Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Daar gaan we weer ...
Moderator: moderatorteam
- chennique
- Vaste gebruiker
Daar gaan we weer ...
En het was weer zo ver. Ga je wandelen in het bos en ineens om de bocht is een andere hond. Ik laat Husky niet vaak los omdat hij zonder duidelijke aanleiding andere (grotere) reuen meteen aanvliegt.
Nergens een hond te bekennen, dus hij kon wel even los. Opeens was hij afgeleid, ik zag het al maar probeer meneer dan maar eens te pakken ... en komen als ik roep, ho maar. Het was een grote rottweiler kruising die de eigenaar nog wel had kunnen aanlijnen. Dus die man trappen naar Husky die van plan was even zijn hond te gaan bewerken. Daar had Husky gelukkig niet van terug en kon hem toen wel aanlijnen. De andere hond had gelukkig niks maar het was wel mijn fout.
Maar waarom hij dat nou doet weet ik eigenlijk niet precies. Het zijn altijd reuen die net zo groot of groter zijn als hem. Hij dreigt niet, gaat niet grommen, niet snuffelen, hij rent er meteen op af zonder dat die andere reu hem daar aanleiding tot toe geeft. Staart laag/horizontaal, fixeren, beetje sluipachtig lopen en dan met een bloedgang op het doelwit afrennen.
Beter niet meer los laten lopen?
Nergens een hond te bekennen, dus hij kon wel even los. Opeens was hij afgeleid, ik zag het al maar probeer meneer dan maar eens te pakken ... en komen als ik roep, ho maar. Het was een grote rottweiler kruising die de eigenaar nog wel had kunnen aanlijnen. Dus die man trappen naar Husky die van plan was even zijn hond te gaan bewerken. Daar had Husky gelukkig niet van terug en kon hem toen wel aanlijnen. De andere hond had gelukkig niks maar het was wel mijn fout.
Maar waarom hij dat nou doet weet ik eigenlijk niet precies. Het zijn altijd reuen die net zo groot of groter zijn als hem. Hij dreigt niet, gaat niet grommen, niet snuffelen, hij rent er meteen op af zonder dat die andere reu hem daar aanleiding tot toe geeft. Staart laag/horizontaal, fixeren, beetje sluipachtig lopen en dan met een bloedgang op het doelwit afrennen.
- chennique
- Vaste gebruiker
Wacht, misschien weet ik al hoe het komt.
Husky heeft namelijk voordat hij bij ons kwam ook nog een week bij een husky (reu dacht ik) uit Polen gezeten. Deze hond was vroeger mishandeld en er werd flink gevochten tussen die twee. Misschien heeft ie nou zoiets van dit laat ik me geen tweede keer overkomen dus zal ik er maar gelijk bovenopspringen.
Husky heeft namelijk voordat hij bij ons kwam ook nog een week bij een husky (reu dacht ik) uit Polen gezeten. Deze hond was vroeger mishandeld en er werd flink gevochten tussen die twee. Misschien heeft ie nou zoiets van dit laat ik me geen tweede keer overkomen dus zal ik er maar gelijk bovenopspringen.
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
kan de oorzaak zijn aanval is de beste verdediging
hem even terug trainen aan de lijn met brave reutjes
die niet angstig of domminant zijn maar neutaal reageren , zodat hij terug wat vertrouwen krijgt
zal een beetje helpen , maar is een jeudtrauma en waarschijnlijk niet
helemaal meer goed te krijgen , uitkijken dus en hopen dat hij nooit de verkeerde tegen komt
Martine
die niet angstig of domminant zijn maar neutaal reageren , zodat hij terug wat vertrouwen krijgt
helemaal meer goed te krijgen , uitkijken dus en hopen dat hij nooit de verkeerde tegen komt
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
granny
- Erelid
- Contacteer:
Voor zover ik het kan beoordelen, maakt het Husky niet uit of de hond dominant,angstig of neutraal is. Ze schrijft dat hij ze zonder aanleiding aanvalt.martine schreef:kan de oorzaak zijn aanval is de beste verdediging
Martine
Ikzelf zou hem dus ten alle tijden aangelijnd houden en zijn beweging geven aan de fiets o.i.d.
Peace sells, but who is buying?
