Wanneer ik ga werken kunnen ze wel heel goed samen alleen blijven en liggen ze lekker te slapen maar echt alleen blijven kan de kleinste niet.
Wie kan mij hierbij helpen om zijn gedrag hierin te veranderen.
Groetjes,
Jemmeke
Moderator: moderatorteam

Er wordt helemaal niks gestraft!dusk schreef:Als je de mogelijkheid hebt om er een aantal weken aan te besteden dan lijkt me het beste om te beginnen met een minuut lang weg blijven... daarna terug komen... is er niks gebeurd dan met aandacht belonen.
Vervolgens 2 of 5 min. weg blijven.... daarna weer belonen als er niks is gebeurd. Zo opbouwen... langzaam... beetje bij beetje... steeds langer...
Kost heel veel geduld... en je mag je hond alleen straffen als er iets kapot is als je de hond op heterdaad betrapt. Een webcam in huis is daarvoor erg handig![]()
Je kunt ook naar een gedrags therapeut maar dat gaat je geld kosten. Misschien kun je dit topic het beste posten in het forum van gedrag?

Ik zou Carlito wat vaker alleen mee nemen. Probeer hem wat zelfstandiger te maken. En daarnaast zou ik opnieuw me de training beginnen.jemmeke schreef:Hoe kan ik Carlito mijn jongste hond (2 jaar) leren om alleen te zijn. Hij vindt het namelijk vreselijk wanneer ik met de Balou (Balou is 8 jaar en kan overigens wel heel goed alleen blijven) even de deur uit moet. Hij piept, jankt, bibbert over zijn hele lijfje en krapt wanhopig aan de deur wanneer Balou weg is. Dit doet hij ook wanneer er iemand in huis aanwezig is maar Balou niet.
Wanneer ik ga werken kunnen ze wel heel goed samen alleen blijven en liggen ze lekker te slapen maar echt alleen blijven kan de kleinste niet.
Wie kan mij hierbij helpen om zijn gedrag hierin te veranderen.![]()
Groetjes,
Jemmeke
Ja maar als je je hond dus niet op zijn plek zet als dat gebeurt vind ie het evengoed een leuke bezigheid als hij alleen is... daar ging het mij om.Chatterbox schreef:Slippers en schoenen kapot bijten gewoon omdat dat leuk is, is iets anders dan slippers en schoenen kapot bijten omdat je van de stress niks anders weet te doen.

STressuitingen zijn nooit een leuke bezigheid en als je dan tijdens het gestresst alleen zijn ook nog ineens zomaar uit het niets op je kop krijgt, neemt de stress toe en verergert het gedrag. Je bent dus het probleem groter aan het maken. Honden moeten tijdens het alleen zijn nooit zomaar onaangename sensatie's krijgen omdat er een groot risico is dat ze de associatie tussen de onaangename prikkel en het alleen zijn leggen. Zo creeer je verlatingsangst bij honden.dusk schreef:Ja maar als je je hond dus niet op zijn plek zet als dat gebeurt vind ie het evengoed een leuke bezigheid als hij alleen is... daar ging het mij om.

Goh volgensmij moet je het leuk houden of niet?Rataplan schreef:Beetje off topic kinderen vertonen dit gedrag ook wel eens. Bijvoorbeeld gekke telefoontjes plegen, muziek hard zetten, snoepen. Enfin er spelen meer dingen mee maar toch leuk om even te vermelden.
Ja en als je je kind op heterdaad betrapt is het ook abrupt afgelopen... Zoals de sexlijn aan kunnen topen op de telefoon rekening![]()
Veel honden groeien idd over het slopen heen maar het is echt alleen een uiting van het vervelend vinden om alleen te zijn (Is ook niet verwonderlijk voor een hond/wolfachtige is het moeilijk overleven in je eentje) een voor een hond "bedreigende" of vreemde situatie is alleen te leren door het langzaam opbouwen. En alleen op een positieve manier het negatieve vermijden.
Ben ik het helemaal mee eens... opbouwen... en houd het leuk!
Je moet je afvragen als de hond zo gehecht is aan de ander of het echt noodzakelijk is om het de hond aan te leren. Heb je daar een dringende reden voor? Zo niet zou ik gewoon werken aan het zelfvertrouwen van de jongste hond en het helemaal alleen zijn pas na een poos langzaam proberen aan te leren.

Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman!dusk schreef:Verder zal ik hier ophouden met de strijd over wel of niet op zijn kop geven als hij op heterdaad wordt betrapt. Ik heb namelijk veel zelfstudie verricht naar het opvoeden van je hond en heb op talloze bronnen gelezen dat straffen/op zijn plek wijzen alleen mag als je de hond op heterdaad betrapt... Echter heb ik hier geen ervaring mee in het echt... Jij misschien wel Eline?Verder klinkt het opzich wel logisch dat je hond een associatie zal maken tussen alleen zijn en negatieve gevoelens...
Maar daarentegen zei ik wel om te beginnen met een minuut... dan 5 minuten dan 15 minuten alleen laten en dan elke keer uitbundig belonen d.m.v. aandacht als er niks was gebeurd... Zo kan je hond alleen zijn associeren met positieve gevoelens lijkt mij. Is er wel wat gebeurt dan geef je gewoon geen aandacht... maar negeer je je hond. Verder zei ik alleen maar "Alleen straffen als je op heterdaad betrapt". Met andere woorden dus: Anders nooit straffen!
Houd het leuk... zoals ik al een paar keer heb gezegd.
Als je het hier niet mee eens bent straf me dan niet af als een stout hondjewant voor mij heeft deze methode uitstekend gewerkt... en ik heb nooit een bench gehad voor dat monster van mij.(omdat hij veelste groot was by the way)
Deze uitleg even omdat ik het gevoel krijg dat mensen denken dat ik voor straffen ben ofzo...

hahahahahaEline* schreef: Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman!![]()
Ok overtuigd... dus ik heb eigenlijk mazzel met mijn hond?Alleen zijn moet iets gewoons zijn. Niet uitbundig doen dus als je weggaat en negeren als je thuiskomt. Alles wat stressverhogend werkt kan problemen veroorzaken als de hond alleen moet zijn. Als hij zich drukmaakt omdat hij weet dat jij terug gaat komen kan dat leiden tot stressgedrag zoals slopen, onzindelijkheid of blaffen.
Ook op heterdaad straffen voldoet aan stressverhogende elementen. Daarbij is de hond niet alleen als je op heterdaad bestraft dus het raakt kant noch wal. Als je het hebt over webcams en zo dan sla je dus de plank mis. Als de hond schrikt tijdens het alleen zijn en geen steun kan zoeken daarin creeer je onzekerheid = angst wat zich kan omzetten in verlatingsangst met als symtoom slopen, blaffen ect ect.
Je verergert alleen maar het probleem.

Je geeft het zelf al aan..honden zijn slimmer dan we denken en ondanks dat veel mensen echt ontzettend veel fout doen komt het veelal toch nog wel redelijk op zijn pootjes terecht.dusk schreef:dus ik heb eigenlijk mazzel met mijn hond?Weet je dat hij affentoe heel aandachtig luistert als ik tegen hem praat

Ik ga toch echt met het verhaal van Eline mee.Eline* schreef:Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman!dusk schreef:Verder zal ik hier ophouden met de strijd over wel of niet op zijn kop geven als hij op heterdaad wordt betrapt. Ik heb namelijk veel zelfstudie verricht naar het opvoeden van je hond en heb op talloze bronnen gelezen dat straffen/op zijn plek wijzen alleen mag als je de hond op heterdaad betrapt... Echter heb ik hier geen ervaring mee in het echt... Jij misschien wel Eline?Verder klinkt het opzich wel logisch dat je hond een associatie zal maken tussen alleen zijn en negatieve gevoelens...
Maar daarentegen zei ik wel om te beginnen met een minuut... dan 5 minuten dan 15 minuten alleen laten en dan elke keer uitbundig belonen d.m.v. aandacht als er niks was gebeurd... Zo kan je hond alleen zijn associeren met positieve gevoelens lijkt mij. Is er wel wat gebeurt dan geef je gewoon geen aandacht... maar negeer je je hond. Verder zei ik alleen maar "Alleen straffen als je op heterdaad betrapt". Met andere woorden dus: Anders nooit straffen!
Houd het leuk... zoals ik al een paar keer heb gezegd.
Als je het hier niet mee eens bent straf me dan niet af als een stout hondjewant voor mij heeft deze methode uitstekend gewerkt... en ik heb nooit een bench gehad voor dat monster van mij.(omdat hij veelste groot was by the way)
Deze uitleg even omdat ik het gevoel krijg dat mensen denken dat ik voor straffen ben ofzo...![]()
Alleen zijn moet iets gewoons zijn. Niet uitbundig doen dus als je weggaat en negeren als je thuiskomt. Alles wat stressverhogend werkt kan problemen veroorzaken als de hond alleen moet zijn. Als hij zich drukmaakt omdat hij weet dat jij terug gaat komen kan dat leiden tot stressgedrag zoals slopen, onzindelijkheid of blaffen.
Ook op heterdaad straffen voldoet aan stressverhogende elementen. Daarbij is de hond niet alleen als je op heterdaad bestraft dus het raakt kant noch wal. Als je het hebt over webcams en zo dan sla je dus de plank mis. Als de hond schrikt tijdens het alleen zijn en geen steun kan zoeken daarin creeer je onzekerheid = angst wat zich kan omzetten in verlatingsangst met als symtoom slopen, blaffen ect ect.
Je verergert alleen maar het probleem.
Kijk uit hoor je maakt zo geen vriendjes met meEline* schreef:Je geeft het zelf al aan..honden zijn slimmer dan we denken en ondanks dat veel mensen echt ontzettend veel fout doen komt het veelal toch nog wel redelijk op zijn pootjes terecht.dusk schreef:dus ik heb eigenlijk mazzel met mijn hond?Weet je dat hij affentoe heel aandachtig luistert als ik tegen hem praat
Alleen soms niet en bij gevoelige onzekere honden..meestal dus de type's die het moeilijk vinden alleen te zijn, komt het dus niet altijd op hun pootjes terecht. Het asiel puilt tenminste uit van honden met verlatings of scheidingsangst.
Nou, fijn dat je hond naar je luistert..da's tenminste nog iemand die hetgeen je zegt voor waar aanneemt!

Daar sluit ik me absoluut 100% bij aan!Rataplan schreef:Ik ga toch echt met het verhaal van Eline mee.
Mijn "zelfstudie" toont hetzelfde aan namelijk.
Alleen zijn moet je op een "natuurlijke" manier aanleren en daarbij komt nog eens dat je zelf meer hersens hebt dan een hond dus zou je moeten weten om schoenen etc op te ruimen zodat de hond ze niet kan slopen

Mijn vriendin haar salontafel werd gewoon zienderogen kleinerdusk schreef:Ik kwam een keer een vrouw tegen in het beatrix park achter de RAI in amsterdam en die had een hond genaamd Diesel... Die sloopte tafelpoten enzo.. ze moest gewoon sambal op de tafel en stoelpoten smeren eer haar hond ervanaf bleef!
Maar het werkte wel de sambal
En ja het is gemeen ja ik weet het dus praat me er niet van
Hier heb je wel gelijk in hoor, maar als ik ditmartine schreef:een ding word over het hoofd gezien , misschien is de hond gewoon boos omdat hij niet mee mag.
eerts de echte reden te weten komen en dan pas iets aan doen
anders zou je het wel eens erger kunnen maken
verlatingsangst , verveling , boos , alle drie een andere aanpak
Martine
lees dan is het me toch wel vrij duidelijk dat het niet om boosheid of verveling gaat.Hij piept, jankt, bibbert over zijn hele lijfje en krapt wanhopig aan de deur wanneer Balou weg is. Dit doet hij ook wanneer er iemand in huis aanwezig is maar Balou niet.