Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar aanleiding van een topic hier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

Naar aanleiding van een topic hier

Ongelezen bericht door sample »

Ben ik es wat gaan experimenteren met de voeding van Bono. Eerst kreeg hij alleen brokken. Sinds dat topic geef ik hem regelmatig pasta erbij, vers vlees, groente (over van het koken voor mijn gezin) en af en toe wat melkprodukten.

En hij doet het er echt geweldig goed op. Hij was heel slank de hele tijd. En nu merk ik toch langzaam dat hij wat voller begint te worden. Hij ziet er heel mooi uit. Althans, ik vind een ietsje vollere hond mooier dan zo'n slungel. Heb ook het idee dat hij zich er beter onder voelt. Misschien slaat het wel helemaal nergens op, maar hij werd rustiger toen hij wat voller begon te worden.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Niks raar!!! Ik weet wel zeker dat je verandering ziet! Ik zou alleen de pasta zoveel mogelijk uit z'n dieet houden en dat vervangen door wat extra orgaan (hart/kippemaagjes/lever/pens) en bv. 3x per week rauwe eieren door z'n vlees doen. Regelmatig vis (natuurlijk omnizuur geeft goede weerstand en dat zie je aan huid en vacht). Geef je ook kraakbeen erbij om de verdeling bij het vlees fifty/fifty te houden, zodat hij geen kalktekort opbouwt? Als je uitbouwt op rauw vlees-dagen, zou ik regelmatig rauwe groentemix erbij gaan geven ipv gekookt.
Misschien heb je hier iets aan?
sample
Zeer actief

Gaat dat met de graatjes van de vis goed? Eieren moet geen probleem zijn.
Golden Stanley

Is geen probleem, zolang het niet gerookt/gekookt is komt de graad niet los van het skelet. Vissekoppen, sardientjes, forel en makreel krijgen ze hier rauw.
Marion.

Re: Naar aanleiding van een topic hier

Ongelezen bericht door Marion. »

sample schreef:En hij doet het er echt geweldig goed op. Hij was heel slank de hele tijd. En nu merk ik toch langzaam dat hij wat voller begint te worden. Hij ziet er heel mooi uit. Althans, ik vind een ietsje vollere hond mooier dan zo'n slungel. Heb ook het idee dat hij zich er beter onder voelt. Misschien slaat het wel helemaal nergens op, maar hij werd rustiger toen hij wat voller begon te worden.
Wel stoppen met die pasta. Ook geen gekookte aardappeltjes. Kan een hond heel weinig mee, en zijn alleen maar koolhydraten. Ik begrijp dat jouw hond wel wat aan mag komen, en dan is het niet erg. Maar ik zou er wel mee oppassen...
sample
Zeer actief

Echt? Makreel zo gewoon rauw hup met alles derop en deraan?

Hihi, ik vond het voeren van kippenkarkassen al een complete overwinning. Heb me altijd laten vertellen dat honden geen kippenbotten mogen. Maar nu blijkt dat dat helemaal geen probleem is, is het zo heerlijk om ze dat te geven.

En waarom zou je pasta afraden? Zit er niet genoeg voeding in?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Pasta is net als rijst en aardappel alleen maar leverancier van koolhydraten. Handig om een hond ietsje dikker te krijgen, maar verder weinig voedingswaarde voor een hond. Die hoeft geen granen.
En dat merk je ook, ze worden er slomer van want ze zitten wel vol, maar halen er geen goede energie uit.
Dus als bijvoer voor een echt magere hond, prima, maar liever niet.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
sample
Zeer actief

Ik las inderdaad dat het wat "vulling" kon geven aan een magere hond. En mijn hond was wel behoorlijk aan de sprieterige kant. Terwijl hij bijna een kilo brokken per dag at (royal canin selection croque).

Ik geef hem nu een keer of 2 in de week een beetje macaroni met scheutje olijfolie en beetje bouillonpoeder.
sample
Zeer actief

En dat merk je ook, ze worden er slomer van want ze zitten wel vol,
Dus het zou wel kunnen kloppen dat Bono rustiger is geworden van zijn veranderde voeding? Dat leek mij aan de ene kant zo onlogisch namelijk. Ik dacht, een hond die te weinig voeding binnen krijgt (vulling) heeft niet genoeg energie te verbruiken en zal dus misschien wel inactief worden.

Maar ik meende dus te merken dat hij rustiger werd. Verzadigder. Wel energiek, dat wel, maar ietsje minder. En dat vind ik helemaal geen ramp moet ik zeggen :mrgreen:
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Sample,

Op www.barfplaats.nl staat bergen informatie over geschikte voeding voor honden. Als je er lol in hebt je hond zonder/met minder brok te voeren dan is dat zeker een bezoek waard.