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
klopt maar om het gedrag te verbetern en eraan te werken heb je wel
een neutrale ,,tegenstander , nodig
Martine
Martine
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
granny
- Erelid
- Contacteer:
Dat begrijp ik volkomen,maar ik neem aan dat de aangevallen hond niet als een dood vogeltje blijft liggen of niets terug doet.martine schreef:klopt maar om het gedrag te verbetern en eraan te werken heb je wel
Martine
Een neutrale hond kun je mijns inziens alleen gebruiken bij een hond die uitvalt(uit voorzorg),maar eigenlijk niets durft te doen.
Mijn oudste hond(teef) is aangevallen toen ze 6 weken oud was. Haar aanvaller bleef doorgaan,hoewel ze zich overgaf en doodstil bleef liggen. Haar aanvaller hebben ze er dan ook af moeten trappen. Mijn pup had toen een gat in der koppie. ZE heeft daarna nog altijd vrolijk met andere honden gespeeld totdat ze loops werd. Toen was het van de 1 op de andere dag knokken met vrijwel elke hond. Onderdanige honden laat ze echter wel met rust, net als kleine honden,maar elke hond die dominant loopt,kijkt of zich zo gedraagt, valt ze aan.(als ze de kans krijgt tenminste)
Bij mijn hond zou een neutrale hond dus zeker helpen,maar in het geval van Husky niet denk ik.
Peace sells, but who is buying?
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe het nou toch zal komen, dat zul je nooit met zekerheid kunnen zeggen als je niet alles weet over hoe je hond zijn voorgeschiedenis was. Ook moet je goed weten hoe je zelf met hem omgaat, dat heeft namelijk ook zeer veel met zijn gedrag te maken. Ik denk dat het nuttig kan zijn om je situatie eens ter beoordeling voor te leggen aan een goede gedragsdeskundige.
Ik persoonlijk denk dat Husky een typisch voorbeeld is van een a-sociale, patserige en té zelfverzekerde Husky die denkt dat de wereld van hem is.
Hoe je kunt voorkomen dat Husky andere honden sloopt of beschadigt?
Door hem inderdaad nooit meer los te laten, dat ben je gewoon verplicht naar andere honden en hun eigenaren. Het is jammer voor jou en voor Husky, maar een hond als Husky kun je met goed fatsoen echt nóóit loslaten. Zelfs niet als je denkt dat er geen andere hond te bekennen is.
Besef alsjeblieft goed dat jij verantwoordelijk bent voor wat jouw hond doet. Neem dan ook die verantwoording, met alle konsekwenties die daar bij horen.
Ik persoonlijk denk dat Husky een typisch voorbeeld is van een a-sociale, patserige en té zelfverzekerde Husky die denkt dat de wereld van hem is.
Hoe je kunt voorkomen dat Husky andere honden sloopt of beschadigt?
Door hem inderdaad nooit meer los te laten, dat ben je gewoon verplicht naar andere honden en hun eigenaren. Het is jammer voor jou en voor Husky, maar een hond als Husky kun je met goed fatsoen echt nóóit loslaten. Zelfs niet als je denkt dat er geen andere hond te bekennen is.
Besef alsjeblieft goed dat jij verantwoordelijk bent voor wat jouw hond doet. Neem dan ook die verantwoording, met alle konsekwenties die daar bij horen.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Daar gaan we weer ...
Begrijp ik het goed dat hij op afstand zo de reuen eruit vist en op teven dus goed reageert? Dat geeft sowieso namelijk al aan dat er geen oorzaak lijkt te liggen in angst, want dan maakt een hond geen onderscheid is sexe. Daarbij; een hond die gericht aanvalt is op dat moment niet bang. Bange honden vluchten en zoeken niet de confrontatie. Voor vechten heb je vertrouwen nodig..het vertrouwen om te winnen namelijk en zo te lezen heeft jouw hond dat.chennique schreef:Maar waarom hij dat nou doet weet ik eigenlijk niet precies. Het zijn altijd reuen die net zo groot of groter zijn als hem. Hij dreigt niet, gaat niet grommen, niet snuffelen, hij rent er meteen op af zonder dat die andere reu hem daar aanleiding tot toe geeft. Staart laag/horizontaal, fixeren, beetje sluipachtig lopen en dan met een bloedgang op het doelwit afrennen.
Ieder gevecht dat hij wint daar zal hij een kick van krijgen en zal zijn drang om te vechten doen toenemen.
