Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Doe ik het goed?
Moderator: moderatorteam
-
pollunder
- Zeer actief
Doe ik het goed?
Duncan, onze GR van 9 weken is bij ons sinds vrijdag. We hebben hem een bench gekocht en in de woonkamer gezet. 's Avonds rond een uur of tien gaat hij min of meer zelf in de bench liggen en als we zien dat hij goed slaapt doen we het deurtje dicht en gaan wij ook slapen. Soms protesteert hij een klein beetje. 's Morgens wordt hij wakker rond half zeven en staan we dus op. 's Nachts horen we hem niet. Behalve deze nacht, toen begon hij rond half vijf de hele buurt bij elkaar te blaffen en wou hij naar buiten. Rond half zes was hij weer kalm en is hij weer gaan slapen. Nu vind ik het niet erg om te moeten opstaan, maar een uur lang midden in de nacht bezig zijn vind ik wel wat lang.
Eigenlijk zijn we echt tevreden hoor met het gedrag van onze hond. Hij doet ook zo ongeveer niks in huis en hij slaapt goed. Maar is het wel een goed idee om hem te laten beslissen wanneer hij gaat slapen en wanneer hij opstaat? Of is hij misschien nog wat te jong om dat voor hem te bepalen?
Eigenlijk zijn we echt tevreden hoor met het gedrag van onze hond. Hij doet ook zo ongeveer niks in huis en hij slaapt goed. Maar is het wel een goed idee om hem te laten beslissen wanneer hij gaat slapen en wanneer hij opstaat? Of is hij misschien nog wat te jong om dat voor hem te bepalen?
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Persoonlijk vind ik het wel een hele lange nacht die hij al moet doorstaan zonder uit te worden gelaten.
Bij ons was het vrij luxe doordat mijn vader wisselende diensten had. Of hij kwam pas om 11 uur thuis en dan werd de pup om een uur of 1 nog even uit gelaten. Of hij moest om 6 uur beginnen en dan werd de pup rond half 5 al 5 uur even buiten gelaten voor een plas.
Persoonlijk zou ik dus op zijn geblaf hebben gereageerd en met hem naar buiten gegaan zijn. Daarna dus weer in de bench en zelf weer naar bed.
Mijn mening is dus dat je wat te veel verwacht/vraagt van zo'n jonge pup.
Bij ons was het vrij luxe doordat mijn vader wisselende diensten had. Of hij kwam pas om 11 uur thuis en dan werd de pup om een uur of 1 nog even uit gelaten. Of hij moest om 6 uur beginnen en dan werd de pup rond half 5 al 5 uur even buiten gelaten voor een plas.
Persoonlijk zou ik dus op zijn geblaf hebben gereageerd en met hem naar buiten gegaan zijn. Daarna dus weer in de bench en zelf weer naar bed.
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Joy C
- Zeer actief
-
pollunder
- Zeer actief
Voor alle duidelijkheid, ik ben wel opgestaan hè om half vijf. Ik ben er bij gebleven en heb hem naar buiten gelaten want hij was heel energiek. Ben er bij gebleven tot half zes, tot hij weer rustig was en is gaan slapen. Ik denk dat hij heel dringend naar toilet moest want de vorige vier nachten, sliep hij gewoon door.Branka schreef:Persoonlijk vind ik het wel een hele lange nacht die hij al moet doorstaan zonder uit te worden gelaten.
Ik verwacht helemaal niks van m'n puppie. Maar als hij slaapt, ga ik hem ook niet wakker maken
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aha, dat maakte ik dus niet helemaal uit je verhaal op. Moet zeggen dat ik dus niet de hele tijd erna bij hem was blijven zitten. Of pup in doos of bench naast bed gezet.pollunder schreef:Voor alle duidelijkheid, ik ben wel opgestaan hè om half vijf. Ik ben er bij gebleven en heb hem naar buiten gelaten want hij was heel energiek. Ben er bij gebleven tot half zes, tot hij weer rustig was en is gaan slapen. Ik denk dat hij heel dringend naar toilet moest want de vorige vier nachten, sliep hij gewoon door.Branka schreef:Persoonlijk vind ik het wel een hele lange nacht die hij al moet doorstaan zonder uit te worden gelaten.
