Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zij rijdt op me???!!!!
Moderator: moderatorteam
- Illie
- nieuw lid
Zij rijdt op me???!!!!
Purdy heeft sinds een week een rare gewoonten. Als ik lekker met haar aan het spelen ben begint ze soms in eens tegen me aan te rijden. We zijn dan gewoon een spelletje aan het doen met iets en ineens pakt ze me been vast en begint te rijden. En dat voor een vrouwtje. Mn vorige hond deed het wel eens op haar kussen als ze heel blij was (ook een vrouwtje), maar dit is nieuw voor mij.
Ik weet niet zo goed of ik haar daarvoor moet straffen. Nu "maak" ik haar maar van me been los en zet haar neer.
Waarom doet Purdy dat? En moet ik dat afkeuren?
Ik weet namelijk niet zo goed wat ik er mee moet doen.....Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Groetjes,
Ilse.
Ik weet niet zo goed of ik haar daarvoor moet straffen. Nu "maak" ik haar maar van me been los en zet haar neer.
Waarom doet Purdy dat? En moet ik dat afkeuren?
Ik weet namelijk niet zo goed wat ik er mee moet doen.....Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Groetjes,
Ilse.
- Zoie
- Zeer actief
-
carolien
- Actief
- Mijn ras(sen): kr chihuahua, kr jack russ, mix van....??
- Aantal honden: 3
-
tineke
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Het kan inderdaad een uiting van opwinding zijn. Het kan ook een uiting van dominantie zijn. Hoe oud is Purdy?
Hoe dan ook ik zou haar er niet voor straffen omdat je niet zeker weet welke motivatie zij heeft. Ik zou wel laten blijken dat je er niet van gediend bent. Dus een duidelijke nee en haar van je been afhalen en het spel stoppen
Hoe dan ook ik zou haar er niet voor straffen omdat je niet zeker weet welke motivatie zij heeft. Ik zou wel laten blijken dat je er niet van gediend bent. Dus een duidelijke nee en haar van je been afhalen en het spel stoppen
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
is meestal dominatie , aan de rangorde werken , en niet toelaten
niet straffen , maar een duidelijk nee , zulke singnalen , net als
grommen , betekenen iets , nooit straffen , probleem opzoeken
meeste problemen zijn ook rangordeproblemen , maar zo miniem
dat we er ons niet aan storen , als ze het ondanks je vermaning
blijft doen , even je dag dagelijkse routine en gedragingen nazien
en daar de ,fout, gaan zoeken
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Aan houding zie je niets. Een hond kan in zowel een hoge als een lage houding dominant gedrag vertonen.Wil de hond schreef:Je kunt denk ik aan de houding van Purdy wel aflezen of het dominant gedrag is, of gewoon pure opwinding.
Je moet het rijden niet toestaan en ik vind ook dat je er best tegen mag optreden door de hond over de snuit te pakken en met een forse NEE weg te zetten. OOk stop je het spel. Blijkbaar gebeurt er tijdens het spel iets waardoor ze het gevoel krijgt iets meer te mogen dan de bedoeling is. Zit je laag tijdens het spelen of laat je haar veel winnen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedoel met houding niet alleen de stand van de diverse lichaamsdelen, maar ook hoe zij op dat moment overkomt, dwingend, opdringerig, enigszins bezeten, of gewoon een beetje over de rooie etc.Eline* schreef:Aan houding zie je niets. Een hond kan in zowel een hoge als een lage houding dominant gedrag vertonen.Wil de hond schreef:Je kunt denk ik aan de houding van Purdy wel aflezen of het dominant gedrag is, of gewoon pure opwinding.
![]()
Maar je hebt wel gelijk, natuurlijk, aan lichaamshouding op zich moet je niet teveel waarde hechten.
Ik had vroeger een teefje die ook regelmatig even op mijn been ging staan te rijden. Ik ben er 100% van overtuigd dat daar geen dominantie-gedachtes achterzaten. Was gewoon opwinding, en ze vond het geloof ik ook wel erg lekker.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is dus gedrag.Wil de hond schreef:Ik bedoel met houding niet alleen de stand van de diverse lichaamsdelen, maar ook hoe zij op dat moment overkomt, dwingend, opdringerig, enigszins bezeten, of gewoon een beetje over de rooie etc.
Aan lichaamshouding kan je alles aflezen..maar niet of gedrag aangeeft dat de hond hogerop wil klimmen of niet. Als een hond ranglager is en hogerop wil, is hij lager in rang en zal dus een lagere houding kunnen hebben. Is de hond al de baas en bevstigt alleen zijn status dan zie je een hoge houding.Maar je hebt wel gelijk, natuurlijk, aan lichaamshouding op zich moet je niet teveel waarde hechten.
