Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Couperen net zo erg als bepaalde fokproducten
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Couperen net zo erg als bepaalde fokproducten
Even verdergaand op de coupeer discussie in Algemeen.
Door het couperen van staarten en oren ontneem je een belangrijk communicatiemiddel van honden, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Maar is het fokken van bepaalde rassen niet net zo erg? Honden die zo in de rimpels zitten dat andere honden ze nauwelijks herkennen. Oren die bijna de grond raken en met geen mogelijkheid naar voren of achteren kunnen. (om nog niet te beginnen over oorontstekingen), rugharen die standaard omhoog staan, of de hond nu opgewonden is of niet... Kleine hondjes die moeite hebben met ademhalen... enz. enz. enz.
Wat vinden jullie van het fokken van dat soort rassen?
Door het couperen van staarten en oren ontneem je een belangrijk communicatiemiddel van honden, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Maar is het fokken van bepaalde rassen niet net zo erg? Honden die zo in de rimpels zitten dat andere honden ze nauwelijks herkennen. Oren die bijna de grond raken en met geen mogelijkheid naar voren of achteren kunnen. (om nog niet te beginnen over oorontstekingen), rugharen die standaard omhoog staan, of de hond nu opgewonden is of niet... Kleine hondjes die moeite hebben met ademhalen... enz. enz. enz.
Wat vinden jullie van het fokken van dat soort rassen?
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik vind dat er duidelijk onderscheid is tussen estethisch en functioneel .
Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel dat is iets heel anders dan steeds kortere poten of meer rimpels fokken omdat het zo mooi is, mooi van lelijkheid zullen ze bedoelen, met alle gevolgen voor de gezondheid van dien
Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel dat is iets heel anders dan steeds kortere poten of meer rimpels fokken omdat het zo mooi is, mooi van lelijkheid zullen ze bedoelen, met alle gevolgen voor de gezondheid van dien
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Branka schreef:Tja, ik denk dus dat er wel degelijk overeenkomsten zijn. Want een Bulldog is juist zo gefokt dat ie stieren kon bijten en ook nog kon blijven doorademen.
dat klopt, maar ik zie de bulldoggen van tegenwoordig echt niet meer met stieren vechten , ze zijn wegens "de ,mooiigheid"veel te extreem gefokt
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- sample
- Zeer actief
Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel
Euh.....ben ik te simpel als ik dan stel dat je beter een andere hond kunt gebruiken voor de jacht? Ik vind het zó raar om een dier wat nèt niet helemaal geschikt is, te gebruiken voor een bepaald doeleind. En om hem dan geschikt te máken door er ff links en rechts wat in te knippen of afbinden.
- Branka
- moderator
Ergens is het inderdaad een wat simpele gedachte. Want een hond moet niet alleen een bepaald (functioneel) uiterlijk hebben. Hij moet ook nog de karaktereigenschappen bezitten die nodig zijn voor zijn taken.sample schreef:Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel
Euh.....ben ik te simpel als ik dan stel dat je beter een andere hond kunt gebruiken voor de jacht? Ik vind het zó raar om een dier wat nèt niet helemaal geschikt is, te gebruiken voor een bepaald doeleind. En om hem dan geschikt te máken door er ff links en rechts wat in te knippen of afbinden.
En in de tijd dat de veel rassen ontstaan zijn was men niet zo diervriendelijk als tegenwoordig. En vaak ook niet zo vermogend. Dus voor een arme boer was die hond een stuk gereedschap waar hij zo min mogelijk kosten aan moest hebben. Dus de kwestbare (oren en staart) werden al preventief gecoupeerd.
Verder kost het jaren om bepaalde eigenschappen in een ras te fokken. Daar gaan generaties overheen. Want men roept bij b.v. spaniels nu heel logisch dat er maar op dikkere staarten moet worden geselecteerd, maar voorlopig zullen er dus nog heel wat enthousiaste spaniels zijn die hun staart kapot slaan.

- sample
- Zeer actief
Toch blijf ik et raar vinden. Ik zie voor me dat je als mens bedenkt kampioen te willen worden met zwemmen. En dat genoeg trainen niet afdoende helpt, want je hebt niet zo'n gestroomlijnde lichaamsbouw als vereist is.
In mijn optiek kun je dan beter een andere hobby zoeken, dan plastische chirurgie ondergaan.
In mijn optiek kun je dan beter een andere hobby zoeken, dan plastische chirurgie ondergaan.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
misschien heb je wel gelijk maar hoe zouden ze danmoeten fokken op korte staarten?sample schreef:Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel
- little-wolf
- Zeer actief
ik weet niet hoe t gaat, maar er zijn rassen die een korte staart hebben.Podenji schreef:misschien heb je wel gelijk maar hoe zouden ze danmoeten fokken op korte staarten?sample schreef:Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel
dacht dat de welsh corgi pembroke van zn eige een korte staart heeft.
de sharpei heeft van zn eige kleine oren.
nowja, van zn eige...tis zo gefokt.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zou het inderdaad ook niet weten waarom hahahaalittle-wolf schreef:ik weet niet hoe t gaat, maar er zijn rassen die een korte staart hebben.Podenji schreef:misschien heb je wel gelijk maar hoe zouden ze danmoeten fokken op korte staarten?sample schreef:Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel
dacht dat de welsh corgi pembroke van zn eige een korte staart heeft.
de sharpei heeft van zn eige kleine oren.
nowja, van zn eige...tis zo gefokt.
maar dan vraag ik em af waarom ze dat dan niet bij de betreffende jachthonden gedaan hebben