Ik verwacht helemaal niks van m'n puppie. Maar als hij slaapt, ga ik hem ook niet wakker maken
Verder zou ik dus wel de pup evt. wakker maken voor een plasje op de late avond. Want het is echt heel knap als zo'n jonge hond het al zo lang kan ophouden. Wat mij betreft is het dus de keuze om hem nog heel laat een keer uit te laten of nog een keer heel vroeg.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
Sjiel
- Zeer actief
Misschien als je hem in bed laat slapen? DAn hoeft Takkie er ook niet uit 's nachts, Sheila ook niet vroeger.Mama Sanneke schreef:Hoe hebbe je da gedaan ?massam schreef:super hoor!!!
ik ben er nooit 's nachts uitgeweest voor mijn pups en allemaal waren ze vanaf nacht 1 's nachts zindelijk.
Luka was al één jaar oud.
Pampertjes ??![]()
Sanneke
weg gehaald zit een virus in
- *Linda*
- Zeer actief
Dan heeft ie het juist dus heel goed gedaan, hij liet zich horen toen hij nodig moest plassen. Top toch? Je mag je handjes dichtknijpen met je puppie hoor!pollunder schreef:Voor alle duidelijkheid, ik ben wel opgestaan hè om half vijf. Ik ben er bij gebleven en heb hem naar buiten gelaten want hij was heel energiek. Ben er bij gebleven tot half zes, tot hij weer rustig was en is gaan slapen. Ik denk dat hij heel dringend naar toilet moest want de vorige vier nachten, sliep hij gewoon door.Branka schreef:Persoonlijk vind ik het wel een hele lange nacht die hij al moet doorstaan zonder uit te worden gelaten.
- M@scha
- Zeer actief
extra laat naar bed gaan en wij staan zowiezo elke ochtend om 5 uur op en dan meteen de tuin in. de wandeling komt later.Mama Sanneke schreef:Hoe hebbe je da gedaan ?massam schreef:super hoor!!!
ik ben er nooit 's nachts uitgeweest voor mijn pups en allemaal waren ze vanaf nacht 1 's nachts zindelijk.
Pampertjes ??![]()
Sanneke

- M@scha
- Zeer actief
whahahaha. nou... ik herinner me ineens dat ze op de camping bij ons op bed lag en pascal ineens begon te gillen omdat ze over zijn voeten heen pistte....Sjiel schreef:Misschien als je hem in bed laat slapen? DAn hoeft Takkie er ook niet uit 's nachts, Sheila ook niet vroeger.Mama Sanneke schreef:Hoe hebbe je da gedaan ?massam schreef:super hoor!!!
Pampertjes ??![]()
Sanneke

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik wil toch graag een kanttekening maken bij het zomaar alleen laten en sluiten van deurtjes van de bench bij een pup die slaapt. Dat is eigenlijk gewoon niet okee. Een pup vaart op het vertrouwen veilig te zijn. Net als een kleine baby. Ze varen op hun instinkten dat als er paniek is en ze piepen of huilen, dat er dan een mamma is en dat ze niet alleen zijn.
Echt alleen zijn betekent namelijk een op zekere dood voor een pup. Dat maakt ook dat de paniek zo groot kan zijn als pups ineens merken alleen te zijn.
Alleen zijn en blijven moet een pup dus leren, bewust en met zijn puppekopje erbij. Eigenlijk zijn pups daar pas aan toe vanaf een week of 11/12. Pas dan komen ze in een fase waarin ze iets zelfstandiger worden en ook in het nest af en toe plekjes alleen zoeken om te liggen. Dat is dus de tijd dat wij mensen dat ook mogen vragen..heel voorzichtig en met geduld.
