Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst voor dierenarts??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Angst voor dierenarts??

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik hoor welles van mensen dat hen honden bang zijn voor de dierenarts..Hebben meer mensen hier last van?? En zo jah hoe is dat gekomen??
Ik ga mijn pup vrijdag ophalen.. maar hij is dan nog niet ingeent.. En dat wou ik eigenlijk de zaterdag daarop doen..Alleen wil niet dat de hond dat ziet als een nare ervaring aangezien we dan nog maar zo kort bijelkaar zijn...Volgens een vriendin voelt de hond er niks van.. en die heeft ook 2 honden.. Maar goed.. Vertel es mensen :mrgreen:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Mijn honden zijn niet echt bang maar leuk vinden ze het niet bij de dierenarts.
Het is ook niet leuk om daar heen te gaan, of ze krijgen een prik of ze zijn ziek of ze worden geopereerd.
We gaan er niet voor leuke dingen heen :mrgreen:

Je kan dit wel op een andere manier doen,af en toe naar de dierenarts gaan, alleen in de wachtkamer gaan zitten. dus niet als er iets moet gebeuren met je pup.
Dan vraag je of de dierenarts je pup een koekje wil geven en of de assistentes hem even willen aanhalen.
En dan ga je weer naar huis.
Mijn da raadde het wel aan toen ik met mijn pup voor het eerst bij haar kwam, maar ja ik heb dat nooit gedaan (te lui)
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Mjah denk je dat een pup een nare ervaring ervan overhoud?? als ik em de dag nadat we hem hebben gekregen naar de dierenarts breng?? want dan is hij al bijna 7 weken.. en moetie toch echt zn eerste prikhebben gehad
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Welnee joh :wink:

Wat moet dat moet hoor, wij moeten ook wel eens naar de dokter toch?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Maar ff wat anders
Waarom heeft ie zijn eerste prik niet al gehad voor je hem meekrijgt???
Da's wel de normale manier hoor.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

minhie schreef:Mjah denk je dat een pup een nare ervaring ervan overhoud?? als ik em de dag nadat we hem hebben gekregen naar de dierenarts breng?? want dan is hij al bijna 7 weken.. en moetie toch echt zn eerste prikhebben gehad
Ik zat door omstandigheden al twee uur na aankomst van mijn vorige pup bij de dierenarts en die pup heeft de dierenarts altijd jofel gevonden. Lekkers mee en een handdoek zodat pup niet op de gladde tafel hoeft te staan. De dierenarts controleert je pup even en op het moment dat hij geprikt wordt, ben je druk bezig er wat lekkers in te proppen.

Ze kunnen wel een paar uur na de enting wat sloom worden en ook de entingsplek kan wat pijnlijk zijn. Als je keuze hebt is vroeg laten prikken aan te bevelen. Als er iets is of als je je zorgen maakt kun je overdag gemakkelijker even bellen dan ' s nachts.

Omdat de hond absoluut niet beschermd is als je hem krijgt, zou ik wel uitkijken de eerste 6 dagen na de enting en niet overal laten lopen, veel op de arm houden om met dingen kennis te laten maken. Ook daarna uitlaatplaatsen e.d. vermijden totdat hij een dag of zes na de 3e enting volledig beschermd is. . Je hond weghouden van alles is onverstandig, maar omdat hij niet met 6 weken de enting heeft gehad zou ik even toch erg voorzichtig zijn.

Anne
Minhie
Zeer actief

Dus ik kan hem beter niet meenemen naar de dierenwinkel? als ik daaar toevallig nog even langs moet?..
Najah de dierenarts zal me wel het nodige vertellen.. En dat hij niet ingeent was..volgens die vrouw die geen fokker is maar gewoon partikulier.. omdat we dan moesten ruilen van dierenarts en onze plaatsen schelen nogal.. En ik denk dat het wat veel kost omdat ze een stuk of 10 pups hadden.. En ze ook geen fokker is..
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

