Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Operant?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

De Operant?

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi allemaal,

Wat is nu eigenlijk precies een Operant? Wat wordt daar onder verstaan?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Operant is het gedrag. Operante conditionering houdt in dat een voorwaardelijke prikkel leidt tot gedrag, als dat gedrag bekrachtigt wordt versterk je het gedrag. Je conditioneert dus gedrag..de term operant staat dus voor gedrag.
Zo zit het althans in mijn hoofd. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Eline,

Hm, dat vraag ik me dus af. Op het AV-examen kunnen we namelijk situaties voorgeschreven krijgen en dan wordt gevraagd wat de operant is. De situatie is dan al beschreven, dus ik neem aan dat ze dan niet willen weten wat het gedrag is, want dat staat dus beschreven.
Operante conditionering een een vorm van associatieleren waarbij het principe hierachter is dat gedrag afhangt van de gevolgen die dat gedrag heeft voor de hond; de hond legt een associatie tussen zijn gedrag en het effect er van. Als hij beloond wordt voor het gedrag, zal de hond dit gedrag herhalen, terwijl het gedrag in frequentie af zal nemen als hij daarvoor wordt bestraft.
Maar goed; wàt in nu de operant?! :denken:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Eline,

Hm, dat vraag ik me dus af. Op het AV-examen kunnen we namelijk situaties voorgeschreven krijgen en dan wordt gevraagd wat de operant is. De situatie is dan al beschreven, dus ik neem aan dat ze dan niet willen weten wat het gedrag is, want dat staat dus beschreven.
Operante conditionering een een vorm van associatieleren waarbij het principe hierachter is dat gedrag afhangt van de gevolgen die dat gedrag heeft voor de hond; de hond legt een associatie tussen zijn gedrag en het effect er van. Als hij beloond wordt voor het gedrag, zal de hond dit gedrag herhalen, terwijl het gedrag in frequentie af zal nemen als hij daarvoor wordt bestraft.
Maar goed; wàt in nu de operant?! :denken:
Het gedrag. :mrgreen:
Ik heb mijn boek er even bijgepakt en ik heb letterlijk staan in mijn aantekeningen dat operant = gedrag.
Een voorwaardelijke prikkel (de discriminant) zorgt samen met bv hulp voor gedrag( de operant)..als dat wordt bekrachtigt neemt het gedrag toe.
Dus commando Zit met handgebaar leidt tot gaan zitten ( de operant)..brokje is de bekrachtiger dat zorgt voor toename van de operant.
Zo klopt het! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Is de operant niet precies dat éne ding wat je uit een groter gedragsgeheel wilt pikken, om het te bekrachtigen?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Is de operant niet precies dat éne ding wat je uit een groter gedragsgeheel wilt pikken, om het te bekrachtigen?
Ja, het gedrag wat je uitkiest om te bekrachtigen. Isoleert dus als het ware..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoals ik het begrijp wordt er dus op dat examen een gedragsreeks beschreven, waaruit je dan precies het gedrag moet weten aan te geven wat de operant is, datgene wat je wilt isoleren.

Zoals bvb. het gaan zitten isoleren uit een hele reeks gedragingen, springen, blaffen op en neer lopen, je hand pakken, snuffelen aan je schoen ed.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Zoals ik het begrijp wordt er dus op dat examen een gedragsreeks beschreven, waaruit je dan precies het gedrag moet weten aan te geven wat de operant is, datgene wat je wilt isoleren.

Zoals bvb. het gaan zitten isoleren uit een hele reeks gedragingen, springen, blaffen op en neer lopen, je hand pakken, snuffelen aan je schoen ed.
Wat ik ervan snap is dat ik denk dat Karen bedoelt dat je op het examen moet aangeven welk gedrag er in de reeks bekrachtigt wordt.
Dat is dus de operant.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat bedoel ik.

Je wilt een hond leren bvb. zitten. Deze hond kan al de door mij genoemde handelingen verrichten, in een korte periode, en op een bepaald moment, al is het maar een halve seconde, even gaan zitten. Die operant pik je er dan uit.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: Dus commando Zit met handgebaar leidt tot gaan zitten ( de operant)..brokje is de bekrachtiger dat zorgt voor toename van de operant.
Hoi Eline,

Dus het gaan zitten, zou dan de operant zijn?!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Is de operant niet precies dat éne ding wat je uit een groter gedragsgeheel wilt pikken, om het te bekrachtigen?
Hoi Wil,

Heb je een voorbeeld?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Ja, het gedrag wat je uitkiest om te bekrachtigen. Isoleert dus als het ware..
Zoals? (Ik heb voorbeelden nodig om het te kunnen begrijpen, volgens mij... :denken: )
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Wat ik ervan snap is dat ik denk dat Karen bedoelt dat je op het examen moet aangeven welk gedrag er in de reeks bekrachtigt wordt.
Dat is dus de operant.
Ja, dat is het (volgens mij... :denken: ).
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef: Dus commando Zit met handgebaar leidt tot gaan zitten ( de operant)..brokje is de bekrachtiger dat zorgt voor toename van de operant.
Hoi Eline,

