Ikzelf corrigeer m'n honden bijna niet en als ik het wel doe dan is dat meestal met m'n stem. Malu (de lab beagle) is natuurlijk nog altijd angstig en ik ga dat kleine beetje vertrouwen in mij niet op het spel zetten door fysiek te corrigeren. Daarnaast valt er weinig te corrigeren want Malu begrijpt toch nog niet echt wat wel en niet mag. Donna (sjiwie) weegt maar 4 kilo, dus bij haar doe ik echt alles met m'n stem. Omdat we al 12 jaar bij elkaar zijn kent ze me door en door en meestal hoef ik niet eens wat te zeggen en is boos kijken genoeg. Molli corrigeer ik ook met m'n stem of als ze uitvalt laat ik haar zitten en dan moet ze blijven zitten tot de andere hond voorbij is. De enige tikken die Molli krijgt zijn vriendschapelijke op haar kont als ze voorbij komt scheuren in het bos.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe corrigeren jullie je hond(en)?
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Hoe corrigeren jullie je hond(en)?
Ik ben wel benieuwd welke correctiemethoden jullie gebruiken (als je die gebruikt) en wanneer je ze toepast.
Ikzelf corrigeer m'n honden bijna niet en als ik het wel doe dan is dat meestal met m'n stem. Malu (de lab beagle) is natuurlijk nog altijd angstig en ik ga dat kleine beetje vertrouwen in mij niet op het spel zetten door fysiek te corrigeren. Daarnaast valt er weinig te corrigeren want Malu begrijpt toch nog niet echt wat wel en niet mag. Donna (sjiwie) weegt maar 4 kilo, dus bij haar doe ik echt alles met m'n stem. Omdat we al 12 jaar bij elkaar zijn kent ze me door en door en meestal hoef ik niet eens wat te zeggen en is boos kijken genoeg. Molli corrigeer ik ook met m'n stem of als ze uitvalt laat ik haar zitten en dan moet ze blijven zitten tot de andere hond voorbij is. De enige tikken die Molli krijgt zijn vriendschapelijke op haar kont als ze voorbij komt scheuren in het bos.
- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
Maaike
- Zeer actief
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- vuilnisbas
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol
- Aantal honden: 2
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
whoopy
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij orbis is mijn stem voldoende
Bij whooper is ook meestal mijn stem voldoende maar die kan af en toe heel lomp en gemeen doorgaan met verekken en dan pak ik hem toch echt ff goed vast bij zijn wangen en kijk ik hem strak in zijn ogen aan en praat ik boos
dat helpt vaak wel 
Bij whooper is ook meestal mijn stem voldoende maar die kan af en toe heel lomp en gemeen doorgaan met verekken en dan pak ik hem toch echt ff goed vast bij zijn wangen en kijk ik hem strak in zijn ogen aan en praat ik boos
groetjes
caroline, whooper en orbis
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
met het vingertje nee schudden helpt erg goed!!
ook in de vingers knippen is meestal genoeg.
lola kan daar weleens lak aan hebben en als dan een brul ook niet helpt mag madam even hangen....
maar dat gebeurt steeds minder vaak.
sam hoef ik eigenlijk nooit te corrigeren, behalve de vinger als hij en lola te luidruchtig mijn inboedel doodmaken....
verder hoef ik tegen hem alleen een keer rustig te zeggen als ie trekt, maar verder is hij heel braaf.. (moet daar wel bij vertellen dat ik van hem ook minder verlang als van lola, om de simpele reden dat hij anders meteen in de stress schiet.)
ook in de vingers knippen is meestal genoeg.
lola kan daar weleens lak aan hebben en als dan een brul ook niet helpt mag madam even hangen....
maar dat gebeurt steeds minder vaak.
sam hoef ik eigenlijk nooit te corrigeren, behalve de vinger als hij en lola te luidruchtig mijn inboedel doodmaken....
verder hoef ik tegen hem alleen een keer rustig te zeggen als ie trekt, maar verder is hij heel braaf.. (moet daar wel bij vertellen dat ik van hem ook minder verlang als van lola, om de simpele reden dat hij anders meteen in de stress schiet.)

- Zoie
- Zeer actief
mijn uitlaathond behoeft soms correctie als ze te ruw met andere honden dreigt te worden , en dat doe ik dan met een brul . Kleinere correcties ook met mijn stem of middels negeren , als dat een correctiemethode mag heten . Overigens corrigeer ik haar zo weinig mogelijk , ik werk liever met aandacht vragen / goed gedrag uitlokken en belonen , dat werkt bij haar het beste .
