Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
opspringen tegen vreemden afleren
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
opspringen tegen vreemden afleren
Spok sprint tegen iedereen op. Nu heb ik daar geen probleem mee, d.w.z. het mag bij mij altijd, maar ik wil niet dat hij het bij een ander doet, en verbiedt het met ' nee. ' Snapt hij dat op den duur, of is dat inconsequent ?
Laatst gewijzigd door Zoie op 21 feb 2005 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

-
angeladh
- Vaste gebruiker
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is wel de methode om het af te leren!angeladh schreef:als hij het bij mensen doet die reageren altijd dus wordt zijn sprong tegen de mensen beloont,maar het is zo moeilijk om tegen de mensen te zeggen negeer mijn hond, uit automatisme reageren ze al en dan is het te laat.
gr Angela Hannes en denzel
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nelson mag niet opspringen, maar ook ik knuffel wel eens graag met hem als hij tegen me opstaat. Kunnen we een dansje maken!
Ik heb het dus onder commando gezet en dus ook het commando aangeleerd voor dat ie weer moet stoppen.
Als hij wel eens wil opspringen tegen vreemden gebruik ik dus dat "commando" ( Voetjes op de grond
) ook om hem dat te beletten.
Als hij wel eens wil opspringen tegen vreemden gebruik ik dus dat "commando" ( Voetjes op de grond
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Zoie
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja, want het geeft je een insteek om te belonen. Vaak straffen we alleen maar als baas zijnde als de hond opspringt en de hond wordt daarintegen beloond door de persoon die hij bespringt. Als jij de hond zo conditioneert dat hij weet dat jouw beloning echt 100 keer zo spannend, leuk en lekker is als de aai van die vreemde meneer zal hij eieren voor zijn geld kiezen.Zoie schreef:ja, oke, niet verbieden dus, maar er een commando aan vast knopen. Bedankt
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Seahorse
- Actief
Ik zou het niet opspringen aanleren met "laag" en het wel opspringen met "hoog" of een ander commando. Gaat heel makkelijk door een koekje laag of hoog te houden.
Ik heb het zelf verkeerd gedaan wat op zich ook wel grappig uitwerkt. Niet opspringen is "laag" en het wel opspringen is "op". Dat laatste is niet zo'n goed idee want andere mensen willen nog wel eens zeggen dat de koekjes "op" zijn.......
Ik heb het zelf verkeerd gedaan wat op zich ook wel grappig uitwerkt. Niet opspringen is "laag" en het wel opspringen is "op". Dat laatste is niet zo'n goed idee want andere mensen willen nog wel eens zeggen dat de koekjes "op" zijn.......
- Django
- Actief
- Contacteer:
Ik ben ook bezig dit aan te leren. Binnen 5 minuten wist hij precies wat "hoog" was, maar laag...?Seahorse schreef:Ik zou het niet opspringen aanleren met "laag" en het wel opspringen met "hoog" of een ander commando. Gaat heel makkelijk door een koekje laag of hoog te houden.
- Zoie
- Zeer actief
Re: opspringen ja of nee?
Hij springt niet alleen tegen bezoekers op, maar ook tegen mensen op straat.Inge O schreef:ja, hij kan dat wel snappen, maar het omgekeerde aanleren is makkelijker (niet opspringen tegen de baas, wel tegen vreemden). juist omdat je het dan zelf in de hand hebt, en zelf consequent kan zijn. maar ja, daar zijn je bezoekers nog niet mee geholpen natuurlijk![]()
.

- Seahorse
- Actief
- mcf78
- Vaste gebruiker
- Zoie
- Zeer actief
Ja, zoals hier al gezegd, vervelender zijn eigenlijk de mensen die het gedrag belonen.Seahorse schreef:Tja da's lastig want dat zijn vast niet allemaal mensen die dat kunnen hebben van een hond. Wel iets om af te leren dus. Wat heb je zelf al geprobeerd?
ik zeg nee, nee, tegen spok als ik zie dat hij het wil doen, en beloon hem dan verbaal of met een aai als hij met z'n pootjs op de vloer blijft. Meestal gebeurt het als ik met iemand sta te kletsen.
Dat wordt nu dan het commando 'laag ', maar het is toch wel de bedoeling dat ik het niet moet blijven zeggen, en dat hij gewoon niet tegen mensen opspringt op straat of op bezoek.

- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Toen Harrie kleine hond was deed hij dat ook. Ik heb op hondenschool geleerd om dan te gaan staan als een ooievaar. Dus op 1 been en 1 knie opgetrokken. Dat maakt het springen lastiger.
En natuurlijk heel goed het commando "laag" aanleren. Harrie springt nooit meer tegen iemand op, alleen bij mij 's morgens als hij mij begroet en dan doet ie dat netjes met zijn pootje op mijn armen, eff knuffie doen.
En natuurlijk heel goed het commando "laag" aanleren. Harrie springt nooit meer tegen iemand op, alleen bij mij 's morgens als hij mij begroet en dan doet ie dat netjes met zijn pootje op mijn armen, eff knuffie doen.

- Zoie
- Zeer actief
Nou, ik kan het hem ook gewoon verbieden, maar opspringen mag wel tegen mij, en niet tegen een vreemde. Vroeg me vooral af of dit te verwarrend voor een hond is om te leren als gewoonte, dus zonder dat je steeds een commando moet geven.Femia schreef:Toen Harrie kleine hond was deed hij dat ook. Ik heb op hondenschool geleerd om dan te gaan staan als een ooievaar. Dus op 1 been en 1 knie opgetrokken. Dat maakt het springen lastiger.
Ter vergelijking: ik heb Zoë moeten leren dat ze niet elk tuinhekje in mocht lopen ( aan de riem ) en leer dat Spok nu ook. Het eigen tuinhekje mag hij natuurlijk wel in. De bedoeling is dat ik hem dat niet steeds moet zeggen, maar dat hij het weet.
Maar goed, onder commando zetten kan geen kwaad.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Kent Spok het commando "nee" al goed? Dan is het namelijk een goed commando om te geven. Maar heel veel honden wordt het commando "nee" eigenlijk nooit goed aangeleerd.
Wat je kunt doen om het commando "nee" aan te leren, is om een paar brokjes in je hand te leggen en je hand aan te bieden aan de hond. Verder niets tegen hem zeggen.
Op het moment dat de hond de brokjes wil pakken, zeg je "nee" en doet je hand dicht. Dit zul je een aantal keren moeten herhalen. Na verloop van tijd zal je hond snappen dat je met nee bedoelt dat hij iets niet mag doen. Als je hond het doorheeft, kun je hem natuurlijk met de brokjes belonen, door te zeggen "pak ze maar" of iets dergelijks, en je hand open te laten zodat je hond het kan pakken.
Zo kun je ook aanleren dat een hond niet zomaar alles wat hij lekker vindt mag opeten.
Dit is overigens een tip die ik eens op de hondenclub gekregen heb. De trainster gaf het aan door ineens tegen mij te zeggen "doe eens flappie". En ze bleef dat maar herhalen. Ik begreep natuurlijk niet wat ze ermee bedoelde, en moest alleen maar lachen, maar deed geen "flappie".
Zo zit het volgens haar met honden ook, als ze de betekenis van een woordt niet snappen kun je dat woord niet als commando gebruiken voordat je die betekenis hebt duidelijk gemaakt, zoals op bovenstaande manier.
Wat je kunt doen om het commando "nee" aan te leren, is om een paar brokjes in je hand te leggen en je hand aan te bieden aan de hond. Verder niets tegen hem zeggen.
Op het moment dat de hond de brokjes wil pakken, zeg je "nee" en doet je hand dicht. Dit zul je een aantal keren moeten herhalen. Na verloop van tijd zal je hond snappen dat je met nee bedoelt dat hij iets niet mag doen. Als je hond het doorheeft, kun je hem natuurlijk met de brokjes belonen, door te zeggen "pak ze maar" of iets dergelijks, en je hand open te laten zodat je hond het kan pakken.
Zo kun je ook aanleren dat een hond niet zomaar alles wat hij lekker vindt mag opeten.
Dit is overigens een tip die ik eens op de hondenclub gekregen heb. De trainster gaf het aan door ineens tegen mij te zeggen "doe eens flappie". En ze bleef dat maar herhalen. Ik begreep natuurlijk niet wat ze ermee bedoelde, en moest alleen maar lachen, maar deed geen "flappie".
Zo zit het volgens haar met honden ook, als ze de betekenis van een woordt niet snappen kun je dat woord niet als commando gebruiken voordat je die betekenis hebt duidelijk gemaakt, zoals op bovenstaande manier.
- Zoie
- Zeer actief
ja, ik moet bekennen dat ik de betekenis niet op bovenstaande manier heb duidelijk gemaakt, maar toch begrijpt hij het, zal aan de intonatie liggen denk ik.LongFields schreef:Kent Spok het commando "nee" al goed? Dan is het namelijk een goed commando om te geven. Maar heel veel honden wordt het commando "nee" eigenlijk nooit goed aangeleerd.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3