Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En nu?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

corinne
Actief
Contacteer:

En nu?

Ongelezen bericht door corinne »

Sinds drie weken wonen wij in een tweekapper, we zijn verhuisd van een appartement naar een huisje dus. Allemaal heel leuk natuurlijk, er is een prachtig wandelgebied bij waar honden wel aan de lijn moeten, maar ik begrijp heel goed dat veel honden daar los worden gelaten.
Nou is onze buurhond een erg grote hond (kruising berner sennen/mechelaar). Daar is op zich niks mis mee maar wanneer deze hond los loopt en ze ziet Isa, ze werkelijk op Isa afstormd en met haar wil spelen maar dan heel erg wild, met grommen en met de poten op Isa slaan.
Dit is nu al drie keer voorgekomen en iedere keer gilt Isa moord en brand en die hond blijft maar doorgaan :denken: .
Ik heb Isa áltijd op de grond laten staan, maar bij deze hond dus niet, ik ben gewoon bang dat die hond Isa's rug breekt, ze is zó lomp!
Ik heb die keren dus met Isa boven mijn hoofd gestaan (zal er komisch uitgezien hebben...), en maar roepen tegen die hond maar die vond dat natuurlijk geweldig dat ik Isa zo hoog hield.
Nou doet de buurvrouw haar hond in de straat nu gelukkig aan de lijn, maar als ze mij dus te laat ziet, of als ze haar hond roept en die ziet Isa, dan luistert ze dus helemaal niet meer.
Wat moet ik nu doen? Allebei los is geen optie, dat ging op de puppycursus een keer gigantisch fout, Isa liet toen ook duidelijk merken dat ze het niet leuk vond maar de honden gingen gewoon door :jank: .
Met de andere honden in de buurt gaat het gelukkig wel heel goed.
Ik vind het erg vervelend en zeker voor Isa, ik heb gelukkig wel een aardige buurvrouw. Maarja wat moet ik hier nu mee?
Groetjes Corinne.
Geniet van het leven, het duurt maar even!
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ja dat is ook wel een heel groot verschil in grootte. Ik heb eigenlijk nooit kleine honden gehad (die hadden te veel charme en kregen te veel bij mij gedaan :wink: ) maar ik probeer me in te leven in jouw positie.
Hele simpele regel heb spelen is heel leuk (als twee honden gelijk opgaan) maar hoeft niet. Gaat het voor mij gezien de verkeerde kant op loop ik door. Als dat betekent dat ik mijn hond op moet tillen doe ik dat ook. :wink:
Misschien kun je je buurvrouw duidelijk maken dat een enthousiaste grote hond geen partij is voor jouw hondje en daarom het niet aan op prijs stelt dat ze spelen. Als ze niet begrijpend kijkt moet je gewoon zeggen dat je poot van de buurhond de rug van jouw hand kan breken (onbedoeld).
Mijn eigen honden waren altijd overdreven vriendelijk tegen kleine honden. Ik liet de eigenaar ook gelijk weten dat ze vriendelijk waren tegen kleine honden en zeg ook nog jongens het is klein doe voorzichtig (ik weet niet of het over kwam maar er is nooit een hondje gillend weggelopen) Ik heb het hier over gevallen dat ik de honden los had en de andere hond ook los liep.
Succes en gefeliciteerd met je nieuwe huis :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
corinne
Actief
Contacteer:

Succes en gefeliciteerd met je nieuwe huis
Dank je wel!
De buurvrouw weet nu ondertussen dat het echt geen pretje voor Isa is en doet dan ook haar hond meteen aan de lijn, maar tot nu toe zag haar hond Isa dus eerst en wilde dus niet meer naar de buurvrouw luisteren en stormde op Isa af.
De laatste keer kon ik me de naam van haar hond herinneren en terwijl ik Isa boven mijn hoofd had schreeuwde ik dat ie af moest, en wonder boven wonder stopte ze na een tijdje met het tegen me op springen...
Ik heb ook al eens geprobeerd om haar af te leiden met een hondensnoepje maar dat was geen succes...
Groetjes Corinne.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Kun je niet met je buuf bepaalde tijden van uitlaten afspreken, zodat zij niet verplicht hoeft te worden tot het altijd aangelijnd houden van haar hond, en jij ook ongestoord kunt wandelen met je mini-kanjer?
corinne
Actief
Contacteer:

Nou de buurvrouw heeft een beetje vaste tijden dus ik begin nu een beetje te weten wanneer ze haar hond uitlaat, ik vermijd haar dus meestal, maar soms kom ik haar tegen, en dat is altijd op straat of als ze net van het pad af komt,dus dan kan ze haar hond best aanlijnen.
Als ze haar hond uit gaat laten komt ze altijd langs ons huis dus ik zie altijd wanneer ik beter een half uurtje kan wachten of gewoon even een andere route moet nemen.
Om me te binden aan tijden, daar heb ik niet zo'n zin in.
En volgens mede hondeneigenaren ging het bij hun vanzelf over, dus dat hoop ik dan maar...
Groetjes Corinne.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Vraag dan in elk geval eens aan die buuf op welke tijden zij haar hond uitlaat, zodat ze weet dat jij echt last van haar hebt, en jij weet wat haar tijden zijn. Dan kun jij daar in elk geval rekening mee houden.

