Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe kan ik zorgen dat mijn hond bij mij in de buurt blijft?
Moderator: moderatorteam
- Seahorse
- Actief
Hoe kan ik zorgen dat mijn hond bij mij in de buurt blijft?
Sommige honden blijven perfect bij hun baas in de buurt. Als ze een andere hond tegenkomen spelen ze wel even, maar vervolgens gaan ze weer vrolijk met de baas mee. Zo'n hond wil ik ook!
Die van mij (bearded collie, 13 maanden) luistert over het algemeen prima. Als er geen andere honden zijn komt hij direct als ik hem roept. Ook met andere honden erbij gaat het heel aardig. Ik roep hem dan af en toe, geef hem een brokje en dan mag hij weer verder spelen. Maar helaas is hij snel afgeleid. Als hij aan de andere kant van het park een hond ziet wil hij daar naartoe, zelfs als hij al met een andere hond aan het spelen was. Ik kan dan roepen wat ik wil maar hij luistert niet. Soms komt hij uiteindelijk vanzelf terug, maar ik vind het niet prettig als ik hem niet meer kan zien. Een loopse teef is natuurlijk helemaal interessant, daar wilde hij kort geleden zelfs de straat voor oversteken.
Hoe kan ik er voor zorgen dat Billy in de buurt blijft? Alle tips zijn welkom.
Ik hoop eigenlijk een beetje dat iemand mij gaat vertellen dat dit gedrag bij de puberteit hoort en vanzelf over zal gaan. Maar misschien ben ik daar wat te optimistisch over en blijf ik voorlopig achter mijn hond aanrennen.
Die van mij (bearded collie, 13 maanden) luistert over het algemeen prima. Als er geen andere honden zijn komt hij direct als ik hem roept. Ook met andere honden erbij gaat het heel aardig. Ik roep hem dan af en toe, geef hem een brokje en dan mag hij weer verder spelen. Maar helaas is hij snel afgeleid. Als hij aan de andere kant van het park een hond ziet wil hij daar naartoe, zelfs als hij al met een andere hond aan het spelen was. Ik kan dan roepen wat ik wil maar hij luistert niet. Soms komt hij uiteindelijk vanzelf terug, maar ik vind het niet prettig als ik hem niet meer kan zien. Een loopse teef is natuurlijk helemaal interessant, daar wilde hij kort geleden zelfs de straat voor oversteken.
Hoe kan ik er voor zorgen dat Billy in de buurt blijft? Alle tips zijn welkom.
Ik hoop eigenlijk een beetje dat iemand mij gaat vertellen dat dit gedrag bij de puberteit hoort en vanzelf over zal gaan. Maar misschien ben ik daar wat te optimistisch over en blijf ik voorlopig achter mijn hond aanrennen.
-
angeladh
- Vaste gebruiker
hoi
Hannes en Denzel letten ook altijd op wat ik doe,
wat je zou kunnen doen is tijdens de wandeling spannende dingen doen met ze ,zoals vertsoppen achter een boom en als ze je gevonden ghebben
of erg overdreven reageren met je stem (heel blij) of met iets lekkers.
Of als ze de neiging hebben naar een andere hond te gaan ,dan kun je in neenkeer de andere kant op rennen en geloof me je hond kiest voor jouw
want hij staat echt raar te kijken wat doet vrouwtje nou ,
zo heb ik het gedaan en houden me altijd goed in de gaten
succes ermee mocht het zo op deze manier proberen
gr.Angela Hannes en denzel
Hannes en Denzel letten ook altijd op wat ik doe,
wat je zou kunnen doen is tijdens de wandeling spannende dingen doen met ze ,zoals vertsoppen achter een boom en als ze je gevonden ghebben
of erg overdreven reageren met je stem (heel blij) of met iets lekkers.
