Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rollijn/uitreklijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvavT

Rollijn/uitreklijn

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik heb altijd geleerd dat zo'n rollijn niet goed is
Een hond moet aan de riem of los maar niet zijn eigen gang kunnen gaan als je hem aan de riem hebt, is de strekking van het verhaal van vele mij bekende hondenscholen

Ik heb dan ook een leren riem en Bob gaat regelmatig los
Er zijn echter momenten of plekken waar hij niet los mag en dan zou een uitreklijn best een oplossing kunnen zijn
Dan kan ik gewoon doorlopen en hij snuffelen ed.

Hoe is jullie mening hierover?
:roll:
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vind het een handig ding, maar niet voor alle honden. Raya is lui, op haar gemakje en komt soms moeilijk vooruit. Ook voor een stuk omdat ze koppig is en vrij hard snuft.

Op de baan (stille baantjes) loopt ze dus gewoon aan zo'n uitrolriem, zo kan ze gerust een stukkie achterblijven zonder dat ik daar last van heb en kan ze haar snuffelneus gewoon gebruiken.

In de bos, of aan het meer loopt ze gewoon los. Als we maar een klein stukje aan de riem moeten doen neem ik een gewone leiband.

Voor een losgeslagen stuiterbal zou ik echter nooit zo'n riem nemen omdat je er gewoon te weinig controle over hebt dan.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

tja denk dat het ook persoonlijk voorkeur is, hier kunnen ze niet iedere wandeling los en vind ik een rollijn dan wel een beetje lekkere bewegingsvrijheid voor ze! :wink:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Heel afhankelijk van de hond, en van de hoelveelheid honden die je bij je hebt.
Saar en Miep heb ik nu altijd gewoon altijd aan de korte (jacht) lijn. Zijn op elkaar ingespeeld als het om poepen/piesen gaat en zodra ze los kunnen, gaan ze los. Vroeger, toen we Saar alleen hadden, ging ze wel eens aan de lange lijn. Maar in de straten enzo wel op standje 'vast'.
Roxy, de logé, zit altijd aan de lange lijn. Niet alleen omdat ze het ritme van poepen/piesen niet kent (en ik dus 2 uittrekarmen nodig heb, omdat ze allemaal tegelijk moeten), maar ook omdat ze nogal haar eigen gangetje gaat. En ik niet wil dat ik mijn honden achter moet laten omdat ik mevrouw moet gaan ophalen.

Ik vind zo'n rollijn wel een onding trouwens. Zeker met meerdere honden ben je de controle snel kwijt. En ze zijn veel te zwaar.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

alhoewel ik het het onding vind, die rollijn ( en ik heb de giantversie, dus een lijn ipv een koord) gebruik ik hem dus wel met regelmaat.
Inderdaad waar Diesel niet los kan, maar ik hem wel wat ruimte wil geven. Ik loop gemakkelijker op dat soort stukken met die rollijn, dan met een z.g. lange lijn. Ik zet hem wel vaak op slot aan het eind zodat die 'slap' hangt als diesel dicht genoeg in de buurt blijft.
Ik gebruik hem dus afhankelijk van de wandelsituatie, meestal loopt mijn hond gewoon los, en als hij 'mee' moet gaat hij aan een gewone riem.
~Tine~
Zeer actief

Marion. schreef:
Ik vind zo'n rollijn wel een onding trouwens. Zeker met meerdere honden ben je de controle snel kwijt. En ze zijn veel te zwaar.
Ik heb er eentje tot 10 kg (Raya weegt 21 kg :mrgreen: ) ding is niet echt zwaar. Maar als we lang gaan wandelen heb ik dat ding niet mee omdat ik Raya dan gewoon niet mee heb :19: .

Raya zet er trouwens echt geen druk op, kracht heeft ze niet, dus het houdt haar wel. Yis houdt het trouwens ook (loopt zèlden aan zo'n riem) en die heeft met haar 27 kg wel serieus wat kracht :roll: .
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

