Tot zover het inleidende verhaaltje.
Voor de castratie was hij 'n ietwat dominant hondje naar kleine honden en gewoon 'normaal' naar grotere honden. Op die kleine hondjes reed hij dan om zijn dominantie te laten blijken, maar na een snauw was het ook goed.
Na de castratie lijkt hij zijn sociale gedrag te zijn kwijt geraakt. Ik ben meegeweest met een stabij-wandeling (ook al is Tip dan geen stabij, maar 'n boerenfox-geval). Het was een grote groep honden (ongeveer 10) en dat ging op zich met de meeste honden heel goed, maar met een paar honden deed hij echt debiel. Zelfs toen hij op zijn plek werd gezet door een van de grotere honden, zich toch verzetten ipv zich gewonnen geven.
Met wandelen komen we ook wel eens een enkele hond tegen en daar doet hij nu veel anders tegen dan voor de castratie.
In zijn gedrag naar mij toe is hij stukken verbeterd. Hij is veel meer gefocusd op mij (dat kan ook komen omdat we elkaar nu beter kennen natuurlijk). Hij luistert veel beter en is nog net zo'n grote knuffel als dat hij was.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Honden die erg veranderen na een castratie als ze al wat ouder zijn?