minhie schreef: En dat hij niet ingeent was..volgens die vrouw die geen fokker is maar gewoon partikulier.. omdat we dan moesten ruilen van dierenarts en onze plaatsen schelen nogal.. En ik denk dat het wat veel kost omdat ze een stuk of 10 pups hadden.. En ze ook geen fokker is..
Nee dat zal te duur zijn geweest voor die uh mevrouw. Je kan je hond best mee naar de dierenwinkel nemen, maar als daar veel honden komen zou ik hem op de arm nemen of in een tas doen. Ook bij de dierenarts moet je hem beter nu niet laten rondsnuffen. Het is nog maar een pup en heeft niet veel weerstand en bij de dierenarts komen vaak dieren met ziektes waar je je pup liever tegen wil beschermen.

De dierenarts zal je beslist informeren verder. Die heeft ook wel een beeld van het entingspercentage in je wijk. In onze wijk is dat erg hoog voor honden , dus wat minder risico voor pup.

Anne
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

hangt van de dierenarst af . sommige hebben totaal geen gevoel.
Om te beginnen een goede dierenarts zoeken , eentje die ook even begrip heeft , om te knuffelen en te spelen ,maar ook snoepje na prikje
die dingen.
In mijn pupy les spelen we ook dierenarts.Tafel op , betasten tandjes , de dingen die je ook zelf aan de pup moet leren dat ze niet eng zijn.
We laten het tijdens de les door een paar verschillende ervaren mensen doen. Zelf witte mantel , onstmettinggeurtje enz en maken het zo
plezierig mogelijk.
Begrijp dat je gek op je pup bent , moet ook , maar de kweekster ;;;;???
Zeker geen voorbeeld , nooit meer bij zo iemand een pup halen.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

En ik denk dat het wat veel kost omdat ze een stuk of 10 pups hadden.. En ze ook geen fokker is..
Geen fokker?

Dit is toch al het tweede nest van deze teef?

Moeten ruilen van dierenarts is géén argument hoor. Alle netjes werkende fokkers geven hun pups mee met al minstens één enting in het lijfje. Dat het aardig wat kost om 10 puppen te enten had ze ook kunnen bedenken voordat ze de teef drachtig liet worden.

Maar om ook nog even op je vraag te antwoorden.

Als je echt wilt voorkomen dat jullie eerste bezoekje aan de DA voor je pup een onaangename ervaring wordt moet je gewoon eerst een aantal keren naar de DA gaan om hem daar wat leuke ervaringen op te laten doen. Elke dag even daar naartoe, hem ook de behandelkamer in nemen. Daar even wat leuke dingetjes laten doen door de DA, hem vooral ook wat lekkers geven en daarna weer naar huis.

Na twee of drie leuke bezoekjes vindt je hond de DA vast al leuk, en kun je de DA tussen het leuk doen en het lekkers geven door ook even een prikje laten geven.

Het kan niet veel kwaad om ipv. vrijdag of zaterdag je pup al te enten dit pas in de loop van de komende week te laten doen.

Sowieso is het zo dat een eerste enting geen volledige bescherming geeft, en er is geen enkele enting die al meteen na toediening een bescherming geeft. Die bescherming wordt in een dag of 15 pas volledig opgebouwd.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka is bang voor de dierenarts.
De laatste keer kreeg ie zo"n kapje op want ze moest bloed prikken.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Toen wij Ameno kregen kwam het toevallig zo uit dat ik met de katten naar de DA moest voor hun jaarlijkse inenting. Ameno had de eerste enting al gehad bij de fokker, dus ik heb haar gewoon meegenomen zonder dat ze zelfs iets moest ondergaan.

In de week daarna ben ik gewoon een half uurtje in de wachtkamer gaan zitten. Alle DA assistentes hebben haar opgepakt, geknuffeld en koekjes gegeven.

