Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trek spelletje
Moderator: moderatorteam
-
omasjanie
- Vaste gebruiker
Trek spelletje
Toen tara klein was speelde we veel met een trektouw en ze vond het altijd meer dan geweldig maar werd er steeds feller mee, haar ogen gingen dan op steeltjes, ze beet naast het touw in je handen dus zijn we er helemaal mee gestopt omdat ons dat niet goed leek. Dat is nu zo'n 8 maanden geleden maar ze komt nog regelmatig met een touw aansjouwen waar we dan niet op reageren of het een keer weggooien waarna ze het weer op haalt. Gisteren liet ik me verleiden weer een keer aan het touw te trekken en ........ Tara in de gloria. Net als toen ze klein was heel enthousiast en ze liet......ook net als toen gelijk los als ik het zei.
Ben toen een bal gaan gooien, die ze anders wel op haalt maar als ze niet om de 3/4 keer een beloning (eten) krijgt is het klaar. Gisteren af en toe een minuutje trekken en ze bleef lopen als een speer, veel enthousiaster dan anders.
Mijn vraag is natuurlijk, wat vinden jullie zal ik doorgaan met het trektouw en stoppen als ze te fel wordt of ??
Ben toen een bal gaan gooien, die ze anders wel op haalt maar als ze niet om de 3/4 keer een beloning (eten) krijgt is het klaar. Gisteren af en toe een minuutje trekken en ze bleef lopen als een speer, veel enthousiaster dan anders.
Mijn vraag is natuurlijk, wat vinden jullie zal ik doorgaan met het trektouw en stoppen als ze te fel wordt of ??
Groetjes Sjanie en een poot van mijn Drent
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Trekspelletjes kunnen heel goed zijn voor je hond als jij het spel bepaalt.
Lees het boek van Jean Donaldson: the Culture Clash maar eens en dan vooral het hoofdstuk tug and war.
Waar het op neer komt: rustig met het touw trekken en spelen en daar ook gehoorzaamheid aan verbinden. je hond mag best eens winnen en let dan op of ze het touw ongeveer meteen weer bij je komt brengen. Weer even trekken en dan commando "los". Doet ze dat niet, laat je los en ga je wat anders doen en negeer je haar. Een paar uur later kan je dan opnieuw het spelletje weer spelen. Laat ze wel los, dan prijs je haar en gooi je het touw weer lekker weg om het haar te laten apporteren.
Dus niet alleen trekken aan het touw, ook apporteer spelletje van maken en dus ook gehoorzaamheid: los, zit en weer trekken of gooien.
Jij neemt het initiatief tot het spel. Dus niet wachten tot zij er mee komt, maar doet ze dat wel dan speel je niet. Een half uur later pak je zelf het touw en dan begin jij het trekspelletje. Gooi het weer weg, brengt ze het terug, dan lekker even trekken samen, mag best met grommen en lekker even tekeer gaan, tot jij zegt: los. En doet ze dat dan is ze superbraaf, weer gooien, trekken, haar laten winnen en terug laten komen en dan weer even doorspelen en dan bepaal jij het einde van het spel en leg je het touw weg. Lekker belonen voor goed gedrag en haar weer even negeren, want het spel is klaar.
Wat ik bij mijn hond merkte dat het trekspel zo hard ging als ik zelf wilde en daarna was de hond ook echt tevreden van het half uurtje spelen in huis, zonder hyper te worden door het spelletje.
Je hoeft op die manier ook niet bang te zijn dat het een machtspel wordt, maar gewoon een lekkere manier om geestelijke energie kwijt te kunnen.
Veel plezier.
Lees het boek van Jean Donaldson: the Culture Clash maar eens en dan vooral het hoofdstuk tug and war.
Waar het op neer komt: rustig met het touw trekken en spelen en daar ook gehoorzaamheid aan verbinden. je hond mag best eens winnen en let dan op of ze het touw ongeveer meteen weer bij je komt brengen. Weer even trekken en dan commando "los". Doet ze dat niet, laat je los en ga je wat anders doen en negeer je haar. Een paar uur later kan je dan opnieuw het spelletje weer spelen. Laat ze wel los, dan prijs je haar en gooi je het touw weer lekker weg om het haar te laten apporteren.
Dus niet alleen trekken aan het touw, ook apporteer spelletje van maken en dus ook gehoorzaamheid: los, zit en weer trekken of gooien.