Ik zou er dus inderdaad voor kiezen deze hond niet meer vrijuit de mogelijkheid te geven om op andere honden af te kunnen gaan.
Als ik ook lees in welke houding hij dat doet lijkt het haast prooigedrag met als doel dood te maken. Hij probeert niet met zijn houding te imponeren en eigenlijk is zijn houding totaal gericht op stil naderen en pakken. Eng! Aan de andere kant strookt dit weer niet echt met het feit dat hij dit alleen naar grote reuen doet, maar okee..het zou voor mij eng genoeg klinken om hem niet meer vrij te laten in gebieden met andere honden. Dus lekker fietsen of zo met hem!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
mag de kans niet krijgen dus je traint aangelijnd
om de hond de toch wat controle en manieren te leren
vandaar trainen met een neutrale hond zodat de andere hond
de therapy hond zeker geen singnalen geeft wat de husky
aanleiding zou geven , zodat hij uiteindelijk wel in een soort
rust toestand komt , waar je hem dan kunt belonen dan
door controle oefeningen er voor zorgen dat de huscky toch komt
als je hem roept zelfs met een andere hond in zicht
maar deze dingen train je eerst met een neutrale hond
aangelijn , dan lange lijn , enz;;;;; dan los muilbandje om laaste kun
je alleen trainen met een echte therapy hond want word de huscky
hier alsnog gebeten of afgesnauwd is het helemaal verloren
nadien trainen met alle soorten types maar wel opbouwen en hem ondertussen niet meer loslaten
succes
Martine
om de hond de toch wat controle en manieren te leren
vandaar trainen met een neutrale hond zodat de andere hond
de therapy hond zeker geen singnalen geeft wat de husky
aanleiding zou geven , zodat hij uiteindelijk wel in een soort
rust toestand komt , waar je hem dan kunt belonen dan
door controle oefeningen er voor zorgen dat de huscky toch komt
als je hem roept zelfs met een andere hond in zicht
maar deze dingen train je eerst met een neutrale hond
aangelijn , dan lange lijn , enz;;;;; dan los muilbandje om laaste kun
nadien trainen met alle soorten types maar wel opbouwen en hem ondertussen niet meer loslaten
succes
Martine
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoezo ga jij ervan uit dat de hond bang is? Ik vind je verhaal nogal tegenstrijdig en vandaar dat ik het niet helemaal snap.martine schreef:laaste kun
Ik denk wel dat je in ogenschouw moet houden dat het hier een husky betreft. Pure onvoorwaardelijke gehoorzaamheid met hierkomen mag en kan je gewoon niet verwachten. Vandaar dat ik dus zou kiezen voor aanlijnen, omdat de hond zich dan dus wel goed gedraagt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben er met Laika aan begonnen, met dien verschil dat dat een herder/rottweiler/bouvier/lab-kruising was en het me een half jaar elke dag dik een uur trainen heeft gekost.Wil de hond schreef:Dat gaat dus nooit lukken Martine,
Deze hond leren hier te komen, op 100% zeker, los, terwijl er een andere hond in beeld is.
Dus waarom zou je er aan beginnen?
Elke dag om 6 uur in de ochtend oefenen in de duinen hier en inderdaad waren we na een half jaar zo ver dat er een onvoorwaardelijke af was. Vanauit Af kon ze niet aanvallen en kon ik naar haar toe. Een hond met een angst of agressiemotivatie zal nooit de rug toekeren naar het dreigende gevaar en hierkomen is dus echt ontzettend moeilijk. Vaak is een af beter te trainen, omdat de hond dan wel zijn rivaal in de gaten kan blijven houden. Het vergt alleen wel enorm veel beheersing en training van de hond.
Met Laika heb ik er een dikke 3/4 jaar lol van kunnen hebben, toen kwam ik lichamelijk in de lappenmand en heb ik daardoor iets aan gezag moeten inboeten, omdat ik me onzeker voelde met krukken. Al je werk is dan echt met een week vergeten.
