Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

uitvallen... dominante agressie of onzekerheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

uitvallen... dominante agressie of onzekerheid

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb altijd gedacht dat een hond die uitvalt aan de lijn onzeker is. Deze onzekerheid probeert hij te verbergn door zo stoer mogelijk te doen. Sommige honden leren zelfs dat dominante lichaamstaal het allemaal nog net wat geloofwaardiger maakt. Het lijkt dus een dominante hond, maar eigenlijk is die gewoon onzeker.

Kan het nu ook dat een uitvallende hond ook gewoon dominant kan zijn? En waar komt dat gedrag dan vandaan? Ik zie een dominante hond altijd als een hond vol zelfvertrouwen en die zelfverzekerd genoeg is om zonder overdreven agressie zijn punt te maken.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: uitvallen... dominante agressie of onzekerheid

Ongelezen bericht door Eline* »

Chatterbox schreef:Ik heb altijd gedacht dat een hond die uitvalt aan de lijn onzeker is. Deze onzekerheid probeert hij te verbergn door zo stoer mogelijk te doen. Sommige honden leren zelfs dat dominante lichaamstaal het allemaal nog net wat geloofwaardiger maakt. Het lijkt dus een dominante hond, maar eigenlijk is die gewoon onzeker.

Kan het nu ook dat een uitvallende hond ook gewoon dominant kan zijn? En waar komt dat gedrag dan vandaan? Ik zie een dominante hond altijd als een hond vol zelfvertrouwen en die zelfverzekerd genoeg is om zonder overdreven agressie zijn punt te maken.
het hele begrip dominantie is in deze contekst misplaatst. Een hond kan namelijk niet dominant zijn tegenover een vreemde hond die hij buiten tegenkomt. Dominantie en onderdanigheid is een term die gebruikt wordt om verhoudingen weer te geven in een roedel. Een hond kan dus niet zo maar even dominant zijn en dominantie heeft dus ook helemaal niks met agressie te maken.
Wel kan een hond zelfverzekerd zijn of onzeker en dat is dus ook wat de hond in deze situatie met zijn lichaamshouding uitdrukt.
Een hond die uitvalt aan de lijn met een hoge houding voelt zich zelfverzekerd bij wat hij op dat moment doet. het kan zijn dat de hond bang is voor andere honden, maar ook heeft geleerd dat hij met uitvallen dat andere hond weg kan jagen. Op dat moment bij die situatie is er voor de ond dus geen reden bang te zijn...hij heeft immers controle omdat hij met zijn uitvallen weet dat hij wint..je ziet dat dus een hoge houding. Houdingen zijn een afspiegeling van hoe een hond zijn gemoedstoestand is, gelinkt aan die specifieke situatie.
Een zelfverzekerde hond die andere honden haat kan dus ook uitvallen aan de lijn.
Een hond kan geen toneel spelen...heeft hij een hoge houding voelt hij zich zelfverzekerd en heeft hij een lage houding is hij dat niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Eline, jij zegt dat een hond niet dominant kan zijn naar een vreemde hond.

Zoals je misschien weet, pakt Xitan iedere vreemde hond die in zijn nabijheid komt. Hij gromt niet, hij blaft niet en hij trekt ook onze arm niet uit de kom. Hij loopt rustig met ons mee, totdat een hond zo ongelukkig is te dicht in zijn buurt te komen, dan grijpt hij die hond zonder pardon.
Waarom doet hij dat dan?
AfbeeldingAfbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef: Een hond kan namelijk niet dominant zijn tegenover een vreemde hond die hij buiten tegenkomt. Dominantie en onderdanigheid is een term die gebruikt wordt om verhoudingen weer te geven in een roedel. .
Maar veel honden gedragen zich t.o.v. vreemde honden toch als roedelgenoten , b.v. als het om corrigeren , bijtrem en ook houding gaat ?Waarom zou een hond anders een dominante of onderdanige houding aannemen ?

