Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teven die plassen met opgeheven pootje
Moderator: moderatorteam
-
Yndra
- Actief
Teven die plassen met opgeheven pootje
Wat mij opvalt is dat mijn teven in het park echt bezig zijn met communicatie en markeergedrag. Mijn kleine manchester, ruikt, graaft en plast met pootje hoog, vaak waar reuen plassen. Het grappige is dat als wij dezelfde weg teruglopen zij haar plasjes controleerd!! Mijn border collie deed dit ook al snel en nu zie ik mijn kelpie ook al af en toe met poot omhoog. Zijn er nog meer teefjes op het hondenforum die met pootje hoog plassen en wat is jullie verklaring?

-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Mijn teef Venla doet het ook. Als onze reu tegen een boom plast, plast zij daarna met haar poot omhoog ertegen. Liever zo hoog mogelijk. Ik heb haar een keer met beide achterpoten tegen de boom zien staan zodat ze hoger dan mijn reu kon plassen. Volgens mij is het dominantiegedrag. Venla is een klein, pittig teefje en overigens ongecastreerd. Misschien maakt dat wel uit.
Ik heb er wel eens over gelezen in het boek: "Honden opvoeden volgens de roedelmethode".
Ik heb er wel eens over gelezen in het boek: "Honden opvoeden volgens de roedelmethode".
Laatst gewijzigd door Sjalot op 01 feb 2005 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Snoepie doet het ook maar bij haar heeft het niks met dominatie te maken, ze is totaal niet dominant.
Ik heb het idee dat het begonnen is nadat ze even verlamd is geweest door een hernia. Haar rug is altijd een gevoelige plek gebleven en ik heb het idee dat ze last heeft als ze door haar pootjes zakt. Ze poept ook met haar poot omhoog
Ik heb het idee dat het begonnen is nadat ze even verlamd is geweest door een hernia. Haar rug is altijd een gevoelige plek gebleven en ik heb het idee dat ze last heeft als ze door haar pootjes zakt. Ze poept ook met haar poot omhoog
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Binno doet het ook, en nog zo geen klein beetje ook...! Tijdens de wandelingen altijd poot hoog tijdens het plassen, over andere plasjes heenplassen, tegen struiken aan, soms gooit ze zelf haar poep omhoog om toch maar zo hoog mogelijk tegen een boom aan te plassen.
En ja, mevrouw is een behoorlijk dominant geval. 

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
veel teefjes die gestelizeerd zijn doen het , sommige doen het omdat ze
de andere naapen
, had een manchester onlans om te heropvoeden
en die teef plaste en poepte met beide achterpoten van de grond
had ik nog nooit gezien , was een super kreng ;
heb wel al eens een reu gehad die zijn poep tegen de bomen kleefde zo hoog mogelijk
alles heeft met dominantie te maken , of misschien makkelijker te begrijpen met comminucatie is moeilijk tot in de puntjes uit te leggen , zijn zo veel verschillen , maar de honden geven op deze manier elkaar
de positie van hun status door , of de status die ze zouden willen
hangt dan van de andere af , wat die zegt , in hondetaal dan
bij de meeste blijft het bij het plasjes ritueel
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Heeft alles echt met dominantie te maken?
Ik moet eerlijk toegeven dat als ik met mijn honden bezig ben eigenlijk heel weinig met dominantie bezig ben. Als er iets in het gedrag van honden is waar ik problemen mee heb, is dominantie het laatste waar ik aan zou denken. Natuurlijk is het mogelijk dat er problemen zijn die ontstaan uit een dominante instelling van de hond, maar volgens mij is het meestal gewoon geconditioneerd gedrag die de baasjes zelf (onbewust) beloond hebben. Alle problemen zijn in ieder geval niet te verhelpen door je alleen maar op het dominantie standpunt te richten.
Ik moet eerlijk toegeven dat als ik met mijn honden bezig ben eigenlijk heel weinig met dominantie bezig ben. Als er iets in het gedrag van honden is waar ik problemen mee heb, is dominantie het laatste waar ik aan zou denken. Natuurlijk is het mogelijk dat er problemen zijn die ontstaan uit een dominante instelling van de hond, maar volgens mij is het meestal gewoon geconditioneerd gedrag die de baasjes zelf (onbewust) beloond hebben. Alle problemen zijn in ieder geval niet te verhelpen door je alleen maar op het dominantie standpunt te richten.
-
jidde
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Volgens mij zijn honden voortdurend bezig hoger in rang te komen. Ik heb me nog nooit met het plasgedrag bemoeid, dus lijkt me het ook sterk dat ik het hoger plassen beloond hebt. Hooguit dat je onbewust een lager geplaatste in andere situatie op een hogere postitie zet of dat een hogere niet meer over de lagere zijn plas mag plassen. Maar mijn hoogste in rang bevestigt nooit haar postitie door middel van plassen. Die weet gewoon dat ze hoogst is en dat weten de andere honden ook.Chatterbox schreef:Heeft alles echt met dominantie te maken?
Groetjes van Charlotte

- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
Anna*
Ik denk dat het begrip 'dominantie' bij honden heel subtiel kan zijn. Mijn drie teven zijn als het erop aankomt best eitjes maar ze plassen alle drie over elkaars plas heen. Onderling is er wel degelijk sprake van rangorde, zij het ook weer heel subtiel. Het is soms niet eens goed te zien, de verhoudingen wisselen ook wel. Poncho plast soms met haar rechterpootje iets opgeheven (zeker niet hoog) ergens overheen, meestal zijn het volgens mij 'vieze dingen' als dooie vogels.
Ik zou dus zeker niet zeggen dat het plassen met de poot omhoog simpelweg duidt op dominantie. Dat is een veel te star iets. Wel met status, maar dat is een ruim begrip (van aanleg bange of onzekere honden kunnen hier ook aan meedoen).
Ik zou dus zeker niet zeggen dat het plassen met de poot omhoog simpelweg duidt op dominantie. Dat is een veel te star iets. Wel met status, maar dat is een ruim begrip (van aanleg bange of onzekere honden kunnen hier ook aan meedoen).
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Barousse, mijn beauceron piest ook vaak, niet altijd, met haar poot omhoog. Meestal is dat dan over de plas van een van de reuen heen. Ze kan een hele straal precies mikken daar waar ze 'm hebben wil.
Tja, dominantie?? Ik vind dat altijd zo lastig ... Alles wordt zo snel aan dominantie gekoppeld. Ik kan me eenvoudigweg niet voorstellen dat honden altijd maar daarmee bezig zijn. Waarom zouden ze?
Pollie, het Heidewachtelteefje van vroeger thuis, pieste met beide achterpoten de lucht in, in handstand op haar voorpootjes en dat was een superwatje.
Groet, Sieneke
Tja, dominantie?? Ik vind dat altijd zo lastig ... Alles wordt zo snel aan dominantie gekoppeld. Ik kan me eenvoudigweg niet voorstellen dat honden altijd maar daarmee bezig zijn. Waarom zouden ze?
Pollie, het Heidewachtelteefje van vroeger thuis, pieste met beide achterpoten de lucht in, in handstand op haar voorpootjes en dat was een superwatje.
Groet, Sieneke
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
-
Floortje
- Zeer actief
- kristien
- Actief
- Contacteer:
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Contacteer:
-
Nieve
- Zeer actief
Nieve plast ook standaard met 1 poot omhoog...maar goed bij haar is het ook puur dominant gedrag...het liefst zou ze ook gewoon nog tegen een boom of paaltje plassen. Ze plast ook vaak kleine plasjes en dan op verschillende plaatsen ipv zoals veel teven dat doen, gewoon 1 keer een grote plas...heb af en toe het idee alsof ik een reu uitlaat 
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
- Tesselaar
- Vaste gebruiker
bij ons doet Sammy het ook als we buiten ons terrein uit gaan maar gewoon even een snel plasje in de tuin dan gaat ze er gewoon bij zitten want daar zijn geen andere luchtjes nu is mij opgevallen dat Eefie het ook af en toe doet sinds we Sammy erbij hebben dus ik geloof zeker dat het ook met nadoen te maken heeft en ze doen het het liefst over de poep van een andere hond heen zo van mijn terrein wegwezen hier.Sandra
een poot van Sammy en Eefie
- Belle
- Zeer actief