Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dit precies?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Wat is dit precies?

Ongelezen bericht door Moos »

Ik loop bijna elke ochtend met Moos in het bos hier, waar ook heel veel andere honden lopen. Alle honden kennen elkaar, sommige al een aantal jaar, anderen pas een aantal maanden, maar ze lopen een aantal keer in de week met elkaar op.
De honden hebben het dan ontzettend naar hun zin, lekker spelen en rennen met elkaar. Ze worden ook allemaal ontzettend enthousiast als blijkt dat er in het bos gewandeld gaat worden.
Moos vindt het bos ook erg leuk; ook omdat hij erg van mensen houdt, en dus alle bazen altijd uitgebreid begroet, en dan ook uitgebreid door iedereen wordt geknuffeld. :mrgreen:

Er lopen in het bos ook twee zeer zelfverzekerde reutjes, die allebei zo'n jaar jonger zijn dan Moos. Deze twee heren spelen ook behoorlijk wild en ruw; dat kan Moos prima hebben, die kan er zelf ook wat van ( en bovendien gaat hij deze reutjes vaak uit de weg), maar een aantal teefjes zijn daar wat minder van gecharmeert. Moos rent dan ook wel met deze teefjes, maar stoeit niet met ze, nadat ze een aantal keren hebben laten blijken dat ze niet zo van dat wilde stoeien houden.
De twee reutjes in kwestie blijven wel altijd proberen om met die teefjes te stoeien, en houden ook niet op als een teefje zich op haar rug gooit, piept, of als zo'n teefje even een klein snauwtje geeft en weg probeert te lopen. Ze gaan er dan bijna nog voller tegenaan.
Wat Moos nu dan de laatste tijd doet als dit allemaal wat lang duurt, is de betreffende reu een keer een goede snauw geven. Daar schrikt deze dan van, met als gevolg dat hij het teefje verder weer eventjes met rust laat.
Dit gebeurt trouwens zeker niet elke dag hoor, misschien 3 keer in de maand ofzo.

Nu vroeg ik me af wat voor gedrag dit is van Moos. Op mij komt het over alsof hij het teefje wil beschermen, en tegelijkertijd de jongere reu wil corrigeren omdat hij niet op de signalen van het teefje reageert. Maar dat is misschien wel erg menselijk gedacht.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik dan moet reageren. Kan ik gewoon toestaan dat Moos dat doet, of is dit eigenlijk een beetje ongewenst gedrag?
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

is zeker geen ongewenst gedrag en je denkt juist
alleen zouden de baasjes van die reutjes de taak die moos
op zich neemt moeten overnemen , kennelijk zijn die reutjes
niet fatsoendelijk gesocializeerd
waarom reageren de baasjes van die teef niet als het mijn teef was
zou ik die reu er af halen en vragen of die aangelijnd word tot die manieren heeft
het gevaar voor je is dat de reutjes zich wel eens tegen moos
kunnen keren
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Moos
Zeer actief

martine schreef:is zeker geen ongewenst gedrag en je denkt juist
alleen zouden de baasjes van die reutjes de taak die moos
op zich neemt moeten overnemen , kennelijk zijn die reutjes
niet fatsoendelijk gesocializeerd
waarom reageren de baasjes van die teef niet als het mijn teef was
zou ik die reu er af halen en vragen of die aangelijnd word tot die manieren heeft
het gevaar voor je is dat de reutjes zich wel eens tegen moos
kunnen keren
Martine
Nou, die baasjes van het teefje reageren inderdaad door de reu in kwestie er regelmatig vanaf te trekken. Maar zij vinden dat hun teef beter van zich af moet leren bijten, dus laten ze het vaak ook even gaan....
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moos schreef:Nou, die baasjes van het teefje reageren inderdaad door de reu in kwestie er regelmatig vanaf te trekken. Maar zij vinden dat hun teef beter van zich af moet leren bijten, dus laten ze het vaak ook even gaan....
Zoals je weet ben ik tegenstander van het maar uit laten zoeken en proberen je hond assertiever te maken. :wink: Bij mij kan erg veel, maar als ik aan mijn water voel en zie dat het niet goed gaat grijp ik heel kordaat in. Als Nelson steun komt zoeken los ik het op. Ik vind het fijn dat hij vertrouwen in mij heeft en dat stel ik ook niet teleur.
Als mijn hond lastig gevallen wordt met ruw spelgedrag loop ik dus door.
Mensen laten hun sociale gezelligheid nogal eens voorgaan op hun hond en dat vind ik niet okee. Je bent in het bos juist voor je hond en als het groepje waarin jij gezellig staat te keuvelen etters van honden bij zich heeft dan is het jammer maar helaas en ben ik weg.

