Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid en loopse hond

Moderator: moderatorteam

jumpin'jack
Vaste gebruiker

Behendigheid en loopse hond

Ongelezen bericht door jumpin'jack »

Even een vraagje voor jullie; hoe denken jullie erover dat een loopse hond naar behendigheidslessen komt. Kan dit of is het gewoon 3 weken wachten en dan weer verder?
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Behendigheid en loopse hond

Ongelezen bericht door cindy1986 »

jumpin'jack schreef:Even een vraagje voor jullie; hoe denken jullie erover dat een loopse hond naar behendigheidslessen komt. Kan dit of is het gewoon 3 weken wachten en dan weer verder?
Hebben ze daar geen regels over op jullie club?
Ik zou het niet fijn vinden als iemand met zijn loopse teef komt trainen, dat is een hele grote afleiding voor de reuen.
Afbeelding
Sisboo
Actief

Ongelezen bericht door Sisboo »

Ik zou er niet blij mee zijn. :jank:
jumpin'jack
Vaste gebruiker

Er is idd een regel dat loopse honden niet mee mogen trainen, alleen loopt deze cursist(het gaat dus niet over mijzelf) gehoorzaamheid bij een andere hondenschool waar loopse teven wel welkom zijn. Nu is ze van mening dat dat bij de behendigehid dus ook mag en dat de reueneigenaren de hond maar voldoende onder appel moeten hebben.
Ik wilde jullie mening daar weleens over horen. Ik vind het nl. ook niet kunnen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik zou er zelf niet zo'n zin in hebben. Ik kom om lekker te trainen en niet om mijn hond super de super onder apel te krijgen :19:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Bij ons op de hondenschool mag het niet. De meeste honden die een hondenschool bezoeken staan niet onder apel...ze komen immers naar de hondenschool om dat te leren. Tijdens de behendigheid lopen honden ook nog eens los, lijkt me geen fijne les voor de aanwezige reuen.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
shiba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door shiba »

Bij onze vereniging is het eigenlijk ook regel dat loopse teven thuis moeten blijven. Maar onze Keiji is de enigste "echte" reu in de groep, en ik heb er niet zo een problemen mee. Onze Keiji loopt met plezier zijn ronde, en als hij klaar is vliegt hij op de bewuste teef af, en kan ik hem daar op gaan halen. Als de eigenaar van de teef daar geen probleem mee heeft, heb ik dat ook niet.
We hebben afgesproken dat zolang er geen problemen zijn, de loopse teven gewoon meegenomen worden.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige reuen gek worden van die loopse teef, en dat springen op dat moment niet meer zien zitten.
Heel vervelend is dat dan! Je training valt dan mooi in het water! :boos:
dimphie
Actief

Ongelezen bericht door dimphie »

Ik heb wel eens met onze reu behendigheid getraind tegelijk met een teefje die net twee dagen van de loopsheid af was. Een ramp!!!
Overal waar het teefje maar even met d'r billen de grond had geraakt, bleef Bajo snuffelen. Hij was ook helemaal in de war want hij wist dat ie kwam om de trainen maar die verleidingen............. Het bazinnetje trok al snel haar conclusie en is toch maar naar huis gegaan maar de geur was al verspreid en onze training was ook niet veel meer. Maakt niet uit voor een keertje maar ik vind het dus niks: een loops teefje op een training.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tja ik vind dat een reu maar gewoon moet luisteren, simpel zat.. moet hij op straat ook... maar goed schijnbaar denken veel hondenscholen daar anders over. Het was trouwens wel 1 van de redenen waarom ik weg ben gegaan bij een hondenschool omdat loopse teven er niet mochten komen.. vind het een prima training voor m'n reu! En zomaar even 3 weken niet komen (dus 6 weken per jaar!!!) terwijl je wel het volle bedrag moet betalen voor een teveneigenaar vind ik ook vrij oneerlijk...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

