Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlatingsangst van 2 jaar oude hond. Help!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jemmeke
Vaste gebruiker

Verlatingsangst van 2 jaar oude hond. Help!

Ongelezen bericht door jemmeke »

Hoe kan ik Carlito mijn jongste hond (2 jaar) leren om alleen te zijn. Hij vindt het namelijk vreselijk wanneer ik met de Balou (Balou is 8 jaar en kan overigens wel heel goed alleen blijven) even de deur uit moet. Hij piept, jankt, bibbert over zijn hele lijfje en krapt wanhopig aan de deur wanneer Balou weg is. Dit doet hij ook wanneer er iemand in huis aanwezig is maar Balou niet.
Wanneer ik ga werken kunnen ze wel heel goed samen alleen blijven en liggen ze lekker te slapen maar echt alleen blijven kan de kleinste niet.
Wie kan mij hierbij helpen om zijn gedrag hierin te veranderen. :19:

Groetjes,

Jemmeke
Afbeelding
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Als je de mogelijkheid hebt om er een aantal weken aan te besteden dan lijkt me het beste om te beginnen met een minuut lang weg blijven... daarna terug komen... is er niks gebeurd dan met aandacht belonen.

Vervolgens 2 of 5 min. weg blijven.... daarna weer belonen als er niks is gebeurd. Zo opbouwen... langzaam... beetje bij beetje... steeds langer...

Kost heel veel geduld... en je mag je hond alleen straffen als er iets kapot is als je de hond op heterdaad betrapt. Een webcam in huis is daarvoor erg handig :mrgreen:

Je kunt ook naar een gedrags therapeut maar dat gaat je geld kosten. Misschien kun je dit topic het beste posten in het forum van gedrag?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

dusk schreef:Als je de mogelijkheid hebt om er een aantal weken aan te besteden dan lijkt me het beste om te beginnen met een minuut lang weg blijven... daarna terug komen... is er niks gebeurd dan met aandacht belonen.

Vervolgens 2 of 5 min. weg blijven.... daarna weer belonen als er niks is gebeurd. Zo opbouwen... langzaam... beetje bij beetje... steeds langer...

Kost heel veel geduld... en je mag je hond alleen straffen als er iets kapot is als je de hond op heterdaad betrapt. Een webcam in huis is daarvoor erg handig :mrgreen:

Je kunt ook naar een gedrags therapeut maar dat gaat je geld kosten. Misschien kun je dit topic het beste posten in het forum van gedrag?
Er wordt helemaal niks gestraft! :wink: Verder moet je het inderdaad opbouwen en dan nog is de vraag of je dat gaat lukken. De hond hangt blijkbaar erg aan je andere hond en dat is een bekend gegeven als je meerdere honden hebt. De ervaring leert dat het gewoon ontzettend moeilijk is dat echt weg te trainen, omdat het vaak lastig te trainen is.
Je moet dan echt dagelijks oefenen en blijven oefenen, je kan niet 1 keer in de week een uurtje weg met 1 hond. Dan zit er geen routine in en kom je nergens.
Wat is de reden dat je ze nu ineens wil scheiden?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Verlatingsangst van 2 jaar oude hond. Help!

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

jemmeke schreef:Hoe kan ik Carlito mijn jongste hond (2 jaar) leren om alleen te zijn. Hij vindt het namelijk vreselijk wanneer ik met de Balou (Balou is 8 jaar en kan overigens wel heel goed alleen blijven) even de deur uit moet. Hij piept, jankt, bibbert over zijn hele lijfje en krapt wanhopig aan de deur wanneer Balou weg is. Dit doet hij ook wanneer er iemand in huis aanwezig is maar Balou niet.
Wanneer ik ga werken kunnen ze wel heel goed samen alleen blijven en liggen ze lekker te slapen maar echt alleen blijven kan de kleinste niet.
Wie kan mij hierbij helpen om zijn gedrag hierin te veranderen. :19:

Groetjes,

Jemmeke
Ik zou Carlito wat vaker alleen mee nemen. Probeer hem wat zelfstandiger te maken. En daarnaast zou ik opnieuw me de training beginnen.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
dusk
Actief

