wordt het wat moeilijker. Zijn vorige eigenaresse was overal niet zo moeilijk in met bijvoorbeeld het zwerven, maar ze liet hem ook gewoon de paarden achterna zitten om te spelen. Ook graaft hij zich overal uit als hij de kans krijgt, zelfs onder een hek door waar maar iets van 10 centimeter zand openlag.
Katten valt hij aan en vermoord hij als hij de kans krijgt, kippen wil hij ook achterna jagen en ik weet niet wat hij ermee doet als hij ze te pakken krijgt. Ik denk dat hij een geit of varkentje ook wel al speel makker kan zien.
Hij is dus gewoon niet te plaatsen en als ik hem niet mee naar huis neem dan wordt het het asiel (wat voor mij geen optie is) of het wordt een spuitje en dat is ook geen optie, daar is hij te lief voor.
Dus vandaar moet hij bij ons de tuin in.
Een stemmetje in m'n achterhoofd zegt ook wel precies hetzelfde als wat jij zegt, maar ik kan hem toch niet in laten slapen omdat niemand hem wil of beter gezegd kan houden?
annemiekw
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door annemiekw »

of je hem beter ergens anders kan plaatsen weet ik niet, daar zul je zelf uit moeten komen en wens ik je alvast veel sterkte mee.
Lijkt me hoe dan ook een moeilijke beslissing.

Over het blaffen; ik was bij een soort informatieavond over honden die vooraf aan een cursus is.

Daar hadden ze het over het blaffen naar de postbode.
en gaven ze de volgende tip.

De post wordt door de brievenbus gegooid door de postbode, die is dus op het terrein van de hond. De hond gaat blaffen. De postbode loopt weer verder, hij/zij is ten slotte met zijn ronde bezig.
hond denkt dat ie de vreemde goed heeft weggejaagd en is tevreden. Zal de volgende keren dus weer gaan blaffen.

Wat ze daar zeiden is dat je aan bekenden moet vragen (niet van de hond) een heleboel foldertjes door de brievenbus te gaan gooien.
Eerst zal de hond gaan blaffen, maar als er na een kwartier (ofzo)nog steeds foldertjes door de brievenbus gegooid worden wordt de hond stil en gaat even beduusd nadenken.
Dan moet diegene die de folders door de brievenbus gooit er meteen van door gaan.
Als je dit een paar keer herhaalt en dus weg gaat op het moment dat de hond ophoud met blaffen kan die het dus leren,
dit zou je ook met andere dingen kunnen proberen.

Wel wil ik er bij zeggen dat dit een avond was voor pups en jonge honden, jou hond heeft dit gedrag al heel lang gedaan en het is hem waarschijnlijk geleerd.
Ik weet niet of het je gaat lukken; een hond iets aan leren is veel moeilijker dan afleren.

In ieder geval heel veel succes!
AstridH
geregistreerd lid

Hopelijk werkt de nieuwe onbekende omgeving goed. Hij is gewend tegen iedereen die hij vanachter het hek ziet aan- of voorbij komen te blaffen.
In de tuin ziet hij niets en zal alleen maar dingen horen.
Ik kan de buurtkinderen vragen heen en weer te rennen tot hij er genoeg van heeft. :wink:
Mischien werkt dat wel, bedankt voor de tip.
annemiekw
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door annemiekw »

ja wie weet helpt het
laat ze bij de tuin staan en wachten met weggaan tot dat ie stil is

er bestaan trouwens ook gedragstherapeuten.

Ik heb er geen ervaring mee en weet eigenlijk ook nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar misschien wat voor jou en je hondje?
Die kan echt naar je hond kijken, hier op het forum krijg je wel tips enzo, maar niemand die je hond en je situatie echt ziet
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”