Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

in lijn kweken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

in lijn kweken?

Ongelezen bericht door Snorko »

Ik hoorde laats van een nestje waarbij ''in lijn gekweekt'' werd.
De vader van de teef is tevens de opa van de dekreu,weet iemand hoe dit zit?
wat zijn er de voordelen van en wat zijn er mogelijk de nadelen en risicos van?
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Zoek anders even op het forum naar lijnteelt, inteelt, en outcross..
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Inteelt is evt fokken vader dochter/ of moeder/ zoon broer en zus.

lijnteelt is fokken met neven nichten halfbroers/zussen dus wel fam band maar met wat verdere familie.

De reden is dat je op deze manier sneller gebreken naar boven krijgt, maar je kan ook sneller goede eigenschappen vast leggen of een gelijkende type.

Het gevaar is als je met een kleine populatie begint zoals de Saarlooswolfhond, met een paar broers en zussen neven en nichten plm zo,n 6 hondjes bij elkaar wat dus in 1982 gebeurde, dan moet je niet de pech hebben dat er een erfelijke afwijking in zit.

En dat gebeurde net wel, en dat was nu net een van de belangrijke fokreuen Edo die 100% drager van het PRA gen was, en die Edo komt nu in elke lijn verschillende keren voor
En op dit moment barst het van niet vrij geven honden bij een RV .
De populatie is maar plm 300 stuks.
Dus 20 niet vrijgeven honden op deze kleine inteelt populatie is een ramp.
Dan zijn de dragers niet meer te tellen.

Kijk dit is nu maar een voorbeeld, maar zo kan het met elk ras en met verschillende afwijkingen..
Je kan versneld iets moois vast leggen maar ook andersom, dus een ras kapot fokken.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

inteelt/lijnteeld is geen verorzaker van gebreken maar uiter van gebreken.
met 20 honden die geen gebreken hebben kan ja daar oneindig lang lijnteelt mee beoefenen.

mol :8):
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:inteelt/lijnteeld is geen verorzaker van gebreken maar uiter van gebreken.
met 20 honden die geen gebreken hebben kan ja daar oneindig lang lijnteelt mee beoefenen.

Inderdaad, zoals ik al aangaf je moet niet de pech hebben dat er al gelijk een erfelijk gebrek in zit.

Maar toch blijft het een gevaar met een kleine populatie uit een grote populatie door oneindig door te gaan met fokken dat je zeer grote kans maakt iets fouts voor goed vast te leggen zonder dat je het beseft, dat kan immuniteit tegen een huidziekte of andere vrij onzichtbare ziektens zijn, dat je dus een weerstand weg fokt, er zijn legio voorvallen.
Om toch even op PRA en de SWH terug te komen, die plm 20 stuks niet vrij gegeven (bedoelende via de NL artsen 12 lijder en de rest voorlopig niet vrij).
Dat zijn nog maar hondjes die door eigen initiatief van oa leden hebben laten onderzoeken, de meeste uitslagen zijn ondertussen al weer verlopen want de uitslag voor een evt vrije hond is maar 1 jaar geldig.
Dus inprinciepen moeten er zeker nog zo'n 200 honden van de 300 onderzocht worden.

Ik blijf altijd een voorstander om open te blijven staan voor andere fokkers om het te volgen en samen te werken, dat een ras niet te eng wordt.

Je kan een ras hebben van tienduizend honden, maar als er een reu teveel gebruikt wordt en die mankeert iets wat bij hem niet naar boven kwam, ja dan kan je zelfs een groot ras kapot krijgen, kijk maar bij de Berner Sennen .

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Mol schreef:inteelt/lijnteeld is geen verorzaker van gebreken maar uiter van gebreken.

Inderdaad, zoals ik al aangaf je moet niet de pech hebben dat er al gelijk een erfelijk gebrek in zit.

Maar toch blijft het een gevaar met een kleine populatie uit een grote populatie door oneindig door te gaan met fokken dat je zeer grote kans maakt iets fouts voor goed vast te leggen zonder dat je het beseft, dat kan immuniteit tegen een huidziekte of andere vrij onzichtbare ziektens zijn, dat je dus een weerstand weg fokt, er zijn legio voorvallen.
Om toch even op PRA en de SWH terug te komen, die plm 20 stuks niet vrij gegeven (bedoelende via de NL artsen 12 lijder en de rest voorlopig niet vrij).
Dat zijn nog maar hondjes die door eigen initiatief van oa leden hebben laten onderzoeken, de meeste uitslagen zijn ondertussen al weer verlopen want de uitslag voor een evt vrije hond is maar 1 jaar geldig.
Dus inprinciepen moeten er zeker nog zo'n 200 honden van de 300 onderzocht worden.

Ik blijf altijd een voorstander om open te blijven staan voor andere fokkers om het te volgen en samen te werken, dat een ras niet te eng wordt.

Je kan een ras hebben van tienduizend honden, maar als er een reu teveel gebruikt wordt en die mankeert iets wat bij hem niet naar boven kwam, ja dan kan je zelfs een groot ras kapot krijgen, kijk maar bij de Berner Sennen .

Gr Bertus.
dat kan altijd, dat is het voordeel van lijnteelt/inteelt je weet welke gebreken er in je lijn zitten en kan deze er dan uit fokken alleen maar outcross fokken is indeze vind ik jer kop in het zandsteken voor het probleem

Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diana »

Heb ik toch een vraagje erover lijnteelt dus he!

Als ik het goed begrijp mag je dus neven en nichten maar ook opa met kleinkind kruisen??

Maar ff een stomme vraag misschien, hoe zit het dan met, en dan vergelijk ik het even met mensen, heb je bij honden geen kans op "mongooltjes dan"??Of andere gekke afwijkingen omdat het familie van elkaar is?

Misschien heel stom hoor maar ik heb er echt geen idee van.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Diana schreef:Heb ik toch een vraagje erover lijnteelt dus he!