Eline* schreef: Er wordt helemaal niks gestraft! :wink:
Straf is denk ik inderdaad niet het juiste woord... Op zijn plek wijzen misschien beter? Als ik dat bij mijn hond niet had gedaan dan had hij gedacht dat die slippers en schoenen die zo lekker stonken :N: om mee te spelen waren namelijk :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Slippers en schoenen kapot bijten gewoon omdat dat leuk is, is iets anders dan slippers en schoenen kapot bijten omdat je van de stress niks anders weet te doen. Hier laat ik eigenlijk nooit een hond alleen thuis, of ze gaan alledrie mee of er gaat eentje mee zodat er twee samen zijn. Als ik Noah en Molli wel meeneem dan krijgt Malu een lekker bot waarvan ik weet dat ze een paar uur zoet is totdat wij terug zijn.
dusk
Actief

Chatterbox schreef:Slippers en schoenen kapot bijten gewoon omdat dat leuk is, is iets anders dan slippers en schoenen kapot bijten omdat je van de stress niks anders weet te doen.
Ja maar als je je hond dus niet op zijn plek zet als dat gebeurt vind ie het evengoed een leuke bezigheid als hij alleen is... daar ging het mij om.

Ik zou me eerlijk gezegd ook dood vervelend en misschien dingen gaan mollen... maar als ik op heterdaad zou worden betrapt zou ik dat niet fijn vinden :mrgreen:

Ik ken ook mensen met honden die dit met name hadden in hun jeugd... maar zodra de honden anderhalf of 2 jaar oud werden nam het slopen en de verlatingsangst af... Alsof het bij volwassen worden hoorde... Bij deze hond is het echter duidelijk een ander probleem. Hij is schijnbaar nooit gewend geweest om alleen te zijn...

En ja honden schijnen het beste te leren als je er een spelletje van maakt... Als je dus creatief bent kun je vast wel een methode vinden om het je hond aan te leren. Je ziet hier veel dat mensen uit liefde voor hun hond de hond niet eens alleen laten en een andere oplossing vinden maar je kunt het je hond echt wel aanleren hoor...als je het maar leuk houdt!
Afbeelding
dusk
Actief

Chatterbox schreef:Als ik Noah en Molli wel meeneem dan krijgt Malu een lekker bot waarvan ik weet dat ze een paar uur zoet is totdat wij terug zijn.
Maar ja honden zijn affentoe slimmer dan dat we denken... misschien doen ze het wel om het bot :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

dusk schreef:Ja maar als je je hond dus niet op zijn plek zet als dat gebeurt vind ie het evengoed een leuke bezigheid als hij alleen is... daar ging het mij om.
STressuitingen zijn nooit een leuke bezigheid en als je dan tijdens het gestresst alleen zijn ook nog ineens zomaar uit het niets op je kop krijgt, neemt de stress toe en verergert het gedrag. Je bent dus het probleem groter aan het maken. Honden moeten tijdens het alleen zijn nooit zomaar onaangename sensatie's krijgen omdat er een groot risico is dat ze de associatie tussen de onaangename prikkel en het alleen zijn leggen. Zo creeer je verlatingsangst bij honden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Beetje off topic kinderen vertonen dit gedrag ook wel eens. Bijvoorbeeld gekke telefoontjes plegen, muziek hard zetten, snoepen. Enfin er spelen meer dingen mee maar toch leuk om even te vermelden.
Veel honden groeien idd over het slopen heen maar het is echt alleen een uiting van het vervelend vinden om alleen te zijn (Is ook niet verwonderlijk voor een hond/wolfachtige is het moeilijk overleven in je eentje) een voor een hond "bedreigende" of vreemde situatie is alleen te leren door het langzaam opbouwen. En alleen op een positieve manier het negatieve vermijden.
Je moet je afvragen als de hond zo gehecht is aan de ander of het echt noodzakelijk is om het de hond aan te leren. Heb je daar een dringende reden voor? Zo niet zou ik gewoon werken aan het zelfvertrouwen van de jongste hond en het helemaal alleen zijn pas na een poos langzaam proberen aan te leren.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
dusk
Actief

Hahahaha ok de slippers en schoenen waren alleen maar een voorbeeld... wat ik ermee bedoel te zeggen is dat hij het misschien als speeltje zal gaan zien als je hem niet erop wijst dat het niet om mee te spelen is. En of hij in zo'n geval nou stress zou hebben of niet... hij zou evengoed ermee gaan spelen.