Zoë neemt b.v. helemaal geen houding tegenover een vreemde hond , wat het ook zo lastig maakt haar gedrag te lezen . Zelf denk ik dat dat is omdat ze andere honden in principe idd niet als roedelgenoot ziet .
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

tbeast schreef:Eline, jij zegt dat een hond niet dominant kan zijn naar een vreemde hond.

Zoals je misschien weet, pakt Xitan iedere vreemde hond die in zijn nabijheid komt. Hij gromt niet, hij blaft niet en hij trekt ook onze arm niet uit de kom. Hij loopt rustig met ons mee, totdat een hond zo ongelukkig is te dicht in zijn buurt te komen, dan grijpt hij die hond zonder pardon.
Waarom doet hij dat dan?
Ik vind het zo vreemd dat dominantie blijkbaar gelijk wordt getrokken met agressie. Xitan kan allerlei redenen hebben om andere honden te haten en te willen pakken, maar met dominantie heeft het niks te maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Maar veel honden gedragen zich t.o.v. vreemde honden toch als roedelgenoten , b.v. als het om corrigeren , bijtrem en ook houding gaat ?Waarom zou een hond anders een dominante of onderdanige houding aannemen ?

Zoë neemt b.v. helemaal geen houding tegenover een vreemde hond , wat het ook zo lastig maakt haar gedrag te lezen . Zelf denk ik dat dat is omdat ze andere honden in principe idd niet als roedelgenoot ziet .
Een hond neemt altijd een houding aan. Er zijn is namelijk al een houding. Je kan zonder moeite de woorden dominant vervangen door zekerheid en onderdanig door onzekerheid. Dan klopt je verhaal ook weer. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
tbeast
Zeer actief

Eline* schreef:
tbeast schreef:Eline, jij zegt dat een hond niet dominant kan zijn naar een vreemde hond.

Waarom doet hij dat dan?
Ik vind het zo vreemd dat dominantie blijkbaar gelijk wordt getrokken met agressie. Xitan kan allerlei redenen hebben om andere honden te haten en te willen pakken, maar met dominantie heeft het niks te maken.
Ik vind het zo raar dat hij totaal geen teken van agressie geeft voor die tijd. Als hij een hond aan ziet komen, wordt hij helemaal stijf, maakt zich groot, maar loopt verder rustig met ons mee. Hij zal ook niet proberen naar die hond toe te gaan. Pas als de (vaak loslopende) honden bij hem komen, pakt hij ze. Zonder waarschuwing. Is dit dan agressie? Het lijkt verder zo'n enorme sul.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

tbeast schreef: Ik vind het zo raar dat hij totaal geen teken van agressie geeft voor die tijd. Als hij een hond aan ziet komen, wordt hij helemaal stijf, maakt zich groot, maar loopt verder rustig met ons mee. Hij zal ook niet proberen naar die hond toe te gaan. Pas als de (vaak loslopende) honden bij hem komen, pakt hij ze. Zonder waarschuwing. Is dit dan agressie? Het lijkt verder zo'n enorme sul.
Ik vraag me af of hij echt niet waarschuwt ofdat jij dat niet signaleert. Hij maakt zich immers groot zeg je, dus hij gaat wel degelijk de interaktie aan met de andere hond. Het kan zijn dat hij in het verleden is gestraft voor de dreigsignalen die vooraf gaan aan uitvallen. Dan krijg je dus plotselinge bijters.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

tbeast schreef:
Eline* schreef:

Waarom doet hij dat dan?
Ik vind het zo raar dat hij totaal geen teken van agressie geeft voor die tijd. Als hij een hond aan ziet komen, wordt hij helemaal stijf, maakt zich groot, maar loopt verder rustig met ons mee. Hij zal ook niet proberen naar die hond toe te gaan. Pas als de (vaak loslopende) honden bij hem komen, pakt hij ze. Zonder waarschuwing. Is dit dan agressie? Het lijkt verder zo'n enorme sul.
Precies onze Bowie,die doet echt precies hetzelfde.Terwijl hij nog nooit dominantie heeft laten zien,ook niet hier thuis in de roedel.Ik denk toch dat het onzekerheid is met slechte ervaringen,anders zou ik het ook niet weten.Plus het feit van,de eerste klap is een daalder waard,die werkt over het algemeen bij hem gewoon.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:Maar veel honden gedragen zich t.o.v. vreemde honden toch als roedelgenoten , b.v. als het om corrigeren , bijtrem en ook houding gaat ?Waarom zou een hond anders een dominante of onderdanige houding aannemen ?