~Tine~ schreef:Ik heb er eentje tot 10 kg (Raya weegt 21 kg :mrgreen: ) ding is niet echt zwaar. Maar als we lang gaan wandelen heb ik dat ding niet mee omdat ik Raya dan gewoon niet mee heb :19: .
Raya zet er trouwens echt geen druk op, kracht heeft ze niet, dus het houdt haar wel. Yis houdt het trouwens ook (loopt zèlden aan zo'n riem) en die heeft met haar 27 kg wel serieus wat kracht :roll: .
Ik heb geen idee tot hoever die van ons kan. Hij kan wel veel. Saar is 40 kilo, en ook als ze vol in de no-howers hangt dan kan ik haar meetrekken. Maar dat ding is wel een kilo ofzo. Ik heb gewoon liever een licht touwtje in m'n handen dan zo'n gevaarte :wink:
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

ik heb het eens in bruikleen gehad en vond het allebehalve praktisch, maar mijn hond trekt vrij hard in bepaalde situaties. Ik heb nu een nylon lijn van een meter of vijf die ik zelf oprol en dat vind ik handiger omdat ik zo makkelijker loop. Ik gebruik deze lijn wel in combinatie met een tuigje, niet met een halsband.
Ik gebruik deze lange lijn als hij niet kan loslopen, maar ik hem toch wat ruimte wil geven en ondervind niet dat hij nu slechter volgt aan de korte lijn.
groetjes!Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Re: Rollijn/uitreklijn

Ongelezen bericht door Charlotte* »

EvavT schreef:Ik heb altijd geleerd dat zo'n rollijn niet goed is
Een hond moet aan de riem of los maar niet zijn eigen gang kunnen gaan als je hem aan de riem hebt, is de strekking van het verhaal van vele mij bekende hondenscholen
Het is maar net wat je wilt dat je hond aan de lijn doet.
Hier lopen ze de korte rondjes aan de rol lijn. Met name omdat Yildah altijd ver de struiken in loopt om te plassen. Ook als ik een logeetje heb loop ik met drie honden allemaal aan de rol lijn.
Het stukje naar de uitlaatstrook staat de riem op "vast" en daarna gaat ie los.

Ik vind die dingen best handig, alleen moet je er even mee om leren gaan.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

~Tine~ schreef:
Marion. schreef:
Ik heb er eentje tot 10 kg (Raya weegt 21 kg :mrgreen: ) ding is niet echt zwaar. Maar als we lang gaan wandelen heb ik dat ding niet mee omdat ik Raya dan gewoon niet mee heb :19: .

misschien heb ik wat gemist maar hoe kan een hond van 21 kg geen kracht hebben? Is ze oud of ziek ofzo???? :19:
Bob heeft met 11 kg wel kracht. Het lijkt mij niet verstandig, wel verleidelijk, om een lichte rollijn te kopen, maar ik heb al te vaak van ongelukken gehoord waarbij de hond het koord stuktrok omdat ie plots iets zag .... :evil:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

De meeste hondenscholen raden de rollijnen af omdat mensen anders al met hun nog niet zo goed luisterende hondje met zo'n ding gaan wandelen.
En dat is heel slecht, want daar leren ze juist van dat trekken altijd winst is (de lijn geeft mee) en je kan ook heel slecht je hond bij je krijgen als het direct nodig is.
Maar als je een goed luisterende hond hebt, die je toch voor de zekerheid vast wilt zetten aan een lijn, dan is zo'n rollijn wel handig.

Zelf ben ik voor: of aan de lijn, dus bij me of los en dan dus ook niet zo'n eng nylon draadje tussen ons waar zowel hond als baas zich flink aan kunnen bezeren.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb een rollijn voor mijn Jack Russel.
Ik gebruik hem eigenlijk nooit, omdat ze altijd losloopt, maar ik heb hem gekocht voor als ze loops is. DAn heeft ze wat vrijheid, maar heb ik controle.
Maar nu ze loops is moet ik m zoeken, want ik heb geen idee waar hij ligt :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
rosie
Actief

Ongelezen bericht door rosie »

hier worden ze ook voor alletwee gebruikt.
zeker voor arco, dan heb je als het nodig is toch nog controle over je hond moest het nodig blijken.
groetjes rosie
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Ik vind het heerlijke dingen, maar ik heb niet zo'n zware nodig voor Dot en Mo. Ik heb ook niet zo een met een koord maar met een nylon lijn. Allebei hebben ze andere kleur dus ze zijn goed uit elkaar te krijgen wanneer ze in de knoop dreigen te komen. Het fijne van ze vindt ik dat je de keuze hebt om ze kort te houden of dat ze rustig een beetje hun eigen gang kunnen gaan. Hier in het Corversbos is er een aanlijn plicht en dan is zo'n rollijn ideaal.