Van de week had ze echter Zoë flink te pakken in de tuin van haar eigen huis , echt even lelijk doorbijten op haar kop met schade die gelukkig uiteindelijk wel meeviel , en toen heb ik haar in haar nekvel gegrepen en op haar plaats gezet . Was ook eigenlijk dom van mij , de vorige keer waren ze rustig gebleven dus ik dacht , kan wel even , maar niet dus . Weet overigens niet of dit nu een verstandige manier is om vechtende honden uitelkaar te halen , maar goed , ik deed het impulsief en het werkte .
Zoë corrigeer ik ook met mijn stem . Tegenwoordig soms ook met een fluitje , wat misschien enige uitleg behoeft .
Als Zoë een fluitje hoort - buiten , op de tv of de radio enz . - zet ze het op een lopen . Omdat het toch al een hond was die in het verleden extreem angstig gedrag had vertoond en daarom ook herplaatst is ( voor de derde maal bij mij ) , heb ik van dit gegeven nooit gebruik willen maken , bang als ik was dat ik haar vertrouwen in mij zou schaden .
Aan de andere kant heeft Zoë ook een probleem met teven , die ze soms onacceptabel agressief bespringt en afsnauwt . Mede door een discussie hier op het forum ben ik haar toen voornamelijk aangelijnd gaan uitlaten . Maar ja , je wilt je hond ook wel eens los laten lopen , en voor de zekerheid ben ik toen na lang aarzelen toch maar met een fluitje om mijn nek gaan lopen voor het geval dat er toch iets onverwachts zou gebeuren .
Ik heb dat fluitje nu drie keer preventief gebruikt , en eigenlijk reageerde ze er anders op dat ik had verwacht , namelijk door niet van me weg te lopen , wat ze wel doet als ze een fluitje van een ander hoort , maar naar me toe . De laatste keer ging ze zelfs voor staan alsog ze een oefening uitvoerde , wat ze waarschijnlijk ook deed . Kan niet zeggen dat ze extreem bang leek .
Dus .... tsja , ik weet niet zeker of ik goed bezig ben ( kritisch commentaar is welkom
) maar voor mezelf ben ik er eigenlijk wel uit . Ik probeer nog steeds problemen te voorkomen middels preventief aanlijnen ( wat meestal geen probleem geeft ) , aangelijnd lopen , rustige plekken opzoeken enz . maar dankzij het fluitje kan ik haar ook nog wat bewegingsvrijheid geven ...dus het moet maar zo .
Van de week had ze echter Zoë flink te pakken in de tuin van haar eigen huis , echt even lelijk doorbijten op haar kop met schade die gelukkig uiteindelijk wel meeviel , en toen heb ik haar in haar nekvel gegrepen en op haar plaats gezet . Was ook eigenlijk dom van mij , de vorige keer waren ze rustig gebleven dus ik dacht , kan wel even , maar niet dus . Weet overigens niet of dit nu een verstandige manier is om vechtende honden uitelkaar te halen , maar goed , ik deed het impulsief en het werkte .
Zoë corrigeer ik ook met mijn stem . Tegenwoordig soms ook met een fluitje , wat misschien enige uitleg behoeft .
Als Zoë een fluitje hoort - buiten , op de tv of de radio enz . - zet ze het op een lopen . Omdat het toch al een hond was die in het verleden extreem angstig gedrag had vertoond en daarom ook herplaatst is ( voor de derde maal bij mij ) , heb ik van dit gegeven nooit gebruik willen maken , bang als ik was dat ik haar vertrouwen in mij zou schaden .
Aan de andere kant heeft Zoë ook een probleem met teven , die ze soms onacceptabel agressief bespringt en afsnauwt . Mede door een discussie hier op het forum ben ik haar toen voornamelijk aangelijnd gaan uitlaten . Maar ja , je wilt je hond ook wel eens los laten lopen , en voor de zekerheid ben ik toen na lang aarzelen toch maar met een fluitje om mijn nek gaan lopen voor het geval dat er toch iets onverwachts zou gebeuren .
Ik heb dat fluitje nu drie keer preventief gebruikt , en eigenlijk reageerde ze er anders op dat ik had verwacht , namelijk door niet van me weg te lopen , wat ze wel doet als ze een fluitje van een ander hoort , maar naar me toe . De laatste keer ging ze zelfs voor staan alsog ze een oefening uitvoerde , wat ze waarschijnlijk ook deed . Kan niet zeggen dat ze extreem bang leek .
Dus .... tsja , ik weet niet zeker of ik goed bezig ben ( kritisch commentaar is welkom

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
-
irstas
- majelle
- Zeer actief
Bikkel met mijn stem maar daar moet je ook voorzichting mee zijn want die denkt dat het leven voorbij is als hij merkt dat hij iets doet wat niet de bedoeling is dus dat moet met beleid.