Verder zal ik hier ophouden met de strijd over wel of niet op zijn kop geven als hij op heterdaad wordt betrapt. Ik heb namelijk veel zelfstudie verricht naar het opvoeden van je hond en heb op talloze bronnen gelezen dat straffen/op zijn plek wijzen alleen mag als je de hond op heterdaad betrapt... Echter heb ik hier geen ervaring mee in het echt... Jij misschien wel Eline? :mrgreen: Verder klinkt het opzich wel logisch dat je hond een associatie zal maken tussen alleen zijn en negatieve gevoelens...

Maar daarentegen zei ik wel om te beginnen met een minuut... dan 5 minuten dan 15 minuten alleen laten en dan elke keer uitbundig belonen d.m.v. aandacht als er niks was gebeurd... Zo kan je hond alleen zijn associeren met positieve gevoelens lijkt mij. Is er wel wat gebeurt dan geef je gewoon geen aandacht... maar negeer je je hond. Verder zei ik alleen maar "Alleen straffen als je op heterdaad betrapt". Met andere woorden dus: Anders nooit straffen!

Houd het leuk... zoals ik al een paar keer heb gezegd.

Als je het hier niet mee eens bent straf me dan niet af als een stout hondje :mrgreen: want voor mij heeft deze methode uitstekend gewerkt... en ik heb nooit een bench gehad voor dat monster van mij.(omdat hij veelste groot was by the way)
Deze uitleg even omdat ik het gevoel krijg dat mensen denken dat ik voor straffen ben ofzo...
Afbeelding
dusk
Actief

Rataplan schreef:Beetje off topic kinderen vertonen dit gedrag ook wel eens. Bijvoorbeeld gekke telefoontjes plegen, muziek hard zetten, snoepen. Enfin er spelen meer dingen mee maar toch leuk om even te vermelden.

Ja en als je je kind op heterdaad betrapt is het ook abrupt afgelopen... Zoals de sexlijn aan kunnen topen op de telefoon rekening :mrgreen:

Veel honden groeien idd over het slopen heen maar het is echt alleen een uiting van het vervelend vinden om alleen te zijn (Is ook niet verwonderlijk voor een hond/wolfachtige is het moeilijk overleven in je eentje) een voor een hond "bedreigende" of vreemde situatie is alleen te leren door het langzaam opbouwen. En alleen op een positieve manier het negatieve vermijden.

Ben ik het helemaal mee eens... opbouwen... en houd het leuk!

Je moet je afvragen als de hond zo gehecht is aan de ander of het echt noodzakelijk is om het de hond aan te leren. Heb je daar een dringende reden voor? Zo niet zou ik gewoon werken aan het zelfvertrouwen van de jongste hond en het helemaal alleen zijn pas na een poos langzaam proberen aan te leren.
Goh volgensmij moet je het leuk houden of niet? :denken:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

dusk schreef:Verder zal ik hier ophouden met de strijd over wel of niet op zijn kop geven als hij op heterdaad wordt betrapt. Ik heb namelijk veel zelfstudie verricht naar het opvoeden van je hond en heb op talloze bronnen gelezen dat straffen/op zijn plek wijzen alleen mag als je de hond op heterdaad betrapt... Echter heb ik hier geen ervaring mee in het echt... Jij misschien wel Eline? :mrgreen: Verder klinkt het opzich wel logisch dat je hond een associatie zal maken tussen alleen zijn en negatieve gevoelens...

Maar daarentegen zei ik wel om te beginnen met een minuut... dan 5 minuten dan 15 minuten alleen laten en dan elke keer uitbundig belonen d.m.v. aandacht als er niks was gebeurd... Zo kan je hond alleen zijn associeren met positieve gevoelens lijkt mij. Is er wel wat gebeurt dan geef je gewoon geen aandacht... maar negeer je je hond. Verder zei ik alleen maar "Alleen straffen als je op heterdaad betrapt". Met andere woorden dus: Anders nooit straffen!

Als je het hier niet mee eens bent straf me dan niet af als een stout hondje :mrgreen: want voor mij heeft deze methode uitstekend gewerkt... en ik heb nooit een bench gehad voor dat monster van mij.(omdat hij veelste groot was by the way)
Deze uitleg even omdat ik het gevoel krijg dat mensen denken dat ik voor straffen ben ofzo...
Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman! :wink:
Alleen zijn moet iets gewoons zijn. Niet uitbundig doen dus als je weggaat en negeren als je thuiskomt. Alles wat stressverhogend werkt kan problemen veroorzaken als de hond alleen moet zijn. Als hij zich drukmaakt omdat hij weet dat jij terug gaat komen kan dat leiden tot stressgedrag zoals slopen, onzindelijkheid of blaffen.
Ook op heterdaad straffen voldoet aan stressverhogende elementen. Daarbij is de hond niet alleen als je op heterdaad bestraft dus het raakt kant noch wal. Als je het hebt over webcams en zo dan sla je dus de plank mis. Als de hond schrikt tijdens het alleen zijn en geen steun kan zoeken daarin creeer je onzekerheid = angst wat zich kan omzetten in verlatingsangst met als symtoom slopen, blaffen ect ect.
Je verergert alleen maar het probleem.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
dusk
Actief