Ik denk dat als een hond op een mens of andere hond rijdt er altijd dominantie in het spel is. Anders is het afreageren en dan nog is het dus terug te voeren op dominantie, want je reageert je af naar beneden in de rangorde en niet omhoog.Ik had vroeger een teefje die ook regelmatig even op mijn been ging staan te rijden. Ik ben er 100% van overtuigd dat daar geen dominantie-gedachtes achterzaten. Was gewoon opwinding, en ze vond het geloof ik ook wel erg lekker.
Ik sta het dus onder geen beding toe en het zou voor mij altijd signaal zijn om aan de rangorde te gaan werken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik verzeker je dat mijn teefje absoluut geen enkele pretentie had om hogerop te komen.
Volgens mij vond ze het gewoon lekker, mede omdat ze echt met "een bepaald plekje" probeerde een soort wrijvend kontakt te bewerkstelligen, en als dat kontakt eenmaal tot stand was gebracht zich echt als een heel hitsig teefje begon te gedragen. Zeg maar dat ze in een hogere versnelling kwam. :N:
Volgens mij vond ze het gewoon lekker, mede omdat ze echt met "een bepaald plekje" probeerde een soort wrijvend kontakt te bewerkstelligen, en als dat kontakt eenmaal tot stand was gebracht zich echt als een heel hitsig teefje begon te gedragen. Zeg maar dat ze in een hogere versnelling kwam. :N:
- Illie
- nieuw lid
Purdy is nu 2enhalf.
Ze is een onwijs onderdanig hond. Zit echt niets dominant in. Als ze met andere honden aan het spelen is gaat ze vaak op haar rug liggen.
Laatst gaf ik haar een koekje waar een puppy bij was. Dat koekje gaf ze toen aan die pup. Zo lief!
Ik denk dus ook dat het meer opwinding is van haar.
Als ik een spelletje aan het doen ben( bv een trek spelletje) win ik uiteindelijk. Of als we met de bal aan het spelen zijn geweest is die op het laatst altijd van mij.
Tot nu straf ik haar niet echt voor het gedrag. Wel maak ik haar los en zet haar dan op de grond.
Ze is een onwijs onderdanig hond. Zit echt niets dominant in. Als ze met andere honden aan het spelen is gaat ze vaak op haar rug liggen.
Laatst gaf ik haar een koekje waar een puppy bij was. Dat koekje gaf ze toen aan die pup. Zo lief!
Als ik een spelletje aan het doen ben( bv een trek spelletje) win ik uiteindelijk. Of als we met de bal aan het spelen zijn geweest is die op het laatst altijd van mij.
Tot nu straf ik haar niet echt voor het gedrag. Wel maak ik haar los en zet haar dan op de grond.
-
jelle
- Zeer actief
Er kan een wereld van verschil zitten in de houding van een hond naar andere honden toe en naar mensen toe.Illie schreef:Purdy is nu 2enhalf.
Ymke is er naar andere honden een die zich niet de kaas van het brood laat eten (gelukkig wel op een sociale manier). Wie met een grote bek aan komt zetten kan er een terug krijgen. Is de andere hond gewoon rustig dan zul je haar ook niet horen.
Als ik mijn stem een beetje verhef kruipt ze al bijna, en ze benadert alle mensen met een redelijk lage houding.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is onzekerheid en geen onderdanigheid. Ze heeft immers geen rangorde met een vreemde hond.Illie schreef:Purdy is nu 2enhalf.
Ik denk dus niet dat het puur opwinding is en zo wel dan reageert ze het nog op jou af. Ik denk dat je haar inderdaad zoals je doet moet laten stoppen en ik zou het hele gedrag niet te snel aan de kant schuiven als totaal onbelangrijk. Het zegt namelijk gewoon wel wat.Ik denk dus ook dat het meer opwinding is van haar.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Illie
- nieuw lid
-
Sjiel
- Zeer actief
-
Gast
-
Yndra
- Actief
Rijden is een vorm van dominant gedrag, dit kan de hond in een lage houding doen of hoge houding. Ik geloof nooit zo in verhalen van: hij zat even niet lekker in zijn vel en daardoor begon hij te rijden. Kijk gewoon naar de feiten en zet de puntjes op de i. Geef de hond meer duidelijkheid en leiding. En stop met een activiteit als de hond gedrag vertoont die jij niet wilt.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Owwwww Purdy ken ik welIllie schreef:Purdy is nu 2enhalf.
Maar Purdy is een kleine dondersteen hoor, heel lief, maar vergis je niet in haar onderdanige houding soms. Dus inderdaad zoals hier al gezegd werd: niet accepteren dat je hond op jou rijdt. Duidelijk hierin zijn, 'nee!' zeggen en haar wegduwen.