Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvallen!!!!
Moderator: moderatorteam
-
Trevor
- Vaste gebruiker
Uitvallen!!!!
Ik heb dus een probleem met Trevor.
Trevor is een reu van 19 maanden, en hij heeft een gedragsprobleem tegenover andere honden!
Hij valt naar iedere hond uit, en niet zo'n beetje ook, en het wordt er ook niet minder op.
Hij is als puppie 1 x gebeten geworden door een kleine Yorksterrier.
Van de week is hij gebeten door een St.Bernard wat ook niet echt bevorderend werkt.
Hij heeft als jonge hond altijd met andere honden gespeeld, geen probleem, maar sinds hij ongeveer 10 maanden was begon het.
Er zijn nog maar enkele honden in zijn omgeving waar hij mee kan spelen.
Reno heeft Trevor altijd beschermd,dus worden ze vaak apart uitgelaten, maar dat verbeterd niet de situatie bij Trevor.
Als pup is Trevor ook vaak apart uit geweest.
We hebben al vanalles uitgeprobeerd.
Proberen zijn aandacht af te leiden van die andere hond, met bv. een balletje oid.
Het gedrag te negeren of aan te pakken, niks helpt.
Als hij los loopt doet hij dit overigens niet!
Maar ik kan hem niet aan een drukke weg los laten lopen.
De laatste tijd is Trevor ook onzeker,of dit met de pubertijd te maken heeft?
Trevor is een reu van 19 maanden, en hij heeft een gedragsprobleem tegenover andere honden!
Hij valt naar iedere hond uit, en niet zo'n beetje ook, en het wordt er ook niet minder op.
Van de week is hij gebeten door een St.Bernard wat ook niet echt bevorderend werkt.
Hij heeft als jonge hond altijd met andere honden gespeeld, geen probleem, maar sinds hij ongeveer 10 maanden was begon het.
Reno heeft Trevor altijd beschermd,dus worden ze vaak apart uitgelaten, maar dat verbeterd niet de situatie bij Trevor.
Proberen zijn aandacht af te leiden van die andere hond, met bv. een balletje oid.
Groetjes van Cindy en een poot van Reno en Trevor.
Kijk ook eens op mijn nieuwe site.
http://cindy31.dierenforum.nl/
- Zoie
- Zeer actief
Re: Uitvallen!!!!
sorry, maar ik kan je geen advies geven. Ik vraag me wel wat of. Ik begrijp dat Trevor aan de lijn tegen andere honden uitvalt, maar dat hij dat niet doet als hij los loopt, terwijl hij toch maar met enkele honden kan spelen. Dan vraag ik me af, wat gebeurt er dan als hij andere honden los tegen komt ? negeert hij ze, eventueel na wat gesnuffel, of heb je hem dan voldoende onder appel om hem b.v. door te laten lopen ?Trevor schreef:Ik heb dus een probleem met Trevor.
Verder vraag ik me af wat je precies allemaal hebt geprobeerd.
Zelf leer ik mijn uitlaathond Luna andere honden aan de lijn te negeren, middels het "commando " 'door lopen' of 'oversteken', en als dat niet direkt lukt, soms ook omdat die andere hond naar haar uitvalt, "kom maar. " Moet zeggen dat het heel aardig lukt, maar als ik ooit nog eens met een pup aan de slag ga, dan ga ik er van het begin af aan een gewoonte van maken andere honden aan de lijn te negeren, iets wat bij Luna niet gebeurd is. Maar daar heb je niks aan.

-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier is dat ook rond die leeftijd begonnen. En er heeft maar één manier gewerkt. Maar het heeft wel een tijdje geduurd voor het weer goed ging, dus je moet even volhouden en zorgen dat hij zo weinig mogelijk in de fout kan gaan. En liefst ook voorlopig apart uitlaten om te oefenen!
Vanaf het moment dat de andere hond in zicht kwam heb ik de aandacht van onze hond met een voertje proberen vast te houden. Dus altijd voordat ze ging uitvallen want anders was het te laat. En uitbundig beloond met de stem als ze mooi meeliep, en nadien als we voorbij de andere hond waren kreeg ze het koekje (als er niet uitgevallen werd). Werd er wel uitgevallen dan werd daar geen aandacht aan gegeven maar liep ik 'gewoon' verder of een andere kant uit.
Je moet wel zien dat je timing goed is, en dat je zeker niet gaat belonen op het verkeerde moment als de hond al trekt of uitvalt. In het begin op een redelijke afstand van de andere honden blijven als dat mogelijk is. En als dat goed gaat kan je die afstand steeds verkleinen. Je kan eventueel ook een Halti of een Gentle Leader gebruiken als hulpmiddel om het oogcontact met de andere hond te verbreken, en je hebt meteen ook iets meer controle over jouw hond. (geen correcties geven hiermee !)
