Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rijden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Django
Actief
Contacteer:

Rijden

Ongelezen bericht door Django »

Toen Django een maand of vier was hebben we twee weken op een Rottweiler gepast. Deze Rottweiler vond het leuk om tijdens het spelen af en toe te gaan proberen om Django te berijden (hardstikke mis natuurlijk, want die kleine loopt er zo onderdoor :smile: ).
Probleem is nu dat Django dit gedrag sinds kort over heeft genomen. Hij heeft nu al op een Bullterrier en een Cavalier geprobeerd rodeo te rijden. Volgens mij ziet hij het echt als spelen, want zijn pielleke houd hij binnenshuis...

Heeft iemand tips om dit vooral voor de baasjes van andere honden, maar toch ook voor mij vervelende gedrag een beetje de kop in te drukken?
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
pubelia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door pubelia »

als de hond gedrag na synchroniseert gebeurt het op het zelfde moment. dus je ziet de ene hond het doen en de andere hond doet het gelijk na. dan pas kunnen ze het over nemen.(toch)
nobody is perfect, I'm nobody!!
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Niet zozeer met seks als wel met overheersing te maken. Zou m er niet echt op afstraffen, doet meestal t andere hondje wel. Hondjespraat.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Rijgedrag is heel gewoon hondengedrag waarmee honden onderling de rangorde communiceren en rijden doen honden nog wel eens om pure stress af te reageren, maar dan rijden ze dus vaak op spullen.
Rijden op andere honden is dus gewoon dominant gedrag en dat kan je niet afleren, omdat het behoort tot een normaal communicatiemiddel. Wel kan je dus gewoon je hond bij je roepen of hem gewoon normaal van de andere hond afhalen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
linlin

Re: Rijden

Ongelezen bericht door linlin »

Django schreef: Heeft iemand tips om dit vooral voor de baasjes van andere honden, maar toch ook voor mij vervelende gedrag een beetje de kop in te drukken?
je zegt het zelf, het is vooral voor jezelf vervelend gedrag, want nogal genant omdat je er een sexuele connotatie aan geeft.

die hond doet dat echter niet. het is, zoals eline al duidelijker dan wie dan ook het kan, omschreven heeft, rangorde-gerelateerd. alhoewel er ook zat honden zijn die met het grootste plezier op honden van buiten de roedel rijden, maar dan in een beetje armpje-druk-spelvorm.

heb je er geen zin in, dan leid je de boel af, of haalt hem er met verder weinig gedoe van af. mocht je een vermoeden hebben dat het rommelt in de roedel wat rangorde betreft, dan zou ik daar overigens wat voorzichtig mee zijn. maar rijden op honden buiten de roedel kan je gewoon vrolijk afkappen.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Buiten de eigen roedel er gewoon afhalen als je denkt dat het niet goed is.

Diesel was de klos bij pupcursus, een forse rrpup bleef hem bestijgen.
De eigenaar vond het prima hondengedrag en ik vond het niet zo'n goed idee voor de heupjes van mijn bezwijkende hond.
Ik heb die rr pup, er uiteindelijk zelf afgetrokken.
En vervolgens meerdere malen tot verontwaardiging van de eigenaar weggebruld. (op pupsterkte)

Mijn hond heeft het ook wel geprobeert in zijn ergste pubertijd, ik haalde hem er echt gewoon vanaf, want hij zocht alleen oude reutjes en teefjes uit.
De lafbek :mrgreen:
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

ha,ha, heb even met interresse meegelezen, want hier wordt ook druk gereden op het moment vanwege de rangorde in onze roedel.

Ik moet er eigenlijk vreselijk om lachen, want Patrol (teef ) rijdt op Dodge (reu ) van 21 weken en andersom. Ze rijden voortdurend aan de verkeerd kant van elkaar en het heeft inderdaad niks met sexuele dingen van doen, want Patrol is net loops geweest en dat heeft Pup nog echt niet gemerkt.... :mrgreen:

Ik laat ze hun gang lekker gaan..... :mrgreen:

Bij andere honden hebben ik het ze nog nooit zien doen!
Afbeelding
akita
Actief

Ongelezen bericht door akita »

tja in sommige gevallen is het volgens mij rangorde bepalen :wink:
IK HEB 3 ECHTE KANJERS CJ SHEILA EN KYRA
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Mijn pup, GR-reu van 10 weken oud begon gisteren plots te rijden op mijn been. Is dat normaal gedrag? Wat wil het zeggen?
Tsjonge, tsjonge ze beginnen er alsmaar vroeger mee... :mrgreen:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Misschien dat ik nu sommigen tegen het verkeerde been stoot, maar zelfs een pup van 10 weken zou dat bij mij niet hoeven te proberen. :wink:
Ik zou hem direct afleiden.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Joy C schreef:Misschien dat ik nu sommigen tegen het verkeerde been stoot, maar zelfs een pup van 10 weken zou dat bij mij niet hoeven te proberen. :wink:
Mij in ieder geval niet :wink: . Wij hadden het ook liever niet en hebben het dus niet toegestaan. Vond het b.v. ook heel irritant dat een JR ooit op toen nog pupje Jari probeerde te rijden, de kinderen die hem uitlieten niets deden en ik vlekken op mijn mouw had zitten omdat ik dus wel ingreep. Dank je vriendelijk, maar dat is dus niet nodig.
Kan mij trouwens ook niet herinneren dat de heren ooit op elkaar hebben geprobeerd te rijden.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Branka schreef:
Joy C schreef:Misschien dat ik nu sommigen tegen het verkeerde been stoot, maar zelfs een pup van 10 weken zou dat bij mij niet hoeven te proberen. :wink:
Mij in ieder geval niet :wink: . Wij hadden het ook liever niet en hebben het dus niet toegestaan. Vond het b.v. ook heel irritant dat een JR ooit op toen nog pupje Jari probeerde te rijden, de kinderen die hem uitlieten niets deden en ik vlekken op mijn mouw had zitten omdat ik dus wel ingreep. Dank je vriendelijk, maar dat is dus niet nodig.
Kan mij trouwens ook niet herinneren dat de heren ooit op elkaar hebben geprobeerd te rijden.
heb het gelukkig ook niet echt mee mogen maken, niet-resultaatgericht rijgedrag.

Heb wel 1x moeten lachen, mijn vriend was Nick aan het aaien en kriebelen op zijn wangen en toen maakte Nick plots vreemde bewegingen, maar dan in het luchtledige :smile: . Meteen van de bank gesprongen en Nick afgeleid. Het arme beessie had het waarschijnlijk zelf niet eens door. Voorderest
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

:ok:

Helemaal mee eens!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Nee, vind ook dat er tegenover mensen net iets andere regels gelden. Zou m idd afleiden en proberen in de toekomst te voorkomen.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hier mogen de honden onderling wel op elkaar rijden, wordt overigens zelden gedaan maar deze week was Choice even bezig op Cyntha :roll: :mrgreen: Ze mogen niet rijden op mensen, of honden buiten de roedel.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck was net 10 weken oud toen ze voor het eerst op Nika reed, bovenop haar kop :denken: :denken:
Nu doet ze het af en toe, met name als afsluiting van een fikse stoeipartij, alsof Marouck wil zeggen "net lag ik in het spel wel op mijn rug, maar ben nog steeds de baas" :wink:
Ik laat haar tot op zekere hoogte maar doen, op slechte dagen van Nika (heupen) roep ik een keer "schei uit" en dan houdt Marouck op. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok probeert het ook wel eens tijdens een stoeipartij, en dat verbied ik met nee, nee. Hij doet het zelfs bij honden die aanmerkelijk groter en sterker zijn, dus als het dominant gedrag is, vindt hij dat zelf kennelijk niet relevant.
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Hier doet Kobus het niet op honden maar hij pakt ze wipkipkussen zoals ik dat dan maar noem.
Hij staat tie kussen helemaal af te raggen dan en word er moe van zoals hij erbij kijkt.
Wat zou dat kunnen inhouden dan?
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

in de roedel normaal gedrag .
op voorwerpen stress, meestal de oorzaak zoeken dus;
andere honden niet toelaten is slechte opvoeding , ze hoeven niet baas
of onder een vreemde te staan ; kunnen gevechten van komen.
Gewoon afhalen en de rijder aanlijnen als hij / zij het blijft doen.
Op jezelf , dan heb je een ragordeprobleem in wording , niet toelaten,
en even verder kijken hoe het komt dat de hond jou wil domineren.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

martine schreef:in de roedel normaal gedrag .
op voorwerpen stress, meestal de oorzaak zoeken dus;
andere honden niet toelaten is slechte opvoeding , ze hoeven niet baas
Op jezelf , dan heb je een ragordeprobleem in wording , niet toelaten,
en even verder kijken hoe het komt dat de hond jou wil domineren.
Martine
ik mis alleen nog stop! achter je zinnen... sorry kon het ff niet laten...tis zoo telegram stijl hahaha
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