Als ik het goed begrijp mag je dus neven en nichten maar ook opa met kleinkind kruisen??

Maar ff een stomme vraag misschien, hoe zit het dan met, en dan vergelijk ik het even met mensen, heb je bij honden geen kans op "mongooltjes dan"??Of andere gekke afwijkingen omdat het familie van elkaar is?

Misschien heel stom hoor maar ik heb er echt geen idee van.
Nee hoor dat is geen gekke vraag, gekke vragen bestaan gewoonweg niet als ze serieus bedoeld zijn.

Ik kom hier op terug om dat men in 1998 een hond hebben laten inslapen met zeer zware gedragstoornissen plus de hond had een mismaakte korte snuit.
Omdat deze hond uit een zeer zware inteelt lijn komt, zoek ik het nog even uit.

Gr Bertus.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hier een 'artikel", welke ik zelf vrij duidelijk vind over inteelt, lijnteelt, outcross..

Inteelt

De definitie van inteelt is het doen paren van twee individuen ‑ in dit geval honden ‑ die nauw aan elkaar verwant zijn: va­der‑dochter, broer‑zuster, moeder‑zoon of halfbroer‑halfzus­ter. Bij paring van bloedverwanten in de eerste graad spreekt men ook van incestteelt. Inteelt is de meest vlugge manier om uniformi­teit vast te leggen, omdat het een concentratie van genen geeft en omdat ‑ als men er mee doorgaat ‑ alle hieruit geboren honden dezelf­de genetische constructie zullen hebben. Soms kan het type in één generatie van inteelt worden vastge­legd. Soms worden broer en zuster gepaard als de combinatie van de reu en de teef in kwestie bijzonder veel succes heeft. Als men een dochter aan de vader paart wordt het "bloed" van de vader geconcentreerd. Als men de eigenschappen van de moederhond wil vastleggen, dan wordt de moeder met de zoon gekruist of met een halfbroer of ‑zuster, die de­zelfde moeder heeft.

Ofschoon soms ieder denkbaar defect ten onrechte in verband wordt gebracht met inteelt, is het zo dat inteelt geen pro­blemen veroorzaakt, als het met zorg wordt gedaan. Inteelt concentreert (vermenigvuldigt als het ware) eigenschappen die al aanwezig waren en inteelt brengt verborgen eigenschappen (=recessief aanwezig) aan de oppervlakte. Dit kan uit de aard der zaak wenselijk of juist ongewenst zijn. Daarom heeft inteelt alleen succes, als exempla­ren van het ras met voor­treffelijke eigen­schappen en met weinig of geen recessieve genen voor serieuze fouten worden gebruikt. Er moet dus een strenge selectie plaats vinden op gezondheid, immuniteit, karakter en positief gewenste eigenschappen van een gebruiks­hond. Als men goed met inteelt omgaat, is het een manier om het bloed van een uitzon­derlijke hond vast te leggen en zo invloed te hebben op meen gehele lijn. Een hond, die voorkomt uit een echt juiste in­teelt, kan grote invloed hebben. Hij zal redelijk zuiver de hoedanigheden die hij duidelijk vertoont vererven en zal ze daarom ook vrij constant doorgeven. Dit geldt nog sterker voor een hond, die voorkomt uit twee genera­ties inteelt of uit een combinatie van honden, die voorouders hebben uit lijnteelt of uit dezelfde lijn, waarbij eenminimum aan outcross (=bloedverversing) met de voorouders is gedaan.

*Lij­n­teelt

Lijn­teelt bete­kent twee hon­den met el­kaar pa­ren, die aan beide kan­ten van de stam­boom gezamenlijke voorouders heb­ben, maar die moet zo nauw verwant zijn als bij inteelt. De honden, waarmee lijnteelt wordt gedaan, moeten honden zijn van een type dat men wil behouden. Lloyd Brackett stelt in zijn uit­muntend boek "Planned Breeding", dat als men zegt dat een hond uit lijn­teelt afkomstig is, onze eerste vraag zou moeten zijn: "Uit welke lijnen dan wel?" Een stamboom, die eenvoudigweg één of twee honden opdubbelt heeft geen waarde, tenzij deze honden van een buitengewoon type waren, een type dat men zou willen behouden. Lijnteelt op twee honden van middelmatige kwaliteit is bijna net zo gevaarlijk als inteelt op honden met hetzelf­de defect.

Lijnteelt is het meest veilige programma op de lange termijn, omdat gewenste en niet gewenste trekken geleidelijk aan over verscheidene generaties heen worden vastgelegd. Omdat fouten zelden tegelijkertijd aan de oppervlakte komen, kan er in gedeel­tes mee worden afgerekend. Met lijnteelt kan men voor onbepaalde tijd doorgaan als in de lijn honden voorkomen die de fouten die men tegengekomen is kunnen verbeteren.

Ofschoon lijnteelt langzamer werkt dan inteelt, komt lijnteelt tenslotte uit op een uniforme dominante lijn, meestal bij de tweede of de derde generatie. Als inteelt en lijnteelt in een fokprogramma worden gecombineerd, kan het resultaat een zeer sterke stamboom zijn.

Lijnteelt echter alleen om de stamboom is absurd. De honden moeten elkaar ook als individuele typen aanvullen. De lijn moet het versterken ervan waard zijn, anders kan de fokker zijn proble­men verdubbelen. Net als bij inteelt moet soms een outcross worden gedaan om de benodigde verbetering te krijgen.

Een veel gehoorde mening is, dat de meest waardevolle hond ‑ wat het fokken betreft ‑ er één is met een stamboom waarbij lijnteelt gedaan is. Deze honden zal zichzelf gelijkmatiger vererven dan een hond uit voorouders die geen relatie met elkaar hebben. Een dergelijke hond kan gebruikt worden om een gevestigde lijn voort te zetten of hij kan bij lijnteelt gebruikt worden om een nieuwe lijn te vormen. Hij kan bij inteelt gebruikt worden of er kam met hem een outcross worden gedaan naar behoefte en hij zal dan altijd nog enigszins voorspelbaar vererven. Het fokken door middel van inteelt of door middel van een outcross is aan meer grenzen gebonden.