Nu komt het nog maar zelden voor dat ze uitvalt, meestal is dit dan een hond die ze kent en waar ze echt een bloedhekel aan heeft. Maar als we voorbij een hond lopen kijkt ze nu automatisch naar mij, hé baasje, ik ben braaf hoor, krijg ik nu een beloning?
Vanaf het moment dat de andere hond in zicht kwam heb ik de aandacht van onze hond met een voertje proberen vast te houden. Dus altijd voordat ze ging uitvallen want anders was het te laat. En uitbundig beloond met de stem als ze mooi meeliep, en nadien als we voorbij de andere hond waren kreeg ze het koekje (als er niet uitgevallen werd). Werd er wel uitgevallen dan werd daar geen aandacht aan gegeven maar liep ik 'gewoon' verder of een andere kant uit.
Je moet wel zien dat je timing goed is, en dat je zeker niet gaat belonen op het verkeerde moment als de hond al trekt of uitvalt. In het begin op een redelijke afstand van de andere honden blijven als dat mogelijk is. En als dat goed gaat kan je die afstand steeds verkleinen. Je kan eventueel ook een Halti of een Gentle Leader gebruiken als hulpmiddel om het oogcontact met de andere hond te verbreken, en je hebt meteen ook iets meer controle over jouw hond. (geen correcties geven hiermee !)
Nu komt het nog maar zelden voor dat ze uitvalt, meestal is dit dan een hond die ze kent en waar ze echt een bloedhekel aan heeft. Maar als we voorbij een hond lopen kijkt ze nu automatisch naar mij, hé baasje, ik ben braaf hoor, krijg ik nu een beloning?

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- Zoie
- Zeer actief
ik weet niet of het goed is hoor, maar ik beloon Luna ook altijd verbaal als ze zonder uitvallen of al te veel aandacht die andere hond passeert, en ook als ze nadat ze de lijn heeft strak getrokken naar me luistert, en weer gewoon mee gaat lopen.
Echt uitvallen doet ze overigens zelden, eigenlijk alleen bij honden die ze kent uit de buurt. En als andere honden naar haar uitvallen, dan moet ik wel meer moeite doen haar aandacht op mij te richten, maar dat vind ik eigenlijk wel logisch.
Echt uitvallen doet ze overigens zelden, eigenlijk alleen bij honden die ze kent uit de buurt. En als andere honden naar haar uitvallen, dan moet ik wel meer moeite doen haar aandacht op mij te richten, maar dat vind ik eigenlijk wel logisch.

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij precies uitvalt. Je zegt dat hij altijd uitvalt en niet zo'n beetje ook. Hoe is zijn lichaamstaal, blaft hij? gromt hij? Hapt hij of bijt hij echt? Waarom denk je dat hij uitvalt? Als hij al twee keer gebeten is door een andere hond kan het angst zijn en gaat je hond ervan uit dat de eerste klap een daalder waard is. Dus aanvallen voordat je aangevallen wordt. Hoe gingen de twee bijtincidenten precies? Liep hij los of aan de lijn? Hoe heb je gereageerd op beide incidenten?
Daarnaast is je hond nu ook op een leeftijd dat er niet zonodig meer gespeeld hoeft te worden met andere honden. Deze 'spelletjes' hebben voor de honden meestal een hele andere lading dan gezellig spelen.
Het is natuurlijk altijd handig om op aandacht te gaan oefenen. Als je hond aandacht voor jou heeft kan hij op dat moment niet ergens anders op letten. Als je hier aan gaat werken moet je dat eerst zonder afleiding doen. Reageert hij 99 van de 100 keer dan kan je het langzaam uit gaan breiden.
Daarnaast is je hond nu ook op een leeftijd dat er niet zonodig meer gespeeld hoeft te worden met andere honden. Deze 'spelletjes' hebben voor de honden meestal een hele andere lading dan gezellig spelen.
Het is natuurlijk altijd handig om op aandacht te gaan oefenen. Als je hond aandacht voor jou heeft kan hij op dat moment niet ergens anders op letten. Als je hier aan gaat werken moet je dat eerst zonder afleiding doen. Reageert hij 99 van de 100 keer dan kan je het langzaam uit gaan breiden.