Dus het gaan zitten, zou dan de operant zijn?!
Ja! :mrgreen: Je hebt hem nog niet hè?
Heb je een voorbeeld van een vraag zodat we aan de hand van die vraag je nog uitleg kunnen geven?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Ja! :mrgreen: Je hebt hem nog niet hè?
Heb je een voorbeeld van een vraag zodat we aan de hand van die vraag je nog uitleg kunnen geven?
Nee, heb ik niet. Was dat maar waar; dan zou het allemaal vast al een dtuk duidelijker voor me zijn, denk ik... :roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Okee, ik heb een voorbeeld. Fikkie moet naar de dokter toe en zit bij de dierenarts. Hij bibbert en rilt, waarop de baas hem zachtjes door de vacht kroelt en hem lieve woordtjes toefluistert.
Wat is de discriminant, de operant en de bekrachtiger?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Okee, ik heb een voorbeeld. Fikkie moet naar de dokter toe en zit bij de dierenarts. Hij bibbert en rilt, waarop de baas hem zachtjes door de vacht kroelt en hem lieve woordtjes toefluistert.
Discriminant: het door de vacht kroelen?
Operant: het bibberen en rillen?
Bekrachtiger: lieve woordjes fluisteren?

:denken:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:Okee, ik heb een voorbeeld. Fikkie moet naar de dokter toe en zit bij de dierenarts. Hij bibbert en rilt, waarop de baas hem zachtjes door de vacht kroelt en hem lieve woordtjes toefluistert.
Discriminant: het door de vacht kroelen?
Operant: het bibberen en rillen?
Bekrachtiger: lieve woordjes fluisteren?

:denken:
De discriminant..de voorwaardelijke prikkel..de prikkel die specifiek nodig is voor het uitlokken van bepaald gedrag. Dat kan dus een commando zijn, maar ook de omgeving van bv de dierenarts ( die omgeving is dus de discriminant), die in dit geval angstgedrag( de operant) uitlokt. Het angstgedrag wordt bekrachtigt door het gekroel en de lieve woordjes.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Aha, dus dingen als: angstgedrag, spelgedrag, prooivangstgedrag, voortplantingsgedrag, zelfverzorgingsgedrag, slaap- en rustgedrag, conflictgedrag, ambivalent gedrag, sociaalvriendelijk gedrag, dreiggedrag, overspronggedrag en redirectiegedragingen kunnen allemaal operanten zijn?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Aha, dus dingen als: angstgedrag, spelgedrag, prooivangstgedrag, voortplantingsgedrag, zelfverzorgingsgedrag, slaap- en rustgedrag, conflictgedrag, ambivalent gedrag, sociaalvriendelijk gedrag, dreiggedrag, overspronggedrag en redirectiegedragingen kunnen allemaal operanten zijn?
Een dier wordt bekrachtigt voor het uitvoeren van bepaald gedrag op een bepaalde prikkel. Dat gedrag is de operant. In principe kunnen dat dus inderdaad allerlei soorten gedrag zijn omdat het dier dat gedrag gebruikt om zijn omgeving te beinvloeden. Als de reactie op zijn gedrag maar lonend genoeg is wordt het vaker herhaald. Operante conditionering maakt dus dat een dier zijn omgeving kan beinvloeden. Overspronggedrag valt daar dus mijns inziens niet onder, omdat dat gedrag een interne prikkel beantwoordt als stressverlichting en niet wordt gebruikt om de omgeving te sturen en aangezien het een kort moment is kan het ook haast niet bekrachtigt worden. Als je overspronggedrag echter ziet als kalmerend signaal is he twel weer gedrag wat wordt ingezet om de omgeving te beinvloeden. Dat is dus wat lastig en afhankelijk van welke visie je aanhangt.
Klassieke conditionering maakt alleen dat een dier gebeurtenissen kan voorspellen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Eline,

Je hebt gelijk; overspronggedrag is een vorm van conflictgedrag en dat is weer een reactie op stress. Conflictgedrag zou je dus ook geen operant noemen?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt gelijk; overspronggedrag is een vorm van conflictgedrag en dat is weer een reactie op stress. Conflictgedrag zou je dus ook geen operant noemen?
Nee, nou ja..ik ga even plassen! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:

