Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ballen op het veld

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ballen op het veld

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Als ik met de tennisbal ga gooien op het hondenveld dan komt Britt de bal op een gegeven moment niet meer brengen en wil dus telkens niet meer naar mij toe komen. Ik probeer wel te lokken met een koekje, maarja dat is dus niet interessant genoeg.
Tot nu toe wilde ze buiten op het veld niet met de tennisbal spelen, dat wilde ze alleen in huis, maar nu wil ze het dus ook buiten op het veld. Ze is nu 8 maanden (lekker pubertje dus). Wie heeft een tip om te zorgen dat ze er niet met de bal vandoor gaat (mijn buit!)
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Een tweede tennisbal meenemen om haar daarmee terug te lokken als ze er met de eerste vandoor gaat. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Daar dacht ik zelf ook al aan, maar wist niet of dat een goede/ de beste methode was :mrgreen:
En tips zijn altijd handig natuurlijk :wink:
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

als tweede bal niet help , aan lange lijn , weglopen is zelfbelonend.
komt ze niet. Gedaan met pret bal weg even wat oefeningetjes controle aandacht, braaf dan bal terug. Tot ze hem feilloos terugbrengen.
Misschien ook stoppen voor ze het beu is.
martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Ik heb een hond die in het begin totaal niet apporteerde. Hij rende wel achter een bal aan maar het terugbrengen kon ik vergeten. Tot de kinderen graag zo'n bal met werpstok wilden kopen. Ik vond dat niet zo'n goed idee want ik zag mezelf die bal al halen. Toch was het een goede koop. Achter de bal aan en dan "ruilen" voor een snoepje. Ging eigenlijk vanaf de eerste keer goed. En dan opnieuw, tot ik er zelf genoeg van heb.

Zorg dat jij altijd degene bent die een einde aan het spel maakt. Zo blijft het spannend.

Bij ons werpt het goed om een duidelijk verschil aan te brengen tussen "werken" en "spelen". Gooien met de werpstok is "werken" en dan moet het goed. Een losse bal of stok is "spelen" en die hoef ik dus niet per sé terug. Krijgt hij dus ook geen snoepje voor.

Ik had het nooit verwacht maar ik heb nu een hond die heel graag apporteert.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Zorg dat jij altijd degene bent die een einde aan het spel maakt. Zo blijft het spannend.
Ja maar dan moet ze dus inderdaad wel eerst komen en vandaag kwam ze helemaal niet, soms bleef de bal halverwege, soms bleef ze een aantal stappen van mij weg. Ik had wel een andere bal mee, maar ze kwam niet naar me toe. Als ik die bal weg gooide ging ze die wel halen en wilde ze ook wel eerst die bal die ze vast had los laten, maar eigenlijk wil ik graag dat ze de bal vlakbij mij brengt zodat ik hem aan kan pakken. Maar hoe leer je dat?
Afbeelding
Seahorse
Actief

Je zegt in je eerste berichtje dat Britt de bal op een gegeven moment niet meer komt brengen. Doet ze het dan eerst één of meer keren wel goed? Zo ja, dan zou ik steeds heel kort oefenen. Als ze hem niet meer komt brengen ben je eigenlijk al te lang bezig.

Heb je al "los" en "vast" aangeleerd? Eigenlijk is dat het belangrijkste en het moeilijkste van het apporteren. Komt Billy terug zonder bal, dan moet hij hem eerst gaan halen vóór hij een snoepje krijgt. Dan heeft hij het snoepje al gezien en dan is het "waar is de bal?".

Ik neem er voorlopig genoegen mee als Billy de bal voor mijn voeten laat vallen. Met die werpstok pak ik hem dan zo weer op en die bal is meestal niet al te schoon.

Wel moet ik Billy even aan zijn halsband vasthouden om te voorkomen dat hij na het snoepje direct weer de bal pakt. Doet hij dat toch, dan is "los" voldoende.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Los kent ze wel, vast niet, weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat moet leren?

Toen ik het berichtje plaatste deed ze het de eerste paar keer nog wel goed en later niet meer, maar de volgende dag deed ze het helemaal niet... ze haalt de bal op maar blijft vervolgens echt veel te ver staan met de bal in de bek. Ik moet wel zeggen dat ze een vermoeiend weekend had gehad dus misschien was ze toch nog moe daarvan dat ze het niet goed deed natuurlijk...

Maar met de bal is ze zo blij zo van jeeeeeeeeeej, bal, dat ik wel een snoepje kan showen maar het boeit haar niet, bal is leuker. En met een tweede bal laat ze de eerste zegmaar wel los (op een te verre afstand van mij) om die te gaan halen, maar ze wil hem niet tot aan mij brengen.

In huis spelen we met een tennisbal maatje voetbal en daar voetbalt ze ook echt mee, maar die brengt ze wel heel bewust tot aan je voeten...
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Zelf wegrennen, komt ze vast achter je aan.
Ik heb mijn ouwe hond een "dwangapport" geleerd. Lopen met je hond apport in de bek geven (toegeven tekkel is niet de ideale hond voor deze methode). Vast zeggen en belonen, achteruitlopen "apport" zeggen en bal afpakken. Dit veel herhalen. Bal op de grond leggen tussen jou en je hond, vast roepen, achteruit lopen tot ie vlak bij je is apport.
Als ie niet met JOU met de bal speelt, krijgt ie de bal niet.
weg gehaald zit een virus in
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Zelf wegrennen, komt ze vast achter je aan.
Ja, klopt... maar dus nog steeds tot een zekere afstand zodat ik er nog niet bij kan :idea:
Ik heb mijn ouwe hond een "dwangapport" geleerd. Lopen met je hond apport in de bek geven (toegeven tekkel is niet de ideale hond voor deze methode). Vast zeggen en belonen, achteruitlopen "apport" zeggen en bal afpakken. Dit veel herhalen. Bal op de grond leggen tussen jou en je hond, vast roepen, achteruit lopen tot ie vlak bij je is apport.
Als ie niet met JOU met de bal speelt, krijgt ie de bal niet.
Maar dan wordt 'apport' toch het commando voor los als het ware op deze manier?
Afbeelding
Seahorse
Actief

Apport, goed zo, apport en dan pas los.

Ik heb ooit ergens gelezen dat je een handschoen (of sok, of washandje) kunt nemen dat je dichtbindt met een touwtje. In de handschoen stop je snoepjes. Je laat de hond aan de handschoen ruiken, gooit hem weg en de hond zal er achteraan rennen en hem pakken. Maar om een snoepje te krijgen moet hij naar je toe komen. Jij maakt de handschoen open, geeft de hond een snoepje en gooit hem weer weg.

Het is vast een tip die ik ergens anders op dit forum gelezen heb. Ik had het zelf niet kunnen bedenken. Maar ik vond hem zo goed dat ik het onthouden heb. Weliswaar nooit zelf uitgeprobeerd maar wie weet werkt het voor jou.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Hmm, kan ik wel eens proberen ja... ben alleen bang dat ze dat niet zo boeiend vindt als een tennisbal alleen :smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”