Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekken aan de lijn.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Arjanne
Actief

Trekken aan de lijn.

Ongelezen bericht door Arjanne »

Als ik Timo uitlaat trekt hij altijd enorm aan de lijn. Ik heb een half-check aangeschaft, maar die helpt niet. Ook niet bij correctie (korte ruk a/d lijn). Inmiddels heb ik al pijnlijke vingers van de lijn. Er bestaat een tuigje waarbij er een lijn onder de oksels langs gaan. Heeft iemand daar ervaring mee? En schuurt dat niet in de oksels? Kun je het tuigje omlaten als je de hond eens even lekker los wilt laten lopen?
Andere tips zijn ook zeer welkom.
Groetjes van Arjanne..

Afbeelding
Rust zacht lief teckelmannetje, dank je voor de fijne tijd die we hadden.
We zullen je nooit vergeten Timo.
19-01-2004 / +26-08-2010
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een teckel met een halfcheck en die wil je nu een gentle walker omdoen? Ach neeee..zieluggg!
Zo'n ding onder de oksels door, een gentle walker dus, schuurt inderdaad..dat doet zeer en dat maakt dat de hond ervoor kan kiezen de pijnprikkel te vermijden en dus niet te trekken. Veel honden trekken er uiteindelijk toch doorheen en trekken hun oksels kapot.
Ik vind het een nogal onvriendelijk geval omdat je ook niet ziet wat er nou gebeurd.
Eerlijk gezegd, zonder de irritatie te onderschatten, vind ik dat je een hond formaat teckeltje niet moet pesten met hulpmiddelen, maar die moet je gewoon opvoeden voor zover mogelijk bij een teckel. :wink:
Dat je een grote hond probeert bij te sturen met hulpmiddelen omdat je simpelweg anders op je muil gaat als er een kat gezien wordt bv vind ik begrijpelijk. Een kleine hond echter heb je dat excuse niet. Dus gewoon positief aan het werk inplaats van met correctie's. Je hond is nog veel te jong voor correctie's uberhaupt voor trekken aan de lijn.
Ik zou zelf kiezen voor een normaal tuigje en kijken of ik hem met voertjes het eén en ander bij kan brengen. Misschien een leren riem aanschaffen? Dat doet nl minder zeer aan je handen..en waaaag het niet te vragen hoe ik dat weet! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Eline* op 12 nov 2004 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

wat eline zegt is hier gebeurt.. sam trok zijn oksels kapot en ik heb dat ding meteen weggegooid.

doe het aub niet! sams oksels zijn nog steeds gevoelig daardoor!!!

wat bij mij heel goed hielp wat als sam rechtdoor trok dan keerde ik met een ruk aan de riem om en liep de andere kant op. doe dat een paar keer en je zult al zien dat ie beter oplet waar jij heengaat.

het stilstaan en wachten heb ik geen geduld voor. pascal al helemaal niet dus dat hebben we nooit gedaan.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:wat eline zegt is hier gebeurt.. sam trok zijn oksels kapot en ik heb dat ding meteen weggegooid.

wat bij mij heel goed hielp wat als sam rechtdoor trok dan keerde ik met een ruk aan de riem om en liep de andere kant op. doe dat een paar keer en je zult al zien dat ie beter oplet waar jij heengaat.

het stilstaan en wachten heb ik geen geduld voor. pascal al helemaal niet dus dat hebben we nooit gedaan.
Teckeltje van 9 maanden...eén ruk en dat beest vliegt door de straat.
Alsjeblieft zeg...is het dan echt zo onmogelijk een jong dier gewoon te leren op een normale fatsoenlijke wijze wat je van hem verwacht? :19:
Als je een hond van pups af aan hebt is het niet nodig dat je als een jojo achter je hond aansleurt. Zowel ben je nalatig geweest in aandachtvragen en oefenen met je pupje. Dan moet je als de pup wat ouder is daar maar in investeren hoor.
Niet het beestje de rekening presenteren van eigen gemakkelijkheid. Zo werkt het in mijn ogen niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Eline* schreef:
massam schreef:wat eline zegt is hier gebeurt.. sam trok zijn oksels kapot en ik heb dat ding meteen weggegooid.

Alsjeblieft zeg...is het dan echt zo onmogelijk een jong dier gewoon te leren op een normale fatsoenlijke wijze wat je van hem verwacht? :19:
Als je een hond van pups af aan hebt is het niet nodig dat je als een jojo achter je hond aansleurt. Zowel ben je nalatig geweest in aandachtvragen en oefenen met je pupje. Dan moet je als de pup wat ouder is daar maar in investeren hoor.
Niet het beestje de rekening presenteren van eigen gemakkelijkheid. Zo werkt het in mijn ogen niet.
Idd, zo jong krijgen ze met recht vliegles als je gaat rukken aan de riem.
Maar wat ik weet van een kennis die een teckel had was dat ze een normaal tuigje omdeed. Dus geen anti-trektuig. De reden daarvoor was volgens haar dat dit beter was voor de rug (risico op hernia's).
Met dat verhaal in mijn achterhoofd lijkt het mij dus nog onwenselijker om een Teckel te corrigeren met een ruk aan de riem.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Eline* schreef:

sorry, had niet gezien dat het om een teckel van 9 maanden gaat..

dan zonder ruk van richting veranderen, het gaat erom dat hiondje snapt dat jij de richting bepaald. door vaak van richting te veranderen moet ie wel op je letten.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Maar dat de andere kant oplopen kan toch ook met een beetje moed,beleid en trouw gebeuren? Ik doe dat bij Yentie ook om aandacht van haar te vragen zonder dat ik constant met een voertje sta te bedelen om madameke's aandacht, die ze me dan echt niet geeft.
Dus ik loop ook de andere kant op zodra ze loopt te trekken, en ook redelijk abrupt. Alleen kan je dat niet vergelijken met het manier waarop ik abrupt omdraai als Toby trekt. :mrgreen:
Maar het idee is het zelfde, zonder dat hondje lief door de lucht vliegt.
Het is ook geen corrigerende ruk, ik loop gewoon opeens de andere kant op en ze moet dan dus op mij letten wil ze dat op tijd in de gaten hebben.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
M@scha
Zeer actief

Roelfien schreef:Maar dat de andere kant oplopen kan toch ook met een beetje moed,beleid en trouw gebeuren? Ik doe dat bij Yentie ook om aandacht van haar te vragen zonder dat ik constant met een voertje sta te bedelen om madameke's aandacht, die ze me dan echt niet geeft.
Dus ik loop ook de andere kant op zodra ze loopt te trekken, en ook redelijk abrupt. Alleen kan je dat niet vergelijken met het manier waarop ik abrupt omdraai als Toby trekt. :mrgreen:
Maar het idee is het zelfde, zonder dat hondje lief door de lucht vliegt.
Het is ook geen corrigerende ruk, ik loop gewoon opeens de andere kant op en ze moet dan dus op mij letten wil ze dat op tijd in de gaten hebben.
dat bedoel ik ook, maar zei het misschien een beetje lullig. ik geef geen ruk na, maar draai gewoon abrupt om
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik zag na het plaatsen van mijn bericht jouw berichtje en dat was inderdaad hetzelfde. :mrgreen: :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik ga stilstaan en hou de lijn strak totdat meneer op mij let, desnoods loop ik achteruit. En dat werkt , elke keer weer :19: .
weg gehaald zit een virus in
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Zere vingers van zo'n klein teckeltje :roll: Ga mee met bovenstaande reacties, gewoon kwestie van opvoeden, niet direct maar naar allerlei "hulpmiddelen" grijpen :wink:
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Wat ik doe als mijn honden aan de riem trekken: Ik sta stil. Je loopt pas verder als de hond stopt met trekken en een stapje terug doet en naar jou kijkt. Dit vergt wel veel geduld als je hond gewend is om te trekken, maar bij mijn honden werkt het. Ze trekken zelden, maar ik doe het ook als ze niet naast me lopen, maar een stap voor me.
Je kunt ook, zodra je hond trekt, 180 graden draaien. Dus hond wil naar rechts, jij draait je meteen om en gaat naar links, hond naar voren, jij omdraaien naar achteren. In tegenovergestelde richting lopen dus.
Ik zou eerst dit proberen, zou zulke dingen (ik weet niet precies wat een gentle walker is) pas gaan doen als je je hond niet meer kunt houden, lijkt me stug met een teckel. Heb zelf een Jack Russell, en heb nog nooit gehad dat ze me omver trekt :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zit net ene keurig rapportje te bekijken van Teckel Timo van de hondenschool..aandacht een 9..dus gewoon trainen met je pup, dan komt het vanzelf goed. Jonge honden hebben nou eenmaal ook gewoon hun tijd nodig en die mogen dus soms ook gewoon lekker hangen in de lijn. Ze zijn nog lang genoeg oud en saai.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb een behoorlijk grote hond van negen maanden. Als ik een brokje of een bal of een stok in mijn handen heb loopt hij keurig mee, niet naast maar dat hoeft van mij niet. Als mijn schouder nog maar zit waar hij hoort vind ik het goed.

Heb ik niks in mijn handen is hij snel afgeleid door wat anders en heeft wel aandacht voor mij maar niet steeds.

Dus ik loop gewoon met een brokje in mijn handen en heb er vijf bij me voor de hele route van 25 minuten.

Dus niet dat hij veel krijgt. Het werkt heel goed hoewel je in het begin veel vaker wat moet geven. maar ik bouw het nu af. Maar die stinkerd weet precies of ik wel of niet wat bij me heb. :mrgreen:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Baily schreef: Heb ik niks in mijn handen is hij snel afgeleid door wat anders en heeft wel aandacht voor mij maar niet steeds.
Daarom heb ik nooit aandacht gevraagd met een brokje of speeltje. Ik beloon wel met brokjes, maar haal die pas tevoorschijn als ze het gewenste gedrag heeft laten zien.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Belle schreef:
Baily schreef: Heb ik niks in mijn handen is hij snel afgeleid door wat anders en heeft wel aandacht voor mij maar niet steeds.
Daarom heb ik nooit aandacht gevraagd met een brokje of speeltje. Ik beloon wel met brokjes, maar haal die pas tevoorschijn als ze het gewenste gedrag heeft laten zien.
Ja dat is helemaal mooi als dat lukt. Ik kan ook wel aandacht vragen zonder brokje, alleen dat houdt hij veel minder lang vol. En als ik het afbouw kom ik volgens mij op hetzelfde resultaat uit.

Het loopt namelijk veel gezelliger zo dan dat ik voortdurend stil moet staan of zelfs terug moet lopen en dus toch een ruk aan die halsband moet geven, ik word daar zelf altijd op den duur erg geirriteerd van. Nu lopen we leuk, ik hoef vrijwel niet te corrigeren. Ik heb hem ook geleerd om te gaan zitten bij de stoeprand met een brokje, daar heb ik dus nu ook geen brokje meer voor nodig. Bij ieder commando "stoeprand"gaat hij keurig zitten aan de rand. Pas als we over zijn gestoken dan krijgt hij iets. Wat ik dan nog tevoorschijn moet halen.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Bij Diesel heb ik het trekken inmiddels redelijk onder controle.
Redelijk.
Brokjes werkt niet, volgen aan een brokje kan hij super, maar ik heb daar niets aan.
Bij Diesel heeft het stoppen en halthouden geholpen.
En nog steeds.
Mijn beloning is dat hij kan lopen, maar wel aan een slappe lijn.
Aandacht voor mij is handig, maar als we lopen heeft hij weinig aandacht voor mij.
Geurtjes, spoortjes, andere honden.... Veel interessanter.
Nou kan ik die aandacht wel afdwingen met brokjes en belonen, maar eigenlijk vind ik het prima als hij maar wat rondsnuft als hij mij maar niet omvertrekt. En we zijn al een heel eind. :ok:
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Trekkende teckels, praat me er niet van. Vooral als de ene trekt, de andere niet en de niet trekkende schijnheilig keurig naast je blijft lopen en de andere doet alsof ze acuut hardhorend is geworden.
Zoete broodjes bakken is hier het enige dat helpt. Keuveldekeuveldekeuvel, dan heb je alle aandacht....