Roosje
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb ook 'n lange lijn van 5 meter. Werkt perfect. Ik heb nooit een rollijn gebruikt, maar kan me niet voor stellen dat je daar je hond makkelijk mee kunt corrigeren indien nodig. Ook werkt het het trekken meer in de hand omdat de hond constant aan de lijn trekt om verder te kunnen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Daan schreef:alhoewel ik het het onding vind, die rollijn ( en ik heb de giantversie, dus een lijn ipv een koord) gebruik ik hem dus wel met regelmaat.
Inderdaad waar Diesel niet los kan, maar ik hem wel wat ruimte wil geven. Ik loop gemakkelijker op dat soort stukken met die rollijn, dan met een z.g. lange lijn. Ik zet hem wel vaak op slot aan het eind zodat die 'slap' hangt als diesel dicht genoeg in de buurt blijft.
Ik gebruik hem dus afhankelijk van de wandelsituatie, meestal loopt mijn hond gewoon los, en als hij 'mee' moet gaat hij aan een gewone riem.
Ik had in Nederland ook zo´n "heavy" geval. Ik hing hem aan mijn riem, met zo´n bergbeklimmershaak. Dan had ik mijn handen lekker vrij.

Ook had ik een knoop in de lijn gemaakt, zodat als de hond bij me in de buurt liep de riem los hing. Die knoop was ook handig omdat ik daar goede grip op had als ik hem tegen wilde houden zonder de rem te hoeven gebruiken.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Voor onze maltezer gebruiken we, als hij niet los mag, bijna altijd een rollijn, op drukke plaatsen kan je hem dan nog gewoon kort houden. Voor onze rotti hebben we een rollijn met zo'n platte nylonlijn ipv koord. Maar het beestje (...) heeft zoveel kracht en rent zo graag achter konijnen dat het met zo'n rollijn eigenlijk niet te doen is. :smile2: Als je even niet oplet ga je languit op de buik mee de struiken in, mee op konijnenjacht... :roll: :mrgreen: Voor haar dus de korte lijn, of waar het kan gewoon los. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

ik gebruik ze voor mijn beide honden al een jaar of 12 en ik ben er super tevreden over. als ik de kleine ronde ga doen dan kunnen ze niet los en ik vind het toch wel fijn als ze nog 8 meter rond kunnen. ik heb geen moeite met 2 van die dingen in mijn hand maar heb er dan ook in de loop van jaren wel handigheid in gekregen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
~Tine~
Zeer actief

EvavT schreef:
misschien heb ik wat gemist maar hoe kan een hond van 21 kg geen kracht hebben? Is ze oud of ziek ofzo???? :19:
Bob heeft met 11 kg wel kracht. Het lijkt mij niet verstandig, wel verleidelijk, om een lichte rollijn te kopen, maar ik heb al te vaak van ongelukken gehoord waarbij de hond het koord stuktrok omdat ie plots iets zag .... :evil:
Het gaat niet om haar gewicht, ze heeft gewoon geen kracht. Ze is 9 jaar en een beetje een sukkelhondje :wink: .
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Neeltje schreef:Ik heb ook 'n lange lijn van 5 meter. Werkt perfect. Ik heb nooit een rollijn gebruikt, maar kan me niet voor stellen dat je daar je hond makkelijk mee kunt corrigeren indien nodig. Ook werkt het het trekken meer in de hand omdat de hond constant aan de lijn trekt om verder te kunnen.
Het hangt vanaf hoe je corrigeerd. Dot en Mo weten dat ze netjes moeten lopen tot het veldje of het park. zodra ze gaan trekken dan loop ik weer terug. Het is mij in ieder geval goed gelukt ze netjes te leren lopen met zo'n ding. Met trekken komen ze niet verder en dat weten ze.

Roosje
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik gebruik ze ook af en toe, vind ze ideaal. Mijn honden lopen nooit aan de riem, maar als ik een stuk langs een wat drukkere weg loop dan gebruik ik deze. Corrigeren hoef ik praktisch nooit, en als het nodig is doe ik dat met mijn stem, niet met de lijn.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik gebruik ook rolijnen voor happy maar heb er nu wel 1 voor een zwaardere rond gehaald die voor haar gewicht waren heeft ze er in 5jaar tijd al 3 gesloopt
nu heb ik er 1 met plat lind en dat gaat prima

ruby heeft een gewone riem wand die denkt nog dat ze een pitbull is en die moet je vaak koriseren
anders blijft ze dalijk trekken aan de riem
ook al stelt dat niks voor bij zo dwerg wil toch graag dat ze dat afleerd :roll:
Afbeelding
Gerd@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gerd@ »