Eline* schreef: Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman! :wink:
hahahahaha
Alleen zijn moet iets gewoons zijn. Niet uitbundig doen dus als je weggaat en negeren als je thuiskomt. Alles wat stressverhogend werkt kan problemen veroorzaken als de hond alleen moet zijn. Als hij zich drukmaakt omdat hij weet dat jij terug gaat komen kan dat leiden tot stressgedrag zoals slopen, onzindelijkheid of blaffen.
Ook op heterdaad straffen voldoet aan stressverhogende elementen. Daarbij is de hond niet alleen als je op heterdaad bestraft dus het raakt kant noch wal. Als je het hebt over webcams en zo dan sla je dus de plank mis. Als de hond schrikt tijdens het alleen zijn en geen steun kan zoeken daarin creeer je onzekerheid = angst wat zich kan omzetten in verlatingsangst met als symtoom slopen, blaffen ect ect.
Ok overtuigd... dus ik heb eigenlijk mazzel met mijn hond? :mrgreen: Weet je dat hij affentoe heel aandachtig luistert als ik tegen hem praat :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

dusk schreef:dus ik heb eigenlijk mazzel met mijn hond? :mrgreen: Weet je dat hij affentoe heel aandachtig luistert als ik tegen hem praat :wink:
Je geeft het zelf al aan..honden zijn slimmer dan we denken en ondanks dat veel mensen echt ontzettend veel fout doen komt het veelal toch nog wel redelijk op zijn pootjes terecht. :wink: Alleen soms niet en bij gevoelige onzekere honden..meestal dus de type's die het moeilijk vinden alleen te zijn, komt het dus niet altijd op hun pootjes terecht. Het asiel puilt tenminste uit van honden met verlatings of scheidingsangst.
Nou, fijn dat je hond naar je luistert..da's tenminste nog iemand die hetgeen je zegt voor waar aanneemt! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

Eline* schreef:
dusk schreef:Verder zal ik hier ophouden met de strijd over wel of niet op zijn kop geven als hij op heterdaad wordt betrapt. Ik heb namelijk veel zelfstudie verricht naar het opvoeden van je hond en heb op talloze bronnen gelezen dat straffen/op zijn plek wijzen alleen mag als je de hond op heterdaad betrapt... Echter heb ik hier geen ervaring mee in het echt... Jij misschien wel Eline? :mrgreen: Verder klinkt het opzich wel logisch dat je hond een associatie zal maken tussen alleen zijn en negatieve gevoelens...

Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman! :wink:
Ik ga toch echt met het verhaal van Eline mee.
Mijn "zelfstudie" toont hetzelfde aan namelijk.
Alleen zijn moet je op een "natuurlijke" manier aanleren en daarbij komt nog eens dat je zelf meer hersens hebt dan een hond dus zou je moeten weten om schoenen etc op te ruimen zodat de hond ze niet kan slopen :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
dusk
Actief

Eline* schreef:
dusk schreef:dus ik heb eigenlijk mazzel met mijn hond? :mrgreen: Weet je dat hij affentoe heel aandachtig luistert als ik tegen hem praat :wink:
Je geeft het zelf al aan..honden zijn slimmer dan we denken en ondanks dat veel mensen echt ontzettend veel fout doen komt het veelal toch nog wel redelijk op zijn pootjes terecht. :wink: Alleen soms niet en bij gevoelige onzekere honden..meestal dus de type's die het moeilijk vinden alleen te zijn, komt het dus niet altijd op hun pootjes terecht. Het asiel puilt tenminste uit van honden met verlatings of scheidingsangst.
Nou, fijn dat je hond naar je luistert..da's tenminste nog iemand die hetgeen je zegt voor waar aanneemt! :mrgreen:
Kijk uit hoor je maakt zo geen vriendjes met me :mrgreen: Och wat ben jij toch altijd een heerlijke humorist met een flinke dosis sarcasme! Heerlijk :smile:

Ja... het asiel is inderdaad sneu... sommige mensen dumpen hun hond alleen maar omdat hij dingen molt en ze weten zo even snel geen oplossing ervoor.