Nooit onverwachts terug gaan trekken, een hernia zit in een klein hoekje.
Wammes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wammes »

Negen maanden is nog erg jong. Hij stikt waarschijnlijk nog van de haast om naar iets leuks toe te gaan. Wammes (18 maanden) trekt soms op de heenweg, al weet hij dat het niet mag. Maar pas op de terugweg naar huis, als hij lekker moe is, ga ik streng worden. Dan pas moet hij na de woorden "opletten" (aandacht!) en "volgen", netjes meelopen. Het is dan veel makkelijker voor hem en dus kan ik hem zo veel mogelijk belonen.
Het gaat nu met de dag beter, ook op de heenweg! Een beetje geduld hebben en toch redelijk consequent blijven. Succes!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

En ik blijf maar steeds proberen, proberen, proberen,..
soms ben ik het echt meug hoor.

Stoppen, is goed voor vijf seconden. Maar dan ook alle vijf seconden.
Een wandeling van 25 minuten duurt er 45.
Roep hem bij me, oké, naast me, vijf seconden later weer naarvoor.
Ik ga de andere riching uit, oké, wat doet ze nu, ga maar braaf naast lopen, voor 1 minuutje dan hé bazeke :mrgreen:
Aaaaaaaaaaaa
ik word er gek van.
En dan ineens, wat krijgen we nu, loopt mooi naast me de straat over,
op het voetpad naast, stopt en kijkt, krijg ik nu een koekje ?, oké
lieverd je doet het goed, krijgt een koekje, en mag ik nu terug voor je lopen ??
Aaaaaaaaaa
Die gekke lieve Luka.
Hij snapt er geen jota van.
:wink: Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Mama Sanneke schreef:En ik blijf maar steeds proberen, proberen, proberen,..
soms ben ik het echt meug hoor.

Stoppen, is goed voor vijf seconden. Maar dan ook alle vijf seconden.
Een wandeling van 25 minuten duurt er 45.
Roep hem bij me, oké, naast me, vijf seconden later weer naarvoor.
Ik ga de andere riching uit, oké, wat doet ze nu, ga maar braaf naast lopen, voor 1 minuutje dan hé bazeke :mrgreen:
Aaaaaaaaaaaa
ik word er gek van.
En dan ineens, wat krijgen we nu, loopt mooi naast me de straat over,
op het voetpad naast, stopt en kijkt, krijg ik nu een koekje ?, oké
lieverd je doet het goed, krijgt een koekje, en mag ik nu terug voor je lopen ??
Aaaaaaaaaa
Die gekke lieve Luka.
Hij snapt er geen jota van.
:wink: Sanneke
dat omdraaien werkt voor mijn hond ook verwarrend, en frustrerend.
Het stilstaan en dan doorlopen snapt hij beter.
Ik denk ook niet dat je moet verwachten dat trekken aan de lijn snel en geheel af te leren is.
Sommige honden zullen het altijd blijven proberen.
Ik heb een heel lange adem, en ik ben al heel lang bezig.
En ik vrees dat ik mijn hond er de rest van zijn leven aan moet herinneren dat hij niet mag trekken. :roll: :mrgreen:
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

Mensen bedankt voor al jullie reakties. Kijk, daar kan ik wat mee. Ik ben mij ervan bewust dat Timo nog jong is. Een leren riem is een goede tip Eline (ik moet het toch vragen: hoe weet je dat??? :mrgreen: ). Ik ga dus nu eerst maar eens een leren riem aanschaffen en mij (nog) meer richten op "de opvoeding". De hulpmiddelen laat ik dus maar even achterwege (zeker als dit een hond verwondt). Een tuigje om de rug te behoeden van een hernia vindt ik ook een goede tip.
Groetjes van Arjanne..