*Een outcross

Een outcross wil technisch zeggen, dat er twee honden worden gebruikt die geen familie van elkaar zijn. Omdat zo goed als alle honden van een bepaald ras in een bepaald land enige relatie met elkaar hebben ‑ als men de stambomen naloopt tot aan het begin ‑ beschouwen we elke hond, waarvan een enkele of helemaal geen naam meer dan één keer voorkomt in een stam­boom van vier genera­ties als een echter outcross. Twee honden uit verschillende lijnen, die afkomstig zijn uit inteelt, kunnen met elkaar gepaard worden en brengen dan een "eerste generatie outcross" voort, zoals dat genoemd wordt. De daaruit voorkomende nakomelingschap zal, als deze honden terug gepaard worden aan honden uit elkaars lijn, pups uit lijnteelt genoemd kunnen worden. Het op dergelijke manier toepassen van een bloedverversing kan ons anatomisch goed gebouwde gebruikshon­den met een harde constitutie en een goed karakter brengen. Outcrossen die gewoon gedurende verscheidene generaties gedaan worden, kunnen niet worden beschouwd als afkom­stig uit een gepland fokprogramma, tenzij er een strenge selectie wordt gedaan met het type als basis. Als en de genetische achter­grond en het fenotype (=het zichtbare zoals het is ontstaan uit samenwerking van erfelijke aanleg en het beïnvloedende milieu) van de hond verschil­lend zijn, dan is het fokprogramma in geen enkel opzicht gericht. Het is goed om te weten dat bloedverversing in een gevestigde bloed­lijn een heel moeilijke opgave is.

*De grenzen van inteelt

Omdat inteelt eenvoudigweg hoedanigheden vastlegt, die al in een lijn bestonden, is het mogelijk dat fouten zowel als deugden worden vastgelegd. Inteelt moet eigenlijk nooit worden gedaan met minder dan "top" dieren en wordt ook niet aanbevo­len, als onvoldoende kennis over voorouders over tenminste drie generaties aanwe­zig is. Een exemplaar van een slechte kwali­teit, dat voor inteelt wordt gebruikt, is in een fokpro­gramma meer te verafschu­wen dan een minder goede hond uit verschil­lende lijnen afkom­stig. "Top" honden zijn echter niet altijd­ de drager van de fok! Ervaring geeft vaak ook het tegendeel aan. In wezen is het meest belangrijke welke hond in zijn genen de dominantie bezit om zijn goede kwaliteiten en eigen­schappen over te dragen aan zijn nakomelingen!

Nadat een bepaalde hoeveelheid honden die nauw verwant zijn zijn gebruikt, kunnen sommige fouten aan de oppervlakte komen. Met iedere generatie van inteelt wordt het moeilijker om ze er uit te fokken en de hond van slechte kwaliteit, die afkomstig is van inteelt, zal dominant worden wat betreft het voortbren­gen van zijn fouten.

Deze kennis brengt dus met zich mee dat we honden moeten fokken die voldoen aan het gewenste type. Hier kan aan worden toegevoegd dat de erfelijkheidsgraad voor de anatomie (fenoty­pe) ongeveer 60 procent bedraagt terwijl de erfelijkheids­graad voor het karakter en het gedragspatroon in de vaderlijke componenten bij ongeveer 16 à 18 procent en in de moederlijke componenten bij ongeveer 20 tot 30 procent ligt. De teef erft dus sterker de karakter eigenschappen door dan de reu.

http://home.concepts.nl/~kynetho/3_FOKKEN.htm
Laatst gewijzigd door yamie op 04 feb 2005 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Diana
Actief
Contacteer:

Hey Jamie dank je wel :ok: dat is zeker duidelijk.

Ik ga dit opslaan vindt het heel erg intressant om hierover te lezen.

Als je toevallig een link voor me hebt waar dot soort dingen staan hou ik me aan bevolen!
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Diana schreef:Hey Jamie dank je wel :ok: dat is zeker duidelijk.

Als je toevallig een link voor me hebt waar dot soort dingen staan hou ik me aan bevolen!
Kijk nu kan je zien wat Mol en ik bedoelen, als je een werkelijk goede stam hebt met een gedegen goede en gezonde afstamming, dan kan je wel met kennis behoorlijk lijn en inteelt plegen.

Zo.n stam kan je wel eens verkrijgen als je een ras hebt waar er een groot aantal van is, dan praten we over duizende honden in de wereld.

Neem je nu het NL ras de Saarlooswolfhond die in 1975 erkend is maar wat in die tijd gewoon een ratjetoe is van typen en afstamming .
En er zijn er nog maar een stuk of 6 over in 1982 om tegebruiken voor het huidige bestand, dan snap je wel dat je honden hebt waar om de bliksem behoorlijke erfelijke afwijkingen in zitten.

Ja dan in en lijnteelt met dat restant, een kind snap dan nog wel dat er in de latere generaties gebreken naar boven komen.
Ze kunnen er niets aan doen dit is nu eenmaal een natuurwet, je kan alleen maar proberen het beste er van te maken.

Waar ze wel schuldig aan zijn dat is het te ontkennen, en de eigenaren dom houden.

Gr Bertus.
Diana
Actief
Contacteer:

Eigenaren dom houden vindt ik een hele kwalijke zaak!

Maar goed de meeste fokkers steken toch hun kop in het zand als je met een erfelijk gebrek op de proppen komt!

Ik dacht altijd dat inteelt heel slecht was ,maar hieruit kan ik dus opmaken dat als je maar heel goed uitkijkt het een hele verbetering voor het ras zou kunnen betekenen.