Zomaar stiekem weggaan als een pup slaapt vind ik fout. Het kan verlatingsangst creeeren bij de pup of verderop in de ontwikkeling.
Als de pup wakker wordt kan er een roep zijn om mamma, die er niet is en daarvanuit kan er paniek ontstaan. Paniek vanwege het feit dat de pup alleen is en opgesloten zit. Dat kan voor een pup traumatisch zijn.
STel jezelf eens in de plek..je sukkelt op de bank voor de tv in slaap met je geliefde om je heen en je wordt wakker en je bent alleen..Vaak ga je toch als eerste je geliefde zoeken of je luistert of je iemand hoort..of je zoekt ieder geval contact door bv iets te zeggen of door te vragen waar iemand is. Blijft het stil, ga je kijken. Blijkt je kamerdeur op slot te zitten denk ik dat ook jij als volwassen mens even in de paniek schiet...en dan ben jij dus geen pupje, voor wie alles nog veel heftiger is.
Kortom, pups alleen laten leer je door de pup er ALTIJD op te attenderen als je even wegbent vind ik. Geen drama, gewoon even "ik ga weg" en je gaat weg. Ieder geval niet stiekem wegsluipen.
Deurtjes van de bench mogen in mijn optiek pas dicht als een hond geen krimp meer geeft als je weggaat. Iedere piep of gil achter een gesloten deur geeft aan dat je te snel gaat..volg het tempo van de pup en probeer niet een pup mee te sleuren in ons overhaaste leeftempo. Persoonlijk vind ik dat niet goed voor de ontwikkeling.
Echt alleen zijn betekent namelijk een op zekere dood voor een pup. Dat maakt ook dat de paniek zo groot kan zijn als pups ineens merken alleen te zijn.
Alleen zijn en blijven moet een pup dus leren, bewust en met zijn puppekopje erbij. Eigenlijk zijn pups daar pas aan toe vanaf een week of 11/12. Pas dan komen ze in een fase waarin ze iets zelfstandiger worden en ook in het nest af en toe plekjes alleen zoeken om te liggen. Dat is dus de tijd dat wij mensen dat ook mogen vragen..heel voorzichtig en met geduld.
Zomaar stiekem weggaan als een pup slaapt vind ik fout. Het kan verlatingsangst creeeren bij de pup of verderop in de ontwikkeling.
Als de pup wakker wordt kan er een roep zijn om mamma, die er niet is en daarvanuit kan er paniek ontstaan. Paniek vanwege het feit dat de pup alleen is en opgesloten zit. Dat kan voor een pup traumatisch zijn.
STel jezelf eens in de plek..je sukkelt op de bank voor de tv in slaap met je geliefde om je heen en je wordt wakker en je bent alleen..Vaak ga je toch als eerste je geliefde zoeken of je luistert of je iemand hoort..of je zoekt ieder geval contact door bv iets te zeggen of door te vragen waar iemand is. Blijft het stil, ga je kijken. Blijkt je kamerdeur op slot te zitten denk ik dat ook jij als volwassen mens even in de paniek schiet...en dan ben jij dus geen pupje, voor wie alles nog veel heftiger is.
Kortom, pups alleen laten leer je door de pup er ALTIJD op te attenderen als je even wegbent vind ik. Geen drama, gewoon even "ik ga weg" en je gaat weg. Ieder geval niet stiekem wegsluipen.
Deurtjes van de bench mogen in mijn optiek pas dicht als een hond geen krimp meer geeft als je weggaat. Iedere piep of gil achter een gesloten deur geeft aan dat je te snel gaat..volg het tempo van de pup en probeer niet een pup mee te sleuren in ons overhaaste leeftempo. Persoonlijk vind ik dat niet goed voor de ontwikkeling.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
pollunder
- Zeer actief
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
uhm tsja eline, wat ej daar verteld is wel goed.. maar er zijn ook pups die altijd even piepen als ze in de banch zitten. Deden ze hier ook... Op gegeven moment deed ik ze er savonds in en riep "kom lekker slapen"
dan piepten ze even.. wachte ik bij de gangdeur en was het stil.. en ze hebben er niets aan over gehouden.