Jij neemt het initiatief tot het spel. Dus niet wachten tot zij er mee komt, maar doet ze dat wel dan speel je niet. Een half uur later pak je zelf het touw en dan begin jij het trekspelletje. Gooi het weer weg, brengt ze het terug, dan lekker even trekken samen, mag best met grommen en lekker even tekeer gaan, tot jij zegt: los. En doet ze dat dan is ze superbraaf, weer gooien, trekken, haar laten winnen en terug laten komen en dan weer even doorspelen en dan bepaal jij het einde van het spel en leg je het touw weg. Lekker belonen voor goed gedrag en haar weer even negeren, want het spel is klaar.
Wat ik bij mijn hond merkte dat het trekspel zo hard ging als ik zelf wilde en daarna was de hond ook echt tevreden van het half uurtje spelen in huis, zonder hyper te worden door het spelletje.
Je hoeft op die manier ook niet bang te zijn dat het een machtspel wordt, maar gewoon een lekkere manier om geestelijke energie kwijt te kunnen.
Veel plezier.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 06 sep 2004 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
omasjanie
- Vaste gebruiker
Dank voor je reaktie, vanmiddag weer gespeeld met het touw en het gaat prima. Bepalen wanneer wel, niet , stoppen, los enz. deed ik allemaal wel maar ik denk dat ik toen ze klein was te lang doorging met trekken. Nu doe ik dat maar heel even en dan weer gooien met het touw of de bal. Ik ben blij dat ik , mede door jou reaktie, over de schrik heen ben dat ze er agressief door zou worden.Roelfien schreef:Trekspelletjes kunnen heel goed zijn voor je hond als jij het spel bepaalt.
Lees het boek van Jean Donaldson: the Culture Clash maar eens en dan vooral het hoofdstuk tuck and war (als ik het goed schrijf?)
Groetjes Sjanie en een poot van mijn Drent
- Roelfien
- Zeer actief
Fijn dat het weer goed gaat.
Nee hoor, zolang jij het spel bepaalt en haar ook de kans geeft om lekker aan dat touw te trekken en te sjorren, maar ook bepaalt wanneer het stopt, dan wordt een hond niet agressief.
Integendeel.
Ik heb Toby op die manier geleerd om zijn bal los te laten.
Hij was totaal gefixeerd op de bal en liet hem in het spel niet meer los, hapte naar mijn handen als hij dacht dat de bal daar was.
Door het trekspelletje heb ik eerst met het touw hem geleerd dat los gewoon los is, want anders stopt het gewoon. En toen hij dat spel goed door had zijn we met zijn bal gaan trainen. Precies hetzelfde doen, trekken (aan een bal gaat wat minder handig, maar gewoon een beetje stoeien samen) en dan het loslaten weer erin brengen ging prima. Hij laat nu prima op commando los en nu gebruik ik de bal zelfs als beloning bij behendigheid. En trekspelletje blijft leuk, vooral voor lekker in huis, neemt weinig ruimte in en je voldoet echt daarmee aan de basisbehoefte van een hond, lekker sjorren, trekken, happen, apporteren.
Nee hoor, zolang jij het spel bepaalt en haar ook de kans geeft om lekker aan dat touw te trekken en te sjorren, maar ook bepaalt wanneer het stopt, dan wordt een hond niet agressief.
Integendeel.
Hij was totaal gefixeerd op de bal en liet hem in het spel niet meer los, hapte naar mijn handen als hij dacht dat de bal daar was.
Door het trekspelletje heb ik eerst met het touw hem geleerd dat los gewoon los is, want anders stopt het gewoon. En toen hij dat spel goed door had zijn we met zijn bal gaan trainen. Precies hetzelfde doen, trekken (aan een bal gaat wat minder handig, maar gewoon een beetje stoeien samen) en dan het loslaten weer erin brengen ging prima. Hij laat nu prima op commando los en nu gebruik ik de bal zelfs als beloning bij behendigheid. En trekspelletje blijft leuk, vooral voor lekker in huis, neemt weinig ruimte in en je voldoet echt daarmee aan de basisbehoefte van een hond, lekker sjorren, trekken, happen, apporteren.