malinois schreef:tja ik vind dat een reu maar gewoon moet luisteren, simpel zat.. moet hij op straat ook... maar goed schijnbaar denken veel hondenscholen daar anders over. Het was trouwens wel 1 van de redenen waarom ik weg ben gegaan bij een hondenschool omdat loopse teven er niet mochten komen.. vind het een prima training voor m'n reu! En zomaar even 3 weken niet komen (dus 6 weken per jaar!!!) terwijl je wel het volle bedrag moet betalen voor een teveneigenaar vind ik ook vrij oneerlijk...
Ja, jouw reu luistert dan misschien, maar ik denk dat je niet moet vergeten dat er genoeg baasjes zijn die hun reu dan misschien niet de baas zijn o.i.d. en dan krijg je allerlei per ongeluk nestjes, ik vraag me af of je dat moet riskeren, In theorie heb je wellicht gelijk, maar ik zou er in de praktijk niet zo zeker van zijn. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joy C schreef:
malinois schreef:tja ik vind dat een reu maar gewoon moet luisteren, simpel zat.. moet hij op straat ook... maar goed schijnbaar denken veel hondenscholen daar anders over. Het was trouwens wel 1 van de redenen waarom ik weg ben gegaan bij een hondenschool omdat loopse teven er niet mochten komen.. vind het een prima training voor m'n reu! En zomaar even 3 weken niet komen (dus 6 weken per jaar!!!) terwijl je wel het volle bedrag moet betalen voor een teveneigenaar vind ik ook vrij oneerlijk...
Ja, jouw reu luistert dan misschien, maar ik denk dat je niet moet vergeten dat er genoeg baasjes zijn die hun reu dan misschien niet de baas zijn o.i.d. en dan krijg je allerlei per ongeluk nestjes, ik vraag me af of je dat moet riskeren, In theorie heb je wellicht gelijk, maar ik zou er in de praktijk niet zo zeker van zijn. :wink:
ik ging toen naar een hondenschool dus nee heel goed luisteren deed ie op dat moment nog niet.. maar ja.. daarvoor ga je dus ook o.a. naar een hondenschool.. dus als je geen afleiding toestaat... kun je er ook niet op trainen... later ben ik naar een andere hondenschool gegaan die het wel toestond en nu gaat het prima... Bij de africhting (in ieder geval bij ons) mogen gewoon loopse teven komen...
maar mijn verhaal ging in eerste instantie niet over africhting maar een gewone hondenschool
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jumpin'jack
Vaste gebruiker

Deze vraag is vorral voor de behendigheid, waar de honden dus los trainen. Bij de gehoorzaamheid lessen is het iets anders. Ik heb mijn reu ook wel onder controle(dat hij niet naar de teef zal gaan), maar om nu te zeggen dat het trainen leuk is..nee. Hij is toch de hele tijd afgeleidt en let toch minder op wat hij moet doen.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Je kunt je reu nooit zo goed onder appél hebben dat hij niet of nauwelijks reageert op een loopse teef....Niet voor niets worden tijden gg en bijvoorbeeld vdh examens de loopse teven als laatste gezet zodat overigen er geen last van hebben..... :wink:
Afbeelding
jumpin'jack
Vaste gebruiker

Ik zeg ook niet dat hij niet of nauwelijks reageerd, maar hij zal wel bij me blijven. Al zal dat niet makkelijk zijn en zal wel een beetje ver van haar weg moeten blijven. Trainen voor de behendigheid is dan ook bijna niet te doen, je bent constant met je hond bezig dat hij niet naar de teef toegaat.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

jumpin'jack schreef:Even een vraagje voor jullie; hoe denken jullie erover dat een loopse hond naar behendigheidslessen komt. Kan dit of is het gewoon 3 weken wachten en dan weer verder?
bij ons wordt gewoon getraind met loopse teven, tenzij de geleider anders beslist, en de reuen hebben idd maar gewoon te luisteren.
nooit problemen, maar van pup afaan en eigenlijk zodra er een loopse teef is zijn de honden hier aan gewend.

wanneer je echter op een school/ vereniging loopt waar de honden dit niet gewend zijn, zoals op de meeste gewone hondenscholen die niets met africhting van doen hebben, kan ik me indenken dat de reuen die er lopen tijdens behendigheid niet meer aan behendigheid denken maar aan wat anders.
Ik ben een groot voorstander om bij iedere vorm van training loopse teven toe te staan, omdat dat gewoon werkt en ze leren om te luisteren in bijzijn van loopse teven en aandacht te hebben voor jouw.
Maar in dit geval zou ik er als reueneigenaar denk ik ook niet blij mee zijn, want ze zijn het niet gewend!
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Op onze hondenschool mogen loopse teven tijdens de cursussen (Elementaire Gehoorzaamheid, Voortgezette Gehoorzaamheid, Opstapcursus Behendigheid) wel komen. Dat zijn trainingen waarbij geleerd wordt om als baas met je hond om te gaan. Inderdaad komen reuen op straat ook loopse teven tegen, en moet de baas van de reu daar ook mee om leren gaan. Ook zou het niet handig zijn als een loopse teef drie weken training van zo'n cursus zou moeten missen.