Of als ze de neiging hebben naar een andere hond te gaan ,dan kun je in neenkeer de andere kant op rennen en geloof me je hond kiest voor jouw
want hij staat echt raar te kijken wat doet vrouwtje nou ,
zo heb ik het gedaan en houden me altijd goed in de gaten
succes ermee mocht het zo op deze manier proberen
gr.Angela Hannes en denzel
- Seahorse
- Actief
-
angeladh
- Vaste gebruiker
- Zoie
- Zeer actief
Spok loopt ook makkelijk uit zicht als hij andere honden ziet, en ook als hij geen honden ziet permitteert hij zich tamelijk veel ruimte. Gelukkig reageert hij wel op verstoppen, andere weg inslaan, weglopen enz. Ik heb een perfecte route daarvoor, weinig honden, veel plaatsen waar we elkaar even uit zicht kunnen raken, en vrijwel geen kans hem echt kwijt te raken. Het gaat nu al een stuk beter, d.w.z. hij let steeds beter op mij.Seahorse schreef:Ik ben bang dat hij me gewoon achter die boom laat staan.![]()
Ik heb dat een keer gedaan toen hij nog erg jong was. Na een kwartier stonden we er nog. Uiteindelijk toch maar gaan kijken wat er nou zo leuk was in die bosjes. Billy vermaakte zich prima met.......een dode vis!!!!!!
Als je hond dat niet heeft, denk ik dat er weinig anders op zit dan hem perfect te leren luisteren. Tenminste, ik heb zelf niet de illusie dat ik ooit leuker voor Spok wordt dan het plezier dat hij met andere honden kan maken. Wat misschien wel kan helpen is het spel even onderbreken met een "hier komen " en dan weer vrij geven, zodat hij hier komen niet als het einde van de lol gaat zien.
Wat ik ook doe is spelen met de critische grens: terug roepen als hij ergens honden ziet maar nog niet onder mijn appel is weggelopen en dan uitbundig belonen.

- stefanie
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
Is ras gebonden.
mijn Dobers en de Tibeth terrier gaan geen 10 meter van me vandaan.
mijn texel en de koningspoedel heb ik het fluitje geleerd.
Omdat ze uit het zicht verdwijnen , jacht instinkt.
Dit is ondanks alle goede opvoeding rasgebonden.
Je kunt het wel door de nodige spelletjes en motivatie binnen
de perken houden
Raskennis en niet alleen een hond om zijn uiterlijk kiezen.
Martine
de perken houden
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Zoie
- Zeer actief
staat de bearded collie hier om bekend ? Denk dat bij Spok ook wel meespeelt dat hij zwerver is geweest.martine schreef:Is ras gebonden.
de perken houden
Martine

- Niekie
- Zeer actief
Het is echt niet alleen rasgebonden, maar het heeft ook voor een groot deel met het karakter van de hond te maken. Dat karakter is natuurlijk wel deels rasgebonden, maar binnen het ras heb je honden die heel aanhankelijk en wat afwachtender zijn en honden die heel zelfstandig zijn.martine schreef:Is ras gebonden.
de perken houden
Martine
Het is een combinatie tussen ras, karakter en opvoeding.
Groetjes Anique
Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

- Zoie
- Zeer actief
Re: Hoe kan ik zorgen dat mijn hond bij mij in de buurt blij
Wat roep je trouwens ? Wat bij Spok en Luna goed werkt is alleen de naam roepen en dan als je aandacht hebt een wegloop beweging de andere kant op maken. En pas als hij komt geef ik het commando ' kom hier ', en dan met een lekkers belonen. Mijn manier het hem aan te leren.Seahorse schreef: Als hij aan de andere kant van het park een hond ziet wil hij daar naartoe, zelfs als hij al met een andere hond aan het spelen was. Ik kan dan roepen wat ik wil maar hij luistert niet.
Op vreemd terrein oefenen vind trouwens ook een goede tip. Waar gedrag eenmaal is ingesleten krijg je het er moelijk meer uit, denk ik. Je hond weet toch wel dat je hem ophaalt.

- Seahorse
- Actief
Even kijken hoe dat gaat met "quoten". Doe ik voor het eerst.