Als je dus een DD neemt kan zoiets dus wel denk ik he,daar zijn er best veel van.

Het jammere vindt ik dan weer dat als ik even mijn eigen knul als voorbeeld neem, dat hij door zijn kleur is uitgesloten van fok, terwijl zijn karakter echt goud is.
Maar goed wie weet dat daar ooit verandering in komt.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
Mol
Zeer actief

idorh schreef:

Kijk nu kan je zien wat Mol en ik bedoelen, als je een werkelijk goede stam hebt met een gedegen goede en gezonde afstamming, dan kan je wel met kennis behoorlijk lijn en inteelt plegen.

Zo.n stam kan je wel eens verkrijgen als je een ras hebt waar er een groot aantal van is, dan praten we over duizende honden in de wereld.

Neem je nu het NL ras de Saarlooswolfhond die in 1975 erkend is maar wat in die tijd gewoon een ratjetoe is van typen en afstamming .
En er zijn er nog maar een stuk of 6 over in 1982 om tegebruiken voor het huidige bestand, dan snap je wel dat je honden hebt waar om de bliksem behoorlijke erfelijke afwijkingen in zitten.

Ja dan in en lijnteelt met dat restant, een kind snap dan nog wel dat er in de latere generaties gebreken naar boven komen.
Ze kunnen er niets aan doen dit is nu eenmaal een natuurwet, je kan alleen maar proberen het beste er van te maken.

Waar ze wel schuldig aan zijn dat is het te ontkennen, en de eigenaren dom houden.

Gr Bertus.
en ik blijf er van over tuigt bertus dat als je er vreemt bloed doorheen haalt van een tjech of van een duitser en met die F1 honden verder fokt dat er een hoop elende gespaart kan blijven in de Saarloos en dit dan in goede kombinatie met lijnteelt is het ras echt te redden.

en voor Diana
inteelt is niet de veroorzaker van gebreken zoals een mongooltje, maar inteelt is de uiter van de gebreken in je gene pole

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
en ik blijf er van over tuigt bertus dat als je er vreemt bloed doorheen haalt van een tjech of van een duitser en met die F1 honden verder fokt dat er een hoop elende gespaart kan blijven in de Saarloos en dit dan in goede kombinatie met lijnteelt is het ras echt te redden.

en voor Diana
inteelt is niet de veroorzaker van gebreken zoals een mongooltje, maar inteelt is de uiter van de gebreken in je gene pole

Patrick ik ben met je eens dat nieuw bloed (misschien heel noodzakelijk)ten goede is voor evt normale gelijkmatige gezonde nesten en voor meerdere zaken.

Maar je haalt met nieuw bloed absoluut niet het PRA weg, ivm je weet niet wie en waar de dragers zitten, dus het is uitstel van executie.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.

en voor Diana

Patrick ik ben met je eens dat nieuw bloed (misschien heel noodzakelijk)ten goede is voor evt normale gelijkmatige gezonde nesten en voor meerdere zaken.

Maar je haalt met nieuw bloed absoluut niet het PRA weg, ivm je weet niet wie en waar de dragers zitten, dus het is uitstel van executie.

Gr Bertus.
jd weet in zover toch waar de dragers zijn als er uiter uit komen of zie ik dat verkeert??

idorh
Zeer actief
Contacteer:

..
Laatst gewijzigd door idorh op 04 feb 2005 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef:
Mol schreef: en ik blijf er van over tuigt bertus dat als je er vreemt bloed doorheen haalt van een tjech of van een duitser en met die F1 honden verder fokt dat er een hoop elende gespaart kan blijven in de Saarloos en dit dan in goede kombinatie met lijnteelt is het ras echt te redden.

en voor Diana

Gr Bertus.
jd weet in zover toch waar de dragers zijn als er uiter uit komen of zie ik dat verkeert??

Als je met spiegelen een lijder van PRA hebt, dan zijn de vader en moeder van de lijder en elk kind van een lijder drager.
Dat wil zeggen je kan alleen een lijder PRA zijn als je 1 fout gen van de moeder en de vader heb gekregen, dus de lijder heeft 2 fouten genen, dat wil dan weer zeggen dat een lijder alleen maar foute genen kan door geven.
Op deze manier weet je wie dragers zijn.

In de praktijk zijn er altijd dragers en lijders gebruikt, dat kan komen door dat de fokkers in verleden nooit gespiegelt hebben, of ze spiegelen tussen de 2 en 4 jaar, en de hond is vrij op dat moment en je gebruikt hem/haar dan kan het toch een lijder zijn om dat het veel voorkomt dat het afsterven v/h netvlies pas te zien is tussen hun plm 5e en 12e jaar.

En als er een drager gebruikt is of wordty en er zijn 8 pups dan kan niemand vertellen welke pup een fout gen krijgt.

Gr Bertus.
als er een hond pra blijkt te hebben moet je dat gehel nest en ouders daar van uitsluiten voor de fok , of praat ik nou onzin?

er zijn wel meerdere rassen van de onder gang geret door een antal over gebleven exenplaren te fokken met andere rassen met de zelfde verwantschap, neem Ca de Bou
je moet sterk gaan snijden in het totaale fok matriaal wat er nu aanwezig is en een nieuwe basis vormen want zoals het nu gaat in het ras saarloos is dwijlen met de kraan open.

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
als er een hond pra blijkt te hebben moet je dat gehel nest en ouders daar van uitsluiten voor de fok , of praat ik nou onzin?

er zijn wel meerdere rassen van de onder gang geret door een antal over gebleven exenplaren te fokken met andere rassen met de zelfde verwantschap, neem Ca de Bou
je moet sterk gaan snijden in het totaale fok matriaal wat er nu aanwezig is en een nieuwe basis vormen want zoals het nu gaat in het ras saarloos is dwijlen met de kraan open.