Een hond neemt altijd een houding aan. Er zijn is namelijk al een houding. Je kan zonder moeite de woorden dominant vervangen door zekerheid en onderdanig door onzekerheid. Dan klopt je verhaal ook weer. :wink:
Ja , ik bedoel eigenlijk een houding waaraan je de mate van domiantie over die andere hond kan aflezen .

Maar is het niet zo , dat b.v. een hond met een dominante houding onzeker kan zijn , terwijl een hond met een onderdanige houding zich prima op z'n gemak kan voelen ?
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Sorry, ik had het inderdaad verkeerd opgeschreven. Dominantie wordt inderdaad soms gebruikt met dezelfde betekenis als zelfverzekerdheid, terwijl dat niet zou moeten. Het is zo gemakkelijk om ze door elkaar te gebruiken....

Maar is elke hond, die al een paar keer succes heeft gehad met uitvallen, niet zeker van zijn gedrag omdat hij weet dat het gaat werken. Hij is dan niet zeker genoeg van zichzelf dat hij het gewenste resultaat ook kan bereiken door zich wat minder assertief op te stellen.

Is het dan de kunst om je hond te leren dat hij ook met ander gedrag zelfverzekerd kan zijn?

En wanneer ziet een hond een andere hond als lid van zijn roedel? Honden die bij elkaar in de buurt wonen en elkaar 3x per dag op het rondje tegenkomen zijn toch geen vreemden voor elkaar.

En het lijkt me dat een hond die binnen de roedel de dominantste is (behalve het baasje natuurlijk :wink: ) buiten ook het felst is tegen vreemde honden op gebied dat als territorium wordt beschouwd.

