Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Postbode-gekte

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Postbode-gekte

Ongelezen bericht door Assie »

Die gekke hond van mij heeft iets tegen postbodes/brievenbus. Als hij losloopt en 100 meter verderop een brievenbus hoort gaan, dan krijgt hij volgens mij 'n gigantische adrenaline-stoot, verstijft helemaal, reageert nergens meer op en rent als 'n gek blaffend op de brievenbus in kwestie af. Hij bijt niet, maar blijft blaffend voor de postbode/foldertjes-rondbrenger staan.
Bij de postbode gaat hij dan nog wat langer door met balffen, als hij ziet dat het een folderrondbrenger is (=geen bruin met rood pak) stopt hij al na 4 keer blaffen.

Dit is echt strontvervelend, vooral voor de postbode. Ik laat Tip nu bewust op tijden dat de postbode z'n rondje maakt (rond 11 uur) niet loslopen, maar net maakte de postbode eerder zijn rondje (10 uur) en stond er dus 'n luid blaffende Tip voor hem.
Ik er natuurlijk kei hard achteraan gerend en geroepen dat Tip niets deed en dat hij hem maar 'n schop moest verkopen ofzo. Postbode deed niets, bleef gewoon stil staan (gelukkig). Ik Tip in z'n nekvel gegrepen en door elkaar geschud, want komen deed hij niet, hij was veel te gefixeerd op de postbode. En ik heb natuurlijk een miljoen keer mijn excuses aangeboden aan de postbode. Jeetje... dan schaam je je écht kapot.

Maar... hoe los ik dit in godsnaam op? Hij reageert echt NERGENS meer op als ie die brievenbus hoort. Ik heb al zelf 30 keer de brievenbus laten klapperen op verschillende momenten, maar dan doet hij niets. Heb ook een keer mijn vriend een brief in de brievenbus laten gooien terwijl ik 100 meter verderop met 'n losse Tip liep, toen rende Tip er heel hard op af (zonder nog op mij te letten), maar deed niets omdat hij zag dat het mijn vriend was.
Iemand suggesties?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik weet niet of je in een drukke straat woont. Maar anders zou je een briefje op de deur kunnen hangen of men, omdat je je hond aan het trainen bent, met de brievenbus wil klepperen. Je kunt hem dan het gewenste gedrag aanleren door hem een commando te geven (zit bv) en een brokje als hij het opvolgt. Later kun je dan mvb kennissen misschiwn buiten oefenen. Of juist met de postbode meelopen ?

Ben benieuwd wat anderen voor tips hebben.

Succes, groetjes Sonja
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

sirene schreef:Ik weet niet of je in een drukke straat woont. Maar anders zou je een briefje op de deur kunnen hangen of men, omdat je je hond aan het trainen bent, met de brievenbus wil klepperen.
Dit is helaas voor een aantal mensen een uitnodiging om vooral ff lekker met de brievenbus te klapperen :19:

Assie, zoek Mathijs Schilder eens op en vraag het hem (etholoog UKG)
weg gehaald zit een virus in
Assie
Zeer actief
Contacteer:

De wat? UKG? Utrechts Kynologisch Gebeuren? :denken:

Verder bedankt alvast voor de reacties, ik ben ook benieuwd naar meer reacties. Het klapperen met de brievenbus hier thuis zal niet veel helpen. Ik woon namelijk bij 'n hospita op een zolderkamertje. Zoveel merk ik er niet van als de brievenbus klappert dus :wink:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Assie schreef:De wat? UKG? Utrechts Kynologisch Gebeuren? :denken:
Universiteits Kliniek Gezelschapsdieren. Een van die lelijke gebouwen voorbij het Androclusgebouw. Mathijs Schilder is degene die de gedragspoli doet (meestal). Ook geeft hij colleges/werkcolleges/practica over hondengedrag.
weg gehaald zit een virus in
Assie
Zeer actief
Contacteer:

O bedankt! Die ga ik dan inderdaad eens even opzoeken, nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik in het eerste trimester een werkcollege van hem gehad. Bedankt voor je tip!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik zou de hond zowiezo niet meer loslaten in straten... (neem aan dat daar de brievenbussen zijn) neem hem aan de riem, je kunt gewoon niet meer op tijd en goed"corrigeren/afleiden op het moment dat je hem los laat, je bent gewoon te laat dus....
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

je hond door elkaar geschud? Ik dacht dat dat niet meer van deze tijd was.