In de praktijk zijn er altijd dragers en lijders gebruikt, dat kan komen door dat de fokkers in verleden nooit gespiegeld hebben, of ze spiegelen tussen de 2 en 4 jaar, en de hond is vrij op dat moment en je gebruikt hem/haar dan kan het toch een lijder zijn om dat het veel voorkomt dat het afsterven v/h netvlies pas te zien is tussen hun plm 5e en 12e jaar.

En als er een drager gebruikt is of wordt en er zijn 8 pups dan kan niemand vertellen welke pup een fout gen krijgt.

Er is een remedie, even stoppen met fokken, dan met bijeenkomsten van het ras een arts laten komen en ter plekke laten spiegelen, ook aan alle leden afzonderlijk een brief sturen met de vraag de hond te laten onderzoeken , om kort te zijn de hele populatie van plm 300 stuks laten spiegelen.

Dan heb je in ieder geval als het te zien is een aantal lijders dan weet je ook al hun ouders en evt de kinderen van de lijders zijn dragers, die kan je dan al op zij zetten.
Dan hou je ook apart de nest genoten van lijders.

Ja en verdere moet je via de stambomen bekijken hoe alles loopt.
Dan gewoon eerlijk zijn naar de leden dat er PRA in het ras zit, en dat ze begrip moeten hebben dat er wel eens een lijder uit kan komen .

Maar dat doet een RV nooit van hun leven om dat ze te hoog van de toren hebben geblazen, liever een heel ras erfelijk ziek laten worden dan toe te geven dat Bertus Strijk al jaren gelijk heeft, en neem maar gerust van mij aan ik had liever geen gelijk gehad.

In ieder geval is elke hond van een RV een mogelijk drager.
En dan moet je toch wel zo onvoorstelbaar geluk hebben dat je een paar honden neemt die geen drager zijn om te fokken met nieuw bloed.

Gr Bertus.

idorh schreef:
Mol schreef:

In de praktijk zijn er altijd dragers en lijders gebruikt, dat kan komen door dat de fokkers in verleden nooit gespiegeld hebben, of ze spiegelen tussen de 2 en 4 jaar, en de hond is vrij op dat moment en je gebruikt hem/haar dan kan het toch een lijder zijn om dat het veel voorkomt dat het afsterven v/h netvlies pas te zien is tussen hun plm 5e en 12e jaar.

En als er een drager gebruikt is of wordt en er zijn 8 pups dan kan niemand vertellen welke pup een fout gen krijgt.

Er is een remedie, even stoppen met fokken, dan met bijeenkomsten van het ras een arts laten komen en ter plekke laten spiegelen, ook aan alle leden afzonderlijk een brief sturen met de vraag de hond te laten onderzoeken , om kort te zijn de hele populatie van plm 300 stuks laten spiegelen.

Dan heb je in ieder geval als het te zien is een aantal lijders dan weet je ook al hun ouders en evt de kinderen van de lijders zijn dragers, die kan je dan al op zij zetten.
Dan hou je ook apart de nest genoten van lijders.

Ja en verdere moet je via de stambomen bekijken hoe alles loopt.
Dan gewoon eerlijk zijn naar de leden dat er PRA in het ras zit, en dat ze begrip moeten hebben dat er wel eens een lijder uit kan komen .

Maar dat doet een RV nooit van hun leven om dat ze te hoog van de toren hebben geblazen, liever een heel ras erfelijk ziek laten worden dan toe te geven dat Bertus Strijk al jaren gelijk heeft, en neem maar gerust van mij aan ik had liever geen gelijk gehad.

In ieder geval is elke hond van een RV een mogelijk drager.
En dan moet je toch wel zo onvoorstelbaar geluk hebben dat je een paar honden neemt die geen drager zijn om te fokken met nieuw bloed.

Gr Bertus.
die kan je tot hun 9 jaar gerust laten dekken.

het zal een hele klus zijn maar ik ben er van overtuigt dat als je echt wil het ras pra vrij opnieuw op kan bouwen
en desnoots buiten de RV om er zijn toch ook een antal fokkers die buiten de RV om bzig zijn in het ras.

Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Zijn de dragers van PRA via DNA onderzoek vast te stellen of is dat defect nog niet vast te stellen via DNA onderzoek?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Zijn de dragers van PRA via DNA onderzoek vast te stellen of is dat defect nog niet vast te stellen via DNA onderzoek?
Als je praat over evt SWH,s dan is daar het gen nog niet van gevonden.

Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef: ja dat is zeker zo en inderdaad er zou een fok stop moeten komen vaar een 3 tot 4 tal jaren.
en dan zou je daar uit moeten gan selekteren om je fok programa mee op te starten.
klinkt lullig maar een hoop out bloed moet er uit met namen zullen er teven sneuvelen in dat gedeelte omdat deze niet meer producief zijn reuen daar in tegen wel.
die kan je tot hun 9 jaar gerust laten dekken.

het zal een hele klus zijn maar ik ben er van overtuigt dat als je echt wil het ras pra vrij opnieuw op kan bouwen
en desnoots buiten de RV om er zijn toch ook een antal fokkers die buiten de RV om bzig zijn in het ras.

Er zijn fokkers buiten een RV die het heel goed doen met het materiaal die ze hebben, en er zijn werkelijk knoeiers.

Binnen een RV hollen zij zich ook uit om dat er niks naar buiten en niks naar binnen komt, ze hebben een klein aantal mooie honden maar ja het is een hol ei.
Gelukkig is er al een man geweest van een RV die maling had aan de contracten, en zijn RV hond heeft laten dekken met een hond buiten een RV, deze man heeft ook glorieus de rechtszaak gewonnen, en heeft geen boete hoeven te betalen aan een RV.

Wij zijn nu ook in voorbereiding om nog enkele honden van een RV te laten dekken met er van buiten.

