Ik ben bang dat het wel een lang verhaal wordt
.
Ik heb zelf ook een hond van 2 jaar (komt uit het asiel). Het is hem nooit bijgebracht dat alleen thuis zijn geen probleem is. Nu is het volgende:
Ik ben met veel geduld begonnen met het oefenen dat hij niet altijd achter me aan hoeft te lopen. Nu is hij zover dat ik rustig naar boven kan gaan of in een andere kamer kan zijn zonder dat hij de boel bij elkaar blaft. Hij komt wel meer in de richting waar ik heen ben gegaan (ligt daar dan wel) maar blaft dus niet. Kan dan rustig 10 minuten wegblijven.
Ook in de auto gaat het goed. Hij zit achterin de bus en blijft ook daar netjes stil. (Heeft ook wel tijd gekost en geduld, maar is al wel gelukt)
Maar zodra hij de buitendeur hoort en ik ga erdoor heen, dan staat hij meteen voor de deur of op het aanrecht
We hebben ook al eens opgenomen op een video. Daarop is wel te zien dat hij dan erg onrustig door het hele huis begint te lopen. Verleiden met een lekker bot of een kong heeft geen zin, aangezien het helemaal geen vreetzat is en botten en kongen niet intersant zijn. Ook niet als we thuis zijn.
Moet ik hem nu wel of niet gaan corrigeren voor het blaffen. Verder lees ik dat je hem moet negeren als je thuiskomt (baasje thuiskomen is niets bijzonder), maar dan weet hij verschil toch nooit dat als hij blijft liggen braaf is en bij de deur staan ongewenst. Ik ben geneigd om als hij braaf is blijven liggen het rustig met de stem belonen (niet erg uitgebreid of enthousiast) en als hij bij de deur staat hem negeren.
Als ik het fout heb, hoor ik het graag.