Zij is in elk geval degene die rekening met jou en je hond te houden heeft, haar hond veroorzaakt een probleem.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

En als je Isa nou optilt en meteen wegloopt? want als je stil staat dan blijft ie opspringen en als jij nou heel snel wegloopt doet hij dat misschien niet meer en kan je buuf hem snel pakken ofzo :mrgreen:

Dat is inieder geval wel een van de tactieken die ik met Keizer toepas want dat probleem heb ik dus ook :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Kan je de grote hond zelf niet tegenhouden, ik denk dat Isa door dat optillen nog banger zal worden.

Valt grommen en een poot erop zetten trouwens onder spelen? Als mijn hond zulk gedrag zou vertonen zou ik hem direct terugroepen.Zeker als er zo'n verschil in grootte is.

Hij kent ook het commando "zachtjes"bij mij. Misschien kan de buurvrouw dat haar hond ook aanleren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als ik een whippet-pup of een chihuhua heb ooit gaan ze gewoon de lucht in als er lompe grote honden komen. Jammer dat ik dan raar over kom, jammer dan dat mijn hondje misschien bang zou kunnen worden (wat ik echt wel voorkom met normaal spelen met normale voorzichtige honden). Ik zou dit niet toestaan want zoals je zelf zegt, dadelijk breekt ze haar rug. Dat kan gewoon gebeuren met een chihuahua in combinatie met een erg grote lompe hond. Verder kan ze zich bezeren en een hekel aan grote honden krijgen wat haar duur kan komen te staan als ze de verkeerde een grote mond geeft helaas.

Ik stel me dan ook voor hoe eng en intimiderend dat voor haar moet zijn. Wat doet ze als die hond met haar solt?
Afbeelding
corinne
Actief
Contacteer:

Tja ik heb eenkeer geprobeerd om die hond aan haar nekvel te pakken maar ik kreeg alleen maar haren beet, en ze was gewoon veel te sterk voor me.
Isa bijt wel flink van haar af, toen ik haar gisteren weer op moest tillen beet ze per ongeluk in mijn lip in plaats van in die andere hond, niks kapot maar ik voelde wel een tandje langskomen.
Isa was in het begin erg overstuur na zo'n voorval maar gisteren was het zo over, ze zag nog andere (wel leuke) hondjes en wilde meteen snuffelen. De eerste keren kon ik niks meer met Isa, dus dat scheelt alweer.
De buurvrouw zei ook tegen me: sla haar de volgende keer maar met je riem (ik heb zo'n slap stoffen rogz for dogz-riempje :smile: ), maar ik ben niet zo iemand die een levend wezen slaat of stampt, ik had op een ander forum al de tip gekregen om een plantenspuit mee te nemen, en ik had zelf bedacht om op de hond af te rennen als ie aan kwam rennen, om haar te laten schrikken, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
De buurvrouw houdt vol dat het spelen is, en gelukkig bijt haar hond niet, anders zou ik denk ik niet eens meer buiten durven komen :roll: .
En wegrennen lijkt me niet zo'n goed plan, dan wordt het pas echt een jacht voor die andere hond.
Toch maar een pitbull aanschaffen...
Groetjes Corinne.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als je tegen de hond schreeuwt, breng je dan wel je stem omlaag? Sommige vrouwen gaan hoog staan krijzen GA WEG maar dat maakt logischerwijs geen enkele indruk.Als je een hond wegjaagt moet je dat met overtuiging doen. Ik jaag ook honden weg als ze ruzie zoeken en eigenlijk luisteren ze meestal wel. Ik zou dus de andere hond hevig laten schrikken, maar mijn eigen hond ieder geval niet blootstellen aan die wilde toeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Aan het excuus dat het spelen is hoef jij helemaal geen boodschap te hebben, zij moet gewoon haar hond bij jouw hond weghouden als jij haar dat vriendelijk vraagt met uitleg en al over het waaróm. Vraag haar bvb. eens hoe zij het zou vinden als het andersom zou zijn.