Patrick ik wordt als leugenaar neer gezet, en vele malen zijn mijn artikels op dit forum weg gehaald dmv klachten van een RV, om dat niks waar is wat ik vermeld volgens hen.

Nu zal ik is puur feiten geven die controleerbaar zijn, dan wil ik van jou wel eens vernemen hoe volgens jou een ras er voor staat.

Als eerste ik moet gokken hoe groot de populatie honden is van een RV, binnenkort komen de gegevens naar buiten via de RvB, maar ik schat dat het al jaren tussen de 300 a 400 honden zijn.

Nou je weet dat er een oogartsen team is die aangesloten is aan de RvB, zij alleen zijn in NL bevoegd voor het officiële oogonderzoek, je weet ook dat een uitslag maar een jaar geldig is als de hond voorlopig nietvrij of helemaal vrij is, na een jaar kan je niet meer zeggen de hond is vrij, er moet dan weer opnieuw gespiegeld worden.
Dan weet jij ook dat je vroege vormen hebt en dat als de hond PRA heeft het soms te zien is in het nest maar meestal tussen hun 4e en 12e jaar.
Dan weet jij ook dat als je een lijder hebt dat de ouders minimaal drager zijn en dat die ouders weer van hun vader of moeder het zieke gen hebben mee gekregen en die weer van een van hun ouders enz.

Nu de feiten, de documenten heb ik voor mij liggen.
Van de plm 350 stuks moeten er minstens nog zo,n 200 honden onderzocht worden van die plm 150 a 200 stuks gespiegelde honden waren er heel veel die in hun 2e jaar zaten dus erg jong.
En zeker meer dan de helft zijn de uitslagen verlopen , dus eigenlijk kan je maar over een handje vol honden spreken die op papier rechtsgeldig vrij zijn t/m het volgende oogonderzoek.

Er zijn wat mij bekend is en wat op papier staat v/a 1996 tot heden van artsen waarvan de uitslagen bij de RvB komen in NL. volgens een clubblad 5 voorlopig niet vrij en een lijder.
En die door ons eigen initiatief zijn ontdekt is twee voorlopig niet vrij met 12 lijders .

Het komt dan neer op 20 nietvrij gegeven honden op de plm 100 rechtsgeldige uitslagen die niet verlopen zijn, dan moeten er nog zo,n 250 gespiegeld worden.
Ik verwacht dat als alle honden van een RV nu opnieuw zouden worden gespiegeld min de lijders , dan kom je ongeveer uit op nog levende honden 25 a 30 stuks lijders.
Ja dan hou ik het nog op heel weinig, en als ze zeggen het is niet waar , dan is het heel eenvoudig laat alles maar eens spiegelen.

En waar zitten echt alle dragers :19:

Gr Bertus
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Uit liefde voor de hond, want ik gun geen enkel mens wel of geen rashond blindheid of slecht zicht toe, daarom wil ik toch nog graag even door gaan over deze verschrikkelijke erfelijke oogziekte.

Voor de eigenaars is het niet leuk, en voor de honden nog minder, ze kunnen uit schrik bijt reacties hebben, of verongelukken, de eigenaar kan onbewust de hond straffen door dat hij/zij evt niet op de hoogte van slecht zicht van de hond is.

Kunnen jullie mij nu een verklaring geven waarom een officiële RV geen oproep doet aan alle leden om hun honden al is het maar eenmalig een oog onderzoek te laten doen als ze er evt nooit mee fokken.

Het is pijnloos, kosten zijn maar 40 Euro, en je weet gelijk of de hond een Verhoogde of lichte reflectie heeft of een gezond netvlies.
Feiten zijn dat er vrije honden zijn, (klinisch gezien), dan lichte hyperreflectie dus voorlopig niet vrij en de echte lijders dat vaten en aders werkelijk aangetast en verdwenen zijn .
De praktijk ervaring die ik en een kennis nu hebben is dat er een ras is dat het begint met een oog en later bij de zelfde hond twee ogen plus dunner worden van de bloedvaten.
Dan honden die het normale PRA patroon hebben, het uit zich plm rond hun 4e jaar en zijn dan zo goed als blind met hun 10e of 11e jaar, maar daar voor hebben ze wel degelijk oogproblemen qua zicht (nachtblind).
En dan de honden die het vrij vroeg tonen maar jaren lang wat met blote oog (klinisch)te zien is een stilstand hebben.
Met een echte en juiste ERG protocol kan men binnen 1 dag zien of het PRA is.
Dus een rustig onderzoek met niet teveel mensen er omheen en de hond onder narcose dat de hond geen schrik reacties of spier trekkingen krijgt want die verstoren het beeld plus op een tijdstip dat het onderzoek gebouw gesloten is voor bezoekers omdat er ook absoluut niet met draagbare telefoontjes gebeld mag worden, ook met reden om het ERG beeld niet te verstoren.

En kunnen jullie mij verder verklaren waarom er geen honden van een RV onderzocht worden door de RV die dmv eigen initiatief van leden zijn gaan spiegelen en de juiste protocol van ERG en klinisch onderzoek 100% PRA hebben.

Er is nu nog een lid met een 9 jarige teef die al v/a 2000 pra niet vrij is, waarom wordt die eigenaar niet benaderd om met de anderen honden mee te doen in Duitsland.
En ik ga mij nu zo langzamerhand toch afvragen zullen er nu nog leden zijn die denken dat er bij de RV geen PRA voorkomt ?

Ze zijn nu v/a 2000 bezig met verhalen en onderzoekingen, ze vermelden kosten nog moeite wordt bespaart, en ze zoeken alles tot de bodem uit, dus dat kan jaren en jaren duren .