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach,sample schreef:Voor een jachthond of een hond die kudden tegen beren moet beschermen is het couperen functioneel
In de Middeleeuwen maakte men zich niet zo druk over dit soort ethische vraagstukken. Simpelweg even bijwerken en gáán met die hond was toen het motto.
Helaas leven tegenwoordig nog steeds veel mensen in diezelfde Middeleeuwen, wat hun ideëen over hun ras betreft.
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
dacht dat de aussi de enigste was die regelmatig zonder staart
word geboren.
dat er rassen zijn onstaan om aan bepaalde functionele
doelstellingen te voldoen is OK.
maar dat er alleen naar uiterlijk en rariteiten werd en nog word gefokt
is onverantwoord.
maar dat heb je ook bij rassen ,waar er ,omdat net dat type een paar keer
op show gewonnen heeft ,ze daarop gaan doorfokken , met alle negatieve resultaten. Denken we maar aan de Duidse herder die op een
gegeven moment met de achterhand bijna over de grond kroop.
couperen is nog erger en dommer een hond verminken omdat je het mooier ,agressiever ,vind er is niks functioneel aan couperen:devil:
Martine
word geboren.
is onverantwoord.
op show gewonnen heeft ,ze daarop gaan doorfokken , met alle negatieve resultaten. Denken we maar aan de Duidse herder die op een
couperen is nog erger en dommer een hond verminken omdat je het mooier ,agressiever ,vind er is niks functioneel aan couperen:devil:
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Joyce
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat weet ik niet, ik heb ook geen honden waar dat op betrekking zou hebben, maar zoals ik al zei, als er bij sommige jachtshonden een stuk van de staart word gecoupeerd omdat ze anders "hinder"van de staart ondervinden tijdens de jacht met alle gevolgen van dien( vraag me hier niet verder op door, dit is mij ook zo verteld door een spanielfokker )Chatterbox schreef:Ik denk dat als je een hond met rimpels kan fokken dat je ook wel honden met kortere staarten kan fokken. Alleen maar ouderdieren gebruiken die al een iets kortere staart hebben en van daaruit doorfokken. Maar de vraag is nou juist of dat wenselijk is.
ja dan vraag ik mij trercht af of het niet functioneler was die staart korter te fokken, dan hoef je ook niet te couperen
maar ik heb het dan ook niet over extremiteiten fokken in een ras, dat lijkt me hoogst onwenselijk, en daar zit duidelijk verschil in
- Branka
- moderator
Veel spaniels hebben van nature een vrij dunne staart en die slaan ze in hun enthousiastme vrij snel kapot. Dat is dan werkelijk een bloedbad en het heelt slecht doordat de huid bijna direct op de staart zit.
Wij hebben dit zelf bij onze Golden ervaren toen er bij hem een tumor op zijn staart moest worden verwijderd. Het heelde slecht en toen hij op een onbewaakt moment het verband eraf en de hechtingen eruit had getrokken was het een bloedbad. Met vrij drastische maatregelen heeft de d.a. toen zijn staart kunnen behouden.
Wij hebben dit zelf bij onze Golden ervaren toen er bij hem een tumor op zijn staart moest worden verwijderd. Het heelde slecht en toen hij op een onbewaakt moment het verband eraf en de hechtingen eruit had getrokken was het een bloedbad. Met vrij drastische maatregelen heeft de d.a. toen zijn staart kunnen behouden.

- Joyce
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom hebben ze daar nooit aandacht aan besteed in de fokkerij ? omdat ze ze er toch afknipten?Branka schreef:Veel spaniels hebben van nature een vrij dunne staart en die slaan ze in hun enthousiastme vrij snel kapot. Dat is dan werkelijk een bloedbad en het heelt slecht doordat de huid bijna direct op de staart zit.

- Branka
- moderator
Dat denk ik. Couperen was vroeger nu eenmaal een stuk meer geaccepteerd dan tegenwoordig. En nu het niet meer mag moet men dus gaan selecteren op die staart.Podenji schreef:waarom hebben ze daar nooit aandacht aan besteed in de fokkerij ? omdat ze ze er toch afknipten?Branka schreef:Veel spaniels hebben van nature een vrij dunne staart en die slaan ze in hun enthousiastme vrij snel kapot. Dat is dan werkelijk een bloedbad en het heelt slecht doordat de huid bijna direct op de staart zit.
En het is echt niet alleen met die dunne staarten dat er dingen boven komen drijven. Ook b.v. met knikstaarten. Meen dat Bertus (Idorh) hier onlangs nog een stuk over heeft geplaatst.