Afbeelding
Rust zacht lief teckelmannetje, dank je voor de fijne tijd die we hadden.
We zullen je nooit vergeten Timo.
19-01-2004 / +26-08-2010
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Wat doen jullie als de hond tijdens het oversteken aan de lijn gaat trekken? Ik blijf dan liever niet stilstaan, midden op de weg.
weg gehaald zit een virus in
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Sjiel schreef:Wat doen jullie als de hond tijdens het oversteken aan de lijn gaat trekken? Ik blijf dan liever niet stilstaan, midden op de weg.
Zeer goede vraag !
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Arjanne schreef: Een leren riem is een goede tip Eline (ik moet het toch vragen: hoe weet je dat??? :mrgreen: ).
:mep: ...die stomme spanjaard van mij kan er wat van..ik had dag 1 van de vakantie in de Ardenne gewoon een echte flinke blaar op mijn hand van de niet leren riem.. :wall: De hufter is echt van de aardbodem weg op vreemd terrein en trekt dan als een lier. De rest van de vakantie aan de leren riem en dat is het gewoon prima te lopen..okee, lam armpje, maar dat gaf niet, want ik moest Danny met Dog bijhouden en die trok nog veeeel harder! :smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Sjiel schreef:Wat doen jullie als de hond tijdens het oversteken aan de lijn gaat trekken? Ik blijf dan liever niet stilstaan, midden op de weg.
Hahaha dat vind ik een goeie.
Maar daar krijg ik de kans niet voor hoor ook al zou ik willen stoppen, ik heb hem namelijk als puppy geleerd dat hij snel over moest steken, dus je begrijp hoe dat hier gaat, en leer hem dat maar weer eens af, dat hoeft van mij ook niet hoor.
En inderdaad een fijne leren riem en halsband, want auw wat doen die nylon riemen pijn aan je handen, het snijd als de pest.
IK heb dat kreng ook maar heel kort gebruikt.
IK dacht dat zo'n tuigje dat met bandjes onder de oksels doorgaat Easy Walker hete, die heb ik een gehad, maar Beau trok er dwars doorheen, heb iedere keer zijn oksels na gekeken, maar nooit iets kapot ofzo, komt misschien ook omdat een Golden heel veel haren heeft.
IK heb hem nu sinds een tijdje weer zijn gewone halsband om gedaan, en het gaat goed, af en toe vergist hij zich nog wel, maar hij barst van de energie, en vind het heerlijk om te wandelen, overal lekker snuffelen, pootjes vegen, overal over de plasjes van andere honden piesen. HIj heeft het er maar druk mee. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

:wink: ik zou bij zo'n jong hond ook geen easy walker gebruiken , bij asta gebruik ik hem wel , maar allen op de lange wandelingen laar het ding ook gewoon om als hij los is.
hij heeft ook geen schuurplekken ervan, birka kreeg er echter wel wondjes van ben ik ook meteen me gestopt bij haar.
tegne trekken werkt bij mij het beste nog steeds een rondje lopen de andere kant op en met oversteken heel kort houden :wink:
asta krijg ik het trekken niet afgeleerd , met de easy waker trekt hij ook maar met de gwone riem ging hij er zo in hangen dat zijn hele tong blauw kleurde :roll: nu kan hij niet zoveel kracht meer zetten , en is het ook een verademing voor mijn ellebogen! :wink:
Afbeelding
groetjes anja en birka
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

ik ben met stacey ook al twee jaar bezig om haar het trekken af te leren :boos: maar nog steeds met weinig resultaat :boos: nu weegt stacey maar 9 kilo dus me over straat slepen zal ze niet snel doen maar het irriteert me soms verschrikkelijk :evil: stacey is mijn derde hond en en mijn andere honden hebben nooit aan de riem getrokken :ok: dus het is wel even wennen :mrgreen:
op cursus volgt stacey als de beste los aan de riem maakt niks uit ,bij het uitlaten doet ze dit ook prima maar dan moet ik haar aandacht blijven vasthouden en dat is van een uitlaat wandeling niet de bedoeling vind ik :roll:
Afbeelding
magda
Zeer actief

ik ben met stacey ook al twee jaar bezig om haar het trekken af te leren :boos: maar nog steeds met weinig resultaat :boos: nu weegt stacey maar 9 kilo dus me over straat slepen zal ze niet snel doen maar het irriteert me soms verschrikkelijk :evil: stacey is mijn derde hond en en mijn andere honden hebben nooit aan de riem getrokken :ok: dus het is wel even wennen :mrgreen:
op cursus volgt stacey als de beste los aan de riem maakt niks uit ,bij het uitlaten doet ze dit ook prima maar dan moet ik haar aandacht blijven vasthouden en dat is van een uitlaat wandeling niet de bedoeling vind ik :roll:
Afbeelding
magda
Zeer actief

twee keer gepost :oeps: sorry :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”