Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen thuis blijven 2 jarige hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tarquin
Vaste gebruiker

Alleen thuis blijven 2 jarige hond

Ongelezen bericht door Tarquin »

Ik heb het andere topic over de 2jarige hond uitgebreid gelezen, maar ik zit nog met het volgende

Ik ben bang dat het wel een lang verhaal wordt
.
Ik heb zelf ook een hond van 2 jaar (komt uit het asiel). Het is hem nooit bijgebracht dat alleen thuis zijn geen probleem is. Nu is het volgende:

Ik ben met veel geduld begonnen met het oefenen dat hij niet altijd achter me aan hoeft te lopen. Nu is hij zover dat ik rustig naar boven kan gaan of in een andere kamer kan zijn zonder dat hij de boel bij elkaar blaft. Hij komt wel meer in de richting waar ik heen ben gegaan (ligt daar dan wel) maar blaft dus niet. Kan dan rustig 10 minuten wegblijven.
Ook in de auto gaat het goed. Hij zit achterin de bus en blijft ook daar netjes stil. (Heeft ook wel tijd gekost en geduld, maar is al wel gelukt)

Maar zodra hij de buitendeur hoort en ik ga erdoor heen, dan staat hij meteen voor de deur of op het aanrecht :19: . Als het langer dan een halve minuut duurt begint hij al te blaffen. Hoe kan ik hem leren dat als ik de voordeur doorga ook echt wel weer terug kom. Het probleem is volgens mij ook dat hij zo graag mee naar buiten wilt. (Hij krijgt verder echt beweging genoeg, dus het ligt aan het feit dat hij geen beweging genoeg krijgt.)
We hebben ook al eens opgenomen op een video. Daarop is wel te zien dat hij dan erg onrustig door het hele huis begint te lopen. Verleiden met een lekker bot of een kong heeft geen zin, aangezien het helemaal geen vreetzat is en botten en kongen niet intersant zijn. Ook niet als we thuis zijn.

Moet ik hem nu wel of niet gaan corrigeren voor het blaffen. Verder lees ik dat je hem moet negeren als je thuiskomt (baasje thuiskomen is niets bijzonder), maar dan weet hij verschil toch nooit dat als hij blijft liggen braaf is en bij de deur staan ongewenst. Ik ben geneigd om als hij braaf is blijven liggen het rustig met de stem belonen (niet erg uitgebreid of enthousiast) en als hij bij de deur staat hem negeren.
Als ik het fout heb, hoor ik het graag.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Je zegt dat het een halve minuut duurt voordat hij gaat blaffen. Dat zijn 30 hele seconden die je uit kan gaan bouwen. :mrgreen: Ga naar buiten en kom voordat hij gaat blaffen weer naar binnen. Binnen mag je hem dan best even belonen voor het rustig zijn. Is er niet iets wat hij wel heel leuk vindt? Een balletje of een ander speeltje.

Je kan dit uit gaan bouwen door steeds wat langer weg te blijven en misschien steeds iets verder van het huis te lopen. Het probleem is natuurlijk dat je af en toe gewoon echt even weg moet van huis en dat hij dan toch weer onrustig wordt omdat je lang wegblijft. Je zou hem ook een zoekspelletje aan kunnen leren en als je dan echt even weg moet iets verstoppen zodat hij gefocust is op het zoeken en dan maar hopen dat je weer thuis bent voordat hij het gevonden heeft. :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het probleem is natuurlijk dat je af en toe gewoon echt even weg moet van huis en dat hij dan toch weer onrustig wordt omdat je lang wegblijft.
Dit is nou precies het praktische probleem wat vaak een gerichte training bij dit soort problemen in de weg staat. Omdat er direkt een terugval plaats zal vinden die feitelijk al het bereikte weer teniet doet. Of erger nog, een aantal terugvallen kunnen het vrijwel onmogelijk maken ooit nog eens echt het doel te bereiken.

