Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe methode?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

KwintenN
Vaste gebruiker

Nieuwe methode?

Ongelezen bericht door KwintenN »

Daarnet ging ik met onze hond wandelen en zie ik in de verte twee labradors aankomen(6 tal maanden oud schat ik).Die twee vrouwen met hun labradors beginnen in paniek hun honden vast te binden aan de lantaarnpaal.Ik had geen tijd om er mee te praten(hond is nogal agressief),maar is dit iets nieuw ivm hondenafrichting?Lijkt me weining warschijnlijk maar ik snapte er eve niets van :idea:
Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Nieuwe methode?

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

KwintenN schreef:Daarnet ging ik met onze hond wandelen en zie ik in de verte twee labradors aankomen(6 tal maanden oud schat ik).Die twee vrouwen met hun labradors beginnen in paniek hun honden vast te binden aan de lantaarnpaal.Ik had geen tijd om er mee te praten(hond is nogal agressief),maar is dit iets nieuw ivm hondenafrichting?Lijkt me weining warschijnlijk maar ik snapte er eve niets van :idea:
En welke hond heb jij ?
Heeft een indruk nagelaten blijkbaar :mrgreen:
Wat gek ??
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ja wat heb jij voor een hond :denken:
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Misschien is dit een compensatie voor een gebrek aan opvoeding aan de labradorkant? Zijn de dames onlangs op hun plaat getrokken :19:
Of ze hebben jouw hond als heeeeel gevaarlijk herkend en vinden dit goedkoper dan euthanasie bij de dierenarts?
weg gehaald zit een virus in
Mama Sanneke
Zeer actief

kanche schreef:Ja wat heb jij voor een hond :denken:
Klees net dat ze twee duitse Herders heeft.
Klopt dat kwinten ?
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 08 feb 2005 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Volgens mij heb ik hier weleens over gelezen: dat je je hond vastbindt aan een paal zodat je geen verkeerde signalen aan hem kan afgeven... Misschien waren die dames erg bang voor jouw hond en wilden ze dat niet aan hun honden overbrengen? Of ze waren bang om over straat gesleurd te worden door hun honden? :denken:
Wel een beetje raar in ieder geval!

Groetjes,
Nina
KwintenN
Vaste gebruiker

Mama Sanneke schreef:
kanche schreef:Ja wat heb jij voor een hond :denken:
Klees net dat ze twee duitse Herders heeft.
Klopt dat kwinten ?
dat klopt idd,zo indrukwekkend is zijn die nu ook niet
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Haha, wat raar, dat heb ik eigenlijk nog nooit iemand zien doen! :mrgreen:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik was het niet :neenee: ik sta netjes af te leiden met koekies tegenwoordig :mrgreen: en ze blijven braaf zitten :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Je ziet het al voor je: honden aan paal, dames elders want dat hoort, goede burger komt eraan en gaat de honden redden.
AfbeeldingAfbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

KwintenN schreef:Daarnet ging ik met onze hond wandelen en zie ik in de verte twee labradors aankomen(6 tal maanden oud schat ik).Die twee vrouwen met hun labradors beginnen in paniek hun honden vast te binden aan de lantaarnpaal.Ik had geen tijd om er mee te praten(hond is nogal agressief),maar is dit iets nieuw ivm hondenafrichting?Lijkt me weining warschijnlijk maar ik snapte er eve niets van :idea:
Ik had leuk blijven kijken :mrgreen: Wie weet wat ze nog meer gedaan hadden.
Mama Sanneke
Zeer actief

astrid schreef:
Misschien wat het tijd om een oefenpauze Salsa. :cheer: :cheer:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
KwintenN
Vaste gebruiker

astrid schreef:
haha het was wel grappig om iemad dat te zien doen :mrgreen:
Judith_Chikara
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Judith_Chikara »

Het is toch nog geen vakantietijd????? :roll:
groetjes Judith & liksel van Chikara

Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Inge O schreef:ja, ik heb dat advies nog wel ergens gehoord...valt allemaal onder het doorgedreven negeren. je bindt de hond dan vast op momenten dat hij druk gaat doen/uitvalt (vul zelf in :wink: ), in de hoop dat hij het niet leuk vindt dat je het hem zelf laat bekijken, en dus het gedrag op de duur daarom achterwege laat.

niet mijn stijl, maar ja :19: .
Voor sommige combinaties zeer aan te bevelen, bv mensjes van 40 kg met honden van 50+ kg :ok:
weg gehaald zit een virus in
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb mijn tweetal laatst wel even vastgebonden toen mensen mij de weg wilden vragen :19:
Dat praatte toch wat handiger dan 2 dames in bedwang houden die zo in een auto springen :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Judith_Chikara schreef:Het is toch nog geen vakantietijd????? :roll:

:smile: :smile: :smile:

Maar serieus: ik heb dat ook wel eens gehoord/gelezen dat mensen hun hond aan een paal vastbinden omdat ze anders omver worden getrokken als hij uitvalt. Ik denk dan simpel, neem een hond die minder weegt. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
KwintenN
Vaste gebruiker

Hanneke2 schreef:

Maar serieus: ik heb dat ook wel eens gehoord/gelezen dat mensen hun hond aan een paal vastbinden omdat ze anders omver worden getrokken als hij uitvalt. Ik denk dan simpel, neem een hond die minder weegt. :mrgreen:
wat doe je dan als er geen paal in de buurt is :N: :mrgreen:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Inge O schreef:
Sjiel schreef:
Inge O schreef:ja, ik heb dat advies nog wel ergens gehoord...valt allemaal onder het doorgedreven negeren. je bindt de hond dan vast op momenten dat hij druk gaat doen/uitvalt (vul zelf in :wink: ), in de hoop dat hij het niet leuk vindt dat je het hem zelf laat bekijken, en dus het gedrag op de duur daarom achterwege laat.

niet mijn stijl, maar ja :19: .
Voor sommige combinaties zeer aan te bevelen, bv mensjes van 40 kg met honden van 50+ kg :ok:
ja, puur practisch gezien heeft die paalbinderij dan wel zijn nut :mrgreen: . maar in het voorbeeld waar ik het over heb gaat het daar niet om. het wordt gewoon aangeraden vanuit dezelfde idee als dat je ook binnenshuis je hond de rug toekeert (letterlijk en figuurlijk) wanneer hij vervelend doet.
En wat is daar dan je bezwaar bij?
Soms geef je via de lijn ongewild heel erg veel signalen door aan je hond waardoor je zijn ongewenste gedrag bekrachtigt. Als het niet mogelijk is om die signalen die je zelf doorgeeft niet te geven dan kan het handig zijn om je hond even ergens aan vast te binden.

Tara van mij kon vreselijk blaffen aan de lijn. Hoe meer ik me er mee ging bemoeien hoe erger het werd. Dus moest ik het negeren. Maar alleen al het feit dat ik de lijn in mijn hand hield was voor haar voldoende motivatie om door te gaan met blaffen. Toen ben ik haar een poosje vast gaan leggen zodra ze een keel op ging zetten. Ik bond haar dan op een veilige plek vast (zodanig dat ze bv. niet op de weg kon komen) en ging er een klein stukje vandaan staan. Het blaffen hield dan vrijwel direct op. Als ze stil was liep ik terug en beloonde ik haar. Ik heb dit ongeveer 1 week moeten doen en nu blaft ze vrijwel nooit meer aan de lijn. Ik hoef haar dus ook nooit meer vast te leggen.
Het hele principe is dus gebaseerd op het negeren van ongewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag.

Ik snap eerlijk gezegd niet wat er zo gruwelijk mis is met deze methode. Het helpt in ieder geval veel beter dan roepen naar je hond of corrigeren. Oja, en het afleiden met voer of speeltje werkte in het geval van Tara dus niet.

Ik weet natuurlijk niet waarom de dames met de labjes waar de topicstarter het over heeft, hun hondjes vastlegden. Als dat is omdat ze bang waren op hun giechel te gaan dan vind ik het dus een iets ander verhaal worden.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Sietske* schreef: Ik snap eerlijk gezegd niet wat er zo gruwelijk mis is met deze methode. Het helpt in ieder geval veel beter dan roepen naar je hond of corrigeren. Oja, en het afleiden met voer of speeltje werkte in het geval van Tara dus niet.
ho, sietske, dat zeg ik toch ook nergens :wink: ? ik geef antwoord op de vraag van kwinten, of iemand deze methode kent, ja dus.

ik zeg wel dat het mijn manier niet is, maar dat bedoel ik helemaal niet afkeurend. in sommige gevallen zal het werken, in andere gevallen niet, net zoals met zoveel dingen. dat 'het is mijn manier niet' bedoel ik dus heel letterlijk, zonder sarcastisch ondertoontje.
en het werkt idd ook niet in alle gevallen, ligt ook helemaal aan de hond, situatie waarin hij gaat blaffen of uitvallen enz.
een vriendin met een hovawart moest het op advies ook zo toepassen, maar het resultaat was echt niet overtuigend.
Okay, dan heb ik je eerdere bericht niet helemaal goed opgevat :wink:

Ik ben het trouwens met je eens dat ook dit geen "heilige" methode is. Maar dat geldt in mijn ogen voor iedere methode. Ik kijk altijd het liefst naar de situatie, het karakter van de hond én het karakter van de baas om vervolgens te bepalen wat de beste methode in dat geval is.

AfbeeldingAfbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

wat zijn we het dan toch uiteindelijk weer heerlijk eens hè :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

KwintenN schreef:
Hanneke2 schreef:

Nah......je loopt gewoon van paal naar paal. Als je gaat lopen dan laat je zo laat mogelijk de paal los en gaat gauw rennen naar de volgende. Daar klem je je dan aan vast en kijkt langdurig en hartgrondig om je heen of je verder niks ziet. Dan kun je weer verder naar de volgende paal.......................... :mrgreen: Tenminste zo stel ik me dat voor............ :pffff: :smile:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Inge O schreef:
Baily schreef:
KwintenN schreef:
Hanneke2 schreef:

Nah......je loopt gewoon van paal naar paal. Als je gaat lopen dan laat je zo laat mogelijk de paal los en gaat gauw rennen naar de volgende. Daar klem je je dan aan vast en kijkt langdurig en hartgrondig om je heen of je verder niks ziet. Dan kun je weer verder naar de volgende paal.......................... :mrgreen: Tenminste zo stel ik me dat voor............ :pffff: :smile:
nog simpeler...als je hond niet luistert, sta je eigenlijk zelf voor paal, toch?....... :idea: ....hoef je er hem alleen nog maar aan vast te maken :Q:
:smile: :smile: ja dat is ook een idee............. :smile:Dus dan zit eigenlijk iedere ongewenst gedrag vertonende hond al aan een paal............................ :denken: dus iedereen past dit principe al toe..................... :idea: :smile:
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Haha, die methode gebruikte ik jaren geleden. Ik was 11 en mocht de bloedhond van een kennis uitlaten, Hannibal heette hij.
Hij was erg enthousiast naar andere honden toe, daar wilde hij perse naartoe. Ik had dan totaal niks te vertellen en dus zodra ik een andere hond zag bond ik Hannibal aan een paal of boom. :mrgreen:

Achteraf natuurlijk belachelijk dat ik van die kennis die grote hond zomaar mee de straat op kreeg...... :devil:
Maar zelf voelde ik me op dat moment helemaal groots met die grote hond aan m'n zij natuurlijk! :mrgreen:
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

als iets niet werkt moet je iets anders proberen
waarschijnlijk hebben die labradorvrouwtjes omdat hun hond trekt uitvliegt of gewoon uit vriendelijkhied boven op een andere hond springen
of wat dan ook al de eeste stappen geprobeerd
afleiden zit belonen enz
het vastbinden en de hond aan zijn lot overlaten , want dat moet je dan doen , je moet een eindje weg gaan en pas terug komen als de
hond terug aandacht voor jou heeft
een methode die ik voor een lab wat onwaarschijnlijk vind
maar heel goed werkt bij een hond die heeel baasgericht en overbeschermend is
het hangt ook van de hond zijn motieven van het ongewenste gedrag af
of dit werkt het is een gek gezicht dat wel
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”