Na ja, heel veel succes. Ik kan me inderdaad het beste vinden in het in scene zetten en dan belonen voor een zit of een plaats.

Werkte hier uitstekend bij de bel. Bel was druk naar de deur toe rennen. Bel is nu lekker op mijn plaats blijven en iets lekkers krijgen als het bezoek zit.
Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Hmm, 'doorelkaar geschud' is misschien een beetje grof gezegd (ja, ik weet het, mijn eigen woorden). Maar daar kwam het wel op neer in mijn boosheid denk ik.

Bedankt voor de tips in ieder geval
Ik ga eens kijken of ik een stel goede toneelspelers kan regelen :wink: en dan lekker oefenen.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Gewoon aanlijnen op straat? :idea:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ja, daar heb je helemaal gelijk in en dat doe ik nu dus ook. Het gekke is gewoon dat hij dit nog niet eerder heeft laten zien (ja een keer, maar ik dacht dat dat toeval was) en zo vaak hoor/zie ik geem postbodes. Verder is het namelijk 'n schat van een hond. Dit hele postbode-gedoe kwam dus wat onverwachts.

Iig bedankt voor de tips. :ok:
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Re: Postbode-gekte

Ongelezen bericht door Saartje »

Assie schreef:net maakte de postbode eerder zijn rondje (10 uur) en stond er dus 'n luid blaffende Tip voor hem.
Ik er natuurlijk kei hard achteraan gerend en geroepen dat Tip niets deed en dat hij hem maar 'n schop moest verkopen ofzo. Postbode deed niets, bleef gewoon stil staan (gelukkig). Ik Tip in z'n nekvel gegrepen en door elkaar geschud
Hij blafte toch alleen, waarom zou die postpode hem dan moeten schoppen :denken:
Sorry als ik me er mee bemoei, maar het klinkt zo.. ik kan even niet op het woord komen :wink:
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

grof? te hard?

Ja, klopt. Maar die man was volgens mij behoorlijk bang (zal vast vaker 'n aanvaring hebben gehad...) en ik behoorlijk boos/geschrokken. Dan roep/doe je dingen die je niet moet doen, achteraf gezien. Maar goed... daar heb ik ook weer van geleerd, dus volgende keer (eh.. welke volgende keer :19: ) zal ik totaal anders reageren.
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik bedoelde wel zoiets als grof, maar ik had er een woord voor waar ik totaal niet op kan komen.. erg irritant :mrgreen:
Thnx voor het antwoord, ik vroeg het me ff af :wink:
Afbeelding
mcf78
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mcf78 »

heel veel honden hebben er last van en het heet niet voor niets het "postbode syndroom" net als honden die in de auto blaffen is dit hetzelfde

zodra hij een postbode ziet gaat ie lelijk doen, en die postbode gaat weg want die moet naar het volgende huis, het probleem is alleen dat de hond denkt dat hij hem weggejaagd heeft dus blijft ie het doen.

bij mijn weten is er vrij weinig aan dit syndroom te doen omdat je de hond niet kunt vertellen dat die postbode of fietser ofzo toch wel weg gaat ook zonder dat ie blaft en dat hij niet degene is die hem weggejaagd heeft.

ik zou zeggen lees het boek: "de hond die teveel van zijn baas hield" een keertje en en dit boek vind je verschillende dingen over verschillende gedragsproblemen. ik vond het een heel interessant boek en misschien heb jij er ook iets aan
Een knuffel & een poot
Marieke & Rex :ok:
<BR><BR>
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

boeboe heeft enorm de schurft aan postbodes. ik lijn hem mede daarom in de buurt gewoon aan. in het bos mag hij los. daar zijn niet zoveel postbodes. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”