Uitvalgedrag kun dus zowel voortkomen vanuit angst (onzekerheid) als zelfverzekerdheid, maar zal altijd zelfverzekerd overkomen?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Maar is het niet zo , dat b.v. een hond met een dominante houding onzeker kan zijn , terwijl een hond met een onderdanige houding zich prima op z'n gemak kan voelen ?
Een hoge houding staat altijd voor zelfverzekerdheid. Wel kan ook een hond met een hoge houding zich gespannen voelen, bv omdat hij oog in oog staat met een opponent die hij probeert te imponeren. Maar gespannenheid staat niet gelijk aan angst/onzekerheid.
Een onderdanige hond kan zich prima op zijn gemak voelen. Als een hond binnen de roedel onderdanig gedrag vertoont is dat dus geen onzekerheid of angst. Laat een hond hetzelfde gedrag echter zien aan vreemden dan staat dat dus wel voor onzekerheid of angst.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Chatterbox schreef:Maar is elke hond, die al een paar keer succes heeft gehad met uitvallen, niet zeker van zijn gedrag omdat hij weet dat het gaat werken. Hij is dan niet zeker genoeg van zichzelf dat hij het gewenste resultaat ook kan bereiken door zich wat minder assertief op te stellen.
Hiermee denk je te menselijk. Je eerste aanname klopt...een hond die uitvalt om iemand weg te jagen en daarbij winnaarservaringen opdoet groeit in zijn zelfvertrouwen. Hij denkt echter niet "Goh, ik doe het eens wat makkelijk aan om te kijken of dat het hem ook doet"..daarmee suggereer je nl dat een hond kan nadenken en reflecteren op zijn gedrag. Dat kan hij niet. Hij reageert.
Is het dan de kunst om je hond te leren dat hij ook met ander gedrag zelfverzekerd kan zijn?
Juist. Of gedrag zo ombuigen dat hij iets kan doen wat lonender is.
En wanneer ziet een hond een andere hond als lid van zijn roedel? Honden die bij elkaar in de buurt wonen en elkaar 3x per dag op het rondje tegenkomen zijn toch geen vreemden voor elkaar.
Nee, dat zijn geen vreemden. Dat zijn geduchte opponenten. Dat zijn de buurmannen waarmee je bonje maakt over die meter in de tuin. Honden, die elkaar aangelijnd tijdens rondjes ontmoeten en elkaar niet liggen kunnen hartsgrondig de pest aan elkaar hebben.
Roedelgenoten zijn honden die elkaar echt veelvuldig zien en ook in dat verband iets me telkaar hebben.
Als je dat naar mensen trekt...roedelgenoten ben je met je gezin, je collega's op de werk en met vrienden. Je bent geen roedelgenoot van de kassamevrouw in de winkel of met je buurvrouw.
En het lijkt me dat een hond die binnen de roedel de dominantste is (behalve het baasje natuurlijk :wink: ) buiten ook het felst is tegen vreemde honden op gebied dat als territorium wordt beschouwd.
Nee, je legt verbanden die er niet zijn. Dominantie zegt niks over het karakter van de hond. Een hond kan dominant zijn over twee andere honden in de roedel, maar verder erg tollerant. ZO'n hond hoeft het echt geen hol te kunnen schelen of de buurteckel de samba danst op ZIJN grasveldje. Dat terwijl misschien nummer laatst daar wel de pest over inkrijgt.
Uitvalgedrag kun dus zowel voortkomen vanuit angst (onzekerheid) als zelfverzekerdheid, maar zal altijd zelfverzekerd overkomen?
Als er winnaarservaringen worden opgedaan zal het uitvallen er inderdaad zelfverzekerd uitzien en kan alleen een echte kenner het verschil zien..en dan soms nog.. :denken:
De reden van uitvallen kan divers zijn en kan dus inderdaad allerlei motivatie's hebben.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:Maar is het niet zo , dat b.v. een hond met een dominante houding onzeker kan zijn , terwijl een hond met een onderdanige houding zich prima op z'n gemak kan voelen ?
Een hoge houding staat altijd voor zelfverzekerdheid. Wel kan ook een hond met een hoge houding zich gespannen voelen, bv omdat hij oog in oog staat met een opponent die hij probeert te imponeren. Maar gespannenheid staat niet gelijk aan angst/onzekerheid.
Een onderdanige hond kan zich prima op zijn gemak voelen. Als een hond binnen de roedel onderdanig gedrag vertoont is dat dus geen onzekerheid of angst. Laat een hond hetzelfde gedrag echter zien aan vreemden dan staat dat dus wel voor onzekerheid of angst.
OK , bedankt voor de uitleg . Ik vraag me dit soort dingen af omdat ik me ook vaak afvraag - bij mijn uitlaathond - wanneer precies ingrijpen ( en hoe )
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Veel dominante honden zijn agressieve schrikschijters. Ze spelen wel graag de baas maar zijn heel onzeker.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:Veel dominante honden zijn agressieve schrikschijters. Ze spelen wel graag de baas maar zijn heel onzeker.
Dit zijn van die uitspraken die een geheel eigen leven gaan leiden en werkelijk kant noch wal raken. Een dominante hond bestaat niet, die bestaat alleen in relatie tot een roedelgenoot waar hij wel of niet dominant over is. De baas spelen is iets anders dan de baas zijn. Onzekerheid heeft niks met dominantie te maken.
En ook hier wordt dominantie weer gelijk geschaard met agressie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

kan het het beste aan de hand van mijn mormels uitleggen:

ursula is de baas in de roedel. zij vertoont dominant gedrag naar de honden in de roedel.

ursula trekt zich geen zak aan van andere honden die ze buiten tegenkomt. ze ontwijkt ze en als ze teveel opdringen krijgen ze even een klapperend kaakje te zien en verder niks.