Niemand heeft gezegd dat het met de puberteit te maken heeft. Zou het dat echt niet kunnen zijn? Zou ik wel fijn vinden want dan weet ik dat het weer over gaat.
Hele goede tip, maar dit doe ik al. Werkt prima als Billy nog in de buurt is maar niet als hij ver weg is gegaan.Wat misschien wel kan helpen is het spel even onderbreken met een "hier komen " en dan weer vrij geven, zodat hij hier komen niet als het einde van de lol gaat zien.
Ik denk dat dit juist het punt is, dat hij al onder mijn appel is weggelopen. Ik ben dan dus te laat met roepen. Dan zou ik beter moeten opletten als hij aan het spelen is zodat ik het weglopen vóór kan zijn. Het lukt me trouwens ook niet om hem op afstand te laten zitten. In het gunstigste geval komt hij dan eerst en gaat dan zitten. Zal er ook wel wat mee te maken hebben.Wat ik ook doe is spelen met de critische grens: terug roepen als hij ergens honden ziet maar nog niet onder mijn appel is weggelopen en dan uitbundig belonen.
Inderdaad meestel dezelfde plaats, namelijk het park. In het bos gaat het beter en als er weinig andere honden zijn gaat het helemaal goed. Maar het park is lekker dichtbij en dat spelen is nu net zo leuk.Ga je altijd op dezelfde plaats wandelen?
Als je op een voor de hond vreemde plek gaat wandelen, let hij vaak vanzelf heel goed op je. Misschien kan je daar gebruik van maken?
Ik weet het maar een bearded collie is een herder.Dit is ondanks alle goede opvoeding rasgebonden.
Niemand heeft gezegd dat het met de puberteit te maken heeft. Zou het dat echt niet kunnen zijn? Zou ik wel fijn vinden want dan weet ik dat het weer over gaat.
- Seahorse
- Actief
- stefanie
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik sta daar nog altijd te fluiten achter die boom, hoe laat is het nuSeahorse schreef:Ik ben bang dat hij me gewoon achter die boom laat staan.![]()
Ik heb dat een keer gedaan toen hij nog erg jong was. Na een kwartier stonden we er nog. Uiteindelijk toch maar gaan kijken wat er nou zo leuk was in die bosjes. Billy vermaakte zich prima met.......een dode vis!!!!!!
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Nou mag ik doodvallen, maar Luka is ribbedebie, gelijk wat ie ziet,martine schreef:Is ras gebonden.
de perken houden
Martine
blaadjes, ratten, katten etc...
Op dat moment tel ik niet meer
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
Anna*
Ik heb met Poncho hetzelfde gehad. Tot ze zeven maanden was bekéék ze me niet buiten. Ik heb eindeloos met haar getraind, met zeven maanden al vier cursussen afgerond. Ze beheerste de dingen dan ook perfect, kon los volgen als de beste. Maar zag ze iets interessants, dan was ze vertrokken en had ik het nakijken. Wanhopig werd ik ervan.
Maar vanaf de zevende maand ging het steeds iets beter. Met acht maanden hield ze me echt al een beetje in de gaten. En na haar eerste loopsheid waren de allerwildste haren er echt een beetje af. Nu is ze een perfect luisterend hondje, okay wel met de nodige ruimte maar ze kan overal en altijd loslopen.
Poncho is een Franse bulldog. Grotere honden kunnen er wat langer over doen voordat ze de staat van volwassenheid hebben bereikt. Maar dertien maanden is nog best jong en de kans is groot dat het vanzelf beter gaat.
Ik heb overigens de ene truc na de andere geprobeerd, en met succes: takken, piepspeeltjes, fluitje, lange lijn en die achter haar aan laten bungelen. Kortom, ik heb het nooit laten versloffen, ben steeds voor aandacht blijven strijden, en met succes kan ik wel zeggen.
