Van mijn hond werd ook gezegd dat ze vals was hoor en al deze 'kenners' geloofde ik in het begin ook nog.. Dat resulteerde in een heleboel geruk aan de lijn en steeds minder vertrouwen tussen ons twee, gelukkig ben ik toen op een goede hondenschool terecht gekomen en ben ik me ook meer gaan verdiepen in hondengedrag.
Sommige situaties kun je ook gewoon voorkomen. Voordat ik de honden uit de auto haal kijk ik eerst goed om me heen of er geen andere honden lopen. Eentje kan gewoon los omdat ze bij de auto blijft, de andere gaat eerst aan de lijn totdat we binnen zijn. Molli gaat elke zaterdag mee naar de stad en dus ook wat drinken in een eetcafe, ik zoek altijd een plek uit waar ze in een hoek kan liggen en waar ik goed zicht heb over wie en wat er voorbij komt. Daarnaast hou ik de lijn zo kort mogelijk dat ze wel comfortabel is maar niet ineens weg kan schieten. Als je een hond die gewoon wat minder vriendelijk is naar andere honden dan moet je daar rekening mee houden.
Voor het gedrag van je hond is altijd een aanleiding (tenzij er echt iets goed mis is), alleen gaat het inderdaad zo snel dat je het soms niet ziet. Af en toe moet je echt ogen in je achterhoofd hebben.

Misschien vond je hond in het restaurant dat de andere hond te dichtbij kwam, of schrok ze omdat ze sliep. Honden willen in auto's nog al eens territoriaal gedrag vertonen, dit is mijn auto en waag eens in de buurt te komen. Gewoon even in de auto houden totdat de andere honden gepasseerd zijn en dan is er niks aan de hand. Ik zou er ook niet nog een blokje mee gaan lopen. Hier in de buurt zijn honden waar mijn honden goed mee overweg kunnen en er zijn honden waarmee het van afstand altijd al een hoop geruziet mee wordt. Die laatste honden ontwijk ik dus nu gewoon. Gaat het niet, dan gaat het niet en mijn honden hoeven echt niet vriendjes met iedereen te zijn.
Ik weet niet of anderen het met me eens zijn, maar ik heb het idee dat als je meerdere honden hebt dat ze veel minder zitten te wachten op gezelschap van andere honden. Mijn drie dames vermaken zich altijd best met elkaar en andere honden zien ze eigenlijk alleen maar als vervelend. Heel af en toe accepteren ze het nog wel als een hond een stukje meeloopt, maar meestal dulden ze geen andere honden en al helemaal niet in de buurt van huis. Een hond die alleen is vindt het misschien veel leuker om af en toe wat contact met andere honden te hebben en is daarom ook makkelijker met contact leggen. Kan natuurlijk ook zijn dat dat alleen zo is bij mijn dames.
ps, luna heeft groot gelijk als ze dat balletje wil...

Als ik iets irritant vind is het wel dat mensen blijven spelen met hun balletje als ik er aan kom. Vooral mensen met van die werpstokken willen nog wel eens hun balletje gooien net als ik er ook aan kom lopen. Molli is erg gefocust op balletjes en ik ben altijd bang dat het een keer mis gaat....