- Zoie
- Zeer actief
Grappig om te lezen , heb zelf ook een flostouw gekocht voor mijn uitlaathond met prooinijd om een mogelijkheid te hebben met mijn hand spelenderwijs bij haar prooi te kunnen komen . "los " heb ik nog niet geprobeerd , ga ik ook mee aan de slag , want ze vindt het trekken heel leuk .Roelfien schreef:Fijn dat het weer goed gaat.
Integendeel.
Overigens ben ik ook weer begonnen met schijngevechten met bijten in de hand . Volgens sommige boeken is dat niet goed , maar volgens mij is dat goed voor het aanleren van de bijtrem ( en ook gewoon leuk haha . )

- Roelfien
- Zeer actief
Oeps, daar moet je dus wel mee uitkijken.
Nooit met je ene hand proberen af te leiden en met je andere hand de prooi proberen weg te halen, want grote kans dat die hond dus alsnog in je "prooi"hand hangt. Dat risico moet je alleen nemen als het beethebben van de prooi meer gevaar oplevert dan gaatjes in je handen.
Leer eerst via het flostouw het spelen, het loslaten en dus het vertrouwen aan. Dus eerst leren dat het speeltje altijd weer terug komt en dat loslaten niet erg is. En dan moet de hond nog leren dat jij dus ook bepaalt wanneer het stopt. En als dat er goed in zit, dan pas met de "prooi" aan de slag gaan.
Niet denken dat je dat wel even kunt uitwisselen, eerst beheersing, dan pas over stappen. Voordat er ongelukken gebeuren.
Waar bestaat die prooinijd trouwens uit, wat is de prooi?
Nooit met je ene hand proberen af te leiden en met je andere hand de prooi proberen weg te halen, want grote kans dat die hond dus alsnog in je "prooi"hand hangt. Dat risico moet je alleen nemen als het beethebben van de prooi meer gevaar oplevert dan gaatjes in je handen.
Leer eerst via het flostouw het spelen, het loslaten en dus het vertrouwen aan. Dus eerst leren dat het speeltje altijd weer terug komt en dat loslaten niet erg is. En dan moet de hond nog leren dat jij dus ook bepaalt wanneer het stopt. En als dat er goed in zit, dan pas met de "prooi" aan de slag gaan.
Niet denken dat je dat wel even kunt uitwisselen, eerst beheersing, dan pas over stappen. Voordat er ongelukken gebeuren.
- Zoie
- Zeer actief
Nee , dat doe ik niet . Ik weet wat ik doe hoor , ik heb veel schijngevechten met haar gehouden , en dat gaat er dan tamelijk wild aan toe , maar het mocht niet meer van de baas en ze heeft het afgeleerd . Om een lang verhaal kort te maken , het wordt weer oogluikend toegestaan met mij . Dat begrijpt ze ook heel goed , dat het bij mij wel mag , en bij de baas niet .Roelfien schreef:Oeps, daar moet je dus wel mee uitkijken.
De prooi is b.v. de bal . Als je die onverwachts pakt heb je kans dat ze hapt . Geen gaatjes , maar toch . Na het commando "los " b.v. met apporteren doet ze dat niet , maar dat is dan ook in het kader van een spel .Leer eerst via het flostouw het spelen, het loslaten en dus het vertrouwen aan. Dus eerst leren dat het speeltje altijd weer terug komt en dat loslaten niet erg is. En dan moet de hond nog leren dat jij dus ook bepaalt wanneer het stopt. En als dat er goed in zit, dan pas met de "prooi" aan de slag gaan.
De prooi kan ook zijn : een gegeven varkensoor of bot waar ze op ligt te kauwen . Kom je te dicht bij , dan gaat ze grommen en rinpelen met de neus , en ga je door ook happen .
Uiteraard speel ik alleen met het flostouw , en ik zie ook heel goed het verschil tussen spelen en serieus bij haar . Laat ik los , dan komt ze er zelf weer mee aangelopen .
Tenslotte , zoals in een ander topic al vermeld , ik heb de fam . aangeraden het grommen en rimpelen niet te provceren , en het ruil en/of afleidingsprincipe toe te passen in noodgevallen .

- Roelfien
- Zeer actief
OK.
Ben er zelf met andere honden altijd voorzichtig mee, want niet iedere hond reageert er hetzelfde op. Ik heb toch wel het gevoel dat je een goede band moet hebben met die hond, wil je hieraan kunnen beginnen.
(maar dat zal zeker het geval zijn als het je uitlaathond is.