Toch heb ik zo'n idee dat hoe kleiner de hond is hoe minder intelligent ze zijn... kan dat kloppen? :) Ik vind die kleine hondjes altijd maar energiek en een beetje dom over komen maar misschien komt dat door mijn liefde voor grotere rassen.
Afbeelding
dusk
Actief

Rataplan schreef:Ik ga toch echt met het verhaal van Eline mee.
Mijn "zelfstudie" toont hetzelfde aan namelijk.
Alleen zijn moet je op een "natuurlijke" manier aanleren en daarbij komt nog eens dat je zelf meer hersens hebt dan een hond dus zou je moeten weten om schoenen etc op te ruimen zodat de hond ze niet kan slopen :wink:
Daar sluit ik me absoluut 100% bij aan! :wink: Als het dan toch gemold wordt is het gewoon je eigen schuld... dan had je het beter moeten achterlaten!
Afbeelding
dusk
Actief

Ik kwam een keer een vrouw tegen in het beatrix park achter de RAI in amsterdam en die had een hond genaamd Diesel... Die sloopte tafelpoten enzo.. ze moest gewoon sambal op de tafel en stoelpoten smeren eer haar hond ervanaf bleef!

Maar het werkte wel de sambal :wink:

En ja het is gemeen ja ik weet het dus praat me er niet van :mrgreen:
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

dusk schreef:Ik kwam een keer een vrouw tegen in het beatrix park achter de RAI in amsterdam en die had een hond genaamd Diesel... Die sloopte tafelpoten enzo.. ze moest gewoon sambal op de tafel en stoelpoten smeren eer haar hond ervanaf bleef!

Maar het werkte wel de sambal :wink:

En ja het is gemeen ja ik weet het dus praat me er niet van :mrgreen:
Mijn vriendin haar salontafel werd gewoon zienderogen kleiner :mrgreen:
Sambal zal heus wel werken maar vooralsnog het is symptoombestrijding en pak ik liever een oorzaak aan en wil ik graag een ontspannen hond in huis. Obelix (de jongste) heb ik het alleen zijn aangeleerd door te vertrekken als hij ontspannen lag te slapen en bijtijds weer terug te zijn en let wel dat was de eerste maanden helemaal nooit het geval. Ik liep wel eens uit zijn gezichtsveld maar dat hoorde hij me nog wel rommelen en praten etc. Pas toen hij aan mij gewend was aan het huis gewend en aan alles wat hier in en uit loopt ging het op een ontspannen manier.
Ik heb het geluk dat ik niet zonder hem weg hoef (werken of iets dergelijks) dus ik kon de tijd nemen om hem alleen zijn te leren.
Rataplan nam ik mee naar mijn werk (voordeel van in een asiel werken :mrgreen: )dus met hem heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan. Als ik lang moest lopen (bijvoorbeeld winkelen of volwassen honden uitlaten) dan droeg ik hem in een rugzak op mijn buik.
dusk
Actief

leuk joh!

Ik heb dat ook wel eens geprobeerd... weg gaan terwijl hij lag te slapen maar de stomme zak werd er altijd wakker van :mrgreen:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dusk, ik denk dat je goed het onderscheid moet maken tussen een hond die zich verveelt en uit balorigheid dingen gaat slopen, en echte verlatingsangst. Jack gilde hier de hele buurt bij elkaar in het begin als ik een minuut wegging. Hij raakte zijn kong of botje niet aan, en 'sloopte' alleen maar de deur met zijn nagels, helemaal panisch dat hij alleen werd gelaten. En dat is dus een kwestie van per minuut opbouwen, voordat je weg gaat tien minuten compleet negeren, en als je terugkomt weer een tijdje negeren. En die methode werkt. Okee, ik heb er dik twee jaar de tijd voor gehad, en dat is een luxe die veel mensen niet hebben, maar het werkt wel. Echt helemaal over gaat het waarschijnlijk nooit, ik denk dat verlatingsangst toch iets van een jeugdtrauma is, bij Jack in elk geval. Dus we kunnen hier nooit met z'n allen tegelijk weggaan, dat moet 1 voor 1, desnoods met moeilijke constructies zoals op elkaar wachten op de hoek van de straat :roll: , en ik kan sowieso pas weg als Jack rustig ergens ligt, niet als hij achter me aan loopt te drentelen. Dat klinkt lastig, maar al met al kan Jack inmiddels probleemloos uren alleen blijven, en dat hebben we toch maar mooi gewonnen. En zonder straf.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dusk
Actief

Geweldig joh...