Ik weet wel zeker dat ze in een week tijd precies kunnen weten hoe het er voor staat, en dat is als eerste wat een RV ook hoort te doen net als een RV uit België die houd deze maand nu al voor de 4e jaar op rij een oogspiegeling dag.
Een NL RV hoeft alleen maar hun leden aan te schrijven plus vermeldingen voor een algehele oogspiegel onderzoek, wat is er nu in Godsnaam zo moeilijk aan om een algehele oproep te doen.
En wat de hondjes aangaand met lichte hyperreflectie, moeten ze wat ik nu al meer hebt aangegeven een juiste ERG onderzoek laten ondergaan in Utrecht, dan weten zij in een halve dag tijd, of deze honden PRA hebben of niet. ZO VERSCHRIKKELIJK EENVOUDIG IS HET.

Een RV heeft in hun voorgaande clubblad twee artikels geschreven over een verloop van 6 honden met oog onderzoek in Duitsland.

Via een forum lid van deze club en het hondenforum.NL ivm vertalingen Engels hebben wij het ERG onderzoek protocol van een RV voorgelegd aan twee beste ERG en spiegel artsen in de wereld, zij hebben ervaring met zeker duizenden honden op gebied van ERG, en timmeren op dat gebied al meer als 40 jaar aan de weg.

Los van elkaar gaven ze aan dat het een absoluut zinloos verkeerd ERG onderzoek was .
Dan het laatste, als ze een ras hebben waar bijna geen of helemaal geen PRA voorkomt, en ze zien bij de hond een hele lichte verhoogde reflectie, dan vermelden ze het maar geven meestal PRA vrij, is het nu een ras met een kleine populatie waarvan de RvB in hun ras beschrijvingen aan geven er komt erfelijke oogziekte in voor en de artsen hebben al tientallen aan getaste honden gehad dan vermelden ze bij deze lichte verhoogde hyperreflectie voorlopig niet vrij, gewoon omdat het te veel voorkomt in dit ras, het zegt niet dat het een lijder is maar ze geven eigenlijk aan dat deze hond moet gevolgd worden.
Dus ik hoop dat de RV te vreden is met dit antwoord op hun vraag in het clubblad januari 2005.
Ze meten dus niet met twee maten.

Mensen dit is geen leuke materie, ik had er al behoorlijk afstand van genomen, maar het laatste jaar hebben wij thuis steeds meer problemen met de 3 PRA lijders onder elkaar omdat zij elkanders tanden en vlaggenvertoon niet meer zien, en omdat ik een clubblad toe gezonden kreeg hoe de mensen weer op een verkeerd been worden gezet, dit is ook een beetje een manier van mij om mijn onmacht wat af te reageren met wel het doel op te komen voor gezonde honden.
Dus ik hoop niet dat jullie mijn reactie wat te hinderlijk vinden, ik zal proberen weer wat stappen terug te doen .

Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 07 feb 2005 14:47, 3 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

idorh schreef:Uit liefde voor de hond, want ik gun geen enkel mens wel of geen rashond blindheid of slecht zicht toe, daarom wil ik toch nog graag even door gaan over deze verschrikkelijke erfelijke oogziekte.

Voor de eigenaars is het niet leuk, en voor de honden nog minder, ze kunnen uit schrik bijt reacties hebben, of verongelukken, de eigenaar kan onbewust de hond straffen door dat hij/zij evt niet op de hoogte van slecht zicht van de hond is.

Kunnen jullie mij nu een verklaring geven waarom een officiële RV geen oproep doet aan alle leden om hun honden al is het maar eenmalig een oog onderzoek te laten doen als ze er evt nooit mee fokken.

Het is pijnloos, kosten zijn maar 40 Euro, en je weet gelijk of de hond een Verhoogde of lichte reflectie heeft of een gezond netvlies.

En kunnen jullie mij verklaren waarom er geen honden van een RV onderzocht worden door hen die dmv spiegelen en de juiste protocol van ERG 100% PRA hebben.

Er is nu nog een lid met een 9 jarige teef die al v/a 2000 pra niet vrij is, waarom wordt die eigenaar niet benaderd om met de anderen honden mee te doen.

Ze zijn nu v/a 2000 bezig met verhalen en onderzoekingen, ze vermelden kosten nog moeite wordt bespaart, en ze zoeken alles tot de bodem uit, dus dat kan jaren en jaren duren .

Ik weet wel zeker dat ze in een week tijd precies kunnen weten hoe het er voor staat, en dat is als eerste wat een RV ook hoort te doen net als een RV uit België die houd deze maand nu al voor de 4e jaar op rij een oogspiegeling dag.
Een NL RV hoeft alleen maar hun leden aan te schrijven plus vermeldingen voor een algehele oogspiegel onderzoek, wat is er nu in Godsnaam nou moeilijk aan om een algehele oproep te doen.
En wat die hondjes aangaand met lichte hyperreflectie, moeten ze wat ik nu al meer hebt aan gegeven een juiste ERG onderzoek laten ondergaan in Utrecht, dan weten zij in een halve dag tijd, of deze honden PRA hebben of niet. ZO VERSCHRIKKELIJK EENVOUDIG IS HET.

Een RV heeft in hun voorgaande clubblad twee artikels geschreven over een verloop van 6 honden met oog onderzoek in Duitsland.

Via een forum lid van dit hondenforum.NL ivm vertalingen Engels hebben wij het ERG onderzoek protocol van een RV voorgelegd aan twee beste ERG en spiegel artsen in de wereld, zij hebben ervaring met zeker duizenden honden op gebied van ERG, en timmeren op dat gebied al meer als 40 jaar aan de weg.

Los van elkaar gaven ze aan dat het een absoluut zinloos verkeerd ERG onderzoek was van deze NL RV .

Mensen dit is geen leuke materie, ik had er al behoorlijk afstand van genomen, maar het laatste jaar hebben wij thuis steeds meer problemen met de 3 PRA lijders onder elkaar omdat zij elkanders tanden en vlaggenvertoon niet meer zien, en omdat ik een clubblad toe gezonden kreeg hoe de mensen weer op een verkeerd been worden gezet, dit is ook een beetje een manier van mij om mijn onmacht wat af te reageren met wel het doel op te komen voor gezonde honden.
Dus ik hoop niet dat jullie mijn reactie wat te hinderlijk vinden, ik zal proberen weer wat stappen terug te doen .