Nee, nou ja..ik ga even plassen! :mrgreen:
Kom je er dan nog wel op terug=! :19:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Bij operante conditionering wordt een dier met een prikkel ( bekrachtiger of straf) beloont of gecorrigeert voor het uitvoeren van een bepaalde handeling (dus die verrekte operant) als een reactie op een oorspronkelijke neutrale prikkel, die later een voorwaardelijke prikkel gaat worden.
Overspronggedrag hoort daar niet bij. Dat is gedrag wat je niet kan loskoppelen van een interne prikkel en die prikkel heet stress. Middels een correctie kan je overspronggedrag niet afleren. Op die manier is het dus niet stuurbaar en de hond kan het dan ook niet gebruiken om zijn omgeving te beinvloeden.
Echter..neem pootje heffen..dat kan je met bv clickertraining conditioneren. Clikertraining werkt volgens het principe van de operante conditionering.
Als je gedrag kan beinvloeden met bekrachtiging denk ik dat je het een operant kan noemen.
Maar je kan het zo gek maken en zo moeilijk als je zelf wil..dat doen ze met je examen niet hoor. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: dier met een prikkel ( bekrachtiger of straf) beloont of gecorrigeert voor het uitvoeren van een bepaalde handeling (dus die verrekte operant) als een reactie op een oorspronkelijke neutrale prikkel, die later een voorwaardelijke prikkel gaat worden.
Hoi Eline,

Volgens mij is dit juist het principe van klassieke conditionering!?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Als je gedrag kan beinvloeden met bekrachtiging denk ik dat je het een operant kan noemen.
Maar dan ook wanneer je het gedrag kan beinvloeden door correcties, toch?! :roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef: dier met een prikkel ( bekrachtiger of straf) beloont of gecorrigeert voor het uitvoeren van een bepaalde handeling (dus die verrekte operant) als een reactie op een oorspronkelijke neutrale prikkel, die later een voorwaardelijke prikkel gaat worden.
Hoi Eline,

Volgens mij is dit juist het principe van klassieke conditionering!?
O god, hahahahah!! Ik word gek van je!! :mrgreen:
Neeee!!! Klassieke conditionering stelt een dier in staat gebeurtenissen te voorspellen. Denk aan Pavlov en zijn bel en eten. De bel was een neutrale prikkel die gekoppeld werd aan eten. Eigenlijk werkt het ook zo met de etensbak van onze honden.
De etensbak was oorspronkelijk, toen Fikkie nog niet wist dat hij daaruit eten kreeg een neutrale prikkel. Nadat hij er diverse keren eten uit heeft gehad is de etensbak een voorwaardelijke prikkel of geconditioneerde prikkel geworden. Nu weet Fikkie dat als jij de bak pakt hij eten krijgt. Eten is een ongecondioneerde of onvoorwaardelijke prikkel. Bij voer wordt Fikkie altijd blij, Nu heeft hij geleerd dat zijn etensbak betekent dat hij eten krijgt en wordt hij dus blij als jij de etensbak gaat pakken.
Als jij nu ook altijd voordat jij Fikkie's etenbak pakt 3 keer in je handen klapt leert fikkie ook dat 3 keer klappen inhoudt dat jij zijn etensbak gaat pakken en dat hij eten krijgt( en dat heet dan weer 2e orde conditionering..ik denk dat je dat ook gehad hebt?). Allemaal klassieke conditionering..de hond kan aan de hand van prikkels voorspellen wat er gebeurd. In de auto betekent naar het bos, schoenen aan betekent wandelen..ect ect ect.
Allemaal klassieke conditionering, waar de hond zelf met gedrag geen directe invloed op kan uitoefenen.
Hier wordt een bepaalde prikkel gelinkt (handgebaar zit) aan bepaald gedrag(zit) wat vervolgens gestraft of beloond(brokje) wordt en afhankelijk daarvan iets leuks of niet leuks oplevert. De hond kan hiermee dus sturen, beinvloeden. Als ik snel en braaf zit als iemand met zijn hand wappert krijg ik lekkers!

probeer dat als ezelsbruggetje te hebben..klassieke conditionering staat voor voorspellen, operante conditionering voor beinvloeden.
Laatst gewijzigd door Eline* op 06 apr 2005 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:Als je gedrag kan beinvloeden met bekrachtiging denk ik dat je het een operant kan noemen.
Maar dan ook wanneer je het gedrag kan beinvloeden door correcties, toch?! :roll:
Ja, vermijdingsgedrag is ook een vorm van operante conditionering.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:probeer dat als ezelsbruggetje te hebben..klassieke conditionering staat voor voorspellen, operant voor beinvloeden.
Operant was toch gedrag?! :roll:
:wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:probeer dat als ezelsbruggetje te hebben..klassieke conditionering staat voor voorspellen, operant voor beinvloeden.
Operant was toch gedrag?! :roll:
:wink:
Operante conditionering schat!! :mrgreen: En ik bid en hoop dat je het nu beter snapt anders ga ik er vannacht van dromen!! :eek:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”