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, eigenlijk vergeten te melden... als een hond op de stem reageert is dat natuurlijk prima, je hoeft niet altijd met koekjes te belonen.Zoie schreef:ik weet niet of het goed is hoor, maar ik beloon Luna ook altijd verbaal als ze zonder uitvallen of al te veel aandacht die andere hond passeert, en ook als ze nadat ze de lijn heeft strak getrokken naar me luistert, en weer gewoon mee gaat lopen.
Maar vooral met "hardnekkige" gevallen of in het begin is het een extra stimulans om de hond naar jou te laten kijken of te laten meelopen ipv zich op de andere hond te focussen.
Het belonen met voer kan je later terug afbouwen en dikwijls is dan inderdaad de beloning met de stem al voldoende.

-
Trevor
- Vaste gebruiker
Hij kan maar met bepaalde honden aan de lijn spelen, als hij los is kan hij met iedere hond spelen.Zoie schreef:sorry, maar ik kan je geen advies geven. Ik vraag me wel wat of. Ik begrijp dat Trevor aan de lijn tegen andere honden uitvalt, maar dat hij dat niet doet als hij los loopt, terwijl hij toch maar met enkele honden kan spelen. Dan vraag ik me af, wat gebeurt er dan als hij andere honden los tegen komt ? negeert hij ze, eventueel na wat gesnuffel, of heb je hem dan voldoende onder appel om hem b.v. door te laten lopen ?Trevor schreef:Ik heb dus een probleem met Trevor.
Verder vraag ik me af wat je precies allemaal hebt geprobeerd.
Zelf leer ik mijn uitlaathond Luna andere honden aan de lijn te negeren, middels het "commando " 'door lopen' of 'oversteken', en als dat niet direkt lukt, soms ook omdat die andere hond naar haar uitvalt, "kom maar. " Moet zeggen dat het heel aardig lukt, maar als ik ooit nog eens met een pup aan de slag ga, dan ga ik er van het begin af aan een gewoonte van maken andere honden aan de lijn te negeren, iets wat bij Luna niet gebeurd is. Maar daar heb je niks aan.
Dus ALLEEN aan de lijn vertoont hij dit gedrag.
Ik heb dus geprobeerd hem af te leiden met een balletje, een jute worstje, brokjes en met mijn stem, maar toch blijft die andere hond belangrijker.
Het gedrag negeren en/of aanpakken helpt ook niet!
-
Trevor
- Vaste gebruiker
Hij maakt zich heel groot, en de haren recht omhoog en de staart ook.Chatterbox schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij precies uitvalt. Je zegt dat hij altijd uitvalt en niet zo'n beetje ook. Hoe is zijn lichaamstaal, blaft hij? gromt hij? Hapt hij of bijt hij echt? Waarom denk je dat hij uitvalt? Als hij al twee keer gebeten is door een andere hond kan het angst zijn en gaat je hond ervan uit dat de eerste klap een daalder waard is. Dus aanvallen voordat je aangevallen wordt. Hoe gingen de twee bijtincidenten precies? Liep hij los of aan de lijn? Hoe heb je gereageerd op beide incidenten?
Hij blaft en gromt tegelijk, hij maakt heel veel kabaal, en als de hond in de buurt komt dan wil hij hem ook aanvallen.
Die 2 x toen hij gebeten is was hij aan de lijn.
Eigenlijk heb ik geschreeuwd dat die andere hond moest loslaten.
- Zoie
- Zeer actief
Ja, mijn intuitie zou dan toch zijn beginnen met je hond niet te laten spelen aan de lijn. Ik zou hem gaan leren dat aan de lijn = doorlopen. Maar misschien denken anderen hier anders over.Trevor schreef:[Hij kan maar met bepaalde honden aan de lijn spelen, als hij los is kan hij met iedere hond spelen.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
inderdaad.. mijn honden kunnen los met alle honden overweg maar aangelijnd accepteren ze geen andere honden in de buurt.. Niet dat die meteen vermoord worden maar leuk vinden ze het niet.Zoie schreef:Ja, mijn intuitie zou dan toch zijn beginnen met je hond niet te laten spelen aan de lijn. Ik zou hem gaan leren dat aan de lijn = doorlopen. Maar misschien denken anderen hier anders over.Trevor schreef:[Hij kan maar met bepaalde honden aan de lijn spelen, als hij los is kan hij met iedere hond spelen.