Dat zij haar hond niet onder kontrole kan houden is háár probleem, en dat moet zij echt netjes oplossen. Of jij het voor elkaar kunt krijgen dat zij dit echt inziet en ook doeltreffend handelt is denk ik mede afhankelijk van hoe je haar benadert. Ik zou proberen netjes te blijven en erg duidelijk te maken hoe het zit.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Diesel is ook te lomp, met speelgrage kleine hondjes.
Het grappige is dat ik me nu realiseer dat mijn hond die in het bijzijn van andere honden niet luistert naar 'hier' wel luistert naar 'deze kant' en 'doorlopen' en ook naar 'zachtjes'
Ik heb dus geen tips voor jou.
'zachtjes' kent diesel omdat wij hier in huis nogal een wild en honds rollebollen met hem, waarbij hij graag zijn bek gebruikt.
Dat mag, maar 'zachtjes' :wink:
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik weet niet hoever je moet lopen maar kun je niet vanuit huis je hond optillen? En zodra je voorbij de gevaren zone bent je hond weer op haar vier mini pootjes zetten? Of loop je dan de hele weg met haar op je arm?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
corinne
Actief
Contacteer:

Ik gebruik altijd een lage stem, ik ben al op de hoogte van dat belonen het beste met een hoge stem kan, en zelf heb ik een vrij lage stem dus daar heb ik niet zo'n moeite mee.
Ik kan Isa wel optillen als ik de hond aan zie komen maar ik moet haar dan echt boven mijn hoofd houden anders kan die hond er nog steeds bij :roll: .
Maar ik zal eens aan de buurvrouw vragen welke commando's ze gebruikt, is misschien wel makkelijk, hihi.
Iig bedankt voor de tips!
Groetjes Corinne.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dat de buurvrouw roept dat haar hond alleen maar wil spelen, daar heb je natuurlijk niks aan. Ik kan me ook altijd een beetje kwaad maken om dat soort mensen. Qua verschil in grootte kan het gewoon niet, of die hond nou wil spelen of niet, het kan gewoonweg niet!
Hier gebeurt het ook weleens, dat een enorme Berner met Moos wil spelen. Nu is Moos wel net een slagje groter dan Isa, dat scheelt wel iets, maar hij is ook al een aantal keer echt letterlijk van het pad af geslagen door een giga poot van een lompe giga hond.

En ik moet bekennen dat ik Moos toevallig laatst ook, geheel tegen mijn principes, voor, ik denk de 3e keer in zijn leven, heb opgetild. Er kwam een Duitse Herder reu aan stormen die Moos al een keer eerder volkomen geplet had. Toen heb ik Moos dus ook opgetild, maar zat met precies hetzelfde probleem als waar jij nu mee zit; die herder bleef gewoon tegen mij op staan springen :roll:

Ik heb verder ook geen tips voor je. De tip van Claus, optillen en weglopen, is misschien wel een goede?
Afbeelding
corinne
Actief
Contacteer:

Ja maar dan wordt het juist voor die hond een leuk pak-spelletje, dan wordt het misschien spelend jagen..
Groetjes Corinne.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

corinne schreef:Ja maar dan wordt het juist voor die hond een leuk pak-spelletje, dan wordt het misschien spelend jagen..
Van mij kreeg hij toch een keer een fijne oplawaai. Hoeft niet hard, maar wel zodat hij er schrik van heeft en je met rust laat. Liever 1 keer een opduvel dan dagelijk gedonder.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
corinne
Actief
Contacteer:

Daar heb je inderdaad wel gelijk in.
Groetjes Corinne.
Afbeelding
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Hoop dat het niet tenkoste gaat van de band met je buurvrouw :)

Ik weet het!!! Ga Grommen naar hem!!! :) misschien werkt dat
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Er loopt hier een Malthezertje dat als pup een rugbeschadiging heeft opgelopen door een goedmoedige klap van een Duitse dog. Ik kan me goed voorstellen dat je dat soort risico's niet wil lopen. Maar aangezien die hond nooit onder de indruk zal raken van Isa's protesten, denk ik toch dat jij degene moet zijn die hem 'afblaft'.

Mijn ervaring is dat als je *echt* duidelijk laat weten dat je die hond weg wilt hebben, dat de meeste honden daar toch wel ontzag voor hebben. Dus als hij aan komt rennen Isa op de grond laten, en met grote stappen naar die hond toe lopen, *helemaal* stijf schelden, steeds zorgen dat je tussen Isa en die hond blijft, fixeren en blijven schelden en tieren en niet 1 stap achteruit doen.

Okee, ik durf dat dus echt niet bij vreemde grote honden :roll: , maar met bekende opdringerig speelse lastigvallers werkt het prima.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
corinne
Actief
Contacteer:

Dat had ik inderdaad in gedachten om de volgende keer te doen, ik laat nog wel weten of dat het indruk heeft gemaakt op de hond hihi.
Groetjes Corinne.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet jij allerlei dingen gaan proberen om die hond weg te houden? Als je buurvrouw haar hond niet onder controle heeft dan moet ze hem gewoon niet los doen! Zo simpel is het toch. Als ze dan wel lekker haar hond los wil laten lopen terwij hij niet luistert dan moet zij maar rekening gaan houden met jouw uitlaat tijden in plaats van andersom.