Voordat je een training inzet zul je dan ook een oplossing moeten vinden voor de keren dat je echt langer weg moet dan dat de hond aan kan. Een oppas bij de hond thuis, de hond bij iemand onderbrengen, sommige honden blijven in de auto wel rustig...

Zolang je geen oplossing hebt voor het langer dan wenselijk alleen laten heeft het geen zin een training in te zetten die gebaseerd is op het langzaamaan opbouwen van de tijd dat de hond alleen blijft.

Feitelijk is het ook zo dat je het hele weggaan in stukjes moet breken. Je moet kijken wanneer je hond begint met onrustig worden, en proberen om eerst alleen het stukje te oefenen war hij al onrustig van wordt. In dit geval, waar de hond al onrustig wordt van het naar de voordeur gaan moet je dus eerst dit trainen. Je moet bereiken dat je hond niet meer met onrustig worden reageert als je naar de voordeur gaat.

Maar misschien wordt je hond al onrustig voordat je naar de voordeur gaat, misschien merkt hij al aan iets anders wat je daarvoor doet, als voorbereiding op je weggaan, dat je weggaat?

Als dat zo is moet je dus eerst daarop gaan trainen.

Ben je eenmaal zover dat je hond rustig blijft als je naar de voordeur gaat dan kun je een volgende stap gaan trainen. Bvb. het openen van de deur, zonder echter al daadwerkelijk naar buiten te stappen. Blijft hij hier rustig bij dan kun je beginnen met één stapje naar buiten te doen. Daarna twee stapjes, zonder de deur te sluiten. Daarna de deur sluiten en weer terugkomen. Dit terugkomen steeds iets verder opbouwen, enzovoorts.

Echt een heel stappenplan dus, wat je geen enkele keer moet onderbreken door een te grote stap, je moet pas een volgend stapje beginnen te trainen als je hond echt rustig blijft bij het voorgaande stapje. Je kunt elk stapje vaak herhalen binnen een korte periode, dagelijks kun je meerdere malen trainen, zodat je in relatief korte tijd een heel eind verder kunt komen. Je moet ook vooruit, je moet miet te lang blijven hangen op een zelfde punt.

Feitelijk ben je zo bezig je hond te desensibiliseren, je wilt bereiken dat je hond niet met opwinding reageert, dat hij zich niet begint op te lieren zodra hij merkt dat je weggaat. Het is juist deze opwinding die voor de problemen zorgt, op het moment dat je echt weggaat gaat je hond over de rooie.

Je zou eens met een deskundige kunnen bekijken of het voor jouw hond wenselijk is dat je de training ondersteunt met medikatie, en of je iets moet veranderen aan je gedrag naar je hond toe in het algemeen.

Groetjes, Willy.
Tarquin
Vaste gebruiker

Het probleem dat je schept dat je soms echt even wegmoet hebben we gelukkig kunnen opvangen. Takkie gaat mee naar het werk, en ligt naast mijn bureau. Verder doen we apart boodschappen en als we echt weg moeten ergens naartoe, waar hij niet meekan, zorgen we voor oppas (thuis dan wel bij vrienden).

Ik ben nu inderdaad elke keer naar de deur aan het lopen, deur open,dicht en dan weer terug. Maar is het wenselijk om als hij wel is blijven liggen hem hiervoor iets te belonen en als hij van zijn plek is afgekomen dit te negeren? Op het werk komt hij soms dus wel direct naar de deur, maar soms ook niet. (Hij is in ieder geval nog niet onrustig. Duurt ook maar een paar secondes)
Tarquin
Vaste gebruiker

Chatterbox schreef:Is er niet iets wat hij wel heel leuk vindt? Een balletje of een ander speeltje.

Je zou hem ook een zoekspelletje aan kunnen leren en als je dan echt even weg moet iets verstoppen zodat hij gefocust is op het zoeken en dan maar hopen dat je weer thuis bent voordat hij het gevonden heeft. :wink:
Niets is meer interasant als je weg wilt gaan. :(:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Nee hoor,

Ik zou niets belonen, en ook niets straffen.

