Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat gaat er fout...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Imation
nieuw lid

Wat gaat er fout...

Ongelezen bericht door Imation »

Hoi,

Ik heb een JR reutje van 3 jaar oud. Het probleem is als volgt. Het is nogal een mietje, in de zin van dat hij ontzettend gevoelig is. Als puppy zijnde heeft hij al veel meegemaakt. Vaak gegrepen door andere honden. Aangereden door fietsers en daarbij heb ik nog een JR teefje (zijn zus) die hem ook graag te grazen neemt. Dat heeft hem tot een ontzettend gevoelig hondje gemaakt (natuurlijk ook mede door mijzelf).

Hij is helemaal gek van speeltjes, je kan alles pakken en hij speelt ermee. En het rare dan is, is dat het gevoelige hondje helemaal verdwenen is. Als zijn zus in de buurt komt van zijn speeltje, grijpt hij haar. Terwijl hij normaal toch zeker wel 2 meter op afstand blijft. Spelen veranderd hem dus in een stoere hond. Dan is hij voor niets en niemand meer bang, maar zodra ik het speeltje wegpak veranderd hij weer in een mietje. Met speeltje is hij de HULK en zonder is hij Bruce Banner :wink:

Wat kan ik hieraan veranderen. Ik denk dat ik het voornamelijk bij mezelf moet zoeken, maar heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.

Misschien dat jullie wat tips hebben??
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat is het probleem?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het hebben van bezit geeft status en verhoogt zelfvertrouwen. Dat kan te maken hebben met zijn omslag in gedrag.
Ik weet ook niet zo goed wat er verder een probleem moet zijn.
Wel vind ik dat je aan het zelfvertrouwen van je hondje moet werken als hij zo snel angstig is of zich terug trekt. Laat hem veel dingen doen die hij kan en daar beloon je hem uitbundig voor. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb ook een Jack Russel reu die is inmiddels 7 1/2 en die is als kleine pup opgesloten geweest in een donkere ruimte, hij is dus niet zo sociaal met andere dieren, en ook een mietje.
Ook hij kan plotseling met speeltjes of met kluifjes erg dominant worden en lelijk gaan grommen, een andere hond grijpen ed.
Ik weet ook niet wat je eraan kan doen, ik heb hem geleerd dat hij zijn speeltje of kluif los moet laten als ik dat zegt en dat doet hij, wel grommend en snauwend, en daarna is hij weer mak.
Zorg er geen kans is dat hij een andere hond kan aanvallen en als dat niet mogelijk is leert de andere hond vanzelf wel dat hij uit de buurt moet blijven, dat doen ze bij mij thuis ook.
Inmiddels heeft Tys wel zelfvertrouwen gekregen buiten en laat echt niet meer zich aanvallen enzo.
Ik zie het gewoon als gedrag dat bij hem hoort en stoor me er niet aan.

Groetjes Jacqueline
Afbeelding
Imation
nieuw lid

Sorry, het probleem zelf heb ik niet echt duidelijk vermeld. Het probleem is voornamelijk in huis. Thuis durft hij niet te eten, (moet hem dus apart opsluiten en hopen dat hij eet). Als ik er bij blijf doet hij het wel, maar dit wil ik dus niet aanmoedigen. Als me vriend hem uit wil laten dan gaat hij zich snel verstoppen en pist vaak ook een klein beetje uit angst. Verder is er nooit wat gebeurt waardoor hij dit zou moeten doen (ja hooguit dat me vriend hem met zijn stem op zijn donder heeft gegeven). Je kan hem daardoor dus moeilijk op zijn donder geven. Als je kwaad wordt en er wat van zegt dan wordt het alleen maar erger. Daarom is hij ook bang voor mijn vriend (alleen met uitlaten & eten) omdat hij dus een zwaardere stem heeft. Wat ik dus graag zou willen is dat hij niet zo angstig is. Hoe geef ik hem het vertrouwen? Straffen kan haast niet, omdat het erger wordt. En tja belonen zie ik ook niet zitten want hij is al zo'n mama's kindje en wil niet dat dat erger wordt.

