Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poep schoppen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Django
Actief
Contacteer:

Poep schoppen

Ongelezen bericht door Django »

Sinds een tijdje schopt Django na het poepen zijn poep weg, de laatste tijd echt elke keer. Erg leuk, want als hij mooi op het gras of in de bosjes poept, schopt hij het weer de stoep op & kan ik het alsnog opruimen... :roll: Sinds een paar dagen begint hij ook te 'schoppen' als hij heeft geplast...
Waarom doet hij dit?
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Doen die van mij ook, volgens mij is het een initiatief om het tebegraven maar net niet helemaal ofzo.
Samara doet het alleen na het plassen en Tyson altijd.

Groetjes Jacqueline
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

een dominantie trekje, ff een extra eigen geurtje achterlaten.... doormiddel van geurklieren op de voetzolen....
miranda sabine
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door miranda sabine »

dit is heel normaal voor honden het verspreiden van hun geur en territorium afbakenen
denk ook niet dat je er wat tegen kunt doen

groet miranda en xantos
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Dominantievertoon. Als mijn hond aan de lijn zit verbied ik het. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ik snap het niet zo goed denk ik.

Als een hond aan de lijn zit mag ie een hoop dingen niet, is hij los dan mag hij diezelfde dingen wel :19:

(ik doe hetzelfde hoor, maar ergens vind ik het zo tegenstrijdig)
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Ik snap het niet zo goed denk ik.

Als een hond aan de lijn zit mag ie een hoop dingen niet, is hij los dan mag hij diezelfde dingen wel :19:

(ik doe hetzelfde hoor, maar ergens vind ik het zo tegenstrijdig)
ik zie het zo, als ik een hond aan de riem heb, staat hij/zij onder direct appel.... of althans dat is de bedoeling... ik maak uit, ik bepaal enz... wanneer hij /zij los is alleen wanneer ik hem /haar roep of een commando geeft, voor de rest mogen ze dan lekker vrij zijn... ( uiteraard mits er normaal gedrag vertoont word)
Marja
Zeer actief

Ja dat begrijp ik wel hoor.

Maar neem nou dat poepschoppen, als hij aan de lijn zit mag het niet, is hij los dan mag het wel.
Snapt die hond dat wel?
Kan je niet beter zeggen:wat niet mag dat mag gewoon niet. nooit.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Ja dat begrijp ik wel hoor.

Maar neem nou dat poepschoppen, als hij aan de lijn zit mag het niet, is hij los dan mag het wel.
Snapt die hond dat wel?
Kan je niet beter zeggen:wat niet mag dat mag gewoon niet. nooit.
Hoe wil jij een loslopende hond markeren verbieden? Kan niet!
Wel is ie aan de lijn onder jouw appel. Consequent zijn is wat anders dan alles of niets of altijd of nooit! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Het poepschoppen is inderdaad een dominant trekje, het verspreiden van je geurtje...

Als de hond aan de lijn zit heb je 'm toch onder controle? Klaar met poepen, meelopen!
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
Django
Actief
Contacteer:

yamie schreef:een dominantie trekje, ff een extra eigen geurtje achterlaten.... doormiddel van geurklieren op de voetzolen....
Dominantie en geurverspreiden dacht ik al, maar de geurklieren op de voetzolen, dat wist ik niet :ok:
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Ja ja, je leert steeds bij hier op het forum!! :wink: :wink:

Groetjes,
Elly en de hondjes.
Django
Actief
Contacteer:

Daarom kom ik hier ook :wink: En natuurlijk om het gezellige gezever over koetjes en kalfjes...
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
Marja
Zeer actief

Nouba schreef:Ja ja, je leert steeds bij hier op het forum!! :wink: :wink:

Groetjes,
Elly en de hondjes.

Ja inderdaad :mrgreen:
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Beau gaat ook wel eens zijn pootjes staan vegen ( zo noem ik het :mrgreen: ) na het poepen, maar hij schopt niet zijn poep weg, hij gaat altijd een stukje verder staan. Hij doet het ook tijdens het wandelen als hij niet net gepoept of geplast heeft, hij doet het altijd op gras zijn pootjes vegen. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Django schreef:
yamie schreef:een dominantie trekje, ff een extra eigen geurtje achterlaten.... doormiddel van geurklieren op de voetzolen....
Dominantie en geurverspreiden dacht ik al, maar de geurklieren op de voetzolen, dat wist ik niet :ok:
honden kunnen niet zweten uit hun huid, maar wel uit hun voetzooltjes. moet je ze maar 'ns ruiken als er eentje heel warm heeft liggen slapen. :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik zou het maar gewoon houden op geurverspreiden met als doel kenbaar te maken dat hij er was/is.

Maar om het nu maar zonder meer als dominantie, dominantievertoon en dergelijke te kenmerken? :denken:

Ik zie het verband niet zo direkt hoor, tussen geurverspreiden en dominantie of zoiets.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik zou het maar gewoon houden op geurverspreiden met als doel kenbaar te maken dat hij er was/is.

Maar om het nu maar zonder meer als dominantie, dominantievertoon en dergelijke te kenmerken? :denken:

Ik zie het verband niet zo direkt hoor, tussen geurverspreiden en dominantie of zoiets.
En dat is er wel. Je pootgeur achterlaten is gelijk aan tegen elke boom aanpissen en dat zien we ook als dominant gedrag. Als je baas bent of voelt wil je graag overal je handtekening onder hebben..zo vinden honden dat ook.
Daarbij is wel aangetoond dat het markeren door te graven in verband staat met of een voorbode kan zijn van dominantievertoon aan de lijn naar andere honden toe. Alleen daarom al is het een reden om markeren, of het nou door spitten is of door elke meter pissen, aan de lijn niet toe te staan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Nou sorry hoor, maar dan zou dus elke hond dominant gedrag vertonen, omdat ze allemaal ergens tegenaan of overheen pissen?

Graag laten weten dat je er ook bent, meer zie ik er niet in hoor.

Dat er veel honden op een overdreven, overspannen manier menen te moeten laten weten dat zij er ook zijn is natuurlijk waar. Maar om al dat gestresste zeik- kak- en voetveeggedoe maar gelijk te stellen aan dominant gedrag, nee, dat zie ik toch niet zo.

Is iemand die overal zijn visitekaartje achterlaat per definitie een dominant baasje?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Is iemand die overal zijn visitekaartje achterlaat per definitie een dominant baasje?
Ja, onzekere honden die niet de competitie aangaan doen dat niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hoe valt het overigens te rijmen dat dominantie slechts binnen een bestaande relatie kan voorkomen en tegelijkertijd blijkbaar tegen elke boom uitgeoefend kan worden, ontgaat mij iets?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Hoe valt het overigens te rijmen dat dominantie slechts binnen een bestaande relatie kan voorkomen en tegelijkertijd blijkbaar tegen elke boom uitgeoefend kan worden, ontgaat mij iets?
Nee , er ontgaat je niets. Neigen tot domineren of puur zelfverzekerd gedrag is een beter woord dan dominantie.
Iets wat hoort bij dominantie is status. Hoog pissen tegen bomen en de geursporen achterlaten is status. Die boom is dan namelijk van MIJ MIJ MIJ! :boos: :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wil de hond schreef:Nou sorry hoor, maar dan zou dus elke hond dominant gedrag vertonen, omdat ze allemaal ergens tegenaan of overheen pissen?

Graag laten weten dat je er ook bent, meer zie ik er niet in hoor.

Dat er veel honden op een overdreven, overspannen manier menen te moeten laten weten dat zij er ook zijn is natuurlijk waar. Maar om al dat gestresste zeik- kak- en voetveeggedoe maar gelijk te stellen aan dominant gedrag, nee, dat zie ik toch niet zo.

Is iemand die overal zijn visitekaartje achterlaat per definitie een dominant baasje?
Oh, dus ik ben niet gek, dat is fijn. :mrgreen:

Jack piest zich drie keer in de rondte buiten, bij elk interessant luchtje moet er een scheutje Jack-lucht bij. En na het poepen wordt er enhousiast geveegd voor hij vrolijk het na-het-poepen-frolicje komt halen. Ik ken ook schattige onderdanige kleine hondjes die *ook* als een wezenloos staan te vegen na het poepen, ik ken zelfs een reu die zijn voetzolen kapot veegt en *daarom* niet meer mag vegen. :roll: Maar om nou te zeggen dat ik en die andere bazen dominantie-risico's lopen, dacht het niet.