Het maakt helemaal niet uit of het spelen of niet is. Jij en je hond hebben er geen behoefte aan en daarnaast kan het ook nog eens heel gevaarlijk zijn. Gewoon aanlijnen die hap dus!
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

corinne schreef:Ja maar dan wordt het juist voor die hond een leuk pak-spelletje, dan wordt het misschien spelend jagen..
Misschien die hond dan een knietje geven als hij opspringt?
Laatst gewijzigd door Senta op 05 feb 2005 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Senta
Zeer actief

Chatterbox schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet jij allerlei dingen gaan proberen om die hond weg te houden? Als je buurvrouw haar hond niet onder controle heeft dan moet ze hem gewoon niet los doen! Zo simpel is het toch. Als ze dan wel lekker haar hond los wil laten lopen terwij hij niet luistert dan moet zij maar rekening gaan houden met jouw uitlaat tijden in plaats van andersom.

Het maakt helemaal niet uit of het spelen of niet is. Jij en je hond hebben er geen behoefte aan en daarnaast kan het ook nog eens heel gevaarlijk zijn. Gewoon aanlijnen die hap dus!
Buuf kan natuurlijk de hond ook leren door te lopen. Die van mij reageren daar meestal heel goed op. Maar het is inderdaad de omgekeerde wereld. In de straat hoor je je hond (zal wel raar zijn gedacht) de hond zowiezo aangelijnd te hebben. Ook al denk je je hond nog zo goed onder controle te hebben. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan.
Laatst gewijzigd door Senta op 05 feb 2005 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Senta
Zeer actief

Moos schreef:Dat de buurvrouw roept dat haar hond alleen maar wil spelen, daar heb je natuurlijk niks aan. Ik kan me ook altijd een beetje kwaad maken om dat soort mensen. Qua verschil in grootte kan het gewoon niet, of die hond nou wil spelen of niet, het kan gewoonweg niet!
Hier gebeurt het ook weleens, dat een enorme Berner met Moos wil spelen. Nu is Moos wel net een slagje groter dan Isa, dat scheelt wel iets, maar hij is ook al een aantal keer echt letterlijk van het pad af geslagen door een giga poot van een lompe giga hond.

En ik moet bekennen dat ik Moos toevallig laatst ook, geheel tegen mijn principes, voor, ik denk de 3e keer in zijn leven, heb opgetild. Er kwam een Duitse Herder reu aan stormen die Moos al een keer eerder volkomen geplet had. Toen heb ik Moos dus ook opgetild, maar zat met precies hetzelfde probleem als waar jij nu mee zit; die herder bleef gewoon tegen mij op staan springen :roll:

Ik heb verder ook geen tips voor je. De tip van Claus, optillen en weglopen, is misschien wel een goede?
Gek toch hoe honden van elkaar verschillen. Mijn Florrie zoekt juist zelf altijd grote zelfverzekerde reuen op om mee te spelen, liefst doggen, Ieren en Rottweilers. Maar zij is wel zo snel dat die honden haar eigenlijk niet kunnen aanraken. En ze loopt dan los dus ze kan weg als ze wil.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Stampvoeten en hard en duidelijk neee weg roepen werkt in de meeste gevallen wel en wegdraaien als ze tegen je op proberen te springen.
Ik neem in dit geval wel aan dat de hond alleen maar op spelen uit is en geen agressie naar mensen laat zien.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Senta
Zeer actief

Rataplan schreef:Stampvoeten en hard en duidelijk neee weg roepen werkt in de meeste gevallen wel en wegdraaien als ze tegen je op proberen te springen.
Ik neem in dit geval wel aan dat de hond alleen maar op spelen uit is en geen agressie naar mensen laat zien.
Ik vraag me af of de eigen hond hierdoor ook niet overstuur raakt. Vrouwtje laat dan nog eens heel duidelijk zien dat die ander erg eng is.
Misschien werkt het als je de hond oppakt en direct wegdraait.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Senta schreef:
Misschien die hond dan een knietje geven als hij opspringt?
Je knie optrekken OK maar een knietje geven lijkt me geen goed plan... straks breek je perongeluk een rib ofzo...
Of misschien ben jij de gene die een hond aanspoort tot agressie, je weet maar nooit...
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

corinne schreef: De buurvrouw houdt vol dat het spelen is, en gelukkig bijt haar hond niet, anders zou ik denk ik niet eens meer buiten durven komen :roll: .
Je kunt de buurvrouw erop wijzen dat het hetzelfde is als zij iemand met een olifant tegenkomt die met haar leuk wil spelen. "Hij doet niks hoor".

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”