Hoop dat jullie er wat wijzer uit kunnen worden
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik snap even niet waarom je hem op zijn "donder" moet geven? Welke dingen bestraf je en welke dingen beloon je?
Een onderdanige hond laat zijn urine lopen daarmee geeft hij aan let niet op mij ik ben klein en wil geen confrontatie.
Mijn man is ook groot en komt dominant over bij mensen en bij dieren ook. Onderdanige honden zullen hem ook vermijden dat lost hij een beetje op door nooit over een hond heen te hangen, zich klein te maken en met een hoge stem te praten. Leuke dingen met een hond laten ondernemen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Imation
nieuw lid

Straffen gebeurt eigenlijk niet, dus op zijn donder geven ook niet echt. Het is meer als hij op zijn plaats moet. De eerste keer vraag ik het op een normale toon, maar dit werkt nooit en de 2e keer met een iets zwaardere stem. Dan gaat hij wel, maar je wilt niet weten hoe. En dan heb ik het verder niet streng gevraagd. Dan gaat hij eerst honderd rondjes draaien en ze kop laag houden en met veel moeite gaat hij op zijn plaats. Als hij eenmaal op zijn plaats is en gaat zitten of liggen, dan zeg ik er altijd Braaf achter. Beloon hem dus wel veel (misschien wel te veel)

Verder is het rare dat als ik in huis ben, dat hij zich dus gaat schuilen achter mij, of verstoppen etc. Terwijl als ik er niet ben, hij dit dus ook niet doet. Dan is er niets aan de hand als hij met me vriend naar buiten gaat. Me vriend speelt ook veel met hem in huis en dan is er helemaal niets aan de hand, maar zodra die dan naar buiten gaat met me vriend is het weer een ramp (als ik er ben dan), tenzij hij een speeltje meeneemt, dan is er ook niets aan de hand. Het lijkt dus wel dat hij zich ontzettend zit aan te stellen.
Kimmie 2504
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kimmie 2504 »

Hoi Imation,

Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze een hond zelfvertrouwen kunt geven door hem te laten winnen met spelletjes. Het gaat meestal(altijd) om zijn rang in de roedel tijdens het spelen :wink: . Jij als "opperleider" (alphaleider) bepaalt wanneer er met jouw gespeeld wordt en ook wanneer het spelletje eindigt. O.a. hiermee hou je je rang als Aplha Leider. Jij bepaalt.
Door hem af en toe eens te laten "winnen" met bijvoorbeeld touwtje trek kun je zijn zelfvertrouwen beetje bij beetje vergroten. Je kunt je voorstellen als jij van superman wint met een spelletje dat jij je ook een hele vent voelt toch ?? :smile: Nou zo werkt dat bij hondjes ook een beetje.

Onze JR van 15 maanden oud wilde in het begin helemaal niet spelen en gaf heel snel op tijdens een spelletje. Nu we hem wat vaker (niet altijd) laten winnen met touwtje trek zie ze dat het toch wel een beetje werkt. Hij laat echt horen dat hij ook graag een keerje wil winnen. Natuurlijk ben jij wel degene die blijft bepalen wanneer het spelletje stopt want jij bent de leider........ probeer het maar eens uit, wie weet werkt het.

Groetjes en succes Kimmie 2504 :zwaai
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als je bij Tyson een zware stem opzet dan gaat hij ook helemaal inelkaar gekropen naar zijn mand, dus dat doen we niet meer.
Ik zeg hem dat hij naar zijn mand moet, gaat hij niet dan begeleid in hem daar naar toe en dan krijgt hij een aai en stem beloning( hogere stem op zetten)
Inmiddels hoeft dit allang niet meer, maar mijn vriend moet als hij wil dat Tyson wat doet echt een andere stem opzetten, want anders word Tyson bang van hem.
Misschien is een gedragstherapeut inschakelen wel wat voor je, dan kan die je helpen in huis en die kan ook constateren wat er aan de hand is en ddarop inspelen.
Ik zou het wel de moeite waard vinden.