Volgens mij wordt op dit forum (ik wijs nu even naar een paar andere topics) wel eens vergeten dat de meeste honden gewoon leuk en makkelijk zijn, en niet bij elk 'dominant' trekje meteen plannen hebben om hun huisgenoten of wildvreemde honden naar de keel te vliegen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Maar om nou te zeggen dat ik en die andere bazen dominantie-risico's lopen, dacht het niet.

Volgens mij wordt op dit forum (ik wijs nu even naar een paar andere topics) wel eens vergeten dat de meeste honden gewoon leuk en makkelijk zijn, en niet bij elk 'dominant' trekje meteen plannen hebben om hun huisgenoten of wildvreemde honden naar de keel te vliegen.
Markeergedrag is gericht tegen andere honden niet tegenover de eigenaar. Jammer Hanneke dat dominantie voor jou nog steeds is gelinkt aan agressie. Ik neem haast aan dat je beter weet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik stond hier vanmiddag toevallig nog eens over na te denken, over plassen en dominantie of zoiets.

Ik heb de gewoonte om regelmatig een plasje in de buitenlucht te doen, tegen een boompje in de tuin, er staan er nl. genoeg en ik vind het wel prettig om in de buitenlucht te urineren. Zal de oermens in mij wel zijn.

Ben ik bijna klaar komt één van mijn teefjes langs en die plast zo even een piesje over mijn "reukvlag" heen en loopt weer door.

Moet ik me zorgen gaan maken over mijn positie, word ik al gedomineerd door haar, waarom doet ze dit überhaupt, vragenvragenvragen?

Ik ben ervan overtuigd dat zij heel goed weet dat ik de baas ben hier. Volgens mij speelt er bij haar iets anders mee op deze momenten. Misschien is het wel haar manier om de andere honden te laten weten dat zij en ik heel dicht bij elkaar staan, dat wij wat "speciaals" hebben. Weet ik veel, zit ik me daar toch weer even in de geestelijke nesten te werken omdat mijn teefje over mijn plas heen plast, met één opgeheven achterpootje nog wel. :smile:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Laika vrat Nelson haast op als hij het in zijn spaanse pan haalde om over haar zeik te pissen. Ze liep quasi noncelant door en hield vanuit haar ooghoeken die gele in de gaten. Zodra Nelson zijn poot wilde oplichten kwam ze brullend met ontblote tanden op hem afhollen en dan ging Nelson onnozel naar de lucht staren. Elke dag gewoon een terugkerend ritueel was dat.
Als jij denkt dat de precisiebombardementen niets te betekenen hebben vind ik het prima..maar zolang honden zich gek staan te snuffelen en precies op die vierkante cm hun geur willen achterlaten vind ik het naief te denken dat ze dat "zomaar" doen. :wink:
Laatst gewijzigd door Eline* op 23 mar 2005 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

waarom krijg ik het gevoel dat er hier bij dominantie trekjes alleen negatief gedacht word? dat het een probleem is? dat je dan een "nare" hond hebt....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Weet ik veel, zit ik me daar toch weer even in de geestelijke nesten te werken omdat mijn teefje over mijn plas heen plast, met één opgeheven achterpootje nog wel. :smile:
:mrgreen: Lummel!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Nee.

Natuurlijk hebben ze er een bedoeling mee.

Maar ik betwijfel ten zeerste of dit slechts interesse in domineren (o.i.d.) is. Volgens mij kommuniceren zij, in elk geval. Maar veel te veel gooien we alles maar op dezelfde hoop, kompetitie-gedoe e.d. Hun interesse in de geurtamtam gaat veel verder.

Mijn teefje bvb. is 100% zeker niet bezig met mij te domineren hoor. Bij een andere hond die dit bij mij zou doen zou ik hier niet zomaar vanuit gaan. Maar bij haar wel. Dús denk ik dan, moet er een andere motivatie meespelen bij haar.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:waarom krijg ik het gevoel dat er hier bij dominantie trekjes alleen negatief gedacht word? dat het een probleem is? dat je dan een "nare" hond hebt....
Ik denk niet negatief over dominantie hoor (hoewel?), maar ik vind dat het vaak zo simpel gesteld wordt.

Huh? Da´s dominant.

Alsof er niet veel meer mee speelt bij honden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”