)
Pasgeleden heb ik het even geprobeerd met een hond die ik niet kende en die ook heel erg dominant overkwam. Daar ben ik dus ook mee gestopt na een paar tellen want die hond kon dat spelletje dus geestelijk niet goed aan, die moest heel rustig aan de basis beginnen met dat spel. Heb ik toen ook tegen het baasje gezegd, want ik vond dat die hond erg fanatiek was, ook met het kind wat daar in huis liep. Die hond ging meteen strak en ging ook heel erg dwingen, inclusief bek tegen mijn bovenarm en dan grommen. Nou, dat zijn geen grapjes meer.
Gelukkig staat dat baasje wel open voor dat soort signalen en gaat daar ook aan werken, maar dat moet wel heel rustig gebeuren, anders zitten er gaatjes in bovenarmen in plaats van stukgespeelde flostouwtjes.
Ben er zelf met andere honden altijd voorzichtig mee, want niet iedere hond reageert er hetzelfde op. Ik heb toch wel het gevoel dat je een goede band moet hebben met die hond, wil je hieraan kunnen beginnen.
(maar dat zal zeker het geval zijn als het je uitlaathond is.
Pasgeleden heb ik het even geprobeerd met een hond die ik niet kende en die ook heel erg dominant overkwam. Daar ben ik dus ook mee gestopt na een paar tellen want die hond kon dat spelletje dus geestelijk niet goed aan, die moest heel rustig aan de basis beginnen met dat spel. Heb ik toen ook tegen het baasje gezegd, want ik vond dat die hond erg fanatiek was, ook met het kind wat daar in huis liep. Die hond ging meteen strak en ging ook heel erg dwingen, inclusief bek tegen mijn bovenarm en dan grommen. Nou, dat zijn geen grapjes meer.
Gelukkig staat dat baasje wel open voor dat soort signalen en gaat daar ook aan werken, maar dat moet wel heel rustig gebeuren, anders zitten er gaatjes in bovenarmen in plaats van stukgespeelde flostouwtjes.
- Zoie
- Zeer actief
-
Golden Stanley
Sinds gisteren ben ik met onze nieuwe hond Whooper begonnen om trekspel tijdens z'n traininkjes te doen. Hij is ook echt heel fel op dat ding en moet leren dat ik bepaal. Als je jezelf hierin heel consequent opstelt en duidelijk overbrengt dat los ook echt los is, valt dat kwartje erg snel.
Jij bepaalt met commando's Vast en Los en bij los gelijk belonen (in Whoopers geval nog met voertje). Bij Los gaat Whooper nu netjes zitten en wacht gretig op m'n commando Vast. Idem dito trouwens met de bal. Dus die goeie band hoeft niet perse te zijn, want 2 weken is natuurlijk niks. Maar het is wel een goeie test in hoeverre hij appel aan wil nemen. En dat zit toch al behoorlijk goed nu .
Jij bepaalt met commando's Vast en Los en bij los gelijk belonen (in Whoopers geval nog met voertje). Bij Los gaat Whooper nu netjes zitten en wacht gretig op m'n commando Vast. Idem dito trouwens met de bal. Dus die goeie band hoeft niet perse te zijn, want 2 weken is natuurlijk niks. Maar het is wel een goeie test in hoeverre hij appel aan wil nemen. En dat zit toch al behoorlijk goed nu .
- Zoie
- Zeer actief
Niet perse , maar als ik me niet comfortabel voel , dan is het spel toch snel afgelopen . Dat is dus het geval als de hond grommend tegen me op zou springen om haar prooi op te eisen , of als ze rimpelend, grommend en tanden ontblotend haar prooi zou verdedigen .Golden Stanley schreef:Dus die goeie band hoeft niet perse te zijn, want 2 weken is natuurlijk niks.
Verder , als in een schijngevecht mijn uitlaathond met haar imposante kaakpartij in mijn oor hangt , dan heb ik daar alleen geen schrik van omdat ik haar door en door ken , weet dat het ook voor haar spel is , en weet dat ze weet hoe ver ze kan gaan . Met een hond waarmee ik geen band heb zou ik zo'n spel niet spelen .

- Zoie
- Zeer actief
Ga het de volgende keer proberen , bij niet lossen is het spel uit . Belonen met voer is w.s. zinloos heeft de ervaring met de bal geleerd . Toen stond ze me echt zo aan te kijken van : wat moet ik nu met dat plakje worst ? , gooi die bal nou joh .Golden Stanley schreef: Jij bepaalt met commando's Vast en Los en bij los gelijk belonen (in Whoopers geval nog met voertje). .
ze moet idd ook het commando ' los ' beter leren .