Gr Bertus.
ik snap je helemaal bertus, ik heb geen ervaring met of info van de saarloos, wel weet ik dat dit iets is wat bij vele RV's gebeurt, kop in het zand, niet naar buiten willen treden , geen verplichte onderzoeken enz, ik heb zelf jacken, ik ga met mijn honden naar de specialist, keuring voor cataract en lensluxatie is iets wat bij ons voorkomt... sinds dit jaar is het via de rv om te foken verplicht bij ons, , ja pas sinds dit jaar, rijkelijk laat..maar goed beter als niets...

wat ik begrijp is dat fokkers in jou ras er ook niet voor staan? het intereseert ze niet? of staren ze zich blind op de RV?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:Uit liefde voor de hond, want ik gun geen enkel mens wel of geen rashond blindheid of slecht zicht toe, daarom wil ik toch nog graag even door gaan over deze verschrikkelijke erfelijke oogziekte.

Feiten zijn dat er vrije honden zijn, (klinisch gezien), dan lichte hyperreflectie dus voorlopig niet vrij en de echte lijders dat vaten en aders werkelijk aangetast en verdwenen zijn .
De praktijk ervaring die ik en een kennis nu hebben is dat er een ras is dat het begint met een oog en later bij de zelfde hond twee ogen plus dunner worden van de bloedvaten.
Dan honden die het normale PRA patroon hebben, het uit zich plm rond hun 4e jaar en zijn dan zo goed als blind met hun 10e of 11e jaar, maar daar voor hebben ze wel degelijk oogproblemen qua zicht (nachtblind).
En dan de honden die het vrij vroeg tonen maar jaren lang wat met blote oog (klinisch)te zien is een stilstand hebben.
Met een echte en juiste ERG protocol kan men binnen 1 dag zien of het PRA is.
Dus een rustig onderzoek met niet teveel mensen er omheen en de hond onder narcose dat de hond geen schrik reacties of spier trekkingen krijgt want die verstoren het beeld plus op een tijdstip dat het onderzoek gebouw gesloten is voor bezoekers omdat er ook absoluut niet met draagbare telefoontjes gebeld mag worden, ook met reden om het ERG beeld niet te verstoren.

En kunnen jullie mij verder verklaren waarom er geen honden van een RV onderzocht worden door de RV die dmv eigen initiatief van leden zijn gaan spiegelen en de juiste protocol van ERG en klinisch onderzoek 100% PRA hebben.

Er is nu nog een lid met een 9 jarige teef die al v/a 2000 pra niet vrij is, waarom wordt die eigenaar niet benaderd om met de anderen honden mee te doen in Duitsland.
En ik ga mij nu zo langzamerhand toch afvragen zullen er nu nog leden zijn die denken dat er bij de RV geen PRA voorkomt ?

Een NL RV hoeft alleen maar hun leden aan te schrijven plus vermeldingen voor een algehele oogspiegel onderzoek, wat is er nu in Godsnaam zo moeilijk aan om een algehele oproep te doen.
En wat de hondjes aangaand met lichte hyperreflectie, moeten ze wat ik nu al meer hebt aangegeven een juiste ERG onderzoek laten ondergaan in Utrecht, dan weten zij in een halve dag tijd, of deze honden PRA hebben of niet. ZO VERSCHRIKKELIJK EENVOUDIG IS HET.

Via een forum lid van deze club en het hondenforum.NL ivm vertalingen Engels hebben wij het ERG onderzoek protocol van een RV voorgelegd aan twee beste ERG en spiegel artsen in de wereld, zij hebben ervaring met zeker duizenden honden op gebied van ERG, en timmeren op dat gebied al meer als 40 jaar aan de weg.

Los van elkaar gaven ze aan dat het een absoluut zinloos verkeerd ERG onderzoek was .
Dan het laatste, als ze een ras hebben waar bijna geen of helemaal geen PRA voorkomt, en ze zien bij de hond een hele lichte verhoogde reflectie, dan vermelden ze het maar geven meestal PRA vrij, is het nu een ras met een kleine populatie waarvan de RvB in hun ras beschrijvingen aan geven er komt erfelijke oogziekte in voor en de artsen hebben al tientallen aan getaste honden gehad dan vermelden ze bij deze lichte verhoogde hyperreflectie voorlopig niet vrij, gewoon omdat het te veel voorkomt in dit ras, het zegt niet dat het een lijder is maar ze geven eigenlijk aan dat deze hond moet gevolgd worden.
Dus ik hoop dat de RV te vreden is met dit antwoord op hun vraag in het clubblad januari 2005.
Ze meten dus niet met twee maten.

Gr Bertus..
Yami schreef.
ik snap je helemaal bertus, ik heb geen ervaring met of info van de saarloos, wel weet ik dat dit iets is wat bij vele RV's gebeurt, kop in het zand, niet naar buiten willen treden , geen verplichte onderzoeken enz, ik heb zelf jacken, ik ga met mijn honden naar de specialist, keuring voor cataract en lensluxatie is iets wat bij ons voorkomt... sinds dit jaar is het via de rv om te foken verplicht bij ons, , ja pas sinds dit jaar, rijkelijk laat..maar goed beter als niets...

wat ik begrijp is dat fokkers in jou ras er ook niet voor staan? het intereseert ze niet? of staren ze zich blind op de RV?

Bertus schreef.
Nee Yami een RV zelf is de hoofd en verantwoordelijke fokker, de leden mogen thuis het nestje geboren laten worden, het uitzetten contracten en dek en puppy geld gaat allemaal via twee verantwoordelijke.

Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”