kakaboeboe is niet de baas in de roedel. van andere honden, honden van buiten de roedel en dan vooral reutjes, trekt hij zich veel aan. ze moeten weg of ze moeten met hem spelen en als ze dat niet willen zet hij het op een knokken.
boeboe vertoont dan dus geen dominant gedrag, maar gedraagt zich zelfverzekerd.

boeboe wordt wel 'ns bozig als ik trevor aai. dat is dominant gedrag, want ik ben de grootste baas in de roedel en bepaal wie ik aandacht geef.

trevor is de laagste in rang. boeboe en ursula zijn hem de baas. andere honden benadert hij met een zeer hoge houding. en hij wil ze bijten. ook zelfverzekerd (alhoewel ik denk dat het fundamenteel angst van hem is, maar dat terzijde) gedrag. maar hij is niet dominant. hij is de allerlaagste in rang, het wrakhout van de roedel.
Zoie
Zeer actief

linlin schreef:kan het het beste aan de hand van mijn mormels uitleggen:

ursula is de baas in de roedel. zij vertoont dominant gedrag naar de honden in de roedel.

ursula trekt zich geen zak aan van andere honden die ze buiten tegenkomt. ze ontwijkt ze en als ze teveel opdringen krijgen ze even een klapperend kaakje te zien en verder niks.

kakaboeboe is niet de baas in de roedel. van andere honden, honden van buiten de roedel en dan vooral reutjes, trekt hij zich veel aan. ze moeten weg of ze moeten met hem spelen en als ze dat niet willen zet hij het op een knokken.
boeboe vertoont dan dus geen dominant gedrag, maar gedraagt zich zelfverzekerd.

boeboe wordt wel 'ns bozig als ik trevor aai. dat is dominant gedrag, want ik ben de grootste baas in de roedel en bepaal wie ik aandacht geef.

trevor is de laagste in rang. boeboe en ursula zijn hem de baas. andere honden benadert hij met een zeer hoge houding. en hij wil ze bijten. ook zelfverzekerd (alhoewel ik denk dat het fundamenteel angst van hem is, maar dat terzijde) gedrag. maar hij is niet dominant. hij is de allerlaagste in rang, het wrakhout van de roedel.
Ja , ik denk dat het lastig is om te begrijpen dat een hond tegelijkertijd zelfzeker kan zijn ( hoge houding ) en ook gespannen of zoals jij het noemt zelfs bang .

Mijn uitlaathond heb ik een keer als pup een onderworpen gebaar zien maken , en dat was naar Zoë . Ik nam haar toen wel eens mee , en je zou het een gelegenheidsroedeltje kunnen noemen . Zoë negeerde haar iha, maar zij daagde Zoë nogal uit , wat haar een keer op een correctie kwam te staan . Pootje omhoog , koppie afwenden . Dat is de eerste en de laatste keer dat ik haar dat heb zien doen .

Altijd die staart kaarsrecht en stil omhoog , hoge houding tijdens een ontmoeting . Dus zelfverzekerd . Toch voel ik altijd iets van een spanning , en dat relateer ik aan haar balletje wat ze bijna altijd bij zich heeft en nogal eens laat vallen . Daar moeten ze dus vanaf blijven of er volgt een correctie . Dat geldt net zo goed voor een cane corso als een tekkel . Ik vraag me dan altijd af , moet ik haar nu bij me roepen of niet . Meestal los ik het zo op : op een moment dat ze haar bal kan pakken , zeg ik pak je bal , en roep haar rustig bij me .

Verder heb ik het idee dat ze steeds meer de neiging ontwikkelt andere honden te negeren . Laatst kwam ik een hond tegen waar ze een paar maanden geleden nog mee heeft gespeeld , maar nu had ze geen belangstelling . En toen we een apporteer spelletje aan het spelen waren kwam er een grote herder op haar afgelopen , en daar liep ze met haar balletje richting mij omheen alsof het een boomstronk betrof . Op diezelfde dag liet een man zijn hond bij mij achter - hij liep door , die hond bleef zo'n beetje om ons heen hangen , zat er zo'n tien minuten mee opgescheept - en die negeert ze dan volkomen , maar wel op voorwaarde dat hij niet op haar balletje uit is .