Zoiets willen is alleen haalbaar als je een klein beetje gestoord bent, erg veel geduld hebt en een hond hebt die het in zich heeft te willen en kunnen luisteren. Een husky dus bij voorbaat al niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
granny
- Erelid
- Contacteer:
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk dat ik niet over angst of zo gesproken heb en ga er ook niet vanuit dat het angst is als je zo ver bent dat je denkt hem los te kunnen laten
voor alle zekerhied met een muilband , en de andere hond valt toch aan, heb het zelf zien gebeuren enkele jaren geleden op een workshop agressie waar de onervaren en overwerkte therapy hond de patient toch aanviel , de hond is hulpeloos en de gevolgen funest
niet elke hond reageerd op een aanval/trauma met angst
in een gevecht zijn er altijd twee verliezers vind ik
de winnaar word dominanter uitdagender de verliezer angstig wat dan weer alle kanten uit kan angstig onderdanig , vluchten ,angstagressie
ik bedoel wel echt vechten he zoals hier , niet wat bekvechten en macho gedrag
weet dat het een lange weg is en een waar er hulp nodig is , van de geschikte honden en juiste kennis van belonen , aandachtsoefeningen
dus alles volgens de possitieve manier
de hond doet het niet bij elke hond ook niet bij elke reu , dus hij kan het
leren
heb minder erge gevallen gehad die NIET goed kwamen door gebrek aan training en inzet en het toch weer steeds loslaten van de hond voor hij klaar was met alle gevolgen
en ergere gevallen ook naar mensen toe die wel goed kwamen
zal van het baasje afhangen en de begeleiding maar is niet hopeloos echt niet wel NU de hond niet meer loslaten want elke keer dat het voorvalt
ben je een grote stap verder van je doel of de hond nu een gevecht wint of verliest en trouwens door die hond krijgen dan weer andere honden gedragsproblemen
zijn regematig cursusen en lezingen over agressie in GB zijn er scholen cursusen
speciaal voor zulke honden de therapeuten worden in belgie toch regelmatig uitgenodigd om worchops te geven of dit jaar voor de tweede maal een symposium voor gedragsbegeleiders met alle spekers met wereldfaan en elk hun eigen specialitiet heeel leerzaam
zelf hou ik meer van een workchop waar je het zelf moet doen onder begeleiding
sinds we niet meer met fysieke correcties werken zijn er veel honden niet meer hopeloos
groetjes
Martine
voor alle zekerhied met een muilband , en de andere hond valt toch aan, heb het zelf zien gebeuren enkele jaren geleden op een workshop agressie waar de onervaren en overwerkte therapy hond de patient toch aanviel , de hond is hulpeloos en de gevolgen funest
niet elke hond reageerd op een aanval/trauma met angst
in een gevecht zijn er altijd twee verliezers vind ik
de winnaar word dominanter uitdagender de verliezer angstig wat dan weer alle kanten uit kan angstig onderdanig , vluchten ,angstagressie
ik bedoel wel echt vechten he zoals hier , niet wat bekvechten en macho gedrag
weet dat het een lange weg is en een waar er hulp nodig is , van de geschikte honden en juiste kennis van belonen , aandachtsoefeningen
dus alles volgens de possitieve manier
leren
heb minder erge gevallen gehad die NIET goed kwamen door gebrek aan training en inzet en het toch weer steeds loslaten van de hond voor hij klaar was met alle gevolgen
en ergere gevallen ook naar mensen toe die wel goed kwamen
zal van het baasje afhangen en de begeleiding maar is niet hopeloos echt niet wel NU de hond niet meer loslaten want elke keer dat het voorvalt
ben je een grote stap verder van je doel of de hond nu een gevecht wint of verliest en trouwens door die hond krijgen dan weer andere honden gedragsproblemen
zijn regematig cursusen en lezingen over agressie in GB zijn er scholen cursusen
speciaal voor zulke honden de therapeuten worden in belgie toch regelmatig uitgenodigd om worchops te geven of dit jaar voor de tweede maal een symposium voor gedragsbegeleiders met alle spekers met wereldfaan en elk hun eigen specialitiet heeel leerzaam
zelf hou ik meer van een workchop waar je het zelf moet doen onder begeleiding
sinds we niet meer met fysieke correcties werken zijn er veel honden niet meer hopeloos
groetjes
Martine
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou Husky inderdaad ook niet loslaten. Het risico dat het fout gaat is best groot. En ik persoonlijk (als eigenaar) zou het ook totaal niet leuk vinden als mijn hond totaal onverwachts werd aangevallen door zo'n hond als die van jou.