Ik heb een rollijn van 8 meter, en gebruik hem dagelijks behalve 's avonds of als het regent of tijdens een knal periode. Kastor is bang voor vuurwerk en onweer en dan trekt hij nogal en dat is met zo'n rollijn niet te doen dan glijdt hij uit mijn handen. Op het strand hoef ik het ook niet te doen dan is hij veel te druk. Ik heb hem als pup altijd aan de leren riem gehad, ze moeten eerst eens fatsoenlijk aan de riem kunnen lopen voordat ze bij mij aan de rollijn mogen.
Groetjes Gerd@

Afbeelding
en een poot van Spikey & Kastor
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wij hebben 1 rollijn voor 'noodgevallen'. Onze honden lopen eigenlijk als het even kan los en anders aan een jachtlijn of halsband en leren riem.
Ik vind die rollijn dus een onding dat ik liever niet dan wel gebruik. De laatste tijd hadden we hem weer nodig omdat Jari aangelijnd uitgelaten moest worden na zijn operatie en aan de riem niet wil poepen.
Was trouwens lekker handig toen mijn moeder een logeetje had. Die kreeg een rollijn mee en omdat we niet wisten hoe ze luisterde (niet denderend bleek na enige tijd) werd ze aan die lijn uitgelaten. Toen mijn moeder en ik allebei een hond aan een rollijn uitlieten hebben we ook diverse keren met elkaar in de knoop gezeten omdat de honden allebei van de ene naar de andere kant van het pad zigzagden.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sam kan niet los en daar is het ideaal voor. gebruik hem dus ook continue. lola los=sam lange lijn

lola is meestal los, ik heb voor haar de oude van sam, maar gebruik hem zelden
Afbeelding
samX
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door samX »

Ik vind het eigenlijk een onding, maar nu Sam niet los mag (geopereerd aan zijn achterpoot) gebruiken we hem wel. Over een tijdje zal het ding denk ik wel ergens onder in een la belanden, ik snijd me er ook steeds aan. :hamer:
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Neeltje schreef:Ik heb ook 'n lange lijn van 5 meter. Werkt perfect. Ik heb nooit een rollijn gebruikt, maar kan me niet voor stellen dat je daar je hond makkelijk mee kunt corrigeren indien nodig. Ook werkt het het trekken meer in de hand omdat de hond constant aan de lijn trekt om verder te kunnen.
De hond hoeft helemaal niet hard te trekken om verder te kunnen. Er zit weinig weerstand op een rollijn.
Ik heb voor een uitlaathond een tijd een lange lijn gehad. Dat vond ik errug onhandig en nogal vies :mrgreen: Ik liep constant dat ding in te halen, zat om de haverklap in de knoop en dat ding sleepte over de grond, door de modder en hondenpoep. Tis maar net wat je gewend bent :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Bij mij op de hondentraining mochten wij er niet mee trainen omdat je met dat ding in je had een goede klap kan uitdelen. Stel je roept je hond en je beloont hem en je hebt dat ding in je hand, dan is het kleng!
Dus puur alleen omdat je hem per ongeluk een mep per ongeluk kan verkopen mochten wij er niet mee trainen.

Ik vind het een ideaal ding!! Nanni luistert prima, maar niet bij andere honden/katten. aan de riem kan ze dus nooit de fout ingaan, ik heb haar altijd onder controle
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

persoonlijk vind ik zo`n rollijn wel ideaal, vooral als je hond niet los kan of mag, maar voor mijn pup gebruik ik het NOG niet. ze moet eerst maar is aan een gewone riem leren lopen zonder constant te trekken, en los kan ze ook nog niet want dan loopt ze weg. Met zo`n rollijn moeten ze wel trekken dus zal ze het nooit afleren. Maar ik wil zo`n lijn zeker in de toekomste gaan gebruiken.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

Ailena schreef:persoonlijk vind ik zo`n rollijn wel ideaal, vooral als je hond niet los kan of mag, maar voor mijn pup gebruik ik het NOG niet. ze moet eerst maar is aan een gewone riem leren lopen zonder constant te trekken, en los kan ze ook nog niet want dan loopt ze weg. Met zo`n rollijn moeten ze wel trekken dus zal ze het nooit afleren. Maar ik wil zo`n lijn zeker in de toekomste gaan gebruiken.
waarom moeten ze aan een zo'n lijn trekken? :denken: ik loop altijd met de korte ronde's met twee flexi's, en tuurlijk ze trekken wel eens, maar ik corrigeer met mijn stem en als ik zeg "rustig"dan betekend dat ook dat ze niet mogen trekken en over het algemeen gaat dat perfekt.

uiteraard ben ik wel van mening dat als je je hond niet onder controle hebt het beter is om met een normale riem te lopen :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”