Helaas is het in de overvolle randstad zo dat je nogal wat honden tegenkomt die niet onder appel staan of onverschillige bazen hebben , en dan loopt zo'n hond om je heen , of probeert dat balletje te pakken , en dat moet ik dan maar in goede banen zien te leiden .

Maar goed , ik denk dat het dus een zelfzekere hond aan het worden is die niet uit is op conflicten , zolang ze maar niet op haar balletje uit zijn . Vroeger dacht ik altijd , of was ik liever gezegd bang dat ze vanwege die dominante houding wel eens een vechtersbaas zou kunnen worden , vandaar dat ik haar ook zo goed naar "hier " heb leren luisteren ! , maar ik begrijp inmiddels dat die hoge houding op zich nog niks zegt .
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Eline* schreef:
mechelaar_fan schreef:Veel dominante honden zijn agressieve schrikschijters. Ze spelen wel graag de baas maar zijn heel onzeker.
Dit zijn van die uitspraken die een geheel eigen leven gaan leiden en werkelijk kant noch wal raken. Een dominante hond bestaat niet, die bestaat alleen in relatie tot een roedelgenoot waar hij wel of niet dominant over is. De baas spelen is iets anders dan de baas zijn. Onzekerheid heeft niks met dominantie te maken.
Een dominante hond bestaat wel. Er zijn honden die altijd gaan proberen de leiding te nemen, er zijn honden die nooit gaan proberen de leiding te nemen. Is het niet aangeboren, dan is het toch heel vroeg erin gebakken, tijdens de eerste weken van de puppytijd.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Eline* schreef:

Waarom doet hij dat dan?
Xitan kan allerlei redenen hebben om andere honden te haten en te willen pakken,....
Kan een hond dan haten?Lijkt mij dat iets is wat een hond niet doet, lijkt me eerder een menselijke emotie?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:denken: ik dacht juist dat een zeer dominante hond met veel zelfvertrouwen zo goed als nooit hoeft te vechten omdat hij met z'n uitstraling meestal al genoeg zegt.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Angel-eyes schreef:
Kan een hond dan haten?Lijkt mij dat iets is wat een hond niet doet, lijkt me eerder een menselijke emotie?
haten, de pest hebben aan.... ik denk wel dat het kan... er loopt hier 1 hondje in de buurt waar 2 van mijn honden de pesthekel aan hebben... :denken: dat heeft ook wel een achtergrond.. maar daarom denk ik dat het zeker wel kan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tbeast
Zeer actief

malinois schreef:
:denken: ik dacht juist dat een zeer dominante hond met veel zelfvertrouwen zo goed als nooit hoeft te vechten omdat hij met z'n uitstraling meestal al genoeg zegt.....
Tja, ik weet het niet. Volgens mij is Xitan behoorlijk zelfverzekerd, maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:
Eline* schreef:
Een dominante hond bestaat wel. Er zijn honden die altijd gaan proberen de leiding te nemen, er zijn honden die nooit gaan proberen de leiding te nemen. Is het niet aangeboren, dan is het toch heel vroeg erin gebakken, tijdens de eerste weken van de puppytijd.
Honden die pogen de leiding te nemen hebben dus de neiging tot domineren, maar dat wil toch echt niet zeggen dat ze ook de baas worden van een roedel. Een roedel is vaak helemaal niet gebaat bij een onruststokertje dat steeds zijn macht aan het benadrukken is. Dat soort typetjes redden het zelden om de dominant te worden en te blijven.
Een echte leider is kalm en dwingt gezag af op een geheel andere wijze dan met dwang en agressie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

tbeast schreef:
malinois schreef:
Tja, ik weet het niet. Volgens mij is Xitan behoorlijk zelfverzekerd, maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd.
Dominantie is wat anders dan zelfverzekerdheid. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Ik vraag mij af hoe het komt dat mensen deze twee dingen altijd door elkaar halen :19:

Zou het kunnen omdat je een zelfverzekerde hond duidelijke richtlijnen moet geven omdat hij anders zelf de leiding overneemt. Dat de meeste mensen daarom vinden dat deze honden dominant zijn.