Maar vanaf de zevende maand ging het steeds iets beter. Met acht maanden hield ze me echt al een beetje in de gaten. En na haar eerste loopsheid waren de allerwildste haren er echt een beetje af. Nu is ze een perfect luisterend hondje, okay wel met de nodige ruimte maar ze kan overal en altijd loslopen.
Poncho is een Franse bulldog. Grotere honden kunnen er wat langer over doen voordat ze de staat van volwassenheid hebben bereikt. Maar dertien maanden is nog best jong en de kans is groot dat het vanzelf beter gaat.
Ik heb overigens de ene truc na de andere geprobeerd, en met succes: takken, piepspeeltjes, fluitje, lange lijn en die achter haar aan laten bungelen. Kortom, ik heb het nooit laten versloffen, ben steeds voor aandacht blijven strijden, en met succes kan ik wel zeggen.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Misschien heeft het ook wel een beetje met de leeftijd te maken. Belle was tot een maand of acht altijd heel dicht bij me in de buurt. Daarna is ze een periode steeds verder weg gegaan en luisterde ook heel slecht naar "hier", terwijl ik het altijd volgens de regeltjes had getraind, nooit straffen, niet meteen aanlijnen enz.) Nu is ze ruim anderhalf en het gaat steeds beter. ze loopt wel een eind vooruit, maar kijkt steeds om of ze mij nog ziet, wacht bij kruisingen en luistert nu ook vrij goed als ik roep. Hoe minder ik op haar let, hoe meer ze op mij let.
Wat ik ook heb gemerkt bij Belle is dat ik niet teveel moest trainen. Het leek wel hoe harder ik trainde op het hierkomen, hoe slechter ze ging luisteren. Toen ben ik dus minder gaan trainen en heb haar alleen maar geroepen als ik het echt nodig vond (dat kon gelukkig goed, omdat Belle geen vechtersbaas is en ik altijd loop in gebieden waar ze niet de weg op kan). Riep ik haar voor die tijd om de haverklap om te oefenen, nu doe ik dat alleen nog maar als ik het echt nodig vind dat ze komt (bijvoorbeeld als er een aangelijnde hond aan komt). Ook alleen een beloning in de vorm van lekkers is voor haar niet interessant genoeg. Nu roep ik haar en doe dan een oefening (volgen ofzo) of een spelletje (en dan een beloning). Hier komt ze wel voor. Het lijkt wel of ze eerst het nut van het hierkomen moet inzien. Het gekke is ook dat als ik roep en ik laat de riem zien, of ze ziet dat ik Chiva aanlijn, dat ze dan ook meteen komt.
Wat ik ook heb gemerkt bij Belle is dat ik niet teveel moest trainen. Het leek wel hoe harder ik trainde op het hierkomen, hoe slechter ze ging luisteren. Toen ben ik dus minder gaan trainen en heb haar alleen maar geroepen als ik het echt nodig vond (dat kon gelukkig goed, omdat Belle geen vechtersbaas is en ik altijd loop in gebieden waar ze niet de weg op kan). Riep ik haar voor die tijd om de haverklap om te oefenen, nu doe ik dat alleen nog maar als ik het echt nodig vind dat ze komt (bijvoorbeeld als er een aangelijnde hond aan komt). Ook alleen een beloning in de vorm van lekkers is voor haar niet interessant genoeg. Nu roep ik haar en doe dan een oefening (volgen ofzo) of een spelletje (en dan een beloning). Hier komt ze wel voor. Het lijkt wel of ze eerst het nut van het hierkomen moet inzien. Het gekke is ook dat als ik roep en ik laat de riem zien, of ze ziet dat ik Chiva aanlijn, dat ze dan ook meteen komt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
je zegt dat hij vroeger gezworven heeft. Dus hij heeft de
voordelen al ontekt.Maakt het moeilijker.
Dan de leeftijd , allen hebben ze een wegloopperiode.
Weet het er zijn uitzonderingen die jullie vast wel hebben.