Daarbij lopen jouw hond en de andere hond gevaar tot gewond raken en ook loop jij het gevaar dat je een schadeclaim aan je broek kunt krijgen, mocht er écht iets fout gaan.
Tip hou ik nu ook vast op straat. Ik weet nu hoe debiel hij reageert op brievenbussen en ook al kan ik alles nog zo goed in de gaten houden. Ik wil niet het risico lopen dat ik 'n keertje niet goed genoeg oplette en dat meneer dus weer iemand de stuipen op het lijf jaagt met zijn gekte.
En martine... jee, wat maak jij onduidelijk gebruik van interpunctie, enters en woorden. Je tekst is daardoor zo onoverzichtelijk om te lezen dat ik bij hierdoor bij voorbaat al geen zin heb om het helemaal door te lezen en in me op te nemen. Of om te proberen het te begrijpen. Als je nu net wat duidelijker zou typen, zodat het makkelijk leesbaar is, dan zouden meer mensen je verhaaltje lezen (en begrijpen).
Daarbij lopen jouw hond en de andere hond gevaar tot gewond raken en ook loop jij het gevaar dat je een schadeclaim aan je broek kunt krijgen, mocht er écht iets fout gaan.
Tip hou ik nu ook vast op straat. Ik weet nu hoe debiel hij reageert op brievenbussen en ook al kan ik alles nog zo goed in de gaten houden. Ik wil niet het risico lopen dat ik 'n keertje niet goed genoeg oplette en dat meneer dus weer iemand de stuipen op het lijf jaagt met zijn gekte.
En martine... jee, wat maak jij onduidelijk gebruik van interpunctie, enters en woorden. Je tekst is daardoor zo onoverzichtelijk om te lezen dat ik bij hierdoor bij voorbaat al geen zin heb om het helemaal door te lezen en in me op te nemen. Of om te proberen het te begrijpen. Als je nu net wat duidelijker zou typen, zodat het makkelijk leesbaar is, dan zouden meer mensen je verhaaltje lezen (en begrijpen).
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het niet met je eens. Vandaar dat ik je vroeg waarom jij uitgaat van een angstmotivatie. Je zette in op wennen aan een neutrale hond om mee te trainen. Wennen heeft helemaal geen enkele zin als je het hebt over bv reu-reuagressie. Wennen heeft alleen zin als het angst betreft. Als het angst betreft kan je pogen een ingang te vinden met een sociale neutrale hond om de hond een soort van hernieuwde kennismaking te gunnen.martine schreef:
leren
In het geval van agressie richting geslachtsgenoten slaat dit wennen nergens op.
Wel kan je op afstand gaan trainen, maar dan richt je je puur op gehoorzaamheid en dus niet meer op omgang met andere honden. Je kiest dan dus voor aangelijnd houden, aandachtsoefeningen en gehoorzaamheid om je hond kalm aan de lijn bij je te kunnen houden in contact met andere honden. Dan heb je andere honden nodig om je hond ondanks de prikkel van andere honden op je gericht te leren blijven, maar dat is dus een totaal andere insteek dan jij hebt. Je gooit in mijn ogen dus twee dingen door elkaar.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
je hebt gelijk
ben geen typ expert , en vind zelf dat het beter kan,
vind het nadien soms zelf onduidelijk.
maar als je mijn typfouten vind mag je ze houden.
doe mijn best met hulp ben ik al van dat pomponnetje vanaf
ben geen computermens , maar hondemens ,
leer en krijg hier ook waardevolle tips voor honden en ben toch
wat ervaren en gediplomeerd , al ben je het niet helemaal eens ,
het is toch de bedoeling is van elkaar te leren . zal mijn best doen
ben niet zo moeilijk hoor . maar we zijn over honden bezig
niet nederlands dictee
Heb hier meer dan 5 min. over gedaan , mijn brilletje op gezet.
zal mijn best doen
groetjes
Martine
ben geen typ expert , en vind zelf dat het beter kan,
vind het nadien soms zelf onduidelijk.
maar als je mijn typfouten vind mag je ze houden.
doe mijn best met hulp ben ik al van dat pomponnetje vanaf
ben geen computermens , maar hondemens ,
leer en krijg hier ook waardevolle tips voor honden en ben toch
wat ervaren en gediplomeerd , al ben je het niet helemaal eens ,
het is toch de bedoeling is van elkaar te leren . zal mijn best doen
ben niet zo moeilijk hoor . maar we zijn over honden bezig
niet nederlands dictee
Heb hier meer dan 5 min. over gedaan , mijn brilletje op gezet.
zal mijn best doen
groetjes
Martine
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
Baily
Eline, hoe heb je dat aangepakt. Om het hierkomen 100% te laten lukken.Het oefenen op zich begrijp ik wel, ik neem aan dat je het steeds een stapje moeilijker maakt door afleiding steeds meer aanwezig te laten zijn. Maar wat doe je als de hond dan niet luistert. Ik bedoel corrigeer je dan?Of doe je dan een stapje terug naar een iets minder moeilijke situatie?Eline* schreef:Ik ben er met Laika aan begonnen, met dien verschil dat dat een herder/rottweiler/bouvier/lab-kruising was en het me een half jaar elke dag dik een uur trainen heeft gekost.Wil de hond schreef:Dat gaat dus nooit lukken Martine,
Deze hond leren hier te komen, op 100% zeker, los, terwijl er een andere hond in beeld is.
Dus waarom zou je er aan beginnen?
Elke dag om 6 uur in de ochtend oefenen in de duinen hier en inderdaad waren we na een half jaar zo ver dat er een onvoorwaardelijke af was. Vanauit Af kon ze niet aanvallen en kon ik naar haar toe. Een hond met een angst of agressiemotivatie zal nooit de rug toekeren naar het dreigende gevaar en hierkomen is dus echt ontzettend moeilijk. Vaak is een af beter te trainen, omdat de hond dan wel zijn rivaal in de gaten kan blijven houden. Het vergt alleen wel enorm veel beheersing en training van de hond.
Met Laika heb ik er een dikke 3/4 jaar lol van kunnen hebben, toen kwam ik lichamelijk in de lappenmand en heb ik daardoor iets aan gezag moeten inboeten, omdat ik me onzeker voelde met krukken. Al je werk is dan echt met een week vergeten.
Zoiets willen is alleen haalbaar als je een klein beetje gestoord bent, erg veel geduld hebt en een hond hebt die het in zich heeft te willen en kunnen luisteren. Een husky dus bij voorbaat al niet.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Yep. Laika hbe ik getraind met de clicker en het was een hond die erg graag werkte. Je moet je voorstellen..de zandvlakte s'morgens om 6 uur..daar was zeker op het zandgedeelte niets te doen en Laika was daar altijd erg gewillig om te luisteren, want dat vond ze prachtig als er verder geen prikkels waren.Baily schreef:Eline, hoe heb je dat aangepakt. Om het hierkomen 100% te laten lukken.Het oefenen op zich begrijp ik wel, ik neem aan dat je het steeds een stapje moeilijker maakt door afleiding steeds meer aanwezig te laten zijn. Maar wat doe je als de hond dan niet luistert. Ik bedoel corrigeer je dan?Of doe je dan een stapje terug naar een iets minder moeilijke situatie?
Zo ben ik dus begonnen. Ik heb heel langzaam allles opgebouwd. Toen ik ging uitbouwen kwam ik er dus achter dat hierkomen geen optie was. Als ze kwam holde de andere honden gelijk naar haar toe (kaboem
Toen ben ik dus overgegaan op het intrainen van Af. Ik ben dus niet gaan corrigeren, omdat ik die optie met Laika niet had..daar was het vertrouwen te fijn voor. Ik ben dus gaan zoeken naar iets wat ze wel waar kon maken... af liggen! Ze ging rustig op 50 meter afstand af als ik dat riep en bleef ook even liggen als honden aan haar snuffelden. Maar dat is dus echt dagelijks hard werken geweest om een hond met een forse angst en agressiemotivatie zover te krijgen.Ik heb echt meerdere malen per dag gedurende lange tijd dit geoefend, ook door bv zelf als ze af lag de klompendans te doen, koek voor haar neus te gooien, worsten weg te gooien, ballen te gooien, over haar heen te springen en bedenk het zo gek nog niet of ik heb het gedaan om een stabiele af in te trainen. Ze moest zich leren beheersen en onder alle omstandigheden af gaan en blijven.
