Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erg angstig opeens

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gast

Erg angstig opeens

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo allemaal,

onze hond (bull terrier teef) is de laatste maanden erg angstig voor andere honden.
Dit gedrag heeft ze nog nooit vertoond en vind dit dus ook zeer vreemd. Het begon met een hond in de buurt waar ze weleens mee gespeeld heeft(een grote zwarte bouvier kruising). Deze hond kom ik niet vaak tegen. Een paar maand geleden liep ik met haar, aangelijnd, en in de verte kwam deze hond er ook aan lopen samen met de baas. Hoe dichter we bijkwamen des te angstiger ze werd. Staart tussen de benen en ontzettend terugtrekken. Eerst was het dus alleen bij deze hond, maar de laatste weken gebeurt het bij meerdere honden, ook honden die ze dagelijks ziet. Als ze sommige honden al aan ziet komen gaan de haren overeind, en begint ze meteen te trekken dat ze weg wil.
Er is niks gebeurt en vind dit gedrag ook zeer vreemd.
Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Groetjes.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoe oud is je hond en is er in het (verre?)verleden wel eens wat vervelends gebeurd tussen haar en andere honden? Hoe vaak heeft ze contact met andere honden? Hoe reageer jij op haar gedrag?
Als ze losloopt, reageert ze dan ook zo?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Eline* schreef:Hoe oud is je hond en is er in het (verre?)verleden wel eens wat vervelends gebeurd tussen haar en andere honden? Hoe vaak heeft ze contact met andere honden? Hoe reageer jij op haar gedrag?
Als ze losloopt, reageert ze dan ook zo?
Onze hond is 4 jaar, er is nooit iets vervelends gebeurt tussen haar en andere honden. Ze kan/kon altijd goed opschieten met andere. Ze heeft nog nooit gevochten, en mocht een andere hond tegen haar grommen oid dan draait ze zich om en loopt weg. Ze had normaal gesproken dagelijks contact met andere honden, maar omdat ze dit gedrag nu vertoont niet meer. Er zijn wel honden waar ze regelmatig bij is maar dat zijn er maar 2.
Ik reageer er verder niet op. Loslopen doet ze niet veel(wel veel aan de fiets) en als ze losloopt is er vaak niemand in de buurt of mensen die ik ken omdat ze haar eigen gang gaat als ze losloopt.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Angstgedrag is juist reden om het "gevaar" op te zoeken en gedoseerd de hond gewoon in aanraking te brengen met. Hoe meer je meegaat in het vermijden, hoe meer je angst bekrachtigt en de angst zal dus ook toenemen. Van iets ontwijken is nog nooit iets overgegaan. :wink:
Het is goed van je dat je de hond negeert als ze bang is. Je kan zelf even contact maken met de vreemde hond zodat je het goede voorbeeld geeft aan je eigen hond. Verder zou ik haar dus veelvuldig in contact brengen met andere sociale honden. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat het weer stopt.
Hoe het is gekomen weet ik ook niet. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Eline* schreef:Angstgedrag is juist reden om het "gevaar" op te zoeken en gedoseerd de hond gewoon in aanraking te brengen met. Hoe meer je meegaat in het vermijden, hoe meer je angst bekrachtigt en de angst zal dus ook toenemen. Van iets ontwijken is nog nooit iets overgegaan. :wink:
Het is goed van je dat je de hond negeert als ze bang is. Je kan zelf even contact maken met de vreemde hond zodat je het goede voorbeeld geeft aan je eigen hond. Verder zou ik haar dus veelvuldig in contact brengen met andere sociale honden. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat het weer stopt.
Hoe het is gekomen weet ik ook niet. :wink:
Mijn grote vraag is ook, waar komt dit vandaan. Het in contact brengen met andere honden probeer ik ook zoveel mogelijk. Alleen het probleem is dat bij de honden voor wie ze bang is ze echt niet in de buurt wil komen. Ik kan er wel heenlopen maar dan moet ik haar dwingen, ze trekt op volle kracht de andere kant op. Ik heb het een paar keer gedaan maar ze wil er niks van weten, het enigste wat ze wil is weg. Ik baal er ontzettend van want het is echt een schat van een hond. Er zijn ook enkele honden bij waar ze op afstand bang voor is en als we dan dichtbij zijn niet meer.
Het enigste wat gebeurd is , is dat ze in november bang is geworden voor vuurwerk. Er waren een paar jongens zo leuk om van die zware knallen af te steken toen we er vlak langs liepen. De jaren ervoor had ze hier geen last van. Als ik nu buiten loop en ze hoort een knal, dan wil ze zo snel mogelijk naar huis.
Zou dit ermee te maken kunnen hebben dan?

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. :ok:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zet haar anders even op de resque van Bach (hebben we hem weer :denken: ) Het kan best zijn dat ze door het vuurwerk uit haar doen is geraakt en bepaalde verbanden heeft gelegd die er niet zijn.
Ik zou het anders ook niet weten. Dwingen werkt averechts en heeft geen zin. Je kan beter op de afstand dat ze het nog wel leuk vindt iets leuks gaan doen en zo haar aandacht afleiden van de honden. Als dat werkt kan je de afstand steeds iets kleiner maken. Je moet toch iets leuks gaan verbinden aan het zien van andere honden. je kan haar bv ook steeds iets lekkers geven als er een andere hond nadert. Op die manier focust ze zich op een positief iets wat kan maken dat haar nare gevoel bij andere honden wat verdwijnt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Eline* schreef:Zet haar anders even op de resque van Bach (hebben we hem weer :denken: ) Het kan best zijn dat ze door het vuurwerk uit haar doen is geraakt en bepaalde verbanden heeft gelegd die er niet zijn.
Ik zou het anders ook niet weten. Dwingen werkt averechts en heeft geen zin. Je kan beter op de afstand dat ze het nog wel leuk vindt iets leuks gaan doen en zo haar aandacht afleiden van de honden. Als dat werkt kan je de afstand steeds iets kleiner maken. Je moet toch iets leuks gaan verbinden aan het zien van andere honden. je kan haar bv ook steeds iets lekkers geven als er een andere hond nadert. Op die manier focust ze zich op een positief iets wat kan maken dat haar nare gevoel bij andere honden wat verdwijnt. :wink:
Wederom bedankt voor de snelle reactie :ok: . Ik ga het absoluut proberen en ik hoop dat het gaat lukken. Ik(wij) zullen in ieder geval ons best doen en hopen dat het spoedig veranderd.
Bedankt en hopelijk heb ik binnenkort goed nieuws.

Groetjes.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”