Dus je hebt waarschijnlijk alle negatieve aspecten op het ogenblik samen.
ras , leeftijd , en heeft al geleerd hoe prettig het is zijn zin te doen.
zorgen dat jij intressanter bent dan de rest , geduld veel oefenen
ook op ander terrein.Waarom ; op eigen terrein zijn ze zelfzekerder
op vreemd terrein heb je meer kans dat ze dichter blijven.
En zoals ik al zei , ik gebruik een fluitje voor diegene die verder gaan,
omdat ze als ze iets geroken hebben en er achter willen, mijn stem niet ver genoeg draagt ,met mijn stem heb ik dan geen controle , de honden op een redelijke afstand , tegen de wind , hun verstand al op 0 .
Met een fluitje , gebruik een gewoon scheidsrechters fluitje , dan heb ik wel controle.
Hebben we wel geoefend he , fluitje is iets extra lekkers.
Martine
voordelen al ontekt.Maakt het moeilijker.
Dan de leeftijd , allen hebben ze een wegloopperiode.
Weet het er zijn uitzonderingen die jullie vast wel hebben.
Dus je hebt waarschijnlijk alle negatieve aspecten op het ogenblik samen.
ras , leeftijd , en heeft al geleerd hoe prettig het is zijn zin te doen.
zorgen dat jij intressanter bent dan de rest , geduld veel oefenen
ook op ander terrein.Waarom ; op eigen terrein zijn ze zelfzekerder
op vreemd terrein heb je meer kans dat ze dichter blijven.
En zoals ik al zei , ik gebruik een fluitje voor diegene die verder gaan,
omdat ze als ze iets geroken hebben en er achter willen, mijn stem niet ver genoeg draagt ,met mijn stem heb ik dan geen controle , de honden op een redelijke afstand , tegen de wind , hun verstand al op 0 .
Met een fluitje , gebruik een gewoon scheidsrechters fluitje , dan heb ik wel controle.
Hebben we wel geoefend he , fluitje is iets extra lekkers.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Seahorse
- Actief
- Seahorse
- Actief
Nu, gisteren dacht ik dat ik heel goed bezig was. We zijn naar een bos gegaan waar we nog niet eerder waren geweest. Piepspeeltje mee en natuurlijk (zoals altijd) voldoende snoepjes. Ging helemaal prima. Even spelen met de honden die we tegenkwamen en dan weer vrolijk mee.
Vandaag ging het helaas weer helemaal mis. Weer een ander bos waar we niet zo heel vaak komen. Honden genoeg maar er was er één waar Billy niet genoeg van kon krijgen. Een gecastreerde reu. Die schijnen ook erg lekker te ruiken heb ik me laten vertellen. Toen deze hond naar huis ging zijn wij met Billy aan de riem de andere kant op gelopen. Hij liep goed mee. Een flink stuk verderop waren een paar hondjes aan het spelen. Billy ook los, speelde even met die hondjes, draaide zich toen om en....weg was hij, in de richting van de uitgang van het park. Roepen en piepen met het piepspeeltje hielp niets. Uiteindelijk zelf ook maar gaan rennen (Billy was al bijna bij de uitgang waar een drukke weg is) toen hij plotseling terugkwam. Geen idee waarom hij dat toen opeens wèl deed. Het had goed fout kunnen gaan als hij de weg was overgestoken.
Ik krijg de indruk dat Billy precies de honden uitkiest waarvoor hij weg wil lopen. En dat zijn dan lang niet altijd de honden waarvan ik denk "daar kan hij leuk mee spelen". Vandaag liet hij een leuke speelse beagle staan voor die andere hond die helemaal niet wilde spelen.
Zou castreren een oplossing kunnen zijn?