Geeft niet, bedankt.
Zeg het maar, dan leer ik het wel.
:ok:
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

martine schreef:Zeg het maar, dan leer ik het wel.
Na hoeveel keer er iets over zeggen?
weg gehaald zit een virus in
kelly 1981
Zeer actief

Ongelezen bericht door kelly 1981 »

gizmo rijdt niet nooit gedaan en ze pikt het ook niet als een andere hond
het op haar probeerd ze bijt gelijk van zich af
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Tamara/Bayko schreef:Hier mogen de honden onderling wel op elkaar rijden, wordt overigens zelden gedaan maar deze week was Choice even bezig op Cyntha :roll: :mrgreen: Ze mogen niet rijden op mensen, of honden buiten de roedel.
Hier hetzelfde alleen word er hier wel af en toe gereden op elkaar.
Rio of Beau zijn meestal de klos,op Tash word nooit gereden deze dame is daar niet van gediend en de heren hebben een heilig ontzag voor haar.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Inge schreef:Marouck was net 10 weken oud toen ze voor het eerst op Nika reed, bovenop haar kop :denken: :denken:
Nu doet ze het af en toe, met name als afsluiting van een fikse stoeipartij, alsof Marouck wil zeggen "net lag ik in het spel wel op mijn rug, maar ben nog steeds de baas" :wink:
Ik laat haar tot op zekere hoogte maar doen, op slechte dagen van Nika (heupen) roep ik een keer "schei uit" en dan houdt Marouck op. :wink:
Hera zat met 6 weken boven op Conan en Akira hun kop te rijden :roll:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

martine schreef:andere honden niet toelaten is slechte opvoeding , ze hoeven niet baas
Als je nou niet had getikt dat het slechte opvoeding was, was ik het zowaar eens met je eens geweest. :wink:
Rijgedrag is normale communicatie en dus geen kwestie van slechte opvoeding. Dat suggereert namelijk dat je er iets aan kan doen en dat is niet zo. Straffen is vaak zinloos en ook in mijn ogen niet handig, omdat je gewoon normaal gedrag straft. Gewoon aanlijnen en meenemen is prima.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
martine schreef:andere honden niet toelaten is slechte opvoeding , ze hoeven niet baas
Als je nou niet had getikt dat het slechte opvoeding was, was ik het zowaar eens met je eens geweest. :wink:
Rijgedrag is normale communicatie en dus geen kwestie van slechte opvoeding. Dat suggereert namelijk dat je er iets aan kan doen en dat is niet zo. Straffen is vaak zinloos en ook in mijn ogen niet handig, omdat je gewoon normaal gedrag straft. Gewoon aanlijnen en meenemen is prima.
Maar wat is bestraffen ? Vanmorgen, maar het gebeurt vaker, was hij met een windhond kruising aan het spelen ( reu ) die echt wel aan hem gewaagd was, en toen probeerde Spok ook te rijden, ik zeg "nee, nee", hij hield er mee op en ze speelde gewoon door. Ik vind het dan een beetje overdreven om meteen aan te gaan lijnen of het spel af te kappen, maar ik wil het gedrag ook niet toestaan.
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Als Spok er vanzelf mee ophoudt, hoef je hem niet aan te lijnen. Hij doet immers wat je vraagt. Maar sommige honden houden er niet mee op enbelagen de andere hond gewoon. Dan moet je je hond dus meenemen.
Zoie
Zeer actief

stefanie schreef:Als Spok er vanzelf mee ophoudt, hoef je hem niet aan te lijnen. Hij doet immers wat je vraagt. Maar sommige honden houden er niet mee op enbelagen de andere hond gewoon. Dan moet je je hond dus meenemen.
Vind ik ook hoor.
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Onze ruwhaarteckel 12 weken oud rijd op zijn knuffel al vanaf de achtste week verder is hij sinds een week ook op chaos aan het rijden (onze duitse herder reu) kan hij alleen maar doen als Chaos ligt maar goed....
Chaos bekijkt dit vaak even verbaasd en staat vervolgen op en negeert dat gedrag....dat doen wij ook waar het zijn knuffel betreft, gaat hij het op ons en de kids doen staan wij dit niet toe.. :neenee:

Heb nog nooit eerder een hond gehad die dat doet "rijden". :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”