Nu loopt ze dus vrolijk bij de DA naar binnen, want daar krijg je koekjes :wink:

De prikjes heeft ze niet eens meegekregen, ze had het veel te druk met geaaid worden en lekkers eten.
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi is ook niet meer bevriend met de dierenarts.
Rossi is een keer met z'n piemel in het prikkeldraad blijven hangen. Een winkelhaak was het gevolg. Tja, sindsdien is de liefde over. :roll: :19:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn reu is doooooodsbang!

waarom? heel simpel denk ik. vanaf dat we hem hebben totdat hij ongeveer 1 was zijn we minimaal elke 2 weken bij de DA geweest. dan weer iets aan zijn oor, dan izjn oog ga zo maar door. nog even puppyschurft tussendoor.

allemaal vervelende zalfjes en prutjes in al zijn openingen en dan wordt je bang.

lola is precies 3x geweest. 1x de 9 weken prik, 1x de 12 weken prik en 1x de kennelhoestprik ivm show.

die is nergens bang voor en ook niet voor de DA. vooral natuurlijk omdat ze geen nare ervaringen heeft
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Je moet ervoor zorgen dat de eerste ervaring(en) met de dierenarts positief zijn. Beetje blij keuvelen met je puppie en lekkers geven.

Ik ben met mijn puppie ACD meteen naar de dierenarts gegaan om hem te laten zien. Zij is toen nagekeken heeft koekjes gehad en is niet geprikt.
Zij heeft nooit angst voor de dierenarts gehad. De laatste paar jaar vond ze het UKG niet minder leuk.
Met Takkie ben ik ook gewoon ff in de wachtkamer gaan zitten en blij zitten doen. Hij komt ook regelmatig op het UKG meestal voor de gezelligheid.
Takkie zou ook een probleem heben als ie bang was voor dierenartsen, Bijna alle vrienden/visite is dierenarts :19:

En dat de producent van jouw puppie ze niet heeft laten enten is dan zeker omdat ze ze voor nix wegdoet? :smile:

Is ie wel ontwormd?
weg gehaald zit een virus in
Minhie
Zeer actief

Uhmm nou ze gingen niet voor niks weg hoor..haha maar jah hij is wel ontwormd
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

minhie schreef:Dus ik kan hem beter niet meenemen naar de dierenwinkel? als ik daaar toevallig nog even langs moet?..
Najah de dierenarts zal me wel het nodige vertellen.. En dat hij niet ingeent was..volgens die vrouw die geen fokker is maar gewoon partikulier.. omdat we dan moesten ruilen van dierenarts en onze plaatsen schelen nogal.. En ik denk dat het wat veel kost omdat ze een stuk of 10 pups hadden.. En ze ook geen fokker is..
Iemand die een nest pups krijgt is een fokker. De meeste goede fokkers zijn ook particulieren, dat wil zeggen dat ze fokken als hobby zien en niet als bron van inkomsten.
Het is onzin dat je van dierenarts moet wisselen als je pup geent is. De dierenarts van de fokker (ook als dat een particulier is) ent de pups en controleert ze als ze 6 weken zijn. Die controle is ook belangrijk! Als een pup bijvoorbeeld een hartafwijking of een ander gezondsheidsprobleem heeft kan de dierenarts dat vaststellen.

Hoe vaak zijn de pups ontwormd?
Minhie
Zeer actief

Uhh ik geloof maar 1xtje :roll: En dan is hij 6 weken
Afbeelding
Marja
Zeer actief

En hoe weet je nou dat je een gezonde pup koopt!
Ik vind het een raar verhaal hoor, als je een pup mee krijgt hoort ie zijn eerste enting gehad te hebben en minstens een keer nagekeken door de dierenarts.
Afbeelding
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Krijg je wel iets van een aankoopsgarantie? (Dus: als er bij controle iets mis is, kun je t hondje terug brengen) Klinkt een beetje hard, maar als je al begint met een hoop ellende, blijft dit meestal zo...Wettelijk gezien heb je altijd een half jaar garantie, maar als de fokker niet wil, is t een heel gedoe om je gelijk te krijgen. Als je al iets van een garantie op papier hebt, is t makkelijker. En ik zou t hondje dan meteen laten keuren, voor je eraan gehecht raakt...

En witte jassen zijn bij Anne ook errug gelieft, zie je weer hoe belangrijk een goede associatie is! :mrgreen:
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

bobbie heeft het ook niet op de da
wij zijn bij een praktijk met meerdere artsen.
de 1e keer was er een da die heel lief voor hem was dus dat ging goed.
de 2e werd een drama. bobbie was toen nog heel jong dus wriemelig. en die da gaf hem vanuit het niets een nogal harde klap op het oor. ja sorry hoor zei hij ook nog, maar dan weet ie gelijk waar die bij mij aan toe is.
je begrijpt, bij hem kom ik niet weer,bij die 1e da daar gaan we nu altijd heen. heb ook duidelijk gezegd wat ik hiervan vond. kom nou zeg, ik sla mijn hond absoluut niet, nooit. is ook niet nodig want hij is heel gevoelig voor hoe je iets zegt. en ik ben erg geschrokken want ik had nooit verwacht dat mijn hond bij een da een klap zou krijgen.
de meeste da zullen heus wel goed zijn maar sommige houden er wel hele andere opvattingen op na (dan mij tenminste)
oh, ja, bobbie moet ik nu achte me aanslepen de praktijk in maar zodra hij de "lieve"da ziet is het goed
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

minhie schreef:Uhh ik geloof maar 1xtje :roll: En dan is hij 6 weken
Uhh, ik voorzie problemen. Je weet te weinig van je hond en de "fokker" af.
AfbeeldingAfbeelding
Kimmie 2504
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kimmie 2504 »

Hoi,

Natuurlijk moeten de eerste ervaringen met een DA "leuk" zijn met koekjes en zo maar het hangt er ook vanaf hoe je er zelf onder bent. :N:
Onze labrador is 11 jaar lang met plezier naar de DA gegaan. Hij kreeg ook altijd een koekje als hij het goed had gedaan maar zelf bleven wij ook altijd erg rustig.... Je ziet wel eens baasjes dien in de wachtkamer nerveuzer lijken dan de hond, en ik kan je vertellen dat merkt het beestje echt wel. Het is erg moeilijk om rustig te blijven als er wel degelijk iets aan de hand is maar toch is het noodzaak. Zodra jij je ongerust maakt merkt je hond dat meteen (ook een puppy dus). :eek:

En inderdaad belonen al hij/zij het goed doet en dat begint al in de wachtkamer..... blijft ie rustig zitten aai hem dan over zijn bolletje en beloon hem met een vrolijke stem (of koekje). Indien mogelijk laat je hem ook zelf de behandelkamer in lopen. Er zijn nog wel eens baasjes die hun hond dan oppakken om sneller binnen te komen maar gun hem even wat tijd en laat hem ook even rondsnuffelen.
Dan komt het vast allemaal goed.

Enne nog even over die entingen bij de fokker.
In principe kan een pup vanaf 7-8 weken weg bij het "nest" dient hij ook al zijn eerste enting te hebben gehad. vaak hebben ze ook al een wormkuurtje gehad, dus denk ik dat het puur een centen kwestie is geweest dat ze die 10 pups niet heeft laten enten. :ugh:

Maar veel plezier met je nieuwe pup gewenst en het zal vast wel goed komen :cheer: :cheer:

Groetjes Kimmie 2504
Minhie
Zeer actief

Kimmie 2504 schreef:Hoi,

Natuurlijk moeten de eerste ervaringen met een DA "leuk" zijn met koekjes en zo maar het hangt er ook vanaf hoe je er zelf onder bent. :N:
Onze labrador is 11 jaar lang met plezier naar de DA gegaan. Hij kreeg ook altijd een koekje als hij het goed had gedaan maar zelf bleven wij ook altijd erg rustig.... Je ziet wel eens baasjes dien in de wachtkamer nerveuzer lijken dan de hond, en ik kan je vertellen dat merkt het beestje echt wel. Het is erg moeilijk om rustig te blijven als er wel degelijk iets aan de hand is maar toch is het noodzaak. Zodra jij je ongerust maakt merkt je hond dat meteen (ook een puppy dus). :eek:

En inderdaad belonen al hij/zij het goed doet en dat begint al in de wachtkamer..... blijft ie rustig zitten aai hem dan over zijn bolletje en beloon hem met een vrolijke stem (of koekje). Indien mogelijk laat je hem ook zelf de behandelkamer in lopen. Er zijn nog wel eens baasjes die hun hond dan oppakken om sneller binnen te komen maar gun hem even wat tijd en laat hem ook even rondsnuffelen.
Dan komt het vast allemaal goed.

Enne nog even over die entingen bij de fokker.
In principe kan een pup vanaf 7-8 weken weg bij het "nest" dient hij ook al zijn eerste enting te hebben gehad. vaak hebben ze ook al een wormkuurtje gehad, dus denk ik dat het puur een centen kwestie is geweest dat ze die 10 pups niet heeft laten enten. :ugh:

Maar veel plezier met je nieuwe pup gewenst en het zal vast wel goed komen :cheer: :cheer:

Groetjes Kimmie 2504
haha erg lief.. bedankt.. Ik denk ook dat het een kwestie van geld was.. want ze zijn de rijksten niet..Verder zijn er 2 naar de dierenarts geweest omdat die eigenaren dat per se wouden.. en een had geen tijd ( :roll: :boos: ) Die waren helemaal gezond..Dat zegt natuurlijk niks over onze Minyo die inmiddels al bij ons woont :I: :F: Morgen gaat hij naar de dierenarts.. En we zullen zien..Hij doet in ieder geval wel heel gezond.. :I:
hah laat het natuurlijk wel weten :wink:
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

bram en thijs schreef:
minhie schreef:Uhh ik geloof maar 1xtje :roll: En dan is hij 6 weken
Uhh, ik voorzie problemen. Je weet te weinig van je hond en de "fokker" af.
Trouwens dit wist ik bijna zo goed als zeker maar goed..
Anyway hij is helemaal gezond :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: en heeft zn inenting gehad..Hij kreeg zn prikie waar hij niks van voelde..Dus mijn vriend: nou dat ging goed..Dierenarts: wacht maar 20 sec.. En ja hoor piepen..arme schat.. :cry: :knuffel1: Maar verder alles goed..en natuurlijk paspoort gekregen
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Kimmie 2504 schreef:Enne nog even over die entingen bij de fokker.
In principe kan een pup vanaf 7-8 weken weg bij het "nest" dient hij ook al zijn eerste enting te hebben gehad. vaak hebben ze ook al een wormkuurtje gehad,
volgende komt uit het formularium van de UKG

Drontal: puppies behandelen op 2,4,8,12 weken en 4,5 en 6 maandenen de teef voor het dekken, 10 dagen voor de partus en met de pups mee
Bij vastgestelde worminfectie na 2/3 weken herhalen.
weg gehaald zit een virus in
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Jeetje, dat je pup niet vaker ontwormd en geheel niet ingeënt is door de fokker... Bijzonder is wel een understatement! Heb je dit ook aan de DA verteld? Houd haar gezondheid maar goed in de gaten.

Over angst voor de dierenarts. Terra was eerst helemaal niet bang, maar de afgelopen paar keer dat ik naar de DA moest, wou ze met alle macht de andere kant op rennen. Ik denk dat het komt omdat de DA een keer een half eraan hangende teennagel eraf heeft gehaald, dit deed Terra pijn. Ik ben zelf absoluut niet nerveus, ik ben rustig en wil goed gedrag belonen en negeer de rest zoveel mogelijk. Maar alle lieve woordjes en koekjes van mij en de DA, niets maakt het voor haar weer goed. Nou ja er zijn ergere dingen in de wereld.
Kimmie 2504
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kimmie 2504 »

Maar alle lieve woordjes en koekjes van mij en de DA, niets maakt het voor haar weer goed. Nou ja er zijn ergere dingen in de wereld.
:smile2: Misschien vindt ze hem gewoon geen knapperd !!! :smile:

groetje kimmie :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”