Ze trok het liggen terwijl ze werd besnuffelt niet al te lang, omdat ze dan fors spanning opbouwde. Als ik erbij stond en ik kon haar onderwijl lekkers geven trok ze dat langer, maar dat was wel erg moeilijk voor haar.
Ze deed dat eigenlijk altijd. Het was ook haar houvast.Ik zorgde er namelijk wel voor dat als ze af lag ik met een rotgang eraan kwam om haar in bescherming te nemen ten opzichte van de andere hond en haar enorm te belonen. En gewoon ook zelf tijdig ingrijpen. Ik ging haar niet pas hierroepen of afleggen als er een andere hond op 50 meter genaderd was. ( Dan was Laika trouwens ook al onderweg). Tijdig anticiperen dus, vooral omdat ze toen losliep en dus soms ook ver weg was.Toen ik alleen zelf makken kreeg en ze dus ook niet meer op mij kon vertrouwen ging ze het zelf weer oplossen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
Ik vind het wel een heel goed idee.
Dus eerst een goede af en blijf intrainen onder allerlei afleidingen, en dan de afstand vergroten, dat zou bijvoorbeeld in het geval van mijn hond kunnen voorkomen dat hij naar andere honden toe gaat.
Maar hoe reageren andere honden erop als de hond gaat liggen, worden ze dan niet juist extra opdringerig
Lijkt me trouwens ook best prettig zo vroeg op de dag terwijl er nog weining mensen en honden zijn. En je hebt nog wat aan je dag............

Dus eerst een goede af en blijf intrainen onder allerlei afleidingen, en dan de afstand vergroten, dat zou bijvoorbeeld in het geval van mijn hond kunnen voorkomen dat hij naar andere honden toe gaat.
Maar hoe reageren andere honden erop als de hond gaat liggen, worden ze dan niet juist extra opdringerig
Lijkt me trouwens ook best prettig zo vroeg op de dag terwijl er nog weining mensen en honden zijn. En je hebt nog wat aan je dag............
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Vaak durven honden niet te naderen als een hond plat ligt. Dat is ieder geval mijn ervaring. Meestal blijven ze dan wat afwachtend op een afstandje staan kijken omdat ze blijkbaar toch wat argwaan hebben.Baily schreef:Ik vind het wel een heel goed idee.
Maar hoe reageren andere honden erop als de hond gaat liggen, worden ze dan niet juist extra opdringerig![]()
Lijkt me trouwens ook best prettig zo vroeg op de dag terwijl er nog weining mensen en honden zijn. En je hebt nog wat aan je dag............![]()
Wat betreft Buck..ik zou er met hem voor gaan een andere associatie in te trainen bij honden, dus met lekkers werken en bij iedere hond die je ziet dat hele lekkere lekkers geven. Andere hond = baas zou het mooiste zijn om voor elkaar te krijgen. Puur aandacht aandacht aandacht dus.
Omdat hij geen angstmotivatie heeft kan je beter werken met correctie's als hij zich misdraagt of onder je appel vandaan loopt.
Ennuh..kwart voor 6 op, 6 uur lopen en Elien lag om half 8 weer
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Muts!Baily schreef:Correctie met stem bedoel je? Daar is hij al behoorlijk van onder de indruk als het echt gemeend is.
En uhm, 6 uur lopen is lang hoor.........kan begrijpen dat je dan weer je bed ingaat..........
Als jouw hond een boze stem als correctie ervaart is het toch goed?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- chennique
- Vaste gebruiker
100% gehoorzaamheid kan ik gewoon niet van hem verwachtten, dat weet ik en als ik dat zou willen had ik een andere hond moeten nemen.
Ik hou hem ook maar aangelijnt, hij krijgt beweging genoeg, dat is het niet (fiets, step) maar hij vind het echt zo geweldig om los te lopen en ik vindt het echt zo zonde om dat hem te ontnemen. Maar wanneer het misgaat, voel ik me daar echt slecht over want het is wel mijn fout.
Ik hou hem ook maar aangelijnt, hij krijgt beweging genoeg, dat is het niet (fiets, step) maar hij vind het echt zo geweldig om los te lopen en ik vindt het echt zo zonde om dat hem te ontnemen. Maar wanneer het misgaat, voel ik me daar echt slecht over want het is wel mijn fout.
Laatst gewijzigd door chennique op 24 aug 2008 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.