Succes!
Groet, Sieneke
Roelfien
Zeer actief

sample schreef:
En dat merk je ook, ze worden er slomer van want ze zitten wel vol,
Dus het zou wel kunnen kloppen dat Bono rustiger is geworden van zijn veranderde voeding? Dat leek mij aan de ene kant zo onlogisch namelijk. Ik dacht, een hond die te weinig voeding binnen krijgt (vulling) heeft niet genoeg energie te verbruiken en zal dus misschien wel inactief worden.

Maar ik meende dus te merken dat hij rustiger werd. Verzadigder. Wel energiek, dat wel, maar ietsje minder. En dat vind ik helemaal geen ramp moet ik zeggen :mrgreen:
Een hond die te weinig energie uit zijn eten kan halen, wordt sloom.
Dat kan dus op twee manieren: of hij krijgt te weinig te eten (dus ook te weinig energie) of hij krijgt eten wat wel ruim voldoende is, maar qua kwaliteit te weinig energie oplevert. Dan krijg je dus hetzelfde effect. :wink:
Golden Stanley

Energie hebben ze hier voor 10, maar wat mij wel steeds opvalt is dat ze zo lekker tevreden zijn. Stanley had ondanks zijn darmproblemen een aardige conditie, maar sinds ze volledig op barf staan heeft ie echt een conditie van een paard. Moet bij Stanley oppassen dat hij niet te dik wordt, want zelfs barfen zet best aan. Toen wij Whoop in september kregen had hij totaal geen spieropbouw en een zeer slecht ontwikkelde achterhand. Nu lijkt het Schwarzenegger wel met zijn mooie logge gespierde lichaam. In korte tijd zie je dus best veel verschil in vooral de spiermassa die gekweekt wordt.
sample
Zeer actief

Een hond die te weinig energie uit zijn eten kan halen, wordt sloom.
Dat kan dus op twee manieren: of hij krijgt te weinig te eten (dus ook te weinig energie) of hij krijgt eten wat wel ruim voldoende is, maar qua kwaliteit te weinig energie oplevert. Dan krijg je dus hetzelfde effect.
Nou, dan zet je mij voor een leuk raadsel :wink:

Qua brokken ben ik wel íetsje geminderd. Hij krijgt er nu van alles bij en anders wordt hij straks veel te dik. Maar rond de 800 gram brokken krijgt hij nog wel op een dag (was eerder kilo). En als ik de tabel van het hondenvoer moet geloven, moet hij daar meer dan zat aan hebben.

Dus dat hij wat rustiger wordt, kan je volgens mij niet toeschrijven aan te weinig eten....en van die twee keer pasta in de week lijkt me ook niet eigenlijk.

Hij is ook niet sloom eigenlijk....meer gewoon wat rùstiger.
Roelfien
Zeer actief

Tja, dat hoeft natuurlijk niet alleen aan het voer te liggen. :wink:

Maar 800 gram brokken en dan nog van alles erbij?
Hoeveel weegt je hond? Niet dat dat zoveel zegt hoor, maar ik vind het zelfs behoorlijk veel wat je hond krijgt.
Toby krijgt met zijn 25 kilo 600 gram vlees per dag en smorgens 1 handje brokjes of een scheut yoghurt of dergelijke.
Ik weet dat ik eerst qua brokken minder gaf dan ik nu aan vlees geef.

Overigens als je je hond wat dikker wilt krijgen, geef hem lekker vette dingen (nee geen snackbar vet :smile: ) maar vette vis, vet vlees (als je hond gezond is moet hij dat goed kunnen verdragen, maar als je hond er misselijk op wordt, dan niet meer geven) volle yoghurt, etc.
Daar halen ze namelijk veel meer uit dan uit graanproducten zoals brokken en pasta. :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

sample schreef: Qua brokken ben ik wel íetsje geminderd. Hij krijgt er nu van alles bij en anders wordt hij straks veel te dik. Maar rond de 800 gram brokken krijgt hij nog wel op een dag (was eerder kilo).
Je hond oogt op de foto eigenlijk helemaal niet als een hond die een kilo brokken per dag weg kan eten. Is dat "schijn bedriegt"? Het lijkt me zo ontzettend veel.

Anne
sample
Zeer actief

Hij lijkt op de foto misschien niet zo groot, maar hij is heel groot :wink:

En hij weegt ruim 40 kilo :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Oh, eh, OK. hahahahahaha. Ja, dan mag ie die kilo voer wel hebben. :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”