Daar staat tegenover dat tijdens de trainingen behendigheid, G&G en Flyball loopse teven niet mee mogen doen. Niet alle reuen hebben er last van, maar het heeft toch invloed. En als je de pech hebt dat de bijv. vier teven in een trainingsgroep allemaal achter elkaar loops worden, dan zit die reuenbaas daar ook maar mee. Wij zien die trainingen als een sport, waarbij je als doel hebt een optimaal resultaat neer te zetten. Een beetje afleiding daarbij is prima, maar niet drift nummer één, de geslachtsdrift. Vinden wij dus.

Groeten,
Meta Meulenbelt
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

:ok: Kan ik me helemaal in vinden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

chaos schreef:Je kunt je reu nooit zo goed onder appél hebben dat hij niet of nauwelijks reageert op een loopse teef....Niet voor niets worden tijden gg en bijvoorbeeld vdh examens de loopse teven als laatste gezet zodat overigen er geen last van hebben..... :wink:
dat ze als laatste op een examen moeten lopen is gewoon dat ieder een gelijke kans heeft... op een training mogen ze gewoon tussendoor lopen.. en ja ik heb m'n reu prima onder apel dat hij niet reageert op een loopse teef zeker niet op het trainingsveld... daar vind hij het trainen toch veel interessanter dan de teef hoor....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jumpin'jack schreef:Deze vraag is vorral voor de behendigheid, waar de honden dus los trainen.
gehoorzaamheid deed ik zo goed als alles ook los hoor.. en nu bij de africhting is alles los... :denken:
Maar goed ik heb met een teef behendigheid gedaan en zou er als reueneigenaar geen probleem mee gehad hebben als er een loopse teef liep... ook daar moet hij maar luisteren...

maar goed, hierbij zou ik het misschien nog niet zo heel erg vinden hoewel ik blijf vinden dat een hond maar gewoon te luisteren heeft dus ook met behendigheid.. maar bij gehoorzaamheid vind ik het zeker van belang.
Afbeelding
jumpin'jack
Vaste gebruiker

Een hond heeft idd te luisteren naar de baas, maar helaas heeft niet iedere (reu)eigenaar de hond zo goed onder controle.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jumpin'jack schreef:Een hond heeft idd te luisteren naar de baas, maar helaas heeft niet iedere (reu)eigenaar de hond zo goed onder controle.
daar is een hondeschool dan toch ook een goede plek voor om het te leren.... :wink:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

malinois schreef:
jumpin'jack schreef:Een hond heeft idd te luisteren naar de baas, maar helaas heeft niet iedere (reu)eigenaar de hond zo goed onder controle.
daar is een hondeschool dan toch ook een goede plek voor om het te leren.... :wink:
Ja daar moet ie het leren ja. Maar iets nieuws leren doe je eerst in een omgeving waar hij niet zo afgeleid is. Ik zou er niet echt blij mee zijn als ik vorig jaar met Job daar het veld om kwam en ik niks met hem kon beginnen want dan heb je ook vrij weinig aan je hele cursus :19:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:
malinois schreef:
Ja daar moet ie het leren ja. Maar iets nieuws leren doe je eerst in een omgeving waar hij niet zo afgeleid is. Ik zou er niet echt blij mee zijn als ik vorig jaar met Job daar het veld om kwam en ik niks met hem kon beginnen want dan heb je ook vrij weinig aan je hele cursus :19:
ja ik denk daar anders over maar goed dat moet ieder voor zich weten
Afbeelding
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

de prestaties van een loopse teef zullen altijd minder zijn dan wanneer ze niet loops zal zijn.
dit is wat ik meegekregen heb uit de tijd dat mijn ouders nog met de greyhounds op de renbaan kwamen. de teef was zeker 2 maanden uit de roulatie..die tijd had ze nodig om te herstellen en weer volledig IN conditie te zijn.
als er geen prestatie aan vast zit en het dus gewoon voor de lol is ...waarom niet. alleen zou ik ook niet blij zijn als ik er dan met een reu zou lopen...loopse teven vindt hij nou eenmaal onweerstaanbaar..denk dat dat ook vrij normaal is. maar hierover zijn ook al eindeloze discussies geweest. ieder zijn mening.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lies schreef:de prestaties van een loopse teef zullen altijd minder zijn dan wanneer ze niet loops zal zijn.
is dat een feit of denk je dat? ik denk namelijk dat dit helemaal niets uitmaakt, want mijn teef presteerd juist beter als ze loops is... ze is veel venijniger en sneller pissed-off... en dat kan ik juist prima gebruiken bij haar.... dat ligt aan hetgeen ze moeten presteren denk ik.
Afbeelding
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