Moos lijkt inderdaad grenzen te stellen naar de reuen toe om de teef wat te helpen. :wink: Dappere witte ridder! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Nou, die baasjes van het teefje reageren inderdaad door de reu in kwestie er regelmatig vanaf te trekken. Maar zij vinden dat hun teef beter van zich af moet leren bijten, dus laten ze het vaak ook even gaan....
Zoals je weet ben ik tegenstander van het maar uit laten zoeken en proberen je hond assertiever te maken. :wink: Bij mij kan erg veel, maar als ik aan mijn water voel en zie dat het niet goed gaat grijp ik heel kordaat in. Als Nelson steun komt zoeken los ik het op. Ik vind het fijn dat hij vertrouwen in mij heeft en dat stel ik ook niet teleur.
Als mijn hond lastig gevallen wordt met ruw spelgedrag loop ik dus door.
Mensen laten hun sociale gezelligheid nogal eens voorgaan op hun hond en dat vind ik niet okee. Je bent in het bos juist voor je hond en als het groepje waarin jij gezellig staat te keuvelen etters van honden bij zich heeft dan is het jammer maar helaas en ben ik weg.

Moos lijkt inderdaad grenzen te stellen naar de reuen toe om de teef wat te helpen. :wink: Dappere witte ridder! :mrgreen:

Dus dat corrigeren wat Moos doet is verder gewoon goed hondengedrag wat ik toe kan laten?
Laatst gewijzigd door Moos op 16 dec 2005 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moos schreef: Dus dat corrigeren wat Moos doet is verder gewoon goed hondengedrag wat ik toe kan laten?
Ja hoor, dat kan je gewoon toelaten. Je kan daarin ook niets doen lijkt me. Moos is geen vechtersbaar en is een gewone normaal stabiel reutje dus ik zou me daar niet druk om maken. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef: Dus dat corrigeren wat Moos doet is verder gewoon goed hondengedrag wat ik toe kan laten?
Ja hoor, dat kan je gewoon toelaten. Je kan daarin ook niets doen lijkt me. Moos is geen vechtersbaar en is een gewone normaal stabiel reutje dus ik zou me daar niet druk om maken. :wink:
Fijn :ok:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef:
het zijn namelijk wel zíjn teefjes. :mrgreen: kakaboeboe doet het ook, andere reutjes wegsnauwen bij vriendinnetjes.

als het bij een enkele snauw blijft en als die snauw het gewenste effect heeft (ander reutje druipt af), dan vind ik het best. gaat ander reutje er 'ns lekker tegenin, dan kap ik de boel af.
Moos
Zeer actief

linlin schreef:
Eline* schreef:
het zijn namelijk wel zíjn teefjes. :mrgreen: kakaboeboe doet het ook, andere reutjes wegsnauwen bij vriendinnetjes.

als het bij een enkele snauw blijft en als die snauw het gewenste effect heeft (ander reutje druipt af), dan vind ik het best. gaat ander reutje er 'ns lekker tegenin, dan kap ik de boel af.
Moos had toevallig eergisteren dat een reutje er lekker tegenin ging. Nou is Moos gelukkig niet zo van het 'vechten' , dus hij stond er een beetje erg doedelig bij te kijken :mrgreen:
Maar toen heb ik wel even het andere reutje verbaal gecorrigeerd; aangezien de baas dat niet deed, en ik geen zin had in mot.

Maar Moos snauwt niet standaard andere honden weg bij zijn vriendinnetjes hoor. Ze mogen van hem best met ze spelen :mrgreen: . Hij wordt pas snauwerig als een teefje duidelijk het onderspit delft en het reutje toch vol door blijft gaan.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Moos schreef:
linlin schreef:
Eline* schreef:

Moos had toevallig eergisteren dat een reutje er lekker tegenin ging. Nou is Moos gelukkig niet zo van het 'vechten' , dus hij stond er een beetje erg doedelig bij te kijken :mrgreen:
Maar toen heb ik wel even het andere reutje verbaal gecorrigeerd; aangezien de baas dat niet deed, en ik geen zin had in mot.

Maar Moos snauwt niet standaard andere honden weg bij zijn vriendinnetjes hoor. Ze mogen van hem best met ze spelen :mrgreen: . Hij wordt pas snauwerig als een teefje duidelijk het onderspit delft en het reutje toch vol door blijft gaan.
Moos heeft gewoon een sterk rechtvaardigheids gevoel :ok:
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”