Vandaag ging het helaas weer helemaal mis. Weer een ander bos waar we niet zo heel vaak komen. Honden genoeg maar er was er één waar Billy niet genoeg van kon krijgen. Een gecastreerde reu. Die schijnen ook erg lekker te ruiken heb ik me laten vertellen. Toen deze hond naar huis ging zijn wij met Billy aan de riem de andere kant op gelopen. Hij liep goed mee. Een flink stuk verderop waren een paar hondjes aan het spelen. Billy ook los, speelde even met die hondjes, draaide zich toen om en....weg was hij, in de richting van de uitgang van het park. Roepen en piepen met het piepspeeltje hielp niets. Uiteindelijk zelf ook maar gaan rennen (Billy was al bijna bij de uitgang waar een drukke weg is) toen hij plotseling terugkwam. Geen idee waarom hij dat toen opeens wèl deed. Het had goed fout kunnen gaan als hij de weg was overgestoken.
Ik krijg de indruk dat Billy precies de honden uitkiest waarvoor hij weg wil lopen. En dat zijn dan lang niet altijd de honden waarvan ik denk "daar kan hij leuk mee spelen". Vandaag liet hij een leuke speelse beagle staan voor die andere hond die helemaal niet wilde spelen.
Zou castreren een oplossing kunnen zijn?
- Seahorse
- Actief
Het gaat de laatste tijd gelukkig weer stukken beter. Ik hoop dat het een fase was waar we gelukkig zonder kleerscheuren doorheen gekomen zijn. Als Billy een hond erg leuk lijkt te vinden roep ik hem één keer terug. Gaat hij dan weer achter die hond aan, dan gaat hij aan de riem. Jammer van de wandeling, maar beter dan dat ik hem een keer echt kwijt ben.
Castreren doen we voorlopig dus maar niet.
Castreren doen we voorlopig dus maar niet.
- bobientje
- Actief
de bearded collie staat er juist om bekend absoluut geen neiging te hebben om weg te lopen (schapenhoeders en veedrijvers)daar heb ik wel naar gekeken bij het bepalen van de raskeuze.martine schreef:Is ras gebonden.
de perken houden
Martine
ik herken je "probleem". mijn hond bobbie ( ook een beardie] doet dat ook zo af en toe. de een loopt hij zo voorbij, de ander moet ie achteraan. hij is nu 11 mnd oud en het gaat nu steeds beter. okee, soms moet ik ook de andere kant oprennen maar goed, dat helpt wel. vooralsnog ga ik ervan uit dat het de leeftijd is. beardies zijn gewoon wat later volwassen en hun karakter is nu eenmaal vrolijk en vriendelijk naar iedereen toe.en dat is een hele belangrijke reden geweest waarom ik juist voor de beardie gekozen heb, zijn spontane karakter.

- Seahorse
- Actief
Wat een lieverd! En wat is zijn haar al lang!
Ik ben er nu van overtuigd dat het weglopen echt iets te maken had met het lekker ruiken van de andere hond. Billy was er ook vrij laat mee om dat te ontdekken. Ik hoop dat hij er overheen gegroeid is of dat ik in ieder geval heb geleerd het gedrag te herkennen. Onder andere omstandigheden komt hij altijd direct.
Ik ben er nu van overtuigd dat het weglopen echt iets te maken had met het lekker ruiken van de andere hond. Billy was er ook vrij laat mee om dat te ontdekken. Ik hoop dat hij er overheen gegroeid is of dat ik in ieder geval heb geleerd het gedrag te herkennen. Onder andere omstandigheden komt hij altijd direct.
- bobientje
- Actief
nou, en dat is toch ook al heel wat!??Seahorse schreef:Wat een lieverd! En wat is zijn haar al lang!
bobbie negeert nu fietsers, wandelaars enz.maar dat was eerst ook niet zo. er is dus vooruitgang. en ja, andere honden is natuurlijk leuker en moeilijker te weerstaan maar nogmaals, ik hou vol en heb er vertrouwen in dat dit ook goed komt
je weet gewoon dat dit kan gebeuren. dus bij onveilge situaties (zoals de straat) lijn ik bobbie weer aan, er zal maar een hele leuke hond aan de andere kant lopen. en in het bos kunnen we aan het bij je in de buurt blijven werken en dat gaat steeds beter.