malinois schreef:
lies schreef:de prestaties van een loopse teef zullen altijd minder zijn dan wanneer ze niet loops zal zijn.
is dat een feit of denk je dat? ik denk namelijk dat dit helemaal niets uitmaakt, want mijn teef presteerd juist beter als ze loops is... ze is veel venijniger en sneller pissed-off... en dat kan ik juist prima gebruiken bij haar.... dat ligt aan hetgeen ze moeten presteren denk ik.
bij de greyhounds is dit een feit, ze zijn gewoon langzamer in die periode. denk ook wel dat het aan de "soort sport" ligt die je met de hond be-oefend.
bertus (idorh) heeft whippets die ook lopen, misschien kijkt hij ook hier en kan hij het beamen, of juist niet. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lies schreef:
malinois schreef:
bij de greyhounds is dit een feit, ze zijn gewoon langzamer in die periode. denk ook wel dat het aan de "soort sport" ligt die je met de hond be-oefend.
bertus (idorh) heeft whippets die ook lopen, misschien kijkt hij ook hier en kan hij het beamen, of juist niet. :mrgreen:
ja dat zou best kunnen, van greyhound rennen etc. weet ik helemaal niets, maar daarom zeg ik ook misschien ligt het ook aan hetgeen ze moeten presteren... :mrgreen: en natuurlijk aan de hond zelf. Als een hond zich ziek of ongelukkig voelt zal ze ook niet goed presteren. Een hond die daar geen last van heeft zal beter presteren dan die andere hond.
Afbeelding
MarijeJoanne
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door MarijeJoanne »

Ik zie dat je uit Twente komt, even een vraagje.
Welke hondenschool bedoel je? En welke club die behendigheid traint?
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.

Ik heb 2 reuen, 1 intact (voor zover je dat kan noemen) en 1 niet intact.
Ik vind dat je naast het aanleren van bepaalde oefeningen, ook het leren hoe omgaan met je hond in bepaalde situaties bij een cursus gehoorzaamheid horen.
Want ook in die situaties moet je hond (leren) gehoorzamen.
En dat daar dan eventueel loopse teven bijzijn dan, dat hoort er bij, die teven kom je ook met het uitlaten ed tegen en dan moet je er ook mee omgaan.
En de meeste cursussen zijn toch echt voor de huis-tuin-en-keuken hond en situaties.
Zijn het voor andere honden en situaties (zoals de sport en keuringen ed), dan hangt er misschien iets meer vanaf, maar ook die moeten met die situaties kunnen (leren) omgaan.
Lijkt me toch wel de basis, sowieso.
Ik vind het vanuit beide sekse-hondeneigenaren gezien dan dus ook gewoon ok als ze dan ook gewoon kunnen trainen, vanuit de teven-eigenaren dat ze dan 3 lessen missen en toch betalen als ze dan niet mogen komen als de hond loops is, en vanuit de reuen-eigenaren, dat ze er maar mee moeten leren omgaan.

En nu is het niet zo dat mijn ene hond geen interesse ofzo toont.
Want ik kon een les merken dat mijn ene hond anders dan anders was, druk aan het snuffelen en meer afwezig was en die dingen.
Hoorde ik pas na de les dat er een teef loops was (ik wist op dat moment dus ook niet dat het daar toegestaan was).
De hond toonde dus wel interesse, maar bleef er wel (enigzins) bij.
Oftewel, volgen, ook (vooral) los en zijn oefeningetjes verder.
Onder appel staan dus.
Misschien met iets meer moeite, maar hij deed het toch.
Vind het met een examen iets anders, een goeie oplossing is dan om de loopse teven als laatst te laten gaan.

Met behendigheid hetzelfde, je mag dan toch verwachten dat je je hond (enigzins) onder controle hebt?
De basis kent?
Hoe wil je je hond anders de dingen laten doen die jij wilt?

Geef meteen toe dat het dan misschien wat minder fijn trainen is, merk ook meteen als er konijntjes over het veld hebben gelopen, ze pakken dan meteen de geur op.
Maargoed, die kun je ook niet van het veld afhouden en de hond en de eigenaar moeten er dan ook maar aan wennen en werken.

En zo heb je nog veel meer situaties, waarbij je sommige wel kunt verwijderen, maar sommige ook niet.
En daar moet men toch leren mee om te gaan.
jumpin'jack
Vaste gebruiker

Ik bedoel Hondenschool Jump for Joy in Markelo.
MarijeJoanne
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door MarijeJoanne »

Die ken ik niet, wel de Breborgh uit Bentelo.
Die hebben dan dezelfde principe, want ook daar mogen de loopse teven gewoon komen.
En zoals ik al zei, ik vind het terecht (er is hier trouwens al vaker een discussie over geweest).

Bij welke club train je dan behendigheid?
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”