Het moet voor hem gewoon iets worden wat helemaal niets speciaals betekent.

Rustig blijven leert hij vanzelf wel, als hij eenmaal zover is dat hij niet meer onrustig wordt.

Maar bekijk eens kritisch of het onrustig worden echt pas begint als hij merkt dat je naar de voordeur gaat, of begint hij al spanning op te bouwen als je bvb. je tanden poetst en je haar kamt of je schoenen aantrekt oid.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=

In deze topic worden ook goede tips gegeven.
Inderdaad zul je echt die 30 sec uit moeten bouwen. Hoe lastig en vervelend dat ook is. Het kan gewoon niet anders.

Ik denk ook dat je niet moet belonen als hij braaf is. Gewoon altijd negeren als je thuiskomt. Dat je er weer bent is al een beloning genoeg voor hem denk ik.
Tarquin
Vaste gebruiker

Hij begint pas allerter te worden als ik echt daadwerkelijk naar de voordeur loop. Schoenen aantrekken etc. hebben we elke keer geoefend dat dat geen teken meer is van we gaan weg. Regel matig schoenen aantrekken in de kamer en vervolgens gewoon blijven zitten op de bank
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Tarquin schreef:Hij begint pas allerter te worden als ik echt daadwerkelijk naar de voordeur loop. Schoenen aantrekken etc. hebben we elke keer geoefend dat dat geen teken meer is van we gaan weg. Regel matig schoenen aantrekken in de kamer en vervolgens gewoon blijven zitten op de bank
Dat kun je met naar de deur lopen ook doen. Gewoon heel vaak per dag naar de deur lopen. Eerst alleen er naartoe lopen, als hij snapt dat dat geen betekenis heeft maak je de deur open, je gaat er doorheen, sluit hem en komt direct weer terug.

Verlatingsangst is vaak goed op te lossen, het is alleen ontzettend veel werk bij een oudere hond. De hond mag zoals anderen ook al schreven geen enkele terugval hebben anders kun je weer opnieuw beginnen. Het is geweldig dat je Takkie mee naar je werk kunt nemen!

Ik weet niet of jullie de hond al lang hebben? Als je hem nog maar kort hebt is het sowieso wennen voor hem. Hij zal ook de angst hebben dat jullie weer verdwijnen uit zijn leven.

Heb je een Kong? Een goed gevulde Kong doet vaak wonderen bij het alleen blijven.
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

sypke schreef: Heb je een Kong? Een goed gevulde Kong doet vaak wonderen bij het alleen blijven.
Tarquin schreef:Verleiden met een lekker bot of een kong heeft geen zin, aangezien het helemaal geen vreetzat is en botten en kongen niet intersant zijn. Ook niet als we thuis zijn.
Ik denk niet dat hij daar makkelijk voor te motiveren is. Sommige honden hebben niets met voer.
Afbeelding
Tarquin
Vaste gebruiker

We hebben hem sinds 1 december en voor kongen is hij zoals ik al eerder schreef inderdaad niet enthousiast voor te krijgen. :19:
angeladh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angeladh »

als je even 2 stappen uit de deur gaat en weer naar binnen dan moet je hem gewoon negeren,hoe blij die ook is gewoon lekker negeren.
en zo een beetje opbauwen,want als je hem beloont als je binnekomt beloon je hem voor zijn stress en onrust die dan op dat moment heeft.
gr Angela
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Tarquin schreef:We hebben hem sinds 1 december en voor kongen is hij zoals ik al eerder schreef inderdaad niet enthousiast voor te krijgen. :19:
Dat had ik niet gelezen. Het zou best kunnen dat hij uit stress nu niet in voer is geinteresseerd en straks als hij beter alleen kan zijn een Kong of een bot wel interessant vindt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”