Waarom spelen aan de lijn als het los goed gaat?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer:
Zelfde advies hier. Probeer nu het uitvallen naar andere honden eruit te trainen. Los is spelen, aangelijnd is andere honden negeren en doorlopen. Niet proberen of er wel (aangelijnd) gespeeld kan worden. Elke keer als het mis gaat, wordt het ook weer moeilijker om het uitvallen af te leren.malinois schreef:inderdaad.. mijn honden kunnen los met alle honden overweg maar aangelijnd accepteren ze geen andere honden in de buurt.. Niet dat die meteen vermoord worden maar leuk vinden ze het niet.Zoie schreef:Ja, mijn intuitie zou dan toch zijn beginnen met je hond niet te laten spelen aan de lijn. Ik zou hem gaan leren dat aan de lijn = doorlopen. Maar misschien denken anderen hier anders over.Trevor schreef:[Hij kan maar met bepaalde honden aan de lijn spelen, als hij los is kan hij met iedere hond spelen.
Waarom spelen aan de lijn als het los goed gaat?

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Aan de lijn voelt hij zich natuurlijk een stuk sterker omdat hij verbonden is met het baasje. Het zou best kunnen dat als jij de lijn loslaat en wegloopt dat hij heel snel eieren kiest voor z'n geld en achter je aan komt. Je zou dit kunnen proberen door een tweede lange lijn aan z'n halsband te doen zodat hij denkt dat hij los is, maar jij dus nog die tweede lijn hebt.
Beter is dat je echt aan zijn aandacht gaat werken. Als de hond vlak naast hem staat zal dit inderdaad niet lukken. Je zult dit heel langzaam op moeten gaan bouwen. Leer hem een commando waarbij hij op jou moet letten. Doet hij dit netjes in huis dan ga je buiten verder. Vanaf welke afstand kan je bij een hond staan zonder dat je eigen hond reageert. Dat kan 5, 10 of 50 meter zijn. Maar vanaf die afstand ga je verder met het oefenen en de afstand ga je dan langzamerhand kleiner maken. Misschien zul je dat meter voor meter kleiner moeten maken, er gaat dus heel veel tijd in zitten.
In de tussentijd zou ik gewoon andere honden ontwijken als hij aan de lijn loopt. Als hij weer uitvalt of gebeten wordt zul je helemaal van voor af aan moeten beginnen en duurt het 2x lang om weer dezelfde vooruitgang te boeken. Probeer nog meer negatieve ervaringen te voorkomen.
Beter is dat je echt aan zijn aandacht gaat werken. Als de hond vlak naast hem staat zal dit inderdaad niet lukken. Je zult dit heel langzaam op moeten gaan bouwen. Leer hem een commando waarbij hij op jou moet letten. Doet hij dit netjes in huis dan ga je buiten verder. Vanaf welke afstand kan je bij een hond staan zonder dat je eigen hond reageert. Dat kan 5, 10 of 50 meter zijn. Maar vanaf die afstand ga je verder met het oefenen en de afstand ga je dan langzamerhand kleiner maken. Misschien zul je dat meter voor meter kleiner moeten maken, er gaat dus heel veel tijd in zitten.
In de tussentijd zou ik gewoon andere honden ontwijken als hij aan de lijn loopt. Als hij weer uitvalt of gebeten wordt zul je helemaal van voor af aan moeten beginnen en duurt het 2x lang om weer dezelfde vooruitgang te boeken. Probeer nog meer negatieve ervaringen te voorkomen.
-
Trevor
- Vaste gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik ga oefenen om zijn aandacht proberen vast te houden.
Ik ga oefenen om zijn aandacht proberen vast te houden.
-
Trevor
- Vaste gebruiker
Ik doe dat dus ook niet meer.Inge O schreef:mijn 4 wartjes piekeren er ook nog niet over om aangelijnd te spelen hoor, terwijl er los eigenlijk zelden of nooit een probleem is .
uitvallen aan de lijn mogen ze dan ook weer niet, maar ik laat ze aangelijnd dus ook geen contact opnemen, komt toch niet goed.
Btw, je hebt hele mooie wartjes.
Hier loopt ook zo'n mooie rond!
-
Trevor
- Vaste gebruiker
Wat erg dat die er niet meer is.Inge O schreef:dank jeTrevor schreef: Btw, je hebt hele mooie wartjes.![]()
![]()
ze zijn niet alleen mooi, ze zijn daarbij nog lief ook!
ik had trouwens tot een half jaar terug ook nog een DH, maar die is er ondertussen niet meer. was ook een prachtbeest
.
En je wartjes zien er ook lief uit.
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
Ivan, ook DH valt aan de lijn ook uit. Pas eens losgegooid,(in samenspraak met andere hondeneigenaar) En er is niks gebeurd. Staart ging laag, houding werd wat deemoedig(anders kan ik het niet omschrijven) en na wat gesnuffel loopt Ivan gewoon achter me aan. Het was ook wel onbekend terrein voor hem, ik denk dat ik dat hier voor de deur niet hoef te proberen.