Maar hoezo raden jullie aan om je hond te negeren voordat je weg gaat?

Als ik tegen mij hond zeg: zo terug...
Dan weet hij bijv. echt dat ik zo terug ben :mrgreen:
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

een ding word over het hoofd gezien , misschien is de hond gewoon boos omdat hij niet mee mag.

eerts de echte reden te weten komen en dan pas iets aan doen
anders zou je het wel eens erger kunnen maken

verlatingsangst , verveling , boos , alle drie een andere aanpak

Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

martine schreef:een ding word over het hoofd gezien , misschien is de hond gewoon boos omdat hij niet mee mag.

eerts de echte reden te weten komen en dan pas iets aan doen
anders zou je het wel eens erger kunnen maken

verlatingsangst , verveling , boos , alle drie een andere aanpak

Martine
Hier heb je wel gelijk in hoor, maar als ik dit
Hij piept, jankt, bibbert over zijn hele lijfje en krapt wanhopig aan de deur wanneer Balou weg is. Dit doet hij ook wanneer er iemand in huis aanwezig is maar Balou niet.
lees dan is het me toch wel vrij duidelijk dat het niet om boosheid of verveling gaat.

Het lijkt mij duidelijk dat deze hond enorm hangt aan zijn hondemaatje.

Elke keer dat je ze uit elkaar haalt maak je het probleem weer een stukje groter.

Als je geen hele goede reden hebt om deze twee honden van elkaar te scheiden moet je dat gewoon niet doen denk ik, accepteer simpelweg dat je rekening moet houden met de binding die ze hebben.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Boos??? Martine, wil jij nu zeggen dat deze hond expres dingen gaat slopen omdat hij boos is??? Een hond kan geen verbanden leggen, dus een hond gaat niet doelbewust dingen slopen om wraak te nemen.

Deze hond voelt zich verlaten omdat zijn baasje en de andere hond zomaar weggaan. Je kan een hond niet uitleggen dat je weer terugkomt, dus als hij heel erg aan de andere hond hangt en dan ineens alleen is dan is het geen wonder dat hij zich eenzaam voelt. Of misschien verveelt hij zich gewoon, 2 honden kunnen elkaar meestal wel bezig houden. Als je een hond dus alleen thuis laat dan zul je de hond wat te doen moeten geven. En dan kan een lekker bot inderdaad helpen. Zolang een hond lekker aan het knagen is vergeet hij even dat hij alleen is.
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

een hond kan wel bewust omdat hij boos is iets doen

de hond reageerd alleen op het verlaten van de andere hond
niet van het baasje , wat niet wil zeggen natuurlijk dat het geen veraltingsangst kan zijn

en de gedragingen rillen piepen krabben enz zijn bij alle drie de eventuele oorzaaken gelijk
vraagt een uitstekende observatie kennis van tegenstijdige signalen
en een boel extra vragen aan het baasje en hond voor dit echt duidelijk is

de honden niet leren gescheiden te zijn is geen optie , of wil je dat indien het echt verlatingsangst is , en de een voor een operatie weg moet
of zelf sterft dat de andere hond er ook helemaal onderdoor gaat??
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

dusk schreef:Toch heb ik zo'n idee dat hoe kleiner de hond is hoe minder intelligent ze zijn... kan dat kloppen? :)
Nee :mrgreen:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wat zou jij dan aan Jemmeke vragen Martine, om bvb. uit te kunnen sluiten dat haar hond boos is, of zich verveelt?

Als haar andere hond bvb. weg moet voor een operatie hoeft zij hem toch niet alleen te laten, ze kan hem toch meenemen naar de DA, en daarna lekker samen met hem iets doen?

Als Balou sterft denk ik dat haar andere hond sowieso weer een nieuw maatje nodig heeft. Ik opteer voor het niet proberen om hem te leren alleen (zonderBalou) te zijn omdat ik denk dat dit toch niet gaat lukken.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:
dusk schreef:Toch heb ik zo'n idee dat hoe kleiner de hond is hoe minder intelligent ze zijn... kan dat kloppen? :)
Nee :mrgreen:
Volgens mij is het eerder andersom. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”