- Joyce
- Zeer actief
- little-wolf
- Zeer actief
niemand heeft t over dat t agresiever staat.martine schreef:dacht dat de aussi de enigste was die regelmatig zonder staart
word geboren.
is onverantwoord.
Martine
en dat vind ik ook niet.
maar je hond laten "helpen" omdat je de loopsheid of de voorhuidontsteking vies vind, is nog véél dommer.

- little-wolf
- Zeer actief
daar komt het wel op neer denk ik.Chatterbox schreef:Dus het verboden maken van couperen dwingt sommige fokkers eigenlijk om eens goed naar hun honden te kijken...
als je kijkt naar bijv een rottie, er zijn een aantal waarvan de staart gaat krullen. volgens mij horen die een gewone staart te hebben zoals b.v de beuaceron.
of am. staffie's die nu met hazenoren rondlopen, terwijl ze roze oren horen te hebben volgens de standaard.
- sample
- Zeer actief
Wat mij betreft zou dat wenselijker zijn dan couperen.Chatterbox schreef:Ik denk dat als je een hond met rimpels kan fokken dat je ook wel honden met kortere staarten kan fokken. Alleen maar ouderdieren gebruiken die al een iets kortere staart hebben en van daaruit doorfokken. Maar de vraag is nou juist of dat wenselijk is.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad, dat met knikstaarten ben ik mij ook erg bewust dat daar nu veel meer over naar boven komt bij de voorheen aan de staart gecouperde rassen.Branka schreef:Dat denk ik. Couperen was vroeger nu eenmaal een stuk meer geaccepteerd dan tegenwoordig. En nu het niet meer mag moet men dus gaan selecteren op die staart.Podenji schreef:waarom hebben ze daar nooit aandacht aan besteed in de fokkerij ? omdat ze ze er toch afknipten?Branka schreef:Veel spaniels hebben van nature een vrij dunne staart en die slaan ze in hun enthousiastme vrij snel kapot. Dat is dan werkelijk een bloedbad en het heelt slecht doordat de huid bijna direct op de staart zit.
En het is echt niet alleen met die dunne staarten dat er dingen boven komen drijven. Ook b.v. met knikstaarten. Meen dat Bertus (Idorh) hier onlangs nog een stuk over heeft geplaatst.
Wat mij verwondert is dat de staarten en oren van betreffende rasssen alle kanten op gaan staan en dat er nogal evrwarring over is ontstaan hoe het zou moeten zijn. Bij veel rassen is een lange hangende staart gewenst ( als het al bekent is geworden )maar vanwege het couperen hebben ze de staartaanzet steeds hoger gefokt, dus wat krijg je nu dat sde staarten over de rug gaan krullen wat nu weer ongewenst is bij een aantal rassen ( maar op het moment nog door de vingers gezien word ivm onduidelijkheid )
- Mol
- Zeer actief
oke nou komtie he, ik ben dus van mening dat een ras dat gecoupeerd wordt van orsprong dit moet blijvenv behouden omdat hij/zij haar ras vertegenwoordigt en dat zo'n hond inprenciepe ook de show honden ja ten allertijden hun oorpronkelijke funktie moeten kunnen beoefenen ,waar door de staart of oren of bijde gecoupeerd dienen te worden.
is het verfraaing ja en nee je kan het zo noemen omdat een hond waar het volgens de standaard hoor dichter bij zijn voor vaders staat dus ja hij is fraaier.
nee want de hond vertegenwoordigt zijn ras en zijn standaard en zijn functie.
mol
is het verfraaing ja en nee je kan het zo noemen omdat een hond waar het volgens de standaard hoor dichter bij zijn voor vaders staat dus ja hij is fraaier.
nee want de hond vertegenwoordigt zijn ras en zijn standaard en zijn functie.
mol

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
als we toch bezig zijn voeg de Old English Sheepdog dan ook maar toe aan dat lijstjelinlin schreef:epagneul breton. cardigan corgi.martine schreef:dacht dat de aussi de enigste was die regelmatig zonder staart
word geboren.

- little-wolf
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
wow he wat ben jij wakkerlittle-wolf schreef:die heeft een lange staart. de pembroke ( denk maar aan breken) heeft een korte.linlin schreef:cardigan corgi.martine schreef:dacht dat de aussi de enigste was die regelmatig zonder staart
word geboren.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Spaanse waterhond wordt ook wel eens staartloos geborenPodenji schreef:als we toch bezig zijn voeg de Old English Sheepdog dan ook maar toe aan dat lijstjelinlin schreef:epagneul breton. cardigan corgi.martine schreef:dacht dat de aussi de enigste was die regelmatig zonder staart
word geboren.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor