Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met muilkorf laten wennen???

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

famke1979
Actief

Met muilkorf laten wennen???

Ongelezen bericht door famke1979 »

Boris heeft een probleem met andere honden...Het is al een ontzettend veel minder geworden(eerder kon je niet eens langs een andere hond lopen zonder je arm uit de kom te trekken)...maar er zijn er een paar waar hij echt nog nooit lelijk tegen heeft gedaan...maar er was nooit direct contact zeg maar...

Nu wil ik graag het volgende proberen maar ik wil graag weten wat jullie hiervan vinden, of het verstandig is...de een wijst het enorm af...en ander vind het ene heel goed idee...hoe denken jullie hierover..

Voor Boor wil ik een muilkorf kopen en dan met een van die andere honden losgooien...ga maar spelen en red je ermee zeg maar...Er wel zelf bijblijven maar niet de honden aan de riem enzoo...
Dan wel op voor Boris neutraal terrein maar waar hij wel de vrijheid heeft maar dus niet weg kan (naar huis renne ofzoo)

Om hem zo het vertrouwen in andere honden (terug) te geven...en dan hij ook es lekker kan ravotten met een ander...
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Re: Met muilkorf laten wennen???

Ongelezen bericht door Ragverp »

famke1979 schreef:Boris heeft een probleem met andere honden...Het is al een ontzettend veel minder geworden(eerder kon je niet eens langs een andere hond lopen zonder je arm uit de kom te trekken)...maar er zijn er een paar waar hij echt nog nooit lelijk tegen heeft gedaan...maar er was nooit direct contact zeg maar...

Nu wil ik graag het volgende proberen maar ik wil graag weten wat jullie hiervan vinden, of het verstandig is...de een wijst het enorm af...en ander vind het ene heel goed idee...hoe denken jullie hierover..

Voor Boor wil ik een muilkorf kopen en dan met een van die andere honden losgooien...ga maar spelen en red je ermee zeg maar...Er wel zelf bijblijven maar niet de honden aan de riem enzoo...
Dan wel op voor Boris neutraal terrein maar waar hij wel de vrijheid heeft maar dus niet weg kan (naar huis renne ofzoo)

Om hem zo het vertrouwen in andere honden (terug) te geven...en dan hij ook es lekker kan ravotten met een ander...
Ik denk dat dat niet goed gaat , waarom niet , nou hij zal dezelfde signalen blijven afgeven als altijd en ook gewoon proberen te bijten mocht ie dat doen . De hond kent de muilkorf niet en weet ook niet wat voor soort belemering dat oplevert (zal hij ook nooit begrijpen) ik denk dat ie dus vreselijk het onderspit delft in zo'n situatie en dan ben je verder van huis
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Ik sluit me bij het vorige aan... Hij gaat dan ook nog het gevoel krijgen dat hij zich niet kan verdedigen...
Waar ik ook wel wat bang voor ben... zo'n muilkorf kan loskomen he, in het gekrioel. En dan? :denken:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Moos
Zeer actief

Re: Met muilkorf laten wennen???

Ongelezen bericht door Moos »

Ragverp schreef:
famke1979 schreef:Boris heeft een probleem met andere honden...Het is al een ontzettend veel minder geworden(eerder kon je niet eens langs een andere hond lopen zonder je arm uit de kom te trekken)...maar er zijn er een paar waar hij echt nog nooit lelijk tegen heeft gedaan...maar er was nooit direct contact zeg maar...

Ik denk dat dat niet goed gaat , waarom niet , nou hij zal dezelfde signalen blijven afgeven als altijd en ook gewoon proberen te bijten mocht ie dat doen . De hond kent de muilkorf niet en weet ook niet wat voor soort belemering dat oplevert (zal hij ook nooit begrijpen) ik denk dat ie dus vreselijk het onderspit delft in zo'n situatie en dan ben je verder van huis
Dat was ook het eerste dat bij mij opkwam.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik denk niet dat je hond het vertrouwen terugkrijgt in andere honden door hem zomaar los te gooien bij andere honden. Het zou wel eens totaal averechts kunnen gaan werken.

Je zegt dat er een paar honden zijn waar hij nog nooit tegen uitgevallen is. Als je hieraan zou willen werken (dan moet je wel heel zeker weten dat je klaar bent voor deze stap) zou ik een stabiele hond opzoeken waarvan je weet dat deze uitstekend de hondentaal beheerst en ook geduld heeft met honden die dat misschien niet zo goed beheersen. Een muilkorf zou ik sowieso niet om doen, omdat dit weer extra stress toe zou kunnen voegen. Je zou eerst met deze andere hond kunnen gaan wandelen, zonder dat de twee honden de mogelijkheid krijgen om echt lichaamscontact te maken. Als dit helemaal goed gaat zou je dat inderdaad uit kunnen breiden naar een ontmoeting, los van de lijn, op neutraal gebied. Zorg dat je tijdens deze ontmoeting makkelijk de aandacht van je hond kan vragen, dat geeft je de mogelijkheid om in te grijpen als de situatie toch dreigt te escaleren.

Maar nogmaals, ik zou dit heeeel langzaam aan gaan pakken. En verwacht ook niet meteen dat er gezellig gespeeld gaat worden, ik zou al heel blij zijn als er gewoon eventje gesnuffeld wordt zonder al te veel stress en dat je hond dan weer z'n eigen gang gaat. Molli is ook niet even betrouwbaar met vreemde honden, dus voorkom ik gewoon dat ze in een situatie terechtkomt waarbij ze zelf kan beslissen hoe ze reageert. Maar ik heb zelf ook 3 honden, dus ik vind contact met andere honden niet zo nodig. Maar dat is natuurlijk een beslissing die elke baas voor zichzelf moet maken.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ik ben er juist NIET bang voor dat de muilkorf problemen gaat geven.

Onze Ferro loopt ook op straat met een muilkorf. En hij is ook wel eens met andere honden los geweest mét muilkorf.
Het maakt voor hem, en voor de reactie van andere honden op hem, geen enkel verschil of hij wel of niet de muilkorf om heeft.
Het enige dat ons voordeel eraan is is dat wij zeker weten dat er niks mis kan gaan. En ik ben al meerdere malen blij gweeest dat hij hem om heeft (ook als hij aangelijnd was).

Natuurlijk moet je de hond wel eerst wennen aan zo'n ding, zodat hij het zelf normaal vindt om hem om te hebben.

Ik hoor vaak van die argumenten als "ja maar dan kan hij zich niet meer verdedigen..." etc.

Ja, nou en?
Je gaat toch sowieso niet met je handen in je zij staan afwachten als er twee vreemde honden in elkaar klappen, of wel dan?
Dan haal je ze toch hoe dan ook zo snel mogelijk uit elkaar?

Wat heb je eraan als je hond terug bijt in een gevecht? Het enige dat het je kan opleveren is dat er twee honden naar de dierenarts mogen in plaats van een.
En aangezien je een muilkorfmaatregel meestal niet zomaar neemt is het ook nog eens vaak aardig aannemelijk dat in een "normaal" gevecht de schade die jouw hond eventueel wordt toegebracht wat binnen normalere proporties is dan wat hij zelf zal aandoen...

Als Boris er geen probleem mee heeft om een muilkorf om te hebben lijkt het mij de meest veilige manier om te zien of hij met een select aantal honden goed kan omgaan.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
famke1979
Actief

Het is natuurlijk niet zo dat we vandaag de muilkorf zouden kopen en moregen hem loslaten met een ander...

Hij moet er idd eerst aan wennen...ook gewoon met wandelen dat hij dus niet de muilkorf gaat zien als teken dat hij in een vervelende situatie komt...maar gewoon ook tijdens de leuke dingen zeg maar...

En hij heeft al gesnuffeld met een van de dames waar het tot nu toe goed mee ging...er zat echt wel een kenneldeur tussen (met soort kippegaasstructuur) Op een bepaald moment stond hij zelfs met zn volle lengte tegen dit hek aan...

Bedankt voor jullie reacties en ik ga nog ff overleggen met de andere eigenaar...

Thnx...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Waarom zou je dat willen? Wat is je doel daarmee? Vertrouwen geef je niet erug door een keer met muilkorf om "spelen". Wat Rob al zegt..Boris zal primair reageren zoals hij dus nu ook reageert. Als dat vechten is zal hij met zijn overtuiging en lichaamsgeweld alsnog andere honden kunnen domineren en dus winnaarservaringen opdoen, waarmee je misschien weer terug bij af bent met wat je hem hebt geleerd.
Daarbij, ik meen me te herinneren dat je getraind hebt met correctie''s, de prikband. Als je die keuze maakt, kies je dus tegelijkertijd voor het feit dat je hond andere honden leert negeren uit angst voor pijn. Hij is andere honden dus niet leuk gaan vinden..hij vermijdt alleen pijn.
Je hebt hem dus geen andere associatie aangeleerd, hooguit de bestaande associatie (Rothonden) versterkt.
Ik zou het dus niet doen, want je start(of zijn start bij de vorige eigenaar) is al volkomen fout geweest als je had willen komen tot een sociale hond. Boris kan dat niet en dan moet je dat ook niet willen.

Ik lees nog een keer goed en begrijp dat Boris nog nooit contact heeft gehad met andere honden zoalng als jij hem hebt?? Hoe lang is dat al?
Laatst gewijzigd door Eline* op 08 feb 2005 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

even een vraagje: waarom zou hij met andere honden moeten spelen als hij er een hekel aan heeft? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik zit ergens tussen marielle en eline in
Gezellig hoor! Lekker warm! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
famke1979
Actief

Hetgene waarom ik het graag wil is omdat ik ergens denk dat hij niet zo een hekel heeft aan andere honden...maar omdat hij verkeerde ervaringen heeft gehad zo geworden is... :denken: klinkt lullig...maar t is een gevoel zeg maar...
Dat is bij de vorige eigenaar of die daarvoor gebeurd want hij heeft (voor zover we konden nagaan van t asiel) wel met andere honden samen gewoont...samen met anderen is hij toen in beslag genomen...

En het lijkt me gewoon heel leuk om es samen met een andere hond lekker te gaan wandelen...dat lijkt me voor hem ook leuker...dat hij samen met een ander kan rennen, en uitleven...(klinkt da erg truttig???)

De hond waar ik het mee zou willen proberen is een Duitse Dog...teefje...en supersociaal...
Ze hebben dus staan snuffen aan t hek en dat ging ook goed...geen borstel of gegrom ed...

En de vraag van Eline, Boris heeft op ons vorige adres gespeeld met een huskyteefje...dat ging heel erg goed...maar we zijn allebei verhuisd en kom die dus niet meer tegen...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Als jij denkt dat het goed gaat met de teef vind ik dat je het een kans moet geven. Hou alleen wel je doelstelling reeel.
Wel ben ik benieuwd naar welk gedrag Boris laat zien. Niet met andere honden kunnen is een ruim begrip.
Laika kon niet met andere honden en toch woonde ze samen met Nelson en had ze eerder een maatje op de zandvlakte waarmee ze om kon gaan zonder te vechten. Ik liet haar daar ook mee spelen. Het vervelende is alleen dat je ontzettend op moet passen als er andere honden bijkomen en je je hond dus echt goed onder appel moet hebben.
Het meest ideaal zou zijn als je Boris geregeld met die teef kan laten spelen, gewoon als ontlading en voor zijn plezier. Verwacht niet dat hij er verder socialer van wordt, maar zie het als ontspanning.
Ik weet niet wat Boris laat zien voor gedrag, maar een muilkorf vind ik dan dus gewoon wel een goed idee. Ik zou alleen zijn contact dus wel beperken tot teven met wie hij goed door de bocht kan..en jij dus inschat dat het goed gaat.
Ik zou hem nooit zo gezellig op een veldje laten hollen, want dat is vragen om moeilijkheden.
Nu heeft ie niks, als ie straks een teefje heeft om mee te spelen is dat dus 100 procent winst. Neem daar genoegen mee wat mij betreft! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
famke1979
Actief

Eline* schreef:Als jij denkt dat het goed gaat met de teef vind ik dat je het een kans moet geven. Hou alleen wel je doelstelling reeel.
Wel ben ik benieuwd naar welk gedrag Boris laat zien. Niet met andere honden kunnen is een ruim begrip.
Laika kon niet met andere honden en toch woonde ze samen met Nelson en had ze eerder een maatje op de zandvlakte waarmee ze om kon gaan zonder te vechten. Ik liet haar daar ook mee spelen. Het vervelende is alleen dat je ontzettend op moet passen als er andere honden bijkomen en je je hond dus echt goed onder appel moet hebben.
Het meest ideaal zou zijn als je Boris geregeld met die teef kan laten spelen, gewoon als ontlading en voor zijn plezier. Verwacht niet dat hij er verder socialer van wordt, maar zie het als ontspanning.
Ik weet niet wat Boris laat zien voor gedrag, maar een muilkorf vind ik dan dus gewoon wel een goed idee. Ik zou alleen zijn contact dus wel beperken tot teven met wie hij goed door de bocht kan..en jij dus inschat dat het goed gaat.
Ik zou hem nooit zo gezellig op een veldje laten hollen, want dat is vragen om moeilijkheden.
Nu heeft ie niks, als ie straks een teefje heeft om mee te spelen is dat dus 100 procent winst. Neem daar genoegen mee wat mij betreft! :wink:
Dat is voor ons ook het uitgangspunt en als hij er idd iets minder asociaal van wordt...dan is dat helemaal geweldig...maar het lijkt me voor hem gewoon heerlijk om een vriendinnetje te hebben...Net wat je zegt...vo0or de ontspanning...