- Roelfien
- Zeer actief
Daarom is het ook beter om met iets te trainen waar ze iets minder van houdt, zoals een flostouw. Dan eerst het los goed aanleren op dat flostouw en dan pas doorgaan naar de bal, want die bal is veeeeeeel te interessant om te luisteren. 
- Zoie
- Zeer actief
Toch heb ik het haar met de bal geleerd , eerst de grote , toen de tennisbal . De truc is : niet lossen is niet spelen ,en het spel vindt ze ook ontzettend leuk , en van een verbale beloning leeft ze helemaal op .Roelfien schreef:Daarom is het ook beter om met iets te trainen waar ze iets minder van houdt, zoals een flostouw. Dan eerst het los goed aanleren op dat flostouw en dan pas doorgaan naar de bal, want die bal is veeeeeeel te interessant om te luisteren.
Maar een paar maanden geleden bleek een gevonden bal waar we mee speelden van een andere hond te zijn , en toen wilde ze met die andere baas met blaffende hond erbij niet lossen . Conflict niet aangegaan , even doorgelopen , toen loste ze wel , beloond met woorden en spelen met de eigen bal . En zo kan ik doorgaan , maar het toont aan dat ze het commando niet volledig beheerst .
O kon ik maar elke dag met haar aan de slag , dan zat het er allemaal al prima in . Verbeeld ik mij . Hahahaha . Je kunt ook zeggen , je bent al maanden bezig , en je hebt het nog niet voor elkaar gekregen

- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
nou met het flostouw ben ik pas een keer een paar minuten bezig geweest , en ja, zoals geschreven , heb ik toen een paar maal los gelaten om te checken of ze er wel mee terug zou komen zetten en idd ook om geen frustratie te kweken .mechelaar_fan schreef:laat je haar ook wel eens winnen?????
laat jij het trektouw wel eens los?
Neen?
stop er dan maar mee, want je kweekt frustratie-agressie.
een hond moet een spelletje kunnen winnen.
Als ik nu met iets probeer bezig te zijn dan is het juist om deze hond met prooinijd wat relaxter te krijgen en spelenderwijs dingen aan te leren zonder er druk op te zetten , frustratie te kweken , grommen uit te lokken enz .
Vandaar ook trouwens dat ik de eerste keer niet meteen met "los " aan de gang ben gegaan , want dan zet je er toch weer een beetje druk op . Ik voel wel als dat kan , hoop ik .
Tenslotte : spel moet leuk zijn , en als het niet leuk meer is , dan is het afgelopen ( negeren )

- Roelfien
- Zeer actief
Ja, dat is ook de bedoeling: hond mag ook winnen, want wat je dan wilt is dat de hond zelf weer met het touw naar je toe komt. Op die manier is het echt een samenspel waardoor je elkaar vertrouwen geeft. Zodra de hond dus wint, loopt ie vaak even weg, trots op zijn winst en dan komt ie meteen weer naar je toe lopen. Dat beloon je ook meteen met iets lekkers. En dan weer even trekken en dan win jij weer een keer door commando los, wat ook meteen weer beloont wordt.mechelaar_fan schreef:laat je haar ook wel eens winnen?????
Neen?
- Roelfien
- Zeer actief
perfect.Zoie schreef:nou met het flostouw ben ik pas een keer een paar minuten bezig geweest , en ja, zoals geschreven , heb ik toen een paar maal los gelaten om te checken of ze er wel mee terug zou komen zetten en idd ook om geen frustratie te kweken .mechelaar_fan schreef:laat je haar ook wel eens winnen?????
Neen?
Als ik nu met iets probeer bezig te zijn dan is het juist om deze hond met prooinijd wat relaxter te krijgen en spelenderwijs dingen aan te leren zonder er druk op te zetten , frustratie te kweken , grommen uit te lokken enz .
Vandaar ook trouwens dat ik de eerste keer niet meteen met "los " aan de gang ben gegaan , want dan zet je er toch weer een beetje druk op . Ik voel wel als dat kan , hoop ik .
Tenslotte : spel moet leuk zijn , en als het niet leuk meer is , dan is het afgelopen ( negeren )