Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag jullie menig en ff advies.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Graag jullie menig en ff advies.

Ongelezen bericht door Marja »

Ik heb al eens eerder geschreven dat Zara een weglopertje is. Meestal is dat hier in de straat, ze loopt dan wat steegjes in op zoek naar katten, op mijn zeer harde gebrul: Zara huis!! komt ze meestal direkt terug en loopt netjes mee naar huis.
(dit gebeurd als ze ontsnapt uit de achterklep van de auto, verder heb ik haar aan de riem)
Maar goed vandaag ontsnapte ze weer eens uit de achterklep, ze is dan net ff sneller dan ik, en liep ze weer weg.
Ik loop gewoon met Stapper naar huis, denk dat Zara ook wel komt, maar ze kwam dus niet.
Na een paar min was ze er nog steeds niet.
Ik op zoek, zie ik haar in een steegje achter het huis, ik brullen en ja hoor komt ze keurig naar me toe.
Net voor ik haar wil aanlijnen neemt ze weer de benen, dit herhaalde zich nog drie keer.
Ik was inmiddels over de rooie!! ze was me compleet in de zeik aan het nemen.
Toen ik haar uiteindelijk te pakken had, greep ik haar flink in de nek. BOOS!!!!

Komt een buurman langs, ex hondentrainer, begint een heel verhaal over, altijd belonen als ze komt, hoelang het ook geduurd heeft.
Ik dacht EIKEL :boos:

Maar goed, als dit weer eens gebeurt wat moet ik dan?
Ze mag toch weten dat ik dit niet pik, dat ik boos ben??
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

het is eigenlijk nog een wonder dat Zara uberhaupt nog komt. Zou het advies van je buurman opvolgen.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Zoie schreef:het is eigenlijk nog een wonder dat Zara uberhaupt nog komt. Zou het advies van je buurman opvolgen.
Hoezo een wonder??
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Kun je niet een riem aan de hond laten zitten in de auto? Zodat je haar kunt pakken voordat ze er tussenuit floept als je de klep opendoet.

Leer haar ook om te gaan zitten voordat ze er, met jouw toestemming, uit mag stappen, niet sjezen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Graag jullie menig en ff advies.

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:Ze mag toch weten dat ik dit niet pik, dat ik boos ben??
Dat weet ze al, anders holt ze niet zo hard weg! :wink:
Het gaat er niet om dat ze weet dat je boos bent (welk nut dient dat? :denken: ) maar het gaat erom dat ze komt. Dus haal de boosheid uit je stem en maak het aantrekkelijk om bij je te komen. Je boosheid werkt niet blijkt, dus moet je het anders proberen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marja schreef:
Zoie schreef:het is eigenlijk nog een wonder dat Zara uberhaupt nog komt. Zou het advies van je buurman opvolgen.
Hoezo een wonder??
omdat ik uit je verhaal opmaak dat kennelijk niet begrijpt dat je een hond moet belonen voor hierkomen, en niet erg boos moet worden als het lang heeft geduurd. Dat is de manier om een slechte hier-komer te maken.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ja ze zit normaal gesproken ook vast in de auto.
Ik moest vandaag met spoed uit het bos naar de da omdat Stapper dreigede te stikken, liep met een sisser af gelukkig!

Maar waar het mij omgaat is de vraag, hoe laat ik haar zien dat ik boos ben omdat ze fout is geweest?
Ik weet ook wel dat je je hond ten alle tijden moet belonen als ze bij je komt, maar ik vind het zo dubbel.
Hoezo belonen, als ze na een kwartier eindelijk komt!!
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Als je een hond op z'n flikker geeft als ie komt, dan is het vrij logisch dat hij de volgende keer geen zin meer heeft om te komen. :19:
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Maar waar het mij omgaat is de vraag, hoe laat ik haar zien dat ik boos ben omdat ze fout is geweest?
Ik weet ook wel dat je je hond ten alle tijden moet belonen als ze bij je komt, maar ik vind het zo dubbel.
Ik schrik een beetje van je opmerking. Een opmerking die staat voor erg weinig inzicht in hoe een hond werkt.
Het gaat er niet om dat je hond weet dat jij boos bent. Een hond heeft geen geweten en gaat niet nadenken over zijn zonden. Hij is iets aan het doen wat leuk is en hij kan kiezen..of daarmee doorgaan of naar een roodaangelopen baas die met het schuim in de mondhoeken staat te bulderen. Is de keuze moeilijk? Nee toch?
Ik neig er zelfs nog naar om je te adviseren dat als ze eindelijk komt, dat je haar beloont en weer vrijgeeft. Dat is namelijk de grootste beloning waarbij je aanleert dat hierkomen niet betekent dat het einde pret is. Daar maakt je luisterende honden mee.
Ik zet druk als ik zie dat mijn hond niet komt..maar eenmaal bij mij of onderweg naar mij doe ik blij. Dan is de hond namelijk gewoon al aan het luisteren. Wat jij wil is een luisterende hond straffen. Ik snap dat niet goed, laat staan dat de hond het snapt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marja
Zeer actief

:boos: :boos: :boos:
Ze staat me dus eerst een kwartier uit te dagen, op een afstandje kont omhoog en door haar voorpoten buigen, als ik haar bijna heb snel wegrennen.
(nu gaan jullie zeggen, nooit je hond achternalopen!)

En als ze dan komt ook nog gaan belonen, goedzo meissie, braaf hoor.
Ik vond haar helemaal niet braaf vanmiddag, ik kon haar wel ik weet niet wat doen :devil:

Maar goed.........dus gewoon volgens het boekje blijven doen, belonen belonen :19:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Kent je hond het commando 'af' of 'zit' goed??
Hera wil ook altijd slecht mee naar binnen als ze gespeeld heeft of geapporteerd heeft. Dan loopt ze ook voor me weg en gaat dan ergens liggen...zodra ik daar dan heen kom loopt ze ergens anders heen en gaat daar dan weer liggen.... :roll:
Ik geef dan dus het commando 'zit' of 'af' met 'blijf' en dat doet ze keurig....dan kan ik haar dus aanlijnen en gewoon mee naar binnen nemen.

We doen dit ook met een labrador die hier komt als zijn baasjes zijn werken, die wil niet altijd vna het speelveld komen, dan zeggen we 'zit' en gaat ze keurig zitten waarop we gewoon rustig de lijn om kunnen doen om haar van het veld te halen....

Hoef je niks niet boos te worden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef::boos: :boos: :boos:
Ze staat me dus eerst een kwartier uit te dagen, op een afstandje kont omhoog en door haar voorpoten buigen, als ik haar bijna heb snel wegrennen.
Een spelbuiging is conflictvermijdend gedrag..ze laat je zien dat je niet boos moet zijn/worden op haar, omdat ze het niet boos bedoeld.
Spelbuigingen worden door honden ook gebruikt als excuses.
Als ik het zo lees was je gewoon goed boos en vond ze het eng naar je toe te komen.
En als ze dan komt ook nog gaan belonen, goedzo meissie, braaf hoor.
Ik vond haar helemaal niet braaf vanmiddag, ik kon haar wel ik weet niet wat doen :devil:

Maar goed.........dus gewoon volgens het boekje blijven doen, belonen belonen :19:
Snappen wat je hond laat je probeert te vertellen...lees calming signals eens! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Eline* schreef:
Marja schreef:Maar waar het mij omgaat is de vraag, hoe laat ik haar zien dat ik boos ben omdat ze fout is geweest?
Ik schrik een beetje van je opmerking. Een opmerking die staat voor erg weinig inzicht in hoe een hond werkt.
Het gaat er niet om dat je hond weet dat jij boos bent. Een hond heeft geen geweten en gaat niet nadenken over zijn zonden. Hij is iets aan het doen wat leuk is en hij kan kiezen..of daarmee doorgaan of naar een roodaangelopen baas die met het schuim in de mondhoeken staat te bulderen. Is de keuze moeilijk? Nee toch?
Ik neig er zelfs nog naar om je te adviseren dat als ze eindelijk komt, dat je haar beloont en weer vrijgeeft. Dat is namelijk de grootste beloning waarbij je aanleert dat hierkomen niet betekent dat het einde pret is. Daar maakt je luisterende honden mee.
Ik zet druk als ik zie dat mijn hond niet komt..maar eenmaal bij mij of onderweg naar mij doe ik blij. Dan is de hond namelijk gewoon al aan het luisteren. Wat jij wil is een luisterende hond straffen. Ik snap dat niet goed, laat staan dat de hond het snapt.
Haha, nee je hoeft echt niet te schrikken hoor Eline.
Als er eentje is die nooit boos is of straft dan ben ik het wel!
En ik weet dondersgoed dat je ten alle tijden moet belonen en dat doe ik dus ook altijd, behalve vanmiddag dus!
Is was al helemaal hyper omdat ik met een noodvaart en alarmlichten uit bos naar da was gereden omdat ik dacht dat Stapper stikte.

Maar toch..........hoe kan het dat Zara heeeeel erg goed en altijd! naar mijn man luistert. en die accepteert echt geen flauwekul hoor, hier is hier en zoniet dan krijg je op je flikker. Dat weten ze hier en ze halen het niet in hun hoofd!
Bij mij krijgen ze zelden of nooit op hun flikker en ze nemen me in de zeik. Nou ja Stapper gelukkig niet, maar Zara des te meer.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Eline, nee dat wist ik dus niet, dat die speelbuiging is om MIJ te kalmeren :roll:
Dat boek heb ik inderdaad, zal het snel maar weer eens gaan herlezen :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

[quote="Marja"
Toen ik haar uiteindelijk te pakken had, greep ik haar flink in de nek. BOOS!!!!

Komt een buurman langs, ex hondentrainer, begint een heel verhaal over, altijd belonen als ze komt, hoelang het ook geduurd heeft.

Ze mag toch weten dat ik dit niet pik, dat ik boos ben??[/quote]

Ik ben geen hondentrainer, maar als je haar eindelijk te pakken had betekent dat in mijn ogen dat ze niet kwam, maar dat je haar onverhoeds moest grijpen??

Dan zou ik haar niet belonen en ook niet straffen. Gewoon aanlijnen en mee naar huis en op andere momenten trainen op "hier" en belonen.

Verder vind ik het het gemakkelijkst om dit soort situaties te voorkomen, dus aan de riem/tuig in de auto. Het zijn krengen ( maar lieve krengen), ze voelen je onzekerheid aan. Dus op zulk soort momenten aan de riem ermee.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Haha, nee je hoeft echt niet te schrikken hoor Eline.
Als er eentje is die nooit boos is of straft dan ben ik het wel!
En ik weet dondersgoed dat je ten alle tijden moet belonen en dat doe ik dus ook altijd, behalve vanmiddag dus!
Je interpreteert me verkeerd. Je mag van mij best straffen, maar de verbanden die je legt zijn er niet. Je wekt de indruk dat je wil dat de hond weet dat jij boos bent omdat ze is ontsnapt en dat ze dat dus niet meer doet..en je vind dat ze moet weten dat je boos bent als ze uiteindelijk komt, omdat ze je daarvoor gepiepeld heeft. Ten alle tijde belonen hoeft helemaal niet als je gepiepeld wordt, maar je moet wel weten wat je doet. Doe en beweer nooit iets wat je niet kan waarmaken. Als jij op 4 meter afstand van je hond gaat staan stampvoeten terwijl je weet dat hij niet komt lacht die hond zich te pletter..of ze durven niet meer (hangt van de hond af). Nelson zou wel komen, dus die corrigeer ik verbaal als hij niet komt. Laika kwam dan niet, die kwam pas als ik het leuk maakte, want als ik druk zette werd ze bang.
Je moet geen dingen vragen of doen die je niet kan waarmaken of die voor jouw hond niet werken.
Wordt alleen boos als je kan winnen..anders ondermijn je jezelf.
Maar toch..........hoe kan het dat Zara heeeeel erg goed en altijd! naar mijn man luistert. en die accepteert echt geen flauwekul hoor, hier is hier en zoniet dan krijg je op je flikker. Dat weten ze hier en ze halen het niet in hun hoofd!
Bij mij krijgen ze zelden of nooit op hun flikker en ze nemen me in de zeik. Nou ja Stapper gelukkig niet, maar Zara des te meer.
Hoeft helemaal niet persé te maken te hebben met het feit dat je man corrigeert. Misschien is hij consequenter, duidelijker of weet ik het wat. :wink:
Laatst gewijzigd door Eline* op 08 mar 2005 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marja
Zeer actief

estelle schreef:Kent je hond het commando 'af' of 'zit' goed??
Hera wil ook altijd slecht mee naar binnen als ze gespeeld heeft of geapporteerd heeft. Dan loopt ze ook voor me weg en gaat dan ergens liggen...zodra ik daar dan heen kom loopt ze ergens anders heen en gaat daar dan weer liggen.... :roll:
Ik geef dan dus het commando 'zit' of 'af' met 'blijf' en dat doet ze keurig....dan kan ik haar dus aanlijnen en gewoon mee naar binnen nemen.

We doen dit ook met een labrador die hier komt als zijn baasjes zijn werken, die wil niet altijd vna het speelveld komen, dan zeggen we 'zit' en gaat ze keurig zitten waarop we gewoon rustig de lijn om kunnen doen om haar van het veld te halen....

Hoef je niks niet boos te worden.
Ja die commando's kent ze prima.
En normaal gesproken komt ze direkt als ik haar roep.
Dit probleem doet zich alleen voor in mijn eigen straat.
Het giert hier van de katten, Zara weet precies waar ze wonen en in welke tuinen ze zitten.
Ik moet dus eigelijk van het probleem katten af :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Marja schreef::boos: :boos: :boos:
Een spelbuiging is conflictvermijdend gedrag..ze laat je zien dat je niet boos moet zijn/worden op haar, omdat ze het niet boos bedoeld.
Spelbuigingen worden door honden ook gebruikt als excuses.
Conflictvermijdend soms in die zin dat sommige honden door de spelbuiging proberen een konflikt om te buigen naar datgene wat hun interesseert, het lekker niet komen en hun gangetje gaan. Meen ik gezien te hebben, te vaak om het niet te geloven. Honden doen ook wel erg graag precies waar ze zin in hebben, vaak, zelfs als dit duidelijk in tegenspraak is met de wensen van de baas.
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:[quote="Marja"

Ik ben geen hondentrainer, maar als je haar eindelijk te pakken had betekent dat in mijn ogen dat ze niet kwam, maar dat je haar onverhoeds moest grijpen??

Dan zou ik haar niet belonen en ook niet straffen. Gewoon aanlijnen en mee naar huis en op andere momenten trainen op "hier" en belonen.

Verder vind ik het het gemakkelijkst om dit soort situaties te voorkomen, dus aan de riem/tuig in de auto. Het zijn krengen ( maar lieve krengen), ze voelen je onzekerheid aan. Dus op zulk soort momenten aan de riem ermee.

Anne[/quote]

:ok: Kan ik me helemaal in vinden. Dank je.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Conflictvermijdend soms in die zin dat sommige honden door de spelbuiging proberen een konflikt om te buigen naar datgene wat hun interesseert, het lekker niet komen en hun gangetje gaan. Meen ik gezien te hebben, te vaak om het niet te geloven. Honden doen ook wel erg graag precies waar ze zin in hebben, vaak, zelfs als dit duidelijk in tegenspraak is met de wensen van de baas.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik ken ze inderdaad wel hoor..donderstenen die inderdaad de baas puur uitdagen voor een spelletje. Maar als er een baas met stoom uit de oren staat veelal toch niet meer. Je moet maar eens opletten bij honden onderling tijdens spel. Vaak als je het spel ruwer ziet worden en de ranglagere hond wordt te fanatiek en de hogere corrigeert, dan prompt schiet de ranglagere in een spelbuiging. Het kan een pure uitnodiging zijn, maar soms ook een sorry.
Een hond kan wel degelijk een probleem hebben als hij wel wil komen maar niet durft. Ergens gaan snuffelen, met een boogje langzaam naar je toe komen of spelbuigingen is dan gedrag wat je toch vaak waarneemt als sussertje voor de baas...maar inderdaad niet altijd! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Marja schreef: Komt een buurman langs, ex hondentrainer, begint een heel verhaal over, altijd belonen als ze komt, hoelang het ook geduurd heeft.
Bemoeiende buurmannen zijn een ramp maar hij heeft wel gelijk.
Dat je wat niet pikt? Terugkomen?

Het is kiezen wat je wilt. Je frustratie uiten of werken aan een hond die komt als je roept.
Er zijn trouwens hondengordels op de markt. Erg makkelijk als je hond de neiging heeft hem direct te smeren.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Hoi Marc
Ja inmiddels begrijp ik het hoor, na alle uitleg :wink:
Ik heb Zara gewoon met haar riem vastgeklikt aan een haak in de auto.

Mooie tekeningen heb jij zeg, van je honden :ok:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Daar heb je gelijk in Eline,

Een hond kan inderdaad een behoorlijk probleem hebben, als hij wil komen maar niet durft.

Maar iets zegt mij dat de hond van Marja gewoon een loopje met haar neemt.

De drang naar kattenmeppen is erg groot bij haar, en de drang tot terugkomen op bevel eigenlijk maar miniempjes.

Stond jij daar echt vuur te spuwen Marja, of was je niet echt zo boos als je ons doet denken?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:De drang naar kattenmeppen is erg groot bij haar, en de drang tot terugkomen op bevel eigenlijk maar miniempjes.

Stond jij daar echt vuur te spuwen Marja, of was je niet echt zo boos als je ons doet denken?
Mijn hond is ook een kattenmepper..en als hij katten wil pakken gaat hij echt geen dansje voor mij uitvoeren maar is ie gewoon weg..tjuus en de mazzel!! :80:
Als de hond katten had willen jagen had ze daar niet staan pielen met de baas. :wink:
Marja was volgens mij lichtelijk hysterisch! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:De drang naar kattenmeppen is erg groot bij haar, en de drang tot terugkomen op bevel eigenlijk maar miniempjes.

Mijn hond is ook een kattenmepper..en als hij katten wil pakken gaat hij echt geen dansje voor mij uitvoeren maar is ie gewoon weg..tjuus en de mazzel!! :80:
Als de hond katten had willen jagen had ze daar niet staan pielen met de baas. :wink:
Stond ze nou in een doodlopend steegje?
Marja
Zeer actief

Wil je hebt gelijk hoor, Zara neemt gewoon een loopje met me!

En ja ik was echt heeeeeel erg boos.
Zoals Eline zegt, hysterisch :boos:

Nee het was geen doodlopend steegje, je kan het hele blok rond lopen door het steegje.
En dat deed ze dus, en ik er achteraan...........geen gezicht :smile2:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Wil je hebt gelijk hoor, Zara neemt gewoon een loopje met me!

Nee het was geen doodlopend steegje, je kan het hele blok rond lopen door het steegje.
Mag ik even?? :smile: :smile: Hysterische wijven leggen het ALTIJD af!! Nooooooit meer doen!!! :smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Misschien niet helemaal van toepassing, maar toch: ik heb van het laatste stukje naar huis een 'feestje' gemaakt. Zodra we op de parkeerplaats zijn, mag Jack los, dan moet hij even netjes blijven zitten, en dan krijgt hij mijn handschoen. Daar racet hij dan als een gek mee naar de voordeur, hij draait zich weer om, ik loop heeeel langzaam naar hem toe waarop hij weer als een gek terug komt rennen, helemaal door het dolle heen als ik dan probeer die handschoen te pakken. Uiteindelijk komen we allebei bij de voordeur, ik zeg LOS en Jack krijgt een koekje in ruil voor de handschoen, en we gaan lekker naar binnen.

Jack is *zo* verzot op dat kleine spelletje, dat hij dan niks anders meer ziet. Hij rent gewoon straal langs vreemde katten, ziet niet eens dat er ergens een boterham met kaas op straat ligt.

En het positieve gevolg van dit alles is dus dat Jack op de parkeerplaats echt alleen oog heeft voor mij, en dat is prettig, want dat is nou echt zo'n plek waar je hond wel eens los loopt zonder dat het helemaal de bedoeling was.

Dus zoiets zou ik iedereen aanraden. Standaard een plak ham bij de voordeur bij thuiskomst kan ook. :mrgreen: En wie hem peert, die krijgt niks. En da's volgens mij een handiger methode dan roepen en boos worden. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mij lacht ze je gewoon uit. :mrgreen:

Laat je man jou het verschil tussen hoe hij met haar omgaat en hoe jij dat doet nog eens uitleggen.

Wie weet heb je daar wat aan?
Marja
Zeer actief

Eline* schreef:

Mag ik even?? :smile: :smile: Hysterische wijven leggen het ALTIJD af!! Nooooooit meer doen!!! :smile:
:pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”