Ik begin wel heel erg te twijfelen door de reacties die gegeven worden...moet er in elk geval nog heel goed over nadenken...

Iedereen bedankt voor jullie oogpunten...jullie zien het toch anders dan ik...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

famke1979 schreef:
Eline* schreef:Als jij denkt dat het goed gaat met de teef vind ik dat je het een kans moet geven. Hou alleen wel je doelstelling reeel.
Dat is voor ons ook het uitgangspunt en als hij er idd iets minder asociaal van wordt...dan is dat helemaal geweldig...maar het lijkt me voor hem gewoon heerlijk om een vriendinnetje te hebben...Net wat je zegt...vo0or de ontspanning...

Ik begin wel heel erg te twijfelen door de reacties die gegeven worden...moet er in elk geval nog heel goed over nadenken...

Iedereen bedankt voor jullie oogpunten...jullie zien het toch anders dan ik...
als je een 'vast' teefje kunt vinden waarmee hij goed overweg kan lijkt me dat prima. Dat is ook geen vreemde hond meer op een gegeven moment voor hem en hij heeft toch een hondenvriendinnetje om mee te ravotten. Ik zou hem ook niet in een groep vreemde honden gooien ook niet met muilkorf, 1 hond als het kan die je en hij kent!
Ben benieuwd of het lukt, succes!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
famke1979
Actief

oke...dat was misschien niet helemaal duidelijk...maar het was niet me bedoeling om hem op een losloopgebied uit te gaan laten...maar idd voor een of twee vriendinnetjes...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

famke1979 schreef:oke...dat was misschien niet helemaal duidelijk...maar het was niet me bedoeling om hem op een losloopgebied uit te gaan laten...maar idd voor een of twee vriendinnetjes...
Ik vind dat het proberen waard. Laika heeft ook altijd een vriendje gehad en toen die ging verhuizen is Nelson gekomen. Ik vind sociaal contact belangrijk voor het welbevinden van de hond. Al is het maar 1 andere hond, het is beter dan niks.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik zou het idd. proberen met Boris en de DD teef. Een muilkorf kan daarbij voor een heel stuk rust en vertrouwen werken bij jullie zelf. Dat maakt zo'n ontmoeting ook ontspannener, het is waarschijnlijk al spannend zat. Gun jezelf dan zo'n muilkorf.

Arras, kruising Bouvier/herder reu van een vriendin, die als zij op reis gaat hier weleens logeert kende Rein nog niet. Arras is niet altijd even prettig met andere honden dus voor die ontmoeting met Rein hebben we ook Arras een muilkorf omgedaan (die hij wel vaker om heeft wanneer hij in een gebied loopt waar veel loslopende honden zijn).
Dat geeft zoveel rust, tuurlijk spannend blijft het, maar met die muilkorf en het gegeven dat beide honden uitstekend luisteren hebben we het aangedurfd. Gelukkig ging het na de nodige dominerende handelingen van Arras t.o.v. Rein daarna prima. Ze hebben de dagen erna uitgebreid gespeeld samen.

Groet, Sieneke
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Eline* schreef:
Inge O schreef:ik zit ergens tussen marielle en eline in
Gezellig hoor! Lekker warm! :mrgreen:
ligt er een beetje aan hoe ver wij van elkaar vandaan zitten :wink:

mijn reactie was vooral geconcentreerd op de muilkorf zelf; óf je het uberhaupt moet willen is natuurlijk weer een vraag apart. Maar zoals je het beschrijft zou ik het met de DDdame ook wel aandurven denk ik.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”