Want bij mensengedrag kunnen de meeste mensen wel di onderscheid maken.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Eline* schreef:
mechelaar_fan schreef:
Eline* schreef:
Honden die pogen de leiding te nemen hebben dus de neiging tot domineren, maar dat wil toch echt niet zeggen dat ze ook de baas worden van een roedel. Een roedel is vaak helemaal niet gebaat bij een onruststokertje dat steeds zijn macht aan het benadrukken is. Dat soort typetjes redden het zelden om de dominant te worden en te blijven.
Een echte leider is kalm en dwingt gezag af op een geheel andere wijze dan met dwang en agressie.
Klopt als een bus de rustige leider, dat straalt er gewoon van af, dat kan je zelfs als mens al waarnemen bij een roedel wolven/honden.

Juist heel vaak die zg dominanten met hoog op de poten en staart en borstel is juist een soort onzekerheid om wat te lijken.
Of angst om op die manier de ander te overbluffen om niet zelf op de donder te krijgen

Kijk maar in de mensen wereld, juist die op geblazen mannen grote motoren leren pakken kettingen, body bulders, altijd hard schreeuwende mannen enz , ja hahaha dat is allemaal uiterlijk vertoon.

Het zijn juist vaak die rustige onopvallende intelligente mannen die de leiding hebben .
Nog voor de goede orde, bij de SWH's is over het algemeen het vrouwtje de baas.

Gr Bertus.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:Ik vraag mij af hoe het komt dat mensen deze twee dingen altijd door elkaar halen :19:

Zou het kunnen omdat je een zelfverzekerde hond duidelijke richtlijnen moet geven omdat hij anders zelf de leiding overneemt. Dat de meeste mensen daarom vinden dat deze honden dominant zijn.

Bij mensen wordt het net zo hard door elkaar gehaald. :wink:
Ook een zelfverzekerde hond hoeft er niet op uit te zijn de leiding over te pakken. Nelson hier is een hond die ik beschouw als behoorlijk zelfbewust en zelfverzekerd. Hij weet overal een mouw aan te passen en weet precies wat hij wil en hoe dat te bereiken. Hij heeft echter geen enkele potentie dat ook aan een ander te vertellen. Hij doet zijn ding en onderwerpt zich waar nodig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Die foto eronder is dat een voorbeeld van een rustige onopvallend intelligente man, Bertus? :wink:
weg gehaald zit een virus in
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:Ik vraag mij af hoe het komt dat mensen deze twee dingen altijd door elkaar halen :19:

Bij mensen wordt het net zo hard door elkaar gehaald. :wink:
Ook een zelfverzekerde hond hoeft er niet op uit te zijn de leiding over te pakken. Nelson hier is een hond die ik beschouw als behoorlijk zelfbewust en zelfverzekerd. Hij weet overal een mouw aan te passen en weet precies wat hij wil en hoe dat te bereiken. Hij heeft echter geen enkele potentie dat ook aan een ander te vertellen. Hij doet zijn ding en onderwerpt zich waar nodig.
Bij mensen kom ik het toch minder tegen dat ze zelfverzekerheid met aggressie verwisselen.

Ik snap wat je bedoelt met Nelson. Maar kan dat er niet mee te maken hebben dat jij als baas duidelijk bent. Mijn ervaring met zelfverzekerde honden is dat zij van hun baas eisen dat zij een consequente opvoeding met veel duidelijkheid krijgen. Hiermee bedoel ik niet dat zij gelijk een confrontatie aangaan.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”