Wij hebben 2 ridgebacks, broer en zus (Ghalu en Vai) van nu bijna 19 maanden. Onze reu is wat onzeker, doormiddel van training en bachbloesem is dit al aanzienlijk minder geworden. Ik volg met hem behendigheid wat hij helemaal geweldig vindt, hij voelt zich er helemaal happy bij en is al zover (na 6 lessen) dat hij los over het parcours kan. Helemaal geweldig dus. Je ziet hem genieten.
We lopen met onze honden ook shows (Vai sinds kort, Ghalu wat langer), beiden vinden het geweldig want ze zijn dolenthousiast als de "showtas" ingepakt wordt, ik moet het niet wagen om s'ochtends eerst zonder hun de auto in te pakken, want dan janken ze de hele buurt wakker van opwinding.
Eenmaal op de show gekomen volgt de medische keuring, voor Vai geen probleem, Ghalu vindt het wat eng maar gaat netjes de loopplank op. Met beide honden loop ik een proefrondje in de ring, lekker ontspannen, ik maak een rondje over de show en zorg dat ze worden aangehaald door vreemden en ruim voordat we de ring in moeten wacht ik voor de ring zodat ze kunnen ontspannen, etc. Dat gaat allemaal perfect. Ghalu was de eerste shows wat onzeker naar vreemde mensen toe maar buiten de ring is dat geen enkel probleem meer, des te meer kusjes hij uit kan delen des te beter.
Eenmaal in de ring gekomen voor de keuring is hij ontzettend bang voor de keurmeester, de laatste in Leeuwarden keek niet naar zijn tanden maar trok de hele bek open. Dat was echt de druppel voor Ghalu, hij was echt doodsbenauwd voor die man (zoals meerdere honden). Tanden kijken is geen probleem, dat laat hij toe, betasten ook maar hij is enorm angstig als iemand over hem heen buigt. Ze mogen overal aanzitten maar zijn staart zit vast onder zijn buik. Beloning, afleiding, etc. Het mag niet baten, hij duikt ineen.
Weet iemand misschien een homeopatisch middel waar Ghalu zich wat zekerder en prettiger door gaat voelen. Ik vindt het zo zonde want alles eromheen vindt hij wel leuk. Ook op de ringtraining gaat het steeds beter als ze hem maar voorzichtig en zonder druk benaderen. Hij en Vai gaan bijna wekelijks mee naar de tennisbaan en ik vraag iedereen om hem even te betasten, idem dito voor het winkelcentrum en alle cursussen die we doen. Dat gaat enorm vooruit en hij wordt wat ondeugender en opener in zijn gedrag. Behalve in de ring dus.
Groeten,
Esther
www.rhodesian.nl