Maar ja dat zal wel bij elke hond anders zijn..
dan piepten ze even.. wachte ik bij de gangdeur en was het stil.. en ze hebben er niets aan over gehouden.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
inderdaad... zo is dat hier ook gegaan...Ailena schreef:uhm tsja eline, wat ej daar verteld is wel goed.. maar er zijn ook pups die altijd even piepen als ze in de banch zitten. Deden ze hier ook... Op gegeven moment deed ik ze er savonds in en riep "kom lekker slapen"
ik was nog niet eens bij de trap of ze waren al stil.
en ook hier waren ze vrij snel nachtzindelijk (nacht was hier van 1 uur tot een uur of 6)
De ene was de 2e nacht al nachtzindelijk, de andere met 1 week alleen m'n eerste hond die dus wel naast bed heeft gestaan werd pas nachtzindelijk toen hij in een aparte kamer werd gezet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Nachtzindelijk?malinois schreef:en ook hier waren ze vrij snel nachtzindelijk.
De ene was de 2e nacht al nachtzindelijk, de andere met 1 week alleen m'n eerste hond die dus wel naast bed heeft gestaan werd pas nachtzindelijk toen hij in een aparte kamer werd gezet.
Je bent in de war met het woord NEST-zindelijk.
Nacht- en nestzindelijkheid lijken op het eerste gehoor veel op elkaar, maar hebben niet veel met elkaar te maken.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nachtzindelijk is bij mij dat ze de nacht doorslapen zonder eruit te hoeven.Wil de hond schreef:Nachtzindelijk?malinois schreef:en ook hier waren ze vrij snel nachtzindelijk.
De ene was de 2e nacht al nachtzindelijk, de andere met 1 week alleen m'n eerste hond die dus wel naast bed heeft gestaan werd pas nachtzindelijk toen hij in een aparte kamer werd gezet.![]()
Je bent in de war met het woord NEST-zindelijk.![]()
Nacht- en nestzindelijkheid lijken op het eerste gehoor veel op elkaar, maar hebben niet veel met elkaar te maken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Nestzindelijk is bij mij dat ze hun behoeftes ophouden omdat ze hun nest niet uit kunnen.malinois schreef:nachtzindelijk is bij mij dat ze de nacht doorslapen zonder eruit te hoeven.Wil de hond schreef:Nachtzindelijk?malinois schreef:en ook hier waren ze vrij snel nachtzindelijk.
De ene was de 2e nacht al nachtzindelijk, de andere met 1 week alleen m'n eerste hond die dus wel naast bed heeft gestaan werd pas nachtzindelijk toen hij in een aparte kamer werd gezet.![]()
Je bent in de war met het woord NEST-zindelijk.![]()
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als ze moeten en niet kunnen gaan ze hier echt wel gillen.. daar slaap je nooit doorheen.. en ook de buren niet...Wil de hond schreef:Nestzindelijk is bij mij dat ze hun behoeftes ophouden omdat ze hun nest niet uit kunnen.
Dat was als pup als zo en dat is nog steeds zo als ze aan de diarree zijn o.i.d. ook al slapen ze los in de kamer (behalve pups)
nestzindelijk is bij mij dat ze hun nest niet bevuilen en dan zich gaan melden.

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ach ja je hebt altijd mensen die het beter weten... ik geef aan wat ik onder iets versta, dat zint jou niet dus is het niet goed? prima veel plezier met het luisteren naar jezelfWil de hond schreef:Na twee berichtjes met je gewisseld te hebben ben ik al weer zóóó moe van je gereutel dat ik het hier maar weer bij laat.
Klep ze!