Veel succes ermee
Groetjes Jacqueline
Afbeelding
Imation
nieuw lid

Kimmie 2504 schreef:Door hem af en toe eens te laten "winnen" met bijvoorbeeld touwtje trek kun je zijn zelfvertrouwen beetje bij beetje vergroten.
Dat hoeft bij hem dus niet. Juist met het speeltje voelt hij zich al superman. Dan kan hij alles en iedereen aan. Het is dan een heel andere hond. Lijkt wel of hij schizofreen is. Met speeltje is het een ontzettend leuke, vrolijke en aanwezige hond. Zonder is het een schuwe, teruggetrokken en angstige hond.

Nu zou ik het probleem kunnen oplossen door de hele dag te kunnen spelen met hem, maar wordt er zo moe van (en speel al zo vaak met hem). Trekken vindt hij niet zo. Al van pups af aan pakte hij het speeltje en legt hem voor je neer en wacht weer totdat je hem gooit. Doe niets anders en heb er ondertussen al een tennisarm van gekregen :wink:

Hij heeft dus ook niets met andere honden. In het bos ga ik wel eens expres zonder speeltje wandelen met hem zodat hij ook met andere honden gaat spelen, maar dit doet hij dus niet, nooit gedaan ook (denk ook dat dat komt omdat hij samen met zijn zus is opgegroeid). Dan gaat hij alleen maar naast me lopen en me hele tijd aankijken of naar me zakken kijken of ik nog een speeltje tevoorschijn tover. Duurt dit hem toch te lang, dan heeft hij ondertussen al wel weer een stok gevonden. Gooi ik deze weg waar hij hem niet kan pakken dan vindt hij wel weer de volgende en ga zo maar door. Is ook echt een soort obsessie. Vind ik op zich niet erg hoor, speel erg graag met hem, maar zou alleen willen dat hij ook zo kon zijn zonder speeltje. Vind het zo zielig voor hem om hem zo angstig te zien.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Imation schreef:Straffen gebeurt eigenlijk niet, dus op zijn donder geven ook niet echt. Het is meer als hij op zijn plaats moet. De eerste keer vraag ik het op een normale toon, maar dit werkt nooit en de 2e keer met een iets zwaardere stem. Dan gaat hij wel, maar je wilt niet weten hoe. En dan heb ik het verder niet streng gevraagd. Dan gaat hij eerst honderd rondjes draaien en ze kop laag houden en met veel moeite gaat hij op zijn plaats. Als hij eenmaal op zijn plaats is en gaat zitten of liggen, dan zeg ik er altijd Braaf achter. Beloon hem dus wel veel (misschien wel te veel)
Een beloning is pas een beloning als de hond het zo ervaart. Als ik het zo lees is er bij jouw hond alleen maar deemoedig en onzeker gedrag zichtbaar en geen blijheid. Ik denk dat je bij belonen dus veel meer moet gaan denken richting de hond iets lekkers geven als hij wat goed doet.
Verder moet je de hond negeren als hij angstgedrag laat zien. Ik lees overal dat je het zielig vind. Dat kan betekenen dat je bewust of onbewust je hond aandacht geeft of steunt als hij zich angstig gedraagt.
Aandacht is iets wat je gaat geven als hij niet bang is en dan geef je blije vrolijke lieve aandacht en wat lekkers.
Boos worden en dus ook je stem verlagen doe je dus gewoon even niet meer. Jij mag dat dan wel geen straf vinden, voorlopig doet je hond het ervan in zijn broek.
Het gaat hier niet om jouw maatstaven, maar om die van je hond. Je kan heel goed aan de lichaamstaal van een hond aflezen hoe iets wordt ervaren. Een boze stem trekt je hond niet dus dat doe je nu dus ook niet meer. Ik weet dat het lastig is als je niet kan corrigeren, maar het is prima mogelijk dit soort gevoelige honden met positieve aandacht te sturen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Eline* schreef:Ik weet dat het lastig is als je niet kan corrigeren, maar het is prima mogelijk dit soort gevoelige honden met positieve aandacht te sturen. :wink:
Klopt helemaal, weet ik uit ervaring. Belle is/was ook best een gevoelig hondje, snel onder de indruk van mannen met zware stemmen enz. Belle heeft nog nooit op haar donder gehad en is toch redelijk tot goed gehoorzaam. Ik heb gemerkt dat ze door het trainen met de clicker zekerder is geworden. Ze heeft er plezier in om iets voor je te doen. Althans, het lijkt net of ze het voor mij doet, maar het zullen eerder de leverkoekjes zijn waar ze het voor doet. Dat geeft niet, als ze het maar doet. Ik zou dan ook het naar de plek sturen gaan trainen met veel beloningen. Als hij eenmaal goed weet wat de bedoeling is, kun je overgaan op het belonen als hij snel naar zijn plek gaat. Zul je zien hoe hard hij straks naar zijn plek rent.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Imation
nieuw lid