Wanneer: als ie naar mensen toe wil lopen of gaan loeren waarvan hij vind dat ze daar niet mogen lopen. Dat doet ie als het stil is of donker/schemerig. Nee is dan voldoende om hem op andere gedachten te brengen.
Mijn vorige hond was een bouvier die kreeg een brul en dan was het nou nou oke oke
. Niet super van onder de indruk maar ik kreeg wel mijn zin. Als ze naar anderen honden toe wilde om te knokken of tijd aan het rekken was als ze iets moest doen.
Wanneer: als ie naar mensen toe wil lopen of gaan loeren waarvan hij vind dat ze daar niet mogen lopen. Dat doet ie als het stil is of donker/schemerig. Nee is dan voldoende om hem op andere gedachten te brengen.
Mijn vorige hond was een bouvier die kreeg een brul en dan was het nou nou oke oke
Laatst gewijzigd door majelle op 22 okt 2004 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
- Aantal honden: 3
Intelligent antwoord.....irstas schreef:ik stamp zo hard mogelijk onder de kont, dat werkt altijd wel met stalen neuzen, als dat niet helpt gooi ik ze van 3 hoog naar onder en dan zijn ze wel een paar weekjes zoet, helemaal in het gips, rietje erdoor en je hebt nergens meer last van.
reageer dan niet....
Groet, Janine
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik werk veel met mijn stem en lichaamshouding/ogen. Als men hier schijt aan me heeft knijp ik wel eens her en der in een velletje of ik pak eens iets om de snuit. 
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- joeytjuuuuuuhhhh
- Actief
- Ca Cajuina
- Zeer actief
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
droopy
- Actief
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Met mijn stem en/of lichaamshouding. Als ze vechten kan ik ze niet altijd met de stem corrigeren en moet ik ze er aan de achterpoten van af trekken. Dit geldt eigenlijk alleen voor Nina.
Bij Chaya is de stem niet altijd voldoende dus dan is het een tik op haar billen of letterlijk een draai om haar oren.
Bij Chaya is de stem niet altijd voldoende dus dan is het een tik op haar billen of letterlijk een draai om haar oren.
Groetjes Rob
-
jidde
Met de stem vooral. Ik schreeuw liever op straat tegen haar dan dat ik haar een schop geef. Alleen kijken de meeste nogal raar als ik sta te schreeuwen
Verder als Nanni uitvalt pak ik haar in haar nek, draai haar weg en probeer haar bek te pakken en haar aan te kijken (ja je hebt er maar 2 handen voor nodig
) Dat gaat aardig, alleen kijkt ze mij niet aan, ze wil alleen naar die andere hond
In huis corigeer ik door een simpel: NANNIIII. Ze weet meestal wel wat niet mag. Madam denkt tegenwoordig dat er het zelfbediening is
Dan krijgt ze een lichte tikje tegen haar oren, zodat ze schrikt.
Verder als Nanni uitvalt pak ik haar in haar nek, draai haar weg en probeer haar bek te pakken en haar aan te kijken (ja je hebt er maar 2 handen voor nodig
In huis corigeer ik door een simpel: NANNIIII. Ze weet meestal wel wat niet mag. Madam denkt tegenwoordig dat er het zelfbediening is
-
Net
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Maak je het dan niet erger met schreeuwen en proberen haar bek te pakkenjidde schreef:Met de stem vooral. Ik schreeuw liever op straat tegen haar dan dat ik haar een schop geef. Alleen kijken de meeste nogal raar als ik sta te schreeuwen![]()
Verder als Nanni uitvalt pak ik haar in haar nek, draai haar weg en probeer haar bek te pakken en haar aan te kijken (ja je hebt er maar 2 handen voor nodig) Dat gaat aardig, alleen kijkt ze mij niet aan, ze wil alleen naar die andere hond
![]()
In huis corigeer ik door een simpel: NANNIIII. Ze weet meestal wel wat niet mag. Madam denkt tegenwoordig dat er het zelfbediening is![]()
Dan krijgt ze een lichte tikje tegen haar oren, zodat ze schrikt.
Groetjes Els
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
een velletje her en derEline* schreef:Ik werk veel met mijn stem en lichaamshouding/ogen. Als men hier schijt aan me heeft knijp ik wel eens her en der in een velletje of ik pak eens iets om de snuit.
Ik corrigeer met mijn stem, alleen Ivan , die moet ik soms wel eens bij zijn nekvel grijpen om contact met hem te krijgen. Als ik eenmaal contact heb, is de stem voldoende.

Odin 2001-2013
Ivan 2001