Eline* schreef:Een beloning is pas een beloning als de hond het zo ervaart. Als ik het zo lees is er bij jouw hond alleen maar deemoedig en onzeker gedrag zichtbaar en geen blijheid. Ik denk dat je bij belonen dus veel meer moet gaan denken richting de hond iets lekkers geven als hij wat goed doet.
Hij is dus alleen deemoedig en onzeker in huis. Buiten het huis heeft hij nergens last van en luistert ook zeer goed. Buiten kan ik hem ook goed belonen dmv zijn speeltje en alle commando's die ik dan vraag voert hij dan ook uit als een vrolijk hondje. Maar dezelfde commando's in huis is dus helemaal niets. 'hier', 'zit', 'af' etc. wordt hij alleen maar weer angstig. Dat doe ik dus ook in huis niet meer, het enige wat er nog aan hem gevraagd word is op zijn plaats te gaan, en als hij op zijn plaats wil zitten, liggen, staan, op zijn kop etc. mag hij zelf weten!
Belonen met iets lekkers heeft bij hem totaal geen nut. Hij wordt er alleen maar bang van. Zodra ik iets lekkers neerleg, draait hij zijn rug er naartoe en gaat weer zitten trillen. Maakt niet uit of ik met een stukje kip, worst, biefstukje kom. Het enige wat helpt is zijn speeltje. Maar dat werkt dus niet in huis. Hij is helemaal geobsedeerd door zijn speeltje, dus als ik hem dan naar zijn plaats stuur, kan ik hem moeilijk het speeltje geven, want dan wilt hij die weer brengen naar me. Het enige wat helpt is even een dikke aai/knuffel geven als hij op zijn plaats is, maar of hij dat nou echt als een beloning ziet??

Eline* schreef:Verder moet je de hond negeren als hij angstgedrag laat zien. Ik lees overal dat je het zielig vind. Dat kan betekenen dat je bewust of onbewust je hond aandacht geeft of steunt als hij zich angstig gedraagt.
Om eerlijk te zijn heb ik dit vroeger wel gedaan. Weet dat het fout is, maar kon het toen niet aan zien. Maar zeker sinds een jaar doe ik dit dus niet meer bewust of onbewust niet meer, omdat ik er nu bewust mee bezig ben dit niet meer te doen. Heb er dan ook moeite mee als hij weer als een angsthaas naar me toe rent en gaat schuilen achter mij. Dan gaat hij tegen me opspringen. Ik negeer dit nu. De ene keer heb ik geprobeerd om hem naar zijn plaats te sturen, met zowel een hoge of zware stem maak ik het alleen maar erger. Toen heb ik geprobeerd om gewoon ergens anders heen te lopen, maar dan blijft ie bij me lopen en me volgen. Wat ik nu doe is mezelf in een kamer opsluiten of in een kast zodat hij niet bij me in de buurt kan komen. Dan gaat hij uiteindelijk wel weer op zijn plaats. Weet niet of ik dit goed doe?? Maar een super oplossing vind ik het niet.
Eline* schreef:Aandacht is iets wat je gaat geven als hij niet bang is en dan geef je blije vrolijke lieve aandacht en wat lekkers.
Boos worden en dus ook je stem verlagen doe je dus gewoon even niet meer. Jij mag dat dan wel geen straf vinden, voorlopig doet je hond het ervan in zijn broek.
Het gaat hier niet om jouw maatstaven, maar om die van je hond. Je kan heel goed aan de lichaamstaal van een hond aflezen hoe iets wordt ervaren. Een boze stem trekt je hond niet dus dat doe je nu dus ook niet meer. Ik weet dat het lastig is als je niet kan corrigeren, maar het is prima mogelijk dit soort gevoelige honden met positieve aandacht te sturen. :wink:
Ik ben hier al hard mee bezig, alleen het jammere is, is dat ik hem nergens anders mee kan belonen dan met zijn speeltje. En dat maakt sommige oefeningen/beloningen toch wel moeilijk om uit te voeren.

In iedergeval iedereen alvast bedankt voor zover.

Hoop dat het snel beter gaat worden voor hem...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Imation schreef:[Maar dat werkt dus niet in huis. Hij is helemaal geobsedeerd door zijn speeltje, dus als ik hem dan naar zijn plaats stuur, kan ik hem moeilijk het speeltje geven, want dan wilt hij die weer brengen naar me.
Dat geeft niet. Je beloont gedrag om de hond iets aan te leren. Nu moet je steeds je commando herhalen. Als je door beloningen het zo kan maken dat een vriendelijk "Plaats"maakt dat je hondje naar zijn plek holt is je doel bereikt. Denk dus in een veeel korter tijdsbestek. Plaats = speeltje en braaf. Als hij daarna weer wegvliegt van zijn plaats dan is dat maar even zo. Het feit dat je ingang hebt de hond iets te leren is even genoeg! :wink:

Om eerlijk te zijn heb ik dit vroeger wel gedaan. Weet dat het fout is, maar kon het toen niet aan zien. Maar zeker sinds een jaar doe ik dit dus niet meer bewust of onbewust niet meer, omdat ik er nu bewust mee bezig ben dit niet meer te doen. Heb er dan ook moeite mee als hij weer als een angsthaas naar me toe rent en gaat schuilen achter mij. Dan gaat hij tegen me opspringen. Ik negeer dit nu. De ene keer heb ik geprobeerd om hem naar zijn plaats te sturen, met zowel een hoge of zware stem maak ik het alleen maar erger. Toen heb ik geprobeerd om gewoon ergens anders heen te lopen, maar dan blijft ie bij me lopen en me volgen. Wat ik nu doe is mezelf in een kamer opsluiten of in een kast zodat hij niet bij me in de buurt kan komen. Dan gaat hij uiteindelijk wel weer op zijn plaats. Weet niet of ik dit goed doe?? Maar een super oplossing vind ik het niet.
:mrgreen: Wat dwingen honden je soms toch tot gekke dingen!!
Ik krijg al lezende toch het gevoel dat je hond gedrag vertoond zonder zich daadwerkelijk poepiebang te voelen, maar ik durf dat ook weer niet hard te maken.
Als je je hond negeert, wordt het gedrag dan erger? Dat is op zich een bekend partoon als de hond geleerd heeft dat het vertonen van bepaald gedrag belonend kan zijn. Als hij weet dat hij aandacht kan krijgen door zich in lage houding en bibberend voort te bewegen zal hij dat doen ook. Als die aandacht dan ineens niet meer komt, dan zal in eerste instantie het gedrag dus toenemen. Als je dan star blijft doornegeren zal het gedrag uiteindelijk verdwijnen omdat het niet meer wordt bekrachtigt.
Als ik je verhaal zo lees zou ik denk ik je dat toch nog eens adviseren. Echt compleet de hond negeren als hij zich zo angstig gedraagt en dat dan dus gedurende zeker minimaal 3 weken om te zien of er dan iets veranderd in zijn gedrag.
Verder kan je denken aan een ondersteuning met Bachremedie's.

Ik ben hier al hard mee bezig, alleen het jammere is, is dat ik hem nergens anders mee kan belonen dan met zijn speeltje. En dat maakt sommige oefeningen/beloningen toch wel moeilijk om uit te voeren.
Ja, dat is zo. Als je de hond wat minder te eten geeft, wordt